Några överraskande uppföljare utannonserades förra veckan. Bethesda tillkännagav en uppföljare till det blaskiga actionspelet Wet. Men än mer förvånande var att 505 Games berättade att Naughty Bear 2 är på väg! Naughty Bear, spelet som inte fick en enda bra recension och som just nu ligger på 43% på Metacritic. Alla var överens om att spelet var uselt – både kritiker och konsumenter. Ändå får det en uppföljare. Varför?

Vi får alltid höra om hur svårt det är för spelutvecklare att gå med vinst, och hur svårt det är att släppa ett framgångsrikt spel – speciellt om det handlar om ett nytt IP. Marcus Beer sa till och med nyligen i ett avsnitt av Invisible Walls att det bara finns 4-5 utgivare i världen som kan räkna med att gå med vinst. Men hur mycket krävs det egentligen för att ett spel ska anses vara framgångsrikt om Wet och Naughty Bear uppenbarligen lyckas?

Om det är så svårt för nya IP:n att etablera sig, hur kommer det sig då att titlar som utnämnts som floppar får uppföljare? Det händer inte sällan att ett spel med svikande säljsiffror får uppföljare. Okami skördade inga större framgångar på varken Wii eller PS2, och nu kommer en uppföljare till DS – en konsol som är ökänd för att inte kunna sälja tredjepartsspel. De Blob är det knappt någon som spelat, och förra veckan fick vi en trailer för de Blob 2. Både de Blob och No More Heroes expanderar till och med till HD-konsolerna.

Är det så att en uppföljare till ett spel som floppad ändå är ett säkrare kort än ett helt nytt spel? Det är ju fantastiskt i vissa fall, som i fallen med Mirror’s Edge (som trors en miljon sålda dömts som ett kommersiellt misslyckande) och de Blob – spel som faktiskt var bra och inte sålde som de förtjänade. Men när blaskiga spel som dessutom floppat får fortsätta blaska runt, kan jag inte hjälpa att undra vilka mer spännande och intressanta titlar som ratats i dess ställe.

Svaret är förmodligen utvecklingskostnader, som tvingar många titlar att sälja över en miljon för att vara lönsamma medan de urusla spelen oftast inte behöver dra in lika mycket för att gå med vinst. Det är därför Naughty Bear får en uppföljare direkt, medan UbiSoft fortfarande sitter och fegar med Beyond Good & Evil 2.