Nyhetssvepet

Vive Pro, Games Done Quick-rekord – och trakasserier mot utvecklare

Veckan som gått har dominerats av teknikmässan CES i Las Vegas och speedrunningmaratonet Awesome Games Done Quick. Därför fokuserar även nyhetssvepet på dessa händelser. Som bonus får ni även ett deprimerande, men välbehövligt lästips.

Vive får pro-version och trådlös adapter

Det har funnits VR-headset på marknaden ett tag, och nu är det dags för de oundvikliga uppgraderingarna av dem. På CES-mässan i Las Vegas förra veckan visade HTC och Valve upp pro-versionen av Vive. Den största skillnaden är högre upplösta skärmar på 2880 x 1600 pixlar, vilket enligt HTC är 78 procent högre upplösning. Andra nyheter är bland annat inbyggda hörlurar och två kameror i fronten.

Utöver Vive Pro har HTC även visat upp en adapter för att kunna spela VR trådlöst utan att behöva oroa sig för att snubbla över sladdar.

Niklas tankar: Mitt största problem med VR har hittills varit just upplösningen, så det är trevligt att höra att det är vad man satsar på mest när det nu är dags för uppgraderingar. Det väcker ju dock frågan hur vilka krav den högre upplösningen kommer att ställa på datorn som ska spotta ur sig spelet. Jag äger ingen Vive, och lär inte göra det inom en snar framtid, men nu börjar mitt 970-kort kännas lite gammalt.

Nytt donationsrekord för Games Done Quick

2 263 883 dollar och 19 cent. Så mycket donerade folk runt om i världen under årets upplaga av speedrunningmaratonet Awesome Games Done Quick som höll i förra veckan. Det är nytt rekord med ungefär 40 000 dollar enligt PC Gamer, och pengarna går till Prevent Cancer Foundation. Den enskilt största donationen var på 108 092 dollar och 32 cent. Alla runs från veckan går att se i efterhand på Games Done Quicks Youtube-kanal.

Niklas tankar: Snyggt jobbat som vanligt, runners! Om texten i lästipset nedanför den här nyheten representerar det sämsta som spelbranschen har att erbjuda, så är Games Done Quick något av det bästa. Det är underbart att två gånger om året se så många människor donera så mycket pengar till välgörande ändamål, och att se fantastiskt duktiga runners donera sin tid och förmåga för att ge oss de festaste runsen man kan tänka sig. Heja!

Lästips: Så trakasseras spelutvecklare

Vardagen för många spelutvecklare.

Vi avslutar denna veckas nyhetssvep med ett deprimerande men väldigt välskrivet lästips. På Medium skriver indieutvecklaren Morgan Jaffit om den sämsta delen av vår älskade spelbransch, nämligen hur spelare och fans behandlar utvecklare som inte tillgodoser varje orimlig önskan och krav, eller gör förändringar i ett spel som inte faller i god jord. Nyttig läsning för oss alla, och en viktig påminnelse att alltid behandla andra med respekt, oavsett hur illa man kan tycka om vad de gör. Läs hela texten genom att följa länken nedan.

Morgan Jaffit: Abuse is the cost of doing business

Skriv en kommentar