Download or die! SkÄdeplatsen Àr Seattle, Äret Àr 2050 och alla talar Svenska! Ganska precis en mÄnad försenade sÀtter sig Àntligen Anders och Samson ner och grundar över vad de egentligen tyckte om den gamla Super Nintendo-spelet frÄn 1993. Kan man göra allt med en lÄtsasmus? Passar orcher och vampyrer in i ett cyberpunk-spel? Och gillar Beam Software introt i sina lÄtar extra mycket? Vi försöker svara pÄ dessa och mÄnga andra frÄgor sÄ gott det gÄr. Och givetvis babblar vi pÄ om en massa annat ocksÄ.
Sagostunden ligger dock numera pÄ is och kommer formas om framöver. Anledningarna till detta Àr mÄnga och tas upp i avsnittet. Vi hoppas kunna Äterinföra sagostunden i podcasten senare i höst, men just nu vÄgar vi inte ge nÄgra löften.
LĂ€nkar
HĂ„llplatserna i avsnittet:
00:31:38 â LyssnarbrevssĂ€cken öppnas
01:27:53 â MĂ„nadens spel:Â Shadowrun
03:00:08 â Musikpaus
03:09:35 â MĂ„nadens lista: SpelvĂ€rldens bĂ€sta Cyberpunk-tolkningar
04:26:58 â NĂ€sta spel: ???
04:41:09 â Outro
[poll id=”12″]
FullstĂ€ndigt fine med att ni skippar sagostunden. Ni fĂ„r ihop rĂ€tt matiga avsnitt Ă€ndĂ„ đ Bra jobbat gubbs!
Jesus Kristus – sitter och liksom lĂ„ter benen hoppa febrilt pĂ„ kontoret medan nya podcasten laddas ner. Nu kommer lyckan. Det har varit en bitterljuv vĂ€ntan pĂ„ det hĂ€r avsnittet och visst Ă€r det synd att vi inte fĂ„r nĂ„gon sagostund men mina öron Ă€r dock detta redo. NĂ€stan lite moist. Nu trycker vi pĂ„ play.
Nooo! Missade ni att jag och T4 ocksĂ„ var med pĂ„ resan? Vi postade under det senaste inlĂ€gget som hette ”cancelled”. Ajja, toppenavsnitt Ă€ndĂ„!
Wait what..?
*lyssnar pÄ avsnittet*
https://www.youtube.com/watch?v=WWaLxFIVX1s
Well shit, det var allt den slitet ner i den digitalpapperskorgen…
SÄ det fÄr bli baklÀxa nu antar jah, för vem Àr upp till er.
Aw vÀl, det kan ju inte bli vÀrre.
>lÀser en chan post om hur min favorit furry tecknare Miu Àr sjuk och kanske dör
Godsdamn it! Fast det kan ju var skitsnack. Förhoppningsvis…(they where right about Jim Hardiman…)
Well innan jag gÄr och deppar sÄ har jag en list idé.
Top whatever Speltidingar!
->OPTIONAL<- Hard-mode: swedish only.
T4 OUT!
*djup suck*
Och heja Anders förresten ang att vÄga gÄ till doktorn och grattis Samson som kom in pÄ Futuregames!
Riktigt bra avsnitt som alltid, och sjÀlv tycker jag det bara var skönt att det inte var nÄgon sagostund nu heller, avsnittet rÀcker ÀndÄ i lÀngd mer Àn nog, och som ni sade, tar veckor av tid att fÄ bara sagostunden i ordning, och det Àr verkligen lite för mycket tid att lÀgga ner pÄ det inslaget.
Ett spel ni borde kollat upp angÄende Cyberpunk Àr indiespelet Dex (slÀpptes först till den misslyckade konsolen Oyua, men sedan dess har det nu slÀppts till PC, Xbox One och PS4, och Àr pÄ gÄng till bÄde PS Vita och Wii U).
Gillar man Shadowrun och Cyberpunk i allmÀnhet Àr det definitivt ett spel man ska kolla in.
Det Àr bland dom fÄ spel pÄ senare tid som jag faktiskt kört fÀrdigt, och Àlskat varje minut av det!
Tar runt 12+ timmar att klara igenom huvudstoryn pÄ det iaf, och uppÄt 20 timmar om dutar dig ann alla sidouppdrag ocksÄ.
Hacking, cybernetiska implantat, cyberspace, konspirationer, Megacorps, botten av samhÀllet etc, allt finns ^^
Skulle sjÀlv sÀga att det Àr som en sorts kombination av Flashback (sidoscrollande platformsÀventyr) och Shadowrun (implantat, rpg-element, vÀrlden etc)
Kolla upp det!
Har spelat igenom Shadowrun pĂ„ SNES i emulator för ett antal Ă„r sedan, dock hade jag tyvĂ€rr ingen ork att ta mig igenom det igen nu, men nĂ„n gĂ„ng i framtiden det kanske blir en omspelning đ
Ska försöka se till att köra igenom Psychonauts tills nĂ€sta avsnitt (ett spel jag faktiskt aldrig spelat eller knappt ens sett nĂ„got ifrĂ„n) sĂ„ jag kan lĂ€mna lite kommentarer till det đ
(lyckades peta in ett litet stavfel dÀr, Ouya heter ju den dÀr misslyckade android-konsolen som jag dessutom var med och Kickstartade)
Dex verkar helt klart intressant!
Shadowrun till PC (Harebrained games) Àr klart de bÀsta Shadowrunspelen i mina ögon. Men Shadowrun Àr ju mer Cyberurbanfantasy.
Med sĂ„dana brasklappar Ă€r det Invisible, Inc. som just nu gör Cyberpunk bĂ€st som spel, Ă€ven om man fĂ„r det mesta av Cyberpunken mellan scenerna. (Syndicate Ă€r ju bra och sĂ„, men det Ă€r ju inte sĂ€rskilt Punk att vara Corp đ
HallÄ Anders och Samson!
MÄnadens avsnitt var verkligen perfekt för mig?
1. Spelade Shadowrun runt Är 2000 och tyckte det var awesome, mÀrker ghanska fort nÀr ni pratar om det att jag knappt skulle orka 5 minuter. Pixelhunting Àr verkligen inte min grej!
2. Jag spelade igenom Snatcher för nÄgra veckor sedan och tror det Àr ett utav de bÀsta spelen jag spelat, definitivt topp 5? SÄ att fÄ höra snacka lite om detta var vÀldigt roligt.
3. William Gibson. Ok, jag kanske inte ska gÄ hÀndelserna i förvÀg, men jag har precis börjat lÀsa min första William Gibson-bok och det tog inte mÄnga kapitel för mig att förstÄ att han Àr fantastisk! Boken jag lÀser heter förövrigt Virtual Light, rekommenderas starkt?
Tack för att ni tÄgar pÄ och för min del behöver ni inte tÀnka pÄ sagostunden. Har alltid vart mer för varmrÀtt Àn efterrÀtt?
Syns om nÄgra veckor!
Kram Lucas
Jag njuter stort av Shadowrun! ĂversĂ€ttningarna Ă€r sĂ„ otroligt sköna med uttryck som torskskalle och pundhuve samt karaktĂ€rer som kallas avskum, storfixaren, kungen och hĂ€ftig typ. ApropĂ„ klubbarna, dĂ€r bandet upptrĂ€der och Maria sjunger Ă€r fenomenalt roligt och bra översatt: ”StĂ€ng inte in mig i nĂ„got skjul, jag vill bara ha kul.”
Nu pÄ senare dagar spelar jag Àven Mega Drive-versionen som Àr ett helt annat spel och mer utmanande, men jÀvulskt bra ocksÄ (tack till emulatorer att man kan komma över spel som Àr snudd pÄ omöjliga att gÄ tag pÄ i vÄr del av vÀrlden). Har som ambition att försöka klara det ocksÄ.
Röstade pÄ Blade Runner, men ursprungligen sÄ Àr det ju en film (som i sin tur pÄ Àr baserad pÄ en bok), sÄ kanske missvisande nÀr man pratar om spel. Anyways:
1. Blade Runner
2. Deus Ex
3. Snatcher
4. Shadowrun
5. Beneath a Steel Sky
Jag röstar pÄ GTA 2 som den bÀsta cyberpunkvÀrlden! Det passade kanske inte riktigt in pÄ listan, eftersom er definition krÀvde mÀnniskor med olika implantat, Àven om kanske en del av forskargÀngets uppfinningar kanske ligger pÄ grÀnsen.
DĂ€remot finns det sĂ„ mĂ„nga andra cyberpunkinslag, som inte minst dyker upp pĂ„ radiokanalerna. Mitt favoritinslag Ă€r den cyniska sammanblandningen av företagande och religion, dĂ€r olika sekter i praktiken blivit lika mycket megacorps som de stora företagen. Ăven om de stora företagen Ă€nnu inte helt och hĂ„llet styr vĂ€rlden i GTA2 sĂ„ Ă€r de pĂ„ god vĂ€g. Det ska ju utspela sig tre veckor in i framtiden, sĂ„ jag tĂ€nker mig att det befinner sig i ett mellanlĂ€ge mellan vĂ„rt samhĂ€lle och det i Snow Crash, dĂ€r regeringsmakten fortfarande existerar men har reducerats till ett gĂ€ng bland mĂ„nga andra
En annan anledning till att det inte passar pĂ„ listan Ă€r att ni strök ett spel för att det kĂ€ndes mer som en parodi och det Ă€r ju exakt vad GTA2 Ă€r – den perfekta lĂ€nken mellan den tidigare nĂ€mnda Snow Crash och Jönssonligan.
Vare dÀrmed hur som helst. Jag ville framför allt tacka för ett ovanligt bra avsnitt dÀr det verkligen kÀndes som om ni var pÄ hugget under alla inslag! Legenden lever!
Det hade varit kul om nĂ€sta spel hade varit Shadowrun till Mega Drive, eftersom jag hört att det Ă€r bra pĂ„ de sĂ€tt som Snes-versionen Ă€r dĂ„lig och vice versa. Kul hade det varit… men Ă€ven lite konstigt och ganska onödigt. Psychonauts Ă€r ett spel jag funderat pĂ„ att skaffa, men inte varit sĂ€ker pĂ„ om det Ă€r nĂ„got för mig. Samsons beskrivning gjorde mig dock mycket mer positivt instĂ€lld! Det ska bli kul att höra er diskutera det spelet.
NĂ€r man pratar om klassisk cyberpunk kan man lyfta fram ”The Girl Who Was Plugged In” av James Tiptree, Jr. Den publicerades redan 1973, men i efterhand har folk kommit att tĂ€nka pĂ„ att den pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt Ă€r en föregĂ„ngare till cyberpunken. det Ă€r faktiskt fascinerande att lĂ€sa den idag, eftersom den handlar om kĂ€ndisskap och en projicerad image pĂ„ ett sĂ€tt som föregriper dokusĂ„por och sĂ„dant.
Novellen Ă€r nog lĂ€ttast att fĂ„ tag i genom Tiptree-temanumret av Nova Science Fiction, som Ă€r en tidskrift som mĂ„nga bibliotek köpte in. Dessutom innehĂ„ller det numret flera andra berĂ€ttelser av en av vĂ€rldens bĂ€sta sf-författare. đ
Om Anders vill ha fler bokrekommendationer skulle jag tipsa om Altered Carbon av Richard K. Morgan. Det Àr mer postcyberpunk Àn gammal vanlig cyberpunk (den subgenren blev vÀl egentligen ganska kortlivad inom litteraturen, dÀr dess element smÀlte ihop med annan sf, medan den levt vidare och frodats i spelvÀrlden, Ätminstone verkar det sÄ för mig), dÀr FN fortfarande spelar en roll som nÄgon sorts storföretagens beskyddare i ett korporativt system. DÀr finns iaf den dÀr hÄrda, kalla synen pÄ mÀnniskors vÀrde som ni pratade om. Att den dessutom Àr snabblÀst och full av action Àr förmodligen ingen nackdel för nÄgon.
Annars mÄste vÀl inte alla lÀsa böcker heller? Vi har bara 24 timmar var per dygn och de flesta av oss har nÄgon mediatyp som vi inte hinner följa sÀrskilt noga. Jag tittar till exempel nÀstan aldrig pÄ tv-serier.
AngÄende diskutionen om att gilla saker som man inte borde gilla. Det hÀr Àr nÄgot som jag ocksÄ kÀnner igenom mig i ocksÄ jÀttemycket. Jag tycker oftast att nÀr kvinnor Àr sexualiserade sÄ Àr det en bonus, snarare Àn nÄgot negativt. NÀr dom visade upp Laura i Street Fighter V sÄ gillade jag henne, jag gillar Bayonetta och jag gillar Cidney i kommande Final Fantasy XV. Samtidigt sÄ vet jag ju att det Àr hemskt att spelutvecklarna vÀljer att göra spel pÄ det hÀr sÀttet och eftersom det lockar mig sÄ Àr jag ju en del av problemet. Samtidigt sÄ skulle jag inte vilja att det försvann heller.
Sen gillar jag ju att hÀnga t.ex. hÀr pÄ svampriket och det gör ju att jag ofta hÄller mina Äsikter för mig sjÀlv eftersom jag vet att dom verkligen inte Àr populÀra och jag skÀms över dom. Fick lite ÄngestkÀnsla av att skriva det hÀr nu, men efter Anders fina prat om att vara Àrlig och dela mig sig sÄ kÀnde jag att jag skulle göra det ÀndÄ. Jag Àr kluven i alla fall, kanske vÀxer jag ifrÄn det nÄgon gÄng. Tack för superbra pod, hÀlsningar frÄn en som började pÄ Strider avsnittet och sedan backtrackade genom hela katalogen.
Finns det nÄgon deadline för Psychonauts?
Ska vÀl vara nÄn gÄng mot mitten/slutet av September gissar jag, eftersom Anders och Samson planerar att slÀppa ett Skitsnack-avsnitt i Augusti enligt vad som sÀgs i slutet av detta avsnitt (det dom pratar om efter 4:26:58 in i avsnittet).
Hej!
Spelade igenom Psychonauts 2015.
Gillade storyn och miljöerna men kontrollerna tog lite tid att lÀra sig =)
Pizzabetyg: En fin kebabpizza med fÀrska tomater (Som man sÄklart mÄste ta sig tid att peta bort, tomater Àr ju jÀtteÀkligt! =) )
och stark sÄs. Förutom tomaterna ( =kontrollen) SÄ Àr pizzan utmÀrkt!
FrÄga: Vad tycker ni om remakes? (AssÄ nÀr man gör Àldre spel lite mer spelbara och med upphottad grafik)
SjÀlv Àr jag helt för =)
Tack för en bra pod!
Kram Per
Hej!
Jag har inte spelat psychonauts pga. att andra saker kommit emellan. Jag har dock, min vana trogen, ÀndÄ saker att ta upp med er:
1. Vad hÀnde med skitsnack-avsnittet som skulle ha kommit i augusti?
2. Missade rr-kollo pga. att jag redan var uppbokad den helgen (krÀftskiva fredag, 30-Ärsfest lördag). Prata gÀrna om era upplevelser dÀrifrÄn, har sett bilder och det verkade jÀttemysigt!
3. Jag önskar mig Ă€ven att ni pratar lite om era ”pokĂ©mon go”-upplevelser (ni Ă€r min enda kĂ€lla till spelsnack, ge mig lite’rĂ„)
4. Jag hoppas att ni mÄr bra och Àr glada.
Just det, ni undrade vad jag har fĂ„tt för jobb…
Jag jobbar pÄ en statlig myndighet dÀr statsvetare och jurister huserar. Den hÀr myndigheten hamnar ofta i diverse mediestormar av förklarliga skÀl. Ni fattar (eller?).
Heeej pÄ er, hoppas att man inte Àr för sen!
Till att börja med sĂ„ vill jag tacka Anders för de fina svaren angĂ„ende ”Friday” frĂ„gorna! Blev lite starstruck, sĂ„ jag hörde typ bara halva svaret men det Ă€r ju bara för mig att lyssna om avsnittet đ
Detta Ă€r faktiskt det första avsnittet som jag inte har lyssnat helt igenom eftersom nĂ€r ni började prata om ”Shadowrun” sĂ„ tĂ€nkte jag ”nÀÀÀ, jag mĂ„ste ta och spela igenom spelet sjĂ€lv denna gĂ„ng!”. Har tyvĂ€rr inte spelat igenom det helt Ă€n men detta skall Ă„tgĂ€rdas!
Vad spÀnnande med flytt och studier, jag hoppas verkligen att det gÄr bra för er!
PĂ„ tal om att inte spela klart spel sĂ„ Ă€r jag jĂ€ttedĂ„lig pĂ„ det men ”Psychonauts” Ă€r ett spel som jag har spelat klart!
Fick först höra talas om det 2011, köpte det till PS2 2012 och blev klar med det 2015…
”Psychonauts” var jĂ€ttebra fram tills ”Waterloo World”. TOTAL fastnade pĂ„ den jĂ€vla banan! Det gick bara inte att komma vidare sĂ„ jag lade undan spelet. Dagar gick, mĂ„nader försvann. Försökte emellanĂ„t men dĂ„ hade man tappat kĂ€nslan för kontrollerna och jag orkade inte börja om.
Det som gjorde att jag tillslut fick se sluttexterna pĂ„ detta spel var att jag och min kĂ€ra gubbe (han hade ocksĂ„ inte spelat klart men han hade spelat det pĂ„ PC) satte oss ner vid mitt PS2:a och bara nötte en kvĂ€ll. SĂ„ klart visade det sig att jag var nĂ€stan klar men den satans k*k banan. Vi fixade resten av spelet med mĂ„nga svordomar över den sega kontrollen samma kvĂ€ll. KĂ€nslan över att Ă€ntligen vara klar med ”Psychonauts” var nĂ€stan bĂ€ttre Ă€n en orgasm!
SÄ om man skulle fÄ ge ett pizzabetyg (mitt första ever, yay!):
Du har fĂ„tt en pizzeria rekommenderad till dig via bekanta och det visar sig att vara ett lite mindre, mysig stĂ€lle. De har lite sĂ€regna pizzor med de verkar goda och den som fĂ„ngar din uppmĂ€rksamhet Ă€r denna kvĂ€ll Ă€r en flĂ€skfile pizza med ruccola och fĂ€rgglada paprikor pĂ„. Det kĂ€nns lite mer lyxigt och lite mer hĂ€lsosam jĂ€mfört med den vanliga pizzan. NĂ€r du fĂ„r pizzan sĂ„ Ă€r det en fĂ€rgfest med alla grönsaker. Allt smakar jĂ€ttebra, det lilla stinget frĂ„n ruccolan som blandar sig med de söta röda och gula paprikorna. Dock upptĂ€cker du att köttet Ă€r lite segt. Till en början gör det ingenting men sĂ„ till slut sĂ„ fĂ„r du en sĂ„dan seg och senig bit sĂ„ att det kĂ€nns som att det tar 15 min innan du kan svĂ€lja. ”Det kanske var bara en bit som var sĂ„” tĂ€nker du och fortsĂ€tter att Ă€ta. TyvĂ€rr kommer det fler sĂ„ sega bitar men eftersom resten av pizzan Ă€r sĂ„ god sĂ„ vill du bara ge pizzan ett nytt försök. DĂ„ kommer du pĂ„ att du har ju den dĂ€ra goda bearnaisesĂ„sen hemma sĂ„ du tar med resterna som du inte riktigt orkade med hem. Du tar den biten till lunch dagen efter med bĂ©an. TyvĂ€rr sĂ„ kunde inte sĂ„sen rĂ€dda pizzan. Du Ă€ter upp den, lite besviken, osĂ€ker och bestĂ€mmer dig för att inte lita helt pĂ„ dina bekanta.
Ha det bra och hoppas att ni inte brÀnner ut er allt för mycket!
Hej pÄ er! Jag hoppas att jag inte lÀmnar in mina kommentarer för sent, men gör jag det sÄ mÄ det vÀl vara hÀnt. TyvÀrr har jag inte spelat hela Psychonauts, men det verkar som om det bara Àr tvÄ av de större uppdragen kvar. Förhoppningsvis hÀnder det inget drastiskt mot slutet som skulle kunna förÀndra mitt omdöme. LÄt mig ocksÄ sÀga att jag hoppas att ni har det bra med en ny utbildning respektive en ny hemstad.
Mina kommentarer till Psychonauts, PC-versionen via Steam:
(FörlĂ„t om jag skriver för lĂ„ngt. Ibland Ă€r jag dĂ„lig pĂ„ att sluta skriva…)
Presentation
Banorna Àr till utseendet bÄde jÀttesnygga och mycket varierade. De olika personerna i spelet Àr tyvÀrr designade i en stil som jag inte uppskattar, dÀr allt Àr överdrivet Ät alla hÄll, elakingarna Àr groteskt fula, etc. Lite som Alf Woxneruds gamla teckningar i Serieparaden, för den som minns dessa, fast uppskruvade till 11. Men stilen passar ÀndÄ till spelets knasiga stÀmning, sÄ i slutÀndan fÄr grafiken med beröm godkÀnt.
Musiken Àr jag kluven till. à ena sidan Àr de olika lÄtarna klockrena pastischer pÄ den typ av musik som passar temat till varje bana (krigsfilm, klubbmusik, monsterfilm, osv). à andra sidan gÄr nÀstan alla lÄtar mig pÄ nerverna efter en stund. Om det beror pÄ att de har för korta loopar eller om de helt enkelt Àr _för_ bra parodier Àr svÄrt att sÀga. I början var det irriterande att musiken var för stark i förhÄllande till andra ljud sÄ att den drÀnkte dialogen, men det gick att fixa med Àndrade instÀllningar.
Ljudeffekterna Àr tydliga och bra. Vissa av dem upprepas kanske lite för ofta, men vilket spel lider inte av det problemet?
RöstskÄdespelarna Àr ovÀntat bra, tycker jag, om man Àr med pÄ att stilen Àr The Muppet Show snarare Àn svÄrmodigt drama. Till en början undrade jag varför jag kom att tÀnka pÄ Skyrim hela tiden, men en snabb googling avslöjade att ett av barnen (Clem Foote) spelas av Andy Morris, som Àven gör Cicero i Skyrim. Han har en ganska speciell röst, om man sÀger sÄ.
Kontroll
Det var lite tjorvigt att fÄ klÀm pÄ kontrollen, men med tanke pÄ att 3D-plattformare Àr nÄgot jag Àr extremt ovan vid Àr det kanske inte förvÄnande. Jag spelade med default-instÀllning pÄ tangentbordet och valen av knappar kÀndes lite egensinniga. Samtidigt Àr det imponerande att de lyckades fÄ in sÄ mÄnga olika sprÄng, attacker och förmÄgor pÄ de knappar som ligger inom fingerlÀngds avstÄnd.
Kameran gjorde lite som den ville, oavsett vilka instÀllningar jag pillade med. Ofta parkerade den i en vÀgg, samtidigt som Raz fastnade i nÄgon skreva mellan olika delar av miljön, sÄ att det bara var att trycka och hoppa i blindo tills det gick att se igen. SvÄrighetsgraden i spelet ökade kraftigt av att kameran hela tiden befann sig lite för nÀra Raz och att man inte kunde titta uppÄt pÄ nÄgot vettigt sÀtt. Det var Àven frustrerande att kameran plötsligt lÄste sig i fasta lÀgen under vissa sekvenser (bossar, till exempel), Àven om jag förstÄr att det behövdes för att göra bossfighterna spelbara. Det sÀmsta var de fÄ gÄnger som kameran valde att stÀlla sig nÀstan rakt ovanför Raz huvud och snurra runt, runt i hög hastighet. DÄ var det bara att hoppa i blindo igen och dö nÄgra gÄnger innan det blev rÀtt av en slump. Trots detta tycker jag att kameran var smidig att styra nÀr den vÀl -gick_ att styra och inga vÀggar var i vÀgen. Det kÀnns som om utvecklarna gjort en bra grund men inte filat ner skavankerna ordentligt.
Gameplay
Jag hade lust att stĂ€nga av spelet och aldrig ta upp det igen under tutorialbanan, men nĂ€r jag vĂ€l fick lite lĂ€ngre speltid och gav det en ordentlig chans fastnade jag. BerĂ€ttelsen (sĂ„ lĂ„ngt jag spelat) Ă€r enkel men charmig och framför allt ger spelet en mysig kĂ€nsla. Jag förstĂ„r verkligen det Samson sa om det trevliga lĂ€gerlivet i förra avsnittet. Humorn Ă€r smĂ„puttrig och skĂ€mten fĂ„r mig ofta att tĂ€nka att jag Ă€r en vuxen, intellektuell och djupsinnig mĂ€nniska som inte roas av sĂ„dant hĂ€r trams – varefter jag frĂ„gar mig sjĂ€lv vem jag egentligen försöker lura och skrattar gott och hjĂ€rtligt! Samtidigt finns det Ă„tminstone lite allvar i botten – de olika figurer vars inre Raz utforskar har trots allt riktiga problem som mĂ„nga nog kan kĂ€nna igen sig i, Ă€ven om spelversionen Ă€r nĂ„got skruvad.
Psychonauts kÀnns som ett typiskt spel dÀr utforskandet av vÀrlden Àr det viktiga (kanske ett sÄdant spel som inte vinner pÄ att spelas med en deadline i Ätanke) och utforskandet Àr ovanligt kul. Jag Àr verkligen inte typen som hundraprocentar spel, utan snarare den som rusar genom vÀrldarna för att fÄ ta del av berÀttelsen snabbt. I Psychonauts Àr dock samlandet av föremÄl precis lagom svÄrt för mig (dvs inte sÀrskilt svÄrt) och jag tror att jag kommer att ÄtervÀnda till de olika banorna och ta alla figments och sÄdant nÀr jag Àr fÀrdig med huvuduppdragen. Att ta alla figments kan innebÀra att man mÄste sÀtta ett smÄknepigt hopp eller sÄ, men det krÀver inte nÄgot lÄngt och tröstlöst letande. Samtidigt kÀnns det som om jag hela tiden belönas för mitt samlande (med xp och nya förmÄgor) sÄ att det kÀnns meningsfullt. Spelmakarna har helt enkelt hittat en bra balans!
Spelet Àr relativt lÀtt och vÀldigt förlÄtande, sÄ det passar en nybörjare i 3D-plattformsvÀrlden. Det Àr kul att det finns ganska mÄnga psykiska förmÄgor och Àven om vissa kÀnns mer gimmickaktiga Àn andra Àr det ingen som kÀnns som _bara_ en gimmick. Det Àr lite sten-sax-pÄse över det, dÀr det gÀller att lista ut vilken förmÄga som löser vilken uppgift. Detta gÀller till exempel bossfighterna, som Àr okej, men inte erbjuder nÄgot sÀrskilt förutom lite klurande i början. Det Àr nog inget spel man spelar för bossarnas skull.
Summering
Ett ganska lÀtt spel som ÀndÄ har en lÄng livslÀngd pga snygga, kreativt designade banor att utforska och leta saker i. Trots flera irritationsmoment vinner Psychonauts pÄ sin charm och sin upptÀckarglÀdje.
Pizza
Detta Àr en stor, hÀrlig pizzabuffé ordnad av en mycket erfaren kock som bÄde kan skapa smaksensationer och göra vackra matkonstverk som fÄr det att vattnas i munnen pÄ dig. TyvÀrr har sjÀlva restaurangen bara öppet varannnan torsdag klockan 10.10-10.55. Dessutom Àr restauranginnehavarens uppfattning om mysbelysning ett nÀstan helt kompakt mörker, sÄ det Àr svÄrt att se de vackra upplÀggningarna. Till rÄga pÄ allt Àr besticken tillverkade av ett mÀrkligt gummimaterial som med jÀmna mellanrum sprÀtter till och skickar den goda pizzapiten rÀtt in i vÀggen med ett Àckligt SPLATT.
Lyckligtvis hjÀlper servitören till och uppfinner ett par mörkerseendeglasögon, erbjuder sig att ringa kundernas chefer och förhandla fram extra ledighet under pizzerians öppettider samt virar nÄgra varv silvertape runt de överböjliga besticken. Efter lite tjorvande Àr det bara att konstatera att detta Àr en förstklassig pizzabuffé som jag med glÀdje ska Äterbesöka i framtiden!
Jag slÀnger in en liten uppdatering hÀr.
Nu har jag klarat spelet och konstaterar att de tvÄ sista banorna, alltsÄ en dÀr det gÄr att ramla vÀldigt lÄngt ner om man rÄkar hoppa fel och en som i princip gÄr pÄ tid, ökade irritationsnivÄn en hel del. Det visade sig att jag tolererade den skumma kameran och den tjorviga kontrollen till stor del för att det alltid gick att stanna och stÀlla in kameran och tjorva i lugn och ro.
Men trots detta kvarstÄr mitt omdöme att Psychonauts Àr ett spel som har mÄnga fler fördelar Àn nackdelar! Tack för att ni lett mig till Ànnu en bra spelupplevelse!