Gästkrönika

Speedrunning: En miserabel hög av brutna sekvenser

Varför speedrunning? Jag har tänkt på det ganska mycket det senaste och allt går tillbaka till hur jag själv drogs in i det. Det ser fantastiskt ut när man lyckas och att kunna dela detta med andra människor är det som ger mig något. Att trixa lite i spelen är ganska kul i sig det med.

Deras målande beskrivningar och spelets tillgänglighet gjorde mig intresserad
Någon gång för över två år sedan stötte jag på Radio Speltorsk. Det gick inte många veckor innan de hade ett avsnitt som gästades av någon från Retroresan, ytterligare en podcast som snart skulle fylla mycket av min tid. I ett tidigt avsnitt pratades det om ett mycket känt spel till Playstation, Castlevania: Symphony of the Night. Deras målande beskrivningar och spelets tillgänglighet gjorde mig intresserad och jag inhandlade det snarast till min konsol.

Jag hade nyss upptäckt fenomenet ”speedrunning” som handlar om att klara spel på så kort tid som möjligt. Med Symphony of the Night i bakhuvudet tänkte jag att det i form av speedrun nog skulle se imponerande ut. Speed Demos Archive, SDA, var (och är) en bra plats att börja leta på. Inspirerad av vad jag hade sett startade jag åter upp Symphony of the Night. Målet var att lära sig alla de trick som var nödvändiga för att följa samma rutt som detta speedrun. Det gick förvånansvärt lätt och sedan försökte jag göra det i en sittning utan att använda några sparpunkter.

Efter en tid hade jag lyckats med ett speedrun som var långt ifrån världsrekordet. Men det tog inte lång tid innan nya trick och en ny rutt var funnen! Den nya rutten var minst sagt en stor utmaning för de som började lära sig den. I slutändan var det jag och ett par andra som inte gav upp och jag kom att ta den näst snabbaste tiden i världen!

Jag började komma in i en varm och hjälpande community och intresserade mig mer och mer. SDA hade tidigare haft sitt maraton, Awesome Games Done Quick och en önskan att skapa något liknande i Europa sprang upp på SDA’s forum. När Freddy Andersson kom in och sa att han kunde anordna ett sådant event och att han hade en lokal för det, föddes European Speedster Assembly. Ett event som skulle streamas live på twitch.tv dygnet runt och bjuda på en rad olika speedruns.

Det hölls i Skövde från den 16 till 19 Augusti och drog in omkring 20.000 SEK till Hand In Hand. Personligen gick det mycket illa för mig och det har bidragit till en viss revansch-lusta. I vilket fall föll tankarna om ett nytt sådant event till nästa år sig ganska snart och nu när du läser detta taggar jag och över åttio stycken andra speedrunners från hela Europa inför ESA 2013.

Denna gång är vi mycket mer förberedda och vårt mål är att underhålla samtidigt som vi samlar in pengar till Läkare utan Gränser. Nu på måndag klockan 19:00 börjar vi och kalaset slutar inte före söndag morgon. Allt kommer att streamas på twitch.tv men ni ser det lättast på Europeanspeedsterassembly.com där man också kan läsa mer om de som deltar och spelen som spelas. Vill man ha stenkoll finns schemat där som nedladdningsbar pdf-fil!

Jag hoppas vi ses där!

Text av Emil Blom

Emil Emil (troligen mer känd som Ozzy88) försöker klara spel så snabbt som det bara går. Det är framförallt i Castlevania: Symphony of the Night som tiderna slipas, detta efter ha hört ett mycket tidigt avsnitt av en liten retropodcast av två helt vanliga killar. Idag är han en av världens snabbaste – och han har bara börjat.

Kommentarer

  1. Johan Landerholm skriver:

    Vilket kanonschema ni har skrapat ihop! Ser sjukt mycket fram emot att följa er under veckan.

  2. Kalaslab skriver:

    Schyssta bananer!

Skriv en kommentar