Artikel

Hemligheter i spelmusik

Det fanns en tid då tv-spel inte var det som först och främst hotade ungdomarnas ömtåliga små lättpåverkade sinnen. En gång i tiden var det nämligen musik, eller närmare bestämt rockmusik, som var moralhysterins döda häst att slå på. Man talade om satanism och dolda budskap som hördes när musiken spelades baklänges. Nu tror jag inte den formen av hysteri finns längre. Senast det blev någon form av moralpanik kring en artist var såvitt jag kan minnas  för en sådär 13 år sedan när Eminem slog igenom. Idag har topplistorna inga farliga artister som utmanar den harmlöst strömlinjeformade popmusiken.

Om vi lyssnar på musiken som spelas i spökhusen i Super Mario World, hör vi att det är en långsam version av spelets kanske mest kända tema.
Men allt galet och påhittat om att rockmusik innehöll dolda budskap, är faktiskt mer sant än någonsin när det kommer till mycket av det vi hör i tv-spel, som även är det mediet som tagit över rockmusikens plats som syndabock. Även om det dolda i tv-spel sällan handlar om satanism. Det är mer bara som påskägg. När Nintendo släppte en trailer för The Legend of Zelda: Skyward Sword, upptäckte fiffiga fans snart att Zelda’s Lullaby hördes om man spelade musiken i trailern baklänges. Det är ganska fantastiskt! Eftersom jag visste att Koji Kondo gjort liknande saker i tidigare spel, bestämde jag mig för att göra lite research och kanske skriva ett litet inlägg om såna här små roliga saker i tv-spelens ljud och musik.

Musiken som hörs när karaktärerna i filmen Inception ska väckas är Edith Piafs “Non, Je Ne Regrette Rien” i extrem slow motion. Det här tycker många är skithäftigt, men liknande saker är faktiskt inget ovanligt i spelens värld. Om vi lyssnar på musiken som spelas i spökhusen i Super Mario World, hör vi att det är en långsam version av spelets kanske mest kända tema. Detsamma gäller den underbara intromelodin i Ocarina of Time, som är en långsam version av flöjtmelodin i Super Mario Bros. 3. För att inte nämna prinsessan Peachs final smash i Super Smash Brothers Brawl, som är en extremt snabb version av Warp Zone Theme i Super Mario Bros 3. Eller bara små saker som att ljudet när du växer av en svamp är en snabb version av melodin du hör efter att du hoppat på flaggstången i slutet av en bana.

Det finns säkert massor av sånt här som jag bara inte upptäckt än. Kanske kan ni läsare några tuffa hemligheter? Och det är ju inte bara i Nintendos spel vi hittar såna här små musikaliska roligheter, som till exempel Totaka’s Song. Om du till exempel spelarheadcrabzombies stönande och skrikande från Half-Life 2 baklänges får du något som skickar rysningar längs min rygg varje gång jag hör det.

Kommentarer

  1. Spel-Malmer skriver:

    Om man lyssnar på låten från senaste Alan Wake: American Nightmare så säger de “It will happen again, in another town. A town….called Ordinary.”

  2. Spel-Malmer skriver:

    Om man lyssnar på den baklänges alltså.

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Jag tycker baklängesmusik låter skitläskigt. :'(

  4. SpeLinnea skriver:

    Menymusiken i Gamecube är Famicom disk-trudelutten i slow motion: http://www.youtube.com/watch?v=rjEsXf3SJ6o

  5. sssHUNT3Rsss skriver:

    Them låten från Silent hill 1. om man lyssnar riktigt noga så kan man höra en svensk dikt i bakgrunden. 🙂 Riktigt ballt.

  6. Samson skriver:

    @sssHUNT3Rsss:

    Glöm inte ca 19 sekunder in i Tekken 2-introt

    http://www.youtube.com/watch?v=bVFnXKpiH5M

    “…när du sover. Dina ögonlock och dina…”

Skriv en kommentar