Under förra veckan hölls spelutvecklarmässan Nordic Game Conference här i Malmö, och jag var där och träffade folk, spelade spel och kollade på föreläsningar. Mässan bjöd dock inte på särskilt många branschnyheter, utöver det faktum att Hideo Kojima käkade på Max. Som tur är hände det mer intressanta grejer i resten av världen.

Blizzard och Twitch vill stoppa trakasserier i chatten

Hearthstone, förhoppningsvis utan näthat i framtiden.

Hearthstone, förhoppningsvis utan näthat i framtiden.

Blizzard Entertainment och Twitch arbetar tillsammans för att motverka rasism, trakasserier och näthat, skriver Polygon. Det är efter det att en mörkhyad spelare fick utstå rasistiska kommentarer under en livesänd Hearthstone-tävling som samarbetet inletts, enligt Blizzard-chefen Mike Morhaime.

”För att bekämpa den här sortens beteende under livesända evenemang har vi pratat med spelare, streamare, moderatorer samt företag som Twitch, Dreamhack och andra, för att komma överens om vad vi ska göra annorlunda framöver. Därför kollar vi på ett pilotprogram som Twitch jobbar med för att effektivisera chattmoderering och motverka att folk kommer undan avstängningar”, säger Mike Morhaime till Polygon och pekar samtidigt på att näthat är ett större samhälleligt problem som man hoppas kan stävjas i framtiden.

Niklas tankar: Näthat i form av rasism, sexism och andra elakheter har varit en del av nätet sedan starten, och det är sannerligen dags att något görs åt det, på riktigt. Det finns massor av individer och organisationer som jobbar mot mobbning på nätet, men när några av de största aktörerna sätter ner foten kan det bli lättare att få igenom riktiga förändringar. Jag hoppas att alla de stora hakar på ett eventuellt program för att stävja hatet.

EA förlänger samarbetet med Coldwood

Kommer Yarny tillbaka för att ge dig mardrömmar?

Kommer Yarny tillbaka för att ge dig mardrömmar?

Utgivaren Electronic Arts förlänger sitt samarbete med Umeå-baserade studion Coldwood Interactive. Det meddelade EA i ett pressmeddelande i förra veckan. Kort senare stod det även klart att det fortsatta samarbetet kommer att mynna ut i en uppföljare till det kritikerrosade Unravel som släpptes tidigare i år. I skrivande stund finns dock ingen information om vad spelet kommer att handla om eller när det släpps.

Niklas tankar: Även om jag inte blev lika begeistrad av Unravel som vissa av dem som skrev ”GOTY!” efter fem minuter går det inte att förneka att det är ett fantastiskt vackert och stämningsfullt spel. Jag är glad att norrlänningarna får fortsatt förtroende för EA, men jag är inte övertygad om att en direkt uppföljare till Unravelär det jag vill ha. Men visst, jag kan tänka mig att rumla runt i mysig svensk natur en vända till. Främst borde det förnyade förtroendet dock betyda att Unravel sålde bra, något som bådar gott för såväl Coldwood som för svensk spelutveckling i stort.

Tetris och Fruit Ninja blir film

Peppen!

Peppen!

I helgen har Warcraft-filmen premiä,. Angry Birds visas just nu på vita duken, och alldeles nyligen släpptes första trailern till filmatiseringen av Assassin’s Creed. Nu står det klart att ytterligare två spel ska bli film, nämligen Tetris och Fruit Ninja.

Tetris kommer att bli en trilogi av science fiction-filmer som samproduceras av amerikanska Threshold Entertainment Group och kinesiska Seven Star Work för 80 miljoner dollar. Inspelningen ska enligt USA Today börja i Kina nästa år.

Även mobilfavoriten Fruit Ninja kommer alltså att bli film, i form av en familjekomedi som produceras av folket bakom filmer som San Andreas och The Number 23, skriver The Hollywood Reporter.

Niklas tankar: