Krönika

Mass Effect Andromeda: Resan så här långt

Jag har inte haft det lätt med Mass Effect: Andromeda. Spelet har på de flesta sätt snudd på aktivt motarbetat mig i mina försök att tycka om det eller känna någonting över huvud taget för spelserien som jag fortfarande ändå älskar. Ni har säkert hört mig lamentera och frusta över den myriad av tillkortakommanden spelet har, så jag ska bespara er någon längre harrang till en början.

Men! Nu har EA och Bioware kommit ut med en stor patch där många stora problem med spelet ska rättas till. En gnista tänds, även i det kompakta Vantablack-mörker som växt i mitt hjärta sedan den där klibbiga känslan av låg kvalité runnit över mig flera gånger.

Så vad är det de ska fixa till? Jag klistrar in den kompletta listan längst ner, men jag har plockat ut och översatt  de absolut viktigaste bitarna ur deras patchnotes, och tänker kommentera på dessa exakt hur mycket de behövs och vad de kommer fixa:

Möjligheten att skippa cutscenes när en reser mellan planeter på galaxkartan.

Detta är mer eller mindre livsviktigt. Jag pratade högt med mig själv av misstro, i falsett, när jag såg hur detta hanterades först. Som det är nu tar det totalt tre panoreringar med tillhörande tuffa basljud och ca 27 sekunders laddningstid, att åka mellan två helt menlösa och tomma planeter där du som mest får “scanna” (alltså titta på pilen som visar vart du ska titta) eller läsa en torr bit lore om nån meteorbombad helvetesplanet i nått solsystem du inte minns vad det heter. Så nu slipper du resan och kan gå direkt till att få nästan ingenting i utbyte.

Förbättrat utseende på ögonen för människor och asari-karaktärer.

Tack! Detta är en konkret förbättring som jag inte ens orkar vara sarkastisk över. Om animationer och naturlighet förbättras kommer inlevelse förbättras. Och Gud vet att spelet behöver det. Samma sak gäller nästa löfte på listan, vilket är “förbättrad synkronisering mellan voiceover och läppanimationer”.

(Bild ej tagen från Mass Effect Andromeda)

Ryders rörelser förbättrade när en springer “zigzag”

Alla har väl sätt den bisarra krabbgång som uppstår om du juckar på vänsterspaken för snabbt under språngmarsch. Speciellt i trappor. På nått sätt kommer jag sakna den, för det var iaf en av de få sakerna som var roliga med Andromeda innan patchen. Striderna, förmågorna och krabbgången är än så länge top 3 i Mass Effect: Andromeda.

Förbättrad logik, timing och kontinuitet för relationer och berättelser

Ännu en punkt som låter som en livsviktig och konkret förbättringspunkt för spelet. Jag kan dock inte sätta fingret på vad som kommer förbättras, men då spelet kändes som att det saknade logik, timing och kontinuitet vid vissa tillfällen så är jag iaf superpeppad på sån förbättring. Och jag tror den kommer märkas mer än vi tror.

Fixat buggar där musik och voiceover inte spelades rätt

Regin förbättras, vilket är positivt. Kan inte säga att jag upplevt att musiken var konstig någonstans då denna tillhör spelets absolut största styrkor. Jag märkte inte heller nått problem med voiceovers utöver läppsynken. Eller ja, det beror på hur en ser på saken. Voiceoverns största problem är att allt Ryder säger känns som taget från en bakfull Mark Wahlbergs B-sidor från Transformers: Age of Extinction.

 

 

Alla dessa saker är ju bra att de fixar och jag tror verkligen att upplevelsen av spelet kan komma att förbättras om alla störande småsaker som spelet dras med rättas till. Regi, animation, logik osv kan verkligen vara vitala muttrar att dra åt och justera för en godare helhetsupplevelse.

Men Andromeda dras med mer än småsaker.

Ingen patch kan fixa att spelet är stentråkigt 15 timmar in och fortfarande inte lyckas engagera mig över huvud taget. Samtliga tidigare titlar har lindat mig runt sitt lillfinger på 10 minuter, men här går det bara inte. Det känns nästan som att spelet försöker lura mig till att gilla det, genom att spela på mina känslor för de tidigare spelen och sen blända mig med genomskinligt razzle dazzle, snarlika platser och raser.

Visst, det är kanske orättvist att jämföra det med tidigare spel, men då känns det ju dumt att de uppenbart gjort så många viktiga komponenter i spelvärlden till tydliga kopior.

The Tempest är inte Normandy. The Nexus är inte The Citadel. Remnants är inte Protheans eller Reapers. Kett är inte Collectors. Och Ryder är så jäkla inte Commander Shepard någonstans. Shepards valmöjligheter gjorde henom till en välskriven badass hjälte eller anti-hjälte. Paragon och Renegade var båda extremt tillfredsställande fordon för karaktären Shepard oavsett vilka val en gör. Ryders diffusa valmöjligheter som logik, feels, fyrkant som åker in i sig själv eller virvelshmirvel blir istället en deprimerande gissningslek som efter varje val bara ger mig förutsägbart och tillrättalagt drönande. Det är oftast inte ens är i närheten av hur jag vill spela karaktären. Även om detta efter patchen görs med bättre animationer och timing så är det ju svårt att känna sig hoppfull.

Det går inte att patcha bort känslan av en billig och oengagerad produkt.

Fast detta är ju ändå Bioware. Om någon kan patcha bort dessa fel men även mina känslor så är det väl dem. Jag verkligen vill ge spelet en ärlig chans till. Så se detta som del ett av två i mitt långa och brokiga försök att älska ett dåligt spel. Nu ger jag spelet en näve timmar till och kommer med min slutgiltiga recension inom kort.

 

Patchnotes:

 

  • Allowing you to skip ahead when travelling between planets in the galaxy map
  • Increasing the inventory limits
  • Improving the appearance of eyes for humans and asari characters
  • Decreasing the cost of remnant decryption keys and making them more accessible at merchants
  • Improving localized voice over lip sync
  • Fixing Ryder’s movements when running in a zig zag pattern
  • Improving matchmaking and latency in multiplayer
  • Improved tutorial placement
  • Single-player balance changes: Ammo crates, armor, weapons, nomad, profiles, attacks, and progression
  • Multiplayer balance changes: Weapons, cover, and enemies
  • Added option to skip autopilot sequences in the galaxy map
  • Improved logic, timing, and continuity for relationships and story arcs
  • Improved lip-sync and facial acting during conversations, including localized VO
  • Fixed various collision issues
  • Fixed bugs where music or VO wouldn’t play or wasn’t correct
  • Fixed issue where global squad mate banter sometimes wasn’t firing on UNCs
  • Fixed issue where player was unable to access the Remnant Console Interface after failing decryption multiple times
  • Fixed issue where fast travel is sometimes disabled after recruiting Drack until the player reloads a save
  • Fixed issue where Ryder can become stuck in the start of Biotic Charge Pose
  • Fixes issues related to some saves
  • Fixed issue where objective sometimes becomes un-interactable for players in multiplayer
  • Streaming and stability improvements

Kommentarer

  1. JohnFooo skriver:

    Utan att jämföra spelen i övrigt…jag hade ganska svårt att fångas in av det första Mass Effect också. Jag älskar det. Nu. Men jag var inte ombord från början. Jag gillade introt, när man traskar mot cockpit i Normandy och sådär, men sen dröjde det ändå till Kaiden/Ashley-valet och mötet med Sovreign(?) innan jag blev…drabbad av spelet, så att säga. Sen kom tvåan, och jag trillade dit ordentligt. Med mer fokus och byggande på relationer växte det första spelet genom tvåan, trots att tvåan ju är lite mer frånkopplad från handligen i ettan. Märkligt? Nåja, så var det för mig i alla fall. Mitt hopp är att Andromeda kommer växa, handlingsmässigt, med eventuella uppföljare. Vilket är ett jäkla långskott, men…

    Jag har ett moment 22 med Andromeda. Jag håller med om allt du skriver, i stort. Ställer jag pros and cons blir con-delen bra mycket längre…och ändå sitter jag här, 30 timmar in, och vill bara fortsätta. Jag har hört att det kallas Destiny-syndromet 😉

  2. Bob skriver:

    Själv så gav jag upp efter 15 timmar och har nu sålt spelet.
    Känns bra nånstans ändå, även om det känns som att jag måste motivera mitt ogillande till omvärlden (men inte orkar det)

  3. Peter Eriksson skriver:

    Nexus är inte Citadel, men väldigt likt.
    Tempest är inte Normandy, men väldigt lik.
    Etc osv m.m

    Jag tycker att detta känns som när Stjärnornas Krig 7 kom.
    Väldigt många gillade den samtidigt som den fick kritik för att vara en kopia av en tidigare film.
    Vilket jag håller med om, men ändå såg jag den 2 ggr på bio för att det var en svinfet rymdfilm.

    Samma med Andromeda. MassEffect är den bästa spelserien som finns. Och det går inte att göra något bättre än det som är bäst, så man försöker, lånar massor (lite väl mycket ibland) men i slutändan gör ett spel som än så länge är, enligt mig, en bra uppgöljare som försöker sitt bästa att apa efter något ouppnåeligt.. Och lyckas mycket bättre än många förmodligen skulle gjort.

    På din text låter det som att din förväntnnng var att Andromeda skulle överträffa, medans jag redan tidigt kände att tex: Vilket hot de än hittar på så är inget mer sammanhållet, större, episkare, coolare och mer permanent än Reapers. Du kan inte göra en galaktiska badguy mer perfekt än så.
    Och så med allting i Andromeda. Jag tycker det är inte riktgt lika bra, men det ÄR bra MassEffect, med pricken över i som är friheten på planeterna. (och det kan jag absolut förstå om man hellre ville ha en linjär korridor) att man ogillar.

    Jag tycker det är väldigt tråkigt för er som inte uppskattar spelet att ni inte för det, för hade jag varit i den sitsen hade jag varit arg och uppgiven som fan 🙁

    • Peter Ahonen skriver:

      Som jag sagt tidigare så jämför jag snarare med Phantom Menace då jag verkligen tycker det är uppenbart hur kvalitén försämrats markant mellan trean och detta. Det finns så många objektivt dåliga saker med spelet, varav vissa nu ska patchas bort. Därför ska det bli intressant att se om det hjälper över huvud taget.

      Jag hade inga förväntningar att spelet skulle överträffa tidigare spel, det går ju som du säger inte att göra. Men istället för att play it safe och göra en formstöpt kopia av de tidigare spelens viktiga attribut hade jag förväntat mig någon typ av vision och att de skulle fortsätta föra AAA-rollspelen framåt in i 2017.

      Det har inte hänt. Detta är en jättebekväm och jättesafe och väldigt tydligt kalkylerad produkt där de som du själv säger försöker replikera sin tidigare framgång. Detta är vad jag är extremt besviken på, att det känns som att världens bästa rollspelsutvecklare nöjer sig med en OK produkt för att dra in kosingen på sitt brandname. Det är fegt och visionslöst och lite som att David Bowie skulle försökt göra Ziggy Stardust 2 istället för att fortsätta vara ahead of the game.

      Men jag kan fullt acceptera att Mass Effect för nu spelat ut sin roll som AAA-rollspelens förkämpe. Bioware kan absolut göra comeback men detta har skadat mitt förtroende. Uppgivenhet och ilska går att hantera utmärkt med många andra spel som släpps nu, som för mig är mycket bättre än Mass Effect: Andromeda. 🙂

  4. T4 Was Here skriver:

    Men fortfarande ingen naken scen för Vetra…
    Trots att typ alla andra från en..
    *sad sigh*

Skriv en kommentar till Bob