Krönika

Fanprojektens fällor

Kreativitet är enligt mig något av det bästa som vi människor kan ägna oss åt. Den kreativa människan utvecklas konstant och berikar mänskligheten på nya sätt precis hela tiden. Även om det såklart inte är någon tävling så hävdar jag att spel är ett av de främsta kreativa medierna då det inkluderar ett flertal olika discipliner och arbetet sker (oftast) i grupp med ett gemensamt mål i sikte. Det imponerar mig hur ettor och nollor kan kombineras i det otal olika konfigurationer som det görs varje dag och att vi dessutom får ta del av dessa skapelser. Jag hyser oftast stor respekt för spelutveckling som uppgift, men man måste få kritisera det också.

Black Mesa Source

Att jobba utifrån befintlig förlaga är inget konstigt. Det sker varje dag då spel baseras på filmer, serietidningar, böcker, dikter och mycket annat. Något som också är relativt vanligt är att fans tar på sig att förbättra eller förändra spel såväl gamla som nya. Detta är på inget vis nytt och i många fall har dessa skapelser bidragit till att hobbyutvecklare har startat egna spelstudios eller blivit anställda hos etablerade utvecklare. Det finns dock en aspekt av detta som jag ibland ställer mig frågande till. När fans tar på sig att utveckla rena nyversioner av befintliga spel.

Det är inget ovanligt att hobby-utvecklare tar sig an uppdraget att utveckla en modern version av sitt favoritspel från förr men det är en satsning som är full av fallgropar. För någonstans finns det någon som äger upphovsrätten till förlagan och det är tämligen ovanligt att dessa fan-projekt går hela vägen i mål. För ett par veckor sedan fick vi se en fan-version av det briljanta äventyrsspelet Indiana Jones and the Fate of Atlantis stängas ned av Lucasfilm. Star Wars Battlefront 3 släpptes ens aldrig men ändå fick några fans för sig att utveckla en egen version av det. Vilket EA såklart stängde ned då de arbetar vidare på serien via svenska Dice.

Även om just Battlefront 3 ska omarbetas för att utelämna Star Wars-bitarna så kändes utgången på förhand tämligen självklar. Teamet som utvecklade Another Metroid 2 Remake spenderade cirka tio år på att förvandla Gameboy-spelet till en modern version för PC och de slutförde faktiskt arbetet förvånansvärt nog. Men bara ett par dagar efter lanseringen så fick Nintendo nys om projektet och satte stopp för det. Skadan var såklart redan gjord i Nintendos ögon men vi spelare fick en fullkomligt briljant nyversion av Metroid 2 och det får väl räknas som ett under att Nintendo inte stängde ned projektet tidigare.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis Special Edition

Det finns projekt som färdigställts med utvecklare och utgivares godkännande men dessa spel får ses som unika undantag och det går många, många nedstängda projekt på varje godkänt. Att utgå från en befintlig förlaga är såklart enklare då grundarbetet redan är gjort men det kvarstår självklart enormt mycket arbete innan man har ett färdigt spel och här kliar jag mig lite i huvudet. Att man har drömmar och passion tvivlar jag inte en sekund på men när man ger sig på att modernisera ett populärt spel som kanske till och med är baserat på en ännu mer känd förlaga som Star Wars eller Indiana Jones inser man då inte risken? Eller är det värt att chansa?

Är en icke-officiell nyversion mindre värd än ett eget spel? Det kan jag inte påstå men jag kan inte låta bli att tänka att dessa människors kreativitet hade kommit mediet till bättre användning om de hade satsat på att utveckla något eget. Även om man har i åtanke att det hade inneburit färre ambitiösa fanprojekt hade det kanske istället inneburit färre nedstängda spel och färre storbolags-tår som hade blivit trampade på. Inte för att jag vill värna om storbolagen utan för att det tråkigt att de ska rycka ut och stänga ned ambitiösa utvecklares arbete. Jag vill inte trampa på någons drömmar, jag önskar att de drömde större och utanför befintliga ramar.

Another Metroid 2 Remake

Att upphovsrätten emellanåt fungerar lite konstigt vet vi vid det här laget och jag är den förste som argumenterar att lagarna behöver skrivas om. Men lagen är som den är och även om det är ett utmärkt argument att man borde kämpa emot mot något man inte håller med om så kan jag känna att man kanske ska använda sin kreativitet och skapa något eget. Jag tror nämligen att det kan bli ännu bättre då. Visst betyder det att många projekt aldrig blir av men där är vi ju redan, projekt stängs redan ner. Jag har inget emot att fans utvecklar nyversion av befintliga spel, men jag tycker det är synd att så många spel stängs ned.

Passion är svår att styra och dumt att trycka ned. Jag önskar bara att fler som utvecklar fan-versioner av andra spel tänkte ett varv extra före.

Skriv en kommentar