Någon gång i 12-13-årsåldern ville jag hitta min egen stil. Jag ville inte längre vara ett barn, och ville hitta ett eget uttryck och bli en ”ungdom”. I den lilla staden jag växte upp fanns det enligt mig två sorters coola människor – skejtare och hårdrockare. Jag var för feg och hade inte förmågan att bli bättre än att sätta en halvkass kickflip. Alltså fick jag bli hårdrockare. Men jag har alltid älskat allt med skatekulturen; kläderna, musiken, sporten, allt! Räddningen för mig kom med Tony Hawk-spelen, och sedan dess har den och Skate-serien har gått varma här sedan start. Men aldrig OlliOlli. Förrän nu.

För den som inte är bekant är OlliOlli skatespel i sidoscrollande 2D. Runnerspel på rullbräda, typ. Jag gillar runners, och älskar skatespel, men har aldrig hoppat på OlliOlli-tåget. I ärlighetens namn har grafiken i de två första spelen varit en stor anledning till det. De har sett… Tråkiga ut, för att uttrycka det milt. Det verkar som att London-baserade studion Roll7 läst mina tankar, för OlliOlli World är något heeelt annat! Stilen från de tidigare spelen är som bortblåst, och i stället tar man lite Adventure Time, lite Steven Universe och lite Ooblets och skapar en färgsprakande upplevelse som svämmar över av charm. Spelets första trailer fick mig att hoppa på tåget direkt när vi erbjöds en förhandstitt på denna fest för ögonen.

OlliOlli

Det bör vara ganska uppenbart varför jag fick upp ögonen för just OlliOlli World.

Även om det ser helt annorlunda bygger OlliOlli World vidare på konceptet från de första spelen. Du åker, oftast, från vänster till höger och ska ta dig i mål samtidigt som du undviker hinder, gör trick för att samla poäng, och betar av utmaningar specifika för den banan. Men eftersom spelet gått från strikt 2D till 3D innebär det att du även kan välja alternativa, svårare, vägar i djupled genom banorna för att lösa vissa utmaningar, eller hitta hemligheter. När du klarat en bana tar du och ditt skatecrew er vidare på kartan till nästa, i jakt på mystiska skategudar och att uppnå Gnarvana.

OlliOlli World

Världen i OlliOlli World är full av små charmiga antropomorfiska karaktärer.

Men hur viktigt det du gör i spelet än är så är det hur det känns när jag spelar som jag tagit med mig från de första tre områdena i världen Radlandia; en strand, en skog och en öken. Den vackra indietecknat-grafiken och dess fantasifulla karaktärer ackompanjeras av ett elektroniskt soundtrack som bara kan beskrivas som extremt chill. OlliOlli Worlds vibbar är så långt från extremsport man kan komma och spelets alla komponenter samspelar på ett sätt som gör mig extremt zen, en extremt välkommen sinnesstämning för en stressad småbarnsförälder.

OlliOlli World

OlliOlli World är färgglatt så det förslår!

Att OlliOlli World är avslappnat betyder inte att det måste vara enkelt. Visst, vill du bara se banorna och klara dig med minsta möjliga marginal krävs inte mycket mer än att dra i styrspakarna för att få till en ollie över olika hinder. Men vill du ta dig över de högre poänggränserna och klarar de svårare utmaningarna gäller det att ha tungan rätt i mun och veta var du har tummarna. Du måste veva vänster spak i rätt mönster för att göra rätt trick innan du går in i en grab med högerspaken för att sedan trycka på en knapp för att få till en perfekt landning och gå över i en manual. Allt detta är bara i ett enda trick. Den som vill bli bra på OlliOlli World måste kunna få tummarna att dansa över spakar och knappar i en rasande fart. Och bli bra vill man. Det är nämligen så man låser upp nya kläder, tatueringar, brädor, truckar, hjul och annat. Nämnde jag att spelet innehåller exakt noll mikrotransaktioner? Karaktärsgeneratorn låter en skapa extremt charmiga skejtare och är en av de stora behållningarna med spelet. Jag älskar min tatuerade, mustaschprydda skatepappa.

OlliOlli World

Gô gubbe!

Det finns multiplayer också i OlliOlli World. Men till skillnad från lokala tävlingar för fyra spelare som i andra spelet, är all multiplayer i World asynkron, alltså sker inte samtidigt. Du kan genom ett att välja stil och ett gäng parametrar generera nya banor som du med en kod kan skicka till vänner och fiender för att se vem som kan samla in mest poäng. Du kan dessutom går med i olika ligor för att tävla om ära och kosmetiska föremål.

OlliOlli World

Man blir ju glad av det här, ändå.

Om OlliOlli och OlliOlli 2 var funktion före form, har OlliOlli World skruvat upp den sistnämnda ratten till max, utan att för den sakens skull tumma på den förstnämnda. Det visar att det går att vara lättillgänglig och bjuda på rejält med utmaning, på en och samma gång. Den som vill låsa upp allt verkar ha många timmar framför sig, åtminstone av de tre första områdena att döma. Jag ser fram emot att se resten av spelet, även om jag ännu inte vet om jag har det i mig att nöta allt på samma sätt som jag nötte Tony Hawk-spelen under tidigt 00-tal. Men oavsett, så är nötandet i OlliOlli World oerhört njutbart.

OlliOlli World släpps den 8 februari till Playstation, Xbox, Switch och PC.