Throwback Thursday

Hur bedömer man ett buggigt spel?

Varje torsdag letar vi fram ett guldkorn i vårt stora arkiv. Dagens inlägg, signerat Linus, publicerades ursprungligen 9/5 2016.

Hur bedömer man ett buggigt spel? Det kanske låter som en väldigt simpel fråga med ett väldigt simpelt svar, men jag har brottats med det lite senaste tiden. Kan/ska/bör man separera en bugg från sitt spel och eller inte?

Det enkla svaret är inte. Så klart inte. Buggar kan gå från småroliga dumheter till spelförstörande fel och är absolut en del av spelet och behöver vara med i bedömningen. Har utvecklaren gjort ett spel som är trasigt ska de fan ha sig en känga.

Mammoth_Hunt_GOLD_1080p_221522Men till skillnad från andra aspekter i spel är buggarna idag betydligt mindre permanenta. Om jag bedömer grafik, story eller spelmekanik dag ett är det troligtvis ungefär samma grafik, story eller spelmekanik som någon kommer uppleva om de spelar spelet om ett år. En bugg dag ett däremot, kan vara helt borta bara någon månad senare.

Anledningen till att jag börjat fundera över det här är Far Cry Primal. Ett spel som om jag ska gå efter min upplevelse är nära på ospelbart. Eller, det går ju att spela. Och det går att göra allt man ska kunna göra i spelet. Men det ser så illa ut att jag nästan mår fysiskt dåligt efter några sittningar.

(och eftersom jag vet att jag kommer att få kommentarer om det annars: ja, jag har testat alla lösningar som föreslagits online. Nej, det är inte TVn. Så, nu går vi vidare.)

Det är inte en vanlig bugg. Vi är inte många som är drabbade, och förhoppningsvis är det löst framöver. Men just nu, just för mig, är det inte njutbart att spela och mitt betyg skulle också reflektera det. Men är det rimligt att basera ett utlåtande på något som långt ifrån alla upplever, eller ska jag försöka se förbi det, ignorera min egen upplevelse och försöka bedöma hur det hade varit att spela om det fungerade?

firewatch-e3-2Ett annat exempel är Firewatch. Firewatch var bedrövligt illa optimerat till PS4. Det hackade som en diabildsprojektor konstant. Men det ska patchas bort, varefter det kommer vara en betydligt mjukare upplevelse. Är det då rimligt att bedöma en upplevelse som snart inte kommer att vara aktuell?

Njae, kanske. Är väl mitt slutgiltiga utlåtande. Mest ja, men en hel del nä och framförallt ett rungande “kanske”. Men jag kan ha fel.

Skriv en kommentar