Artikel

PR är viktigare än recensioner


Förra veckan toppades listorna av Lost Planet 2. Över 250 000 personer köpte det första veckan. Detta trots spelets väldigt fisvarma omdömen av spelpressen. Ett snittbetyg på 69% på Metacritic brukar oftast inte resultera i att gamers världen över kissar på sig i byxorna av upphetsning.

Vi såg samma sak tidigare i år, när Dante’s Inferno möttes av väldigt medioker kritik. Trots det lyckades även den titeln — med hjälp av Electronic Arts långa och dyra PR-process — arbeta sig upp på den internationella spelförsäljningens förstaplats, och kommer säkert få en uppföljare snart. Till och med ett nytt IP med svala recensioner kan lyckas med fet PR.
Bra betyg räcker inte, då hype verkar vara mycket viktigare. Enda anledningen till att vi oftast inte märker det, är för att spel med enorm PR-budget oftast även hade enorm utvecklingsbudget – och enorm utvecklingsbudget är väldigt viktigt för att ett spel ska bli bra.

Men när ett spel trots sin budget bara blir mediokert, ser vi ju klart och tydligt att det tyvärr inte spelar någon roll så länge spelet har PR i ryggen. Finns det då en risk att man lägger ner mer pengar på PR, och mindre på utveckling? Man lägger ner mer pengar på hypen, än på att försäkra sig om ett bra spel som mottar fin kritik.

Skriv en kommentar