Jag har aldrig gillat att skapa saker i spel som tillåter spelaren att producera egna kreationer via en level editor eller liknande. Jag har alltid varit den som hellre spelar banorna som andra skapat, än skapar mina egna. Men av någon anledning finner jag det mycket mer tillfredsställande och underhållande att bygga än att spela i Super Mario Maker, och jag har funderat över hur det kommer sig. Vad är det med Super Mario Maker som gör det så lätt att få igång de kreativa vätskorna?

Nintendo har dessutom förstått att inspiration föder kreativitet
Först och främst är spelet såklart uppbyggt på ett väldigt lättillgängligt sätt, där det bara är att dra och släppa utan krav på någon djupare förståelse för hur banorna byggs om du bara vill skapa något basic. Här finns så gott som ingen tutorial, egentligen. Jag tror att många andra spel som låter dig bygga egna banor har bredare möjligheter, men Super Mario Maker är mer lättillgängligt. Nintendo har dessutom förstått att inspiration föder kreativitet. Har du ingen inspiration kommer du inte vilja skapa. Därför har man inte bara försett spelaren med banor som visar på exempel, utan även tryckt upp en bok enbart menad att inspirera skaparen i oss.

Men mest av allt tror jag det handlar om att vi spenderat 30 år åt att förbereda oss inför det här spelet. Det är så enkelt att leta inspiration och idéer bara genom att gräva i våra barndomsminnen för 10, 20, 30 år sedan. Alla har sina favoritbanor, sina mest tillfredsställande och underhållande moment, som man lätt kan hämta inspiration från och få en enorm lust av att vrida upp till 11. Sätta din egen överdrivna twist på dem i ren och skär skaparglädje — som förstärks med 150% när du ser dina vänner misslyckas. Till skillnad från många andra spel börjar du inte på noll, och det skulle kunna sägas att Super Mario Maker har haft en 30 år lång tutorial.