Nyhetssvepet

Microsoft köper Bethesda, Amazon släpper spelstreamingtjänst – och så ser Fall Guys ut inuti

Nyhetssvepet vecka 40

Knappt har vi hunnit andas ut efter alla konsolnyheter förrän Microsoft vevar igång igen. I förra veckan köpte de Bethesda i vad som måste vara en av modern tids största spelaffärer. Vault Boy, Doom Guy och Emily Kaldwin blir Xbox-maskotar och jag vet varken ut eller in. Vad jag däremot tror mig veta är att Amazons kopia på Stadia, Luna, inte kommer att flyga. Flyger gör inte heller Fall Guys, däremot ser de ut som förvuxna urtidsfåglar på insidan. Usch.

Microsoft köper Bethesda i jätteaffär – får Fallout och Doom

Vault Boy

Säg hej till din nya Xbox-maskot.

7,5 miljarder dollar. Så mycket har Microsoft betalat för Zenimax Media och dess dotterbolag, utgivaren Bethesda Softworks med understudior. Därmed äger Xbox-tillverkarna rätten till spelserier som Fallout, Doom och Elder Scrolls. Det var dagen innan förhandsbokningarna av nästa Xbox drog igång i förra veckan som bomben om jätteköpet släpptes och antalet team under Xbox Games Studios växte från 15 till 23. Utöver de tidigare nämnda serierna får man även med sig bland annat Wolfenstein, Dishonored, Prey och Quake.

Xbox-chefen Phil Spencer säger att köpet är ett stort steg för Microsoft och menar att Bethesdas framtida spel ska på Game Pass till Xbox och PC samtidigt, skriver Polygon. Det är ännu oklart hur köpet påverkar huruvida Bethesdas framtida spel och utgivningar även kommer att kunna släppas till plattformar som Playstation 5 eller Switch, men redan visade Playstation-exklusiva Death Loop och Ghostwire: Tokyo kommer att släppas som planerat.

Det är även oklart hur köpet påverkar organisationen hos utgivare eller studior, och om det kommer att leda till några större personalförändringar.

Niklas tankar: Helt klart ett av de största köpen i spelhistorien och en absolut jättegrej för Microsoft – och alla andra för den delen. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här. Å ena sidan: Det gör det inte lika riskfyllt för utvecklarna att satsa på lite osäkrare kort, som ett nytt Fallout: New Vegas eller Prey. Å andra sidan: Mångfald är bra, och att någon suger i sig utvecklare i den takt som Microsoft gör är lite oroväckande. Jag gissar att många av de stora spelen även framöver kommer att släppas på Playstation och annat, Microsoft har nog inte något emot att tjäna pengar även där. Men antalet fristående större utgivare och studior blir allt färre, och det känns inte riktigt bra. För att inte tala om det gigantiska frågetecknet vad som händer med antalet anställda när Bethesdas studior ska sugas upp i en större organisation. Det brukar ju inte sluta jättebra.

Amazon släpper spelstreamingtjänsten Luna

Amazon Luna

Amazon Luna är gjord för att spelas skärmar utan extra hårdvara.

Teknikjätten Amazon ger sig in i spelstreamingmatchen och tar upp kampen med bland andra Googles Stadia, Microsofts Xcloud och Nvidias Geforce Now. I förra veckan presenterade de en egen streamingtjänst – Luna. Tjänsten, som i nuläget bara finns i betaversion i USA, ska gå att använda på datorer, mobiler och Amazons egen Fire TV.

Luna fokuserar på prenumerationer på ”spelkanaler” och den som finns nu, Luna Plus, kostar 6 dollar i månaden. Där finns spel som Resident Evil 7, Control, Panzer Dragoon, A Plague Tale: Innocence, The Surge 2, Yooka-Laylee and The Impossible Lair, Iconoclasts, Grid, Abzu, och Brothers: A Tale of Two Sons – men fler kommer att tillkomma. Även fler kanaler ska släppas framöver, som till exempel en Ubisoft-kanal där utgivarens nya spel ska ingå. 4K-upplösning och 60 bilder per sekund ska finnas för ”utvalda titlar” och Luna ska integreras med Amazon-ägda Twitch där det ska gå att hoppa in i spel direkt från streams. Amazon är en av världens största leverantörer av webbtjänster, och Lunda drivs av Amazon Web Services.

Till Luna säljs även en handkontroll som, precis som Stadia-kontrollen, kopplas upp via wifi för lägre fördröjning. Det ska även gå att spela med Xbox- eller Playstation-kontroll.

Det är ännu oklart om och när Luna släpps i Sverige, eller vad den i så fall kommer att kosta.

Niklas tankar: Jag har så oerhört svårt att höja på något som helst ögonbryn för detta. Utöver kanalerna är det i princip ingenting som skiljer Luna från Stadia, som ju verkligen inte välte några större kiosker. Jag är säker på att tekniken funkar, och är imponerande, men det är Stadia också. Problemet är att folk inte vill bygga upp ett helt nytt spelekosystem igen. Jag vill inte behöva köpa mina spel en gång till för att kunna spela dem på distans. Här ligger tjänster som Geforce Now eller Xcloud närmare det optimala i att kunna spela spelen man redan äger precis var som helst. Det återstår väl att se om Luna får fäste, men efter Stadia har jag väldigt svårt att se det.

Skräckbeskedet: Så ser en Fall Guy ut inuti

Fall Guys

De må se söta ut på utsidan…

Fall Guys tog den spelande världen med storm när det släpptes som ett av gratisspelen på Playstation Plus i somras, och har gjort succé även på PC. Men den stora frågan på allas läppar har varit: Hur ser en Fall Guy ut inuti? Konceptkonstnären Tudor Morris på Mediatonic tog sig an utmaningen och resultatet är… Oroväckande. Morris skämtteckning har av spelets officiella Twitter-konto dubbats till kanon och här är vi nu. En Fall Guy är inte bara byggd runt ett horribelt fågel/människo-hybridskelett, den är dessutom stor, hela 183 centimeter lång.

Om jag måste se det här, så måste ni också…

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Tudor Morris (@tudormorris)

Skriv en kommentar