Nyhetssvepet

Svenska spelbranschen växer, mer crossplay i Ubisoft-spel – och Playstation 5-fläkt styrs via nätet

Nyhetssvepet vecka 44

Ett par veckor kvar bara, sedan sitter vi här med nya konsoler. Eller ja, inte jag då, som inte ser ut att kunna få tag på något innan jul. Men nog gnällt om det, denna vecka kollar vi in att den svenska spelbranschen fortsätter att växa – som vanligt. Dessutom kikar vi närmare på Ubisofts nya tjänst Ubisoft Connect, samt att fläktarna i Playstation 5 kan styras via onlineuppdateringar.

Svenska spelbranschen fortsätter att växa

Spelutvecklarindex

Svenska spel bara växer och växer. Bild: Louise Meijer/Dataspelsbranschen

Järnmalm och pappersmassa – två stapelvaror i svensk industri vars branscher vars export värderas till nästan 25 miljarder kronor vardera. Nu får de sällskap av den svenska spelbranschen, vars omsättning ökade med 27 procent under 2019 och nu är värd 24,3 miljarder kronor. Det enligt intresseorganisationen Dataspelsbranschens årliga rapport Spelutvecklarindex, som presenterades på Sweden Game Conference i förra veckan.

”Det finns inget tecken på avmattning inom överskådlig tid, den här rapporten visar inte heller den s k corona-effekt som ökat försäljningen under 2020. Vad det innebär konkret får vi se nästa år”, säger analytikern Kajsa Grafström som skrivit rapporten i ett pressmeddelande.

8 578 personer jobbade heltid fördelat över 442 svenska spelföretag under 2019, en ökning med åtta procent mot året innan. 5 599 av dessa jobbar i Sverige. Antalet anställda som jobbar i andra länder än i Sverige ökar, precis som föregående år, mer än de som jobbar inom Sveriges gränser. De senaste fem åren har andelen kvinnor ökat med en procent per år. Så blev det även i fjol, och kvinnorna står nu för 22 procent av arbetsstyrkan.

”Företagen har fortsatt svårighet med kompetensförsörjningen, det innebär att arbetstillfällen hamnar i utlandet”, säger Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck i pressmeddelandet.

Niklas tankar: Det tuffar på, skulle man väl kunna säga. Den svenska spelbranschen växer alltjämt, även om den största ökningen sker utanför våra gränser. Lite tråkigt, men till viss del kanske förståeligt då det i ett litet land kan vara svårt att hitta rätt personer att anställa. Att andelen kvinnor fortfarande bara ökar med en procent per år är tråkigt, och man hade hoppats att ökningen skulle vara större vid det här laget. Nästa års Spelutvecklarindex blir högintressant då vi får se vad coronapandemin gjort med såväl omsättning som antal anställda.

Ubisoft-spel får mer crossplay med ny tjänst

Ubisoft Connect

Ubisoft satsar stort på sin nya tjänst Connect.

Uplay och Ubisoft Club slås ihop och blir Ubisoft Connect. Den nya tjänsten öppnar upp för crossplay och delad progression mellan olika plattformar i en hel hög kommande spel. Ubisoft Connect släpps samtidigt som Watch Dogs Legion den 29 oktober och beskrivs av Ubisoft som ”ett ekosystem av spelartjänster för Ubisoft-spel på alla plattformar”.

Likt i nuvarande Ubisoft Club kommer spelare att i Connect tjäna in poäng för sådant de gör som senare kan användas för att låsa upp saker i spel. Ubisoft säger att de med Connect även siktar på crossplay och synkning av progression mellan olika plattformar för ”de flesta” multiplayerspel. Delad progression ska vara tillgängligt för Ubisofts nyaste spel, som Hyper Scape, Assassin’s Creed Valhalla, Immortals Fenyx Rising, och Riders Republic.

Niklas tankar: Crossplay och delad progression finns i fler och fler spel, och jag hoppas innerligt att det blir standard under nästa konsolgeneration. Visst kommer det troligtvis att kräva tusen konton för tusen olika utgivare, men det kanske det kan vara värt för att kunna spela med sina lallare till polare som köpte fel konsol. Så, nu när Ubisoft fixat det här, kanske de kan fixa den ruttna kulturen inom koncernen.

Fläkten i Playstation 5 styrs med online-uppdateringar

Playstation 5-fläkt

Stor fläkt är stor.

Playstation 4, både orignalversionen och Pro, har kritiserats för ljudnivån när fläktarna drar igång. Sony har vid flera tillfällen snackat om hur viktigt det är att Playstation 5 inte låter lika mycket när den spelar krävande spel. I en intervju med japanska 4Gamer.net (översatt av bland andra Eurogamer) säger Sony Interactive Entertainments tekniska chef Yasuhiro Ootori att kontrollen över fläkten i konsolen ska optimeras med hjälp av data från något de kallar för Accelerated Processing Unit (APU).

När Sony nyligen släppte en teknisk genomgång av Playstation 5 visade man upp ett rejält kylningssystem. Konsolen använder en temperatursensor i APU:n och tre på huvudkretskortet för att reglera fläktarna. Det är dessa som kan justeras med hjälp av onlineuppdateringar baserade på den data som samlats in. Det kan till exempel arta sig i att fläktarna kan dras igång med större kraft för att kyla ner konsolen när den gått varm längre tag.

Niklas tankar: Min Playstation 4, inköpt på släppdagen, låter som ett helt jumbojet och jag har flera gånger varit orolig för att den inte ska överleva hela konsolgenerationen utan helt sonika smälta ner till en pöl. Men med mindre än en månad kvar (eller när jag nu lyckas få tag på en konsoljävel) ser den ut att nätt och jämnt klara sig. Playstation 5 må vara groteskt stor och se helt horribel ut, men om det är vad som krävs för att den ska vara tyst – ja då är det fan värt det.

Skriv en kommentar