Krönika

Sluta störa den kreativa processen på Kickstarter

Kickstarter är ett fantastiskt fenomen. Genom det här mecenatverktyget har mängder med kreativa, spännande och uppfinningsrika projekt sett dagens ljus. Produkter, initiativ och konstverk som annars kanske aldrig hade blivit till. Kickstarter tar den ekonomiska makt som förr enkom låg hos stora aktörer och lägger den istället hos gemene man. Det har ur detta uppstått en blomstrande marknad, inte minst för indiespel, brädspel och rollspel.

Samtidigt innebär Kickstarter knappast någon promenad i parken. Kreativa processer kräver alltid en stor mängd slitgöra, sena timmar, kanske att du gråter en skvätt i kudden på natten för att sedan vakna upp med tusen idéer (varav 999 är dåliga) för hur du ska kunna göra ditt hjärteprojekt lite bättre. Att skapa något är, som de som är bekanta med processen, ofta en himla berg-och-dalbana.

För att inte tala om den ekonomiska aspekten av att vilja våga satsa på något, men inte veta om du har råd. Där fyller Kickstarter en viktig funktion. Antalet personer som stöttar ditt projekt är en ganska tydlig vägvisare om du är på rätt väg med det du vill bidra med till världen.

Jag, och vad jag vet en del personer med mig, har dock märkt en irriterande tendens hos en del av de som ekonomiskt går in och stöttar ett projekt. Det är den här känslan av att, i brist på bättre ord, vara berättigad. En del verkar tro att för att de gått in och bidragit med 100, 1000 eller till och med 10 000 kronor, att de på något sätt ger dem rätt att lägga sig i hur skaparen väljer att utforma sitt verk (produkt, tjänst och så vidare). Som att kasta lite pengar på något ger dig fritt spelrum för att lägga dig i och påverka hur den här personens hjärteprojekt ska se ut.

Ärligt talat, idéen med Kickstarter är enkel: gillar du det, skänk pengar. Gillar du det inte – skit i det. Den här tendensen att vifta med sedlar framför någons ansikte samtidigt som man menar att de ska dansa efter din pipa för att du bidragit med småpotatis, den är inte rimlig. Att stötta på Kickstarter är inte att vara ”medfinansiär”, det innebär inte att du blir en del i ett kreativt team, det innebär bara att du som slutkonsument kanske har möjlighet att en vacker dag få se produkten säljas på marknaden.

Att gå in och störa spelskapare och andra kreatörer, bara sluta. De sliter redan som det är, och du bidrar antagligen inte till någon ”kreativ process” med dina hobby-åsikter.

Kommentarer

  1. Linus skriver:

    Håller med i det mesta.

    Dock är det lite tudelat. Ibland så hjälper backar utgivaren att faktiskt göra en bättre produkt. Påpekar saker som de inte tänkt på eller förbisett. T. ex. så hjälper backar ofta till med att lusläsa regler och o.s.v.

    Men absolut, många bara vräker ur sig idéer och kräver saker.

    Allt skall ges ut på tyska annars så…… 🙂

    • Jonas skriver:

      Problemet är ju att många utöver det ser kickstarter som en butik.
      Med ilskan över att “Folk går på att köpa spel som inte finns!” För dom själva backade ett spel av en ensam person utan track record och fick det inte fören långt långt senare.

      Gällande Linus inställning ovan, det handlar ju lite mer om hur det efterfrågas och hur det hanteras. I slutet är det ju den som driver sidan som bestämmer om dom tar hänsyn till dina förslag, du kan inte kräva det oavsett hur mycket du backar, tekniskt har du ingen rätt att inverka på processen alls bortom att dra tillbaka dina pengar.

    • håller med, tvåvägskommunikationen är ju egentligen någonting bra, som även kreatörerna ska respektera med öppen kommunikation gentemot sina givare. Gillar ju i grunden den demokratiseringsprocess som Kickstarter bidragit till. Men det här handlar ju om något mycket mer småsint än så 😉

  2. Mattias skriver:

    Det där med “skit i det” framstår som än mer rimligt efter denna artikel. 🙂

  3. Som en som varit involverad i en hel del Kickstarters säger jag så här: om du har något att säga, försök att ge positiv feedback och kom med förslag – men framförallt, efterfråga sådant som är rimligt! En klassiker är “kan vi få en backernivå för det här” (till exempel en mellannivå) eller “kan jag få köpa de här sakerna som add-on”? Det är något kampanjer gärna lyssnar på – det hjälper ju trots allt fler backare!

    Och OM du ska ha en input, ha en som är rimlig och var proaktiv. En jag såg som flera efterfrågade var inför ett spel där de bad tillverkarna att återvända till den tärningsproducenten de använt på tidigare spel, då kvalitén där var mycket bättre. Det var återigen rimligt och något kampanjen lyssnade på.

    Men framförallt, många kampanjer efterfrågar hjälp från sina backare – se till att vara där och hjälp dem då! Under Call of Cthulhu Sverige efterfrågade vi backare som ville hjälpa oss att korrläsa och fick en enorm respons, där vi fick massvis med hjälp från vår korrektur!

    • Håller med och säger samma sak som ovan: tvåvägskommunikationen är ju egentligen någonting bra, som även kreatörerna ska respektera med öppen kommunikation gentemot sina givare. Och ja, jag kanske raljerade lite i mitt “skit i det” ;), självklart ska man kunna komma med konstruktiv feedback.

      Problemet är är väl att de flesta åsikter inte är konstruktiva, OCH! med största sannolikhet så har kreatören redan hört samma från 20 andra backare redan. Tycker vi ska vara lite mer måna om de eldsjälar därute, för gudarna ska ju veta att risken att bränna ut sig i kreativa yrken är stor.

  4. Linus skriver:

    Ibland hjälper ju även backare andra backare att upptäcka brister och konstigheter i vissa kampanjer. Har följt en del projekt som vid första intrycket varit super positivt men där det framkommer hur dåligt skötta en del kampanjer är.

    Händer ju faktiskt att kampanjer blir fiasko trots att de blir 100 % backade. Finns fula fiskar även i kickstarter världen så att säga.

Skriv en kommentar