Till denna vecka har vi pekat och klickat oss genom 22 skÀrmar av franska Gobliiins. Med den mÀrkligaste musikblandningen hittils försöker vi göra nÄgot vettigt av vÄra upplevelser med denna mÀrkliga saga. Anders Àventyr i Chrono trigger har dÀrefter tagit honom till vÀrldens Ànde.
Musik
Retroresan: Ăr det Hacke Hackspett? (Gobliiins klart, Tintin i Tibet start)
Länken till Ptesquad är inte svårare än http://ptesquad.com, förövrigt.
LÀnken till Ptesquad Àr inte svÄrare Àn http://ptesquad.com, förövrigt.
Avnjöt veckans avsnitt nedsjunken i en högteknologisk massagestol i sällskap av en flaska billigt vin. Det var en synnerligen angenäm upplevelse och jag kan starkt rekommendera det smått dekadenta tilltaget.
Hursomhelst. Jag har ingen aning om vad Gobliiins är för ett spel, har aldrig sett en bild ur det och har aldrig läst om det. Efter att ha rannsakat mitt inre en längre tid har jag kommit fram till att det är då Retroresan är som bäst, när era synintryck och lösryckta fragment ger upphov till helt nya bilder som ofta överträffar verkligheten.
Nu kastar jag ut frågan till andra lyssnare. När är Retroresan som bäst, och vad ger den er? Är det nostalgi, bildning, tips på spel, verbal lyteskomik, avkoppling, inspiration eller kanske sällskap?
Förövrigt vill jag tipsa om två spel. Shadowrun till nes (på tal om översatta spel) och Weird Dreams till Atari ST och Amiga – en Another World-doftande survival horror-föregångare så surrealistisk att man vill sandpappra sina ögon till döds efter att ha spelat det.
Avnjöt veckans avsnitt nedsjunken i en högteknologisk massagestol i sÀllskap av en flaska billigt vin. Det var en synnerligen angenÀm upplevelse och jag kan starkt rekommendera det smÄtt dekadenta tilltaget.
Hursomhelst. Jag har ingen aning om vad Gobliiins Àr för ett spel, har aldrig sett en bild ur det och har aldrig lÀst om det. Efter att ha rannsakat mitt inre en lÀngre tid har jag kommit fram till att det Àr dÄ Retroresan Àr som bÀst, nÀr era synintryck och lösryckta fragment ger upphov till helt nya bilder som ofta övertrÀffar verkligheten.
Nu kastar jag ut frĂ„gan till andra lyssnare. NĂ€r Ă€r Retroresan som bĂ€st, och vad ger den er? Ăr det nostalgi, bildning, tips pĂ„ spel, verbal lyteskomik, avkoppling, inspiration eller kanske sĂ€llskap?
Förövrigt vill jag tipsa om tvĂ„ spel. Shadowrun till nes (pĂ„ tal om översatta spel) och Weird Dreams till Atari ST och Amiga â en Another World-doftande survival horror-föregĂ„ngare sĂ„ surrealistisk att man vill sandpappra sina ögon till döds efter att ha spelat det.
Ni undrade om det var Chrono trigger eller om det var Gobliiins jag inte hade tänkt spela och det var Gobliiins jag syftade på.
Synd att Gobliiins inte var så bra som det lät men de kanske lärde sig ett och annat inför de senare spelen.
Jag vill tipsa om Super Castlevania 4 till SNES för som jag förstår så hade ni inte kört mycket Castlevania före SotN?
Angående nästa spel så kanske jag kör en fuling och emulerar Tintin i tibet då jag inte äger ett SNES och inte har så värst mycket pengar just nu.
Sist men inte minst vill jag tacka er för ett som vanligt underhållande program.
Ni undrade om det var Chrono trigger eller om det var Gobliiins jag inte hade tÀnkt spela och det var Gobliiins jag syftade pÄ.
Synd att Gobliiins inte var sÄ bra som det lÀt men de kanske lÀrde sig ett och annat inför de senare spelen.
Jag vill tipsa om Super Castlevania 4 till SNES för som jag förstÄr sÄ hade ni inte kört mycket Castlevania före SotN?
AngÄende nÀsta spel sÄ kanske jag kör en fuling och emulerar Tintin i tibet dÄ jag inte Àger ett SNES och inte har sÄ vÀrst mycket pengar just nu.
Sist men inte minst vill jag tacka er för ett som vanligt underhÄllande program.
Haha! Robo’s theme MÅSTE vara en rickroll. Apropå rickroll går http://www.youtube.com/watch?v=0N1_0SUGlDQ i samma ackordföljd. Vill speltillverkare i hemlighet rickrolla oss? Måste undersökas närmare.
Spelet jag spelade förra veckan var Goblin’s quest 3. De har liknande namn men innehåller mindre karaktärer och mer självmordsgolf
Tintin i Tibet.
Jag spelade det här spelet när jag var liten och ligger nu i den knarkdimma jag kallar mitt förflutna, men för er skull ska jag rota i mina minnen.
Grafik: Jag gillar att den behåller serietidningsestetiken, speciellt när man flyttar fram till förgrunden, det ger en skön dynamik och djup.
Ljud: Den är mysig och intressant arrangerad. Bäst är hotellåten som är riktigt trallvänlig.
Gameplay: Varför vill allt döda mig? Alla substantiv jag kan komma på till spelet börjar på mördar-. Mördarstockar, mördarpaket, mördarbetjänter (i vardagsrummet, med ljusstaken,) mördarpudlar (Monkey Island, är det du?) mördardammsugare, mördarånga, mördarcyklister, etc. etc. The list goes on.
Tintin lever farligt, jag förstår att det är farligt att simma i en vild fors fylld av onda mördarstockar, men att riskera sitt liv för att gå ner till receptionen i ett hotell. Jag skulle nog till och med hellre bo i Silent hill än att vara Tintin för en dag.
Om det här hade varit en pizza så hade det varit en rätt absurd maträtt.
Tänk er att ni är i Belgien på semester och du glider in på en pizzeria. Till din fasa upptäcker du dock att menyn är på belgiska, av uppenbara anledningar. Som tur är det bilder på menyn och du pekar på en calzone.
När den väl kommer till bordet, så ser den välbakad och god ut.
Men efter att du tar en tugga märker du att det inte var en vanlig calzone, istället för skinka så är det cyanidkapslar på den.
Grunden till pizzan är ju god och det är en fin ost, men det känns som en övervägande negativt punkt, i den bemärkelsen att man dör när man äter den.
Skål till Sveriges bästa levande retropodcast som kommer ut på fredagar, inget företag står bakom, är relaterat till pizza och drivs av en malmöbo och en boråsbo(som tidigare bodde i Bollnäs!)
Vill börja med att säga att förra avsnittet var riktigt festligt.
Sen så har jag en grej jag vill ta upp.
Ni snackar ju väldigt mycket pizza, varenda vecka.
Skulle det inte vara roligt då att knyta något samarbete med någon pizzeria och varje vecka tävla ut de pizzorna som ni anser att spelen är som.
Ni ger instruktioner till pizzagubben om hur pizzan skall vara och så får han baka en sån till vinnaren, en lyssnare i varje avsnitt.
Låter det som en fin idé?
Riktigt trevligt avsnitt som vanligt, synd bara att man ska låta så jädra illa när man hör sin egen röst.
Har börjat lite granna på tintin och hittils är det förbannat svårt tycker jag, grafiken gillar jag då den är väldigt lik seriealbumen. återkommer med en mer utförlig text när jag spelat lite mera
Haha! Robo’s theme MĂ STE vara en rickroll. ApropĂ„ rickroll gĂ„r http://www.youtube.com/watch?v=0N1_0SUGlDQ i samma ackordföljd. Vill speltillverkare i hemlighet rickrolla oss? MĂ„ste undersökas nĂ€rmare.
Spelet jag spelade förra veckan var Goblin’s quest 3. De har liknande namn men innehĂ„ller mindre karaktĂ€rer och mer sjĂ€lvmordsgolf
Tintin i Tibet.
Jag spelade det hÀr spelet nÀr jag var liten och ligger nu i den knarkdimma jag kallar mitt förflutna, men för er skull ska jag rota i mina minnen.
Grafik: Jag gillar att den behÄller serietidningsestetiken, speciellt nÀr man flyttar fram till förgrunden, det ger en skön dynamik och djup.
Ljud: Den Àr mysig och intressant arrangerad. BÀst Àr hotellÄten som Àr riktigt trallvÀnlig.
Gameplay: Varför vill allt döda mig? Alla substantiv jag kan komma pÄ till spelet börjar pÄ mördar-. Mördarstockar, mördarpaket, mördarbetjÀnter (i vardagsrummet, med ljusstaken,) mördarpudlar (Monkey Island, Àr det du?) mördardammsugare, mördarÄnga, mördarcyklister, etc. etc. The list goes on.
Tintin lever farligt, jag förstÄr att det Àr farligt att simma i en vild fors fylld av onda mördarstockar, men att riskera sitt liv för att gÄ ner till receptionen i ett hotell. Jag skulle nog till och med hellre bo i Silent hill Àn att vara Tintin för en dag.
Om det hÀr hade varit en pizza sÄ hade det varit en rÀtt absurd matrÀtt.
TÀnk er att ni Àr i Belgien pÄ semester och du glider in pÄ en pizzeria. Till din fasa upptÀcker du dock att menyn Àr pÄ belgiska, av uppenbara anledningar. Som tur Àr det bilder pÄ menyn och du pekar pÄ en calzone.
NÀr den vÀl kommer till bordet, sÄ ser den vÀlbakad och god ut.
Men efter att du tar en tugga mÀrker du att det inte var en vanlig calzone, istÀllet för skinka sÄ Àr det cyanidkapslar pÄ den.
Grunden till pizzan Àr ju god och det Àr en fin ost, men det kÀnns som en övervÀgande negativt punkt, i den bemÀrkelsen att man dör nÀr man Àter den.
SkÄl till Sveriges bÀsta levande retropodcast som kommer ut pÄ fredagar, inget företag stÄr bakom, Àr relaterat till pizza och drivs av en malmöbo och en borÄsbo(som tidigare bodde i BollnÀs!)
Vill börja med att sÀga att förra avsnittet var riktigt festligt.
Sen sÄ har jag en grej jag vill ta upp.
Ni snackar ju vÀldigt mycket pizza, varenda vecka.
Skulle det inte vara roligt dÄ att knyta nÄgot samarbete med nÄgon pizzeria och varje vecka tÀvla ut de pizzorna som ni anser att spelen Àr som.
Ni ger instruktioner till pizzagubben om hur pizzan skall vara och sÄ fÄr han baka en sÄn till vinnaren, en lyssnare i varje avsnitt.
LÄter det som en fin idé?
Riktigt trevligt avsnitt som vanligt, synd bara att man ska lÄta sÄ jÀdra illa nÀr man hör sin egen röst.
Har börjat lite granna pÄ tintin och hittils Àr det förbannat svÄrt tycker jag, grafiken gillar jag dÄ den Àr vÀldigt lik seriealbumen. Äterkommer med en mer utförlig text nÀr jag spelat lite mera
Tintin I Tibet minsann? Spelade detta spel som liten och nog tusan hittade jag min gamla kopia av spelet, så detta blir det första spelet jag spelar tillsammans med er! På den tiden kom jag nog bara så långt som till banan med det krasade planet, främst eftersom jag tröttnade och tyckte det var svårt men nu lyckades jag äntligen klara ut spelet.
För att börja med det positiva så är grafiken riktigt vacker. Miljöerna känns färgglada och relativt varierande (lite väl mycket berg och sten motiv mot slutet dock, men de har ju en story att följa). Miljöerna känns som hämtade direkt ur seriealbumet. Även musiken har en del sköna slingor. Men sen blir det inte lika positivt. Kontrollen var förvisso inte så seg som jag minns den, men den är ändå rätt grötig, främst i hoppmekaniken vilket är lite oturligt när spelets främsta utmaning ligger i reaktionsmoment som går ut på att undvika… tja, allt som rör sej i princip. Att veta exakt vart man ska gå är inte heller helt lätt och leder till att man ibland hoppar helt fel eller får gå tillbaka och spela om vissa sträckor i onödan. Sega hopp i kombination med det faktum att man i många fall inte ser inkommande objekt förens de är väldigt nära (kameran verkar vilja ligga lite bakom Tintin så ens sikt framåt är mer begränsad än den borde vara) och gör att spelet blir rätt svårt. Det känns väldigt enerverande att bara ha ett liv kvar och veta att ett svårt parti är på väg. Men det är här jag vill påpeka att det ändå finns något speciellt med detta upplägg. Jag kan tycka att vissa spel har lite som sin grej att dom ska nötas och spelas om och om igen för att bemästras. Lär man sej spelet utantill och vart alla extraliv och äpplen ligger så kan det nog vara kul att försöka göra speedrunns här. Det är dock inte min typ av utmaning då jag mer gärna löser tankenötter och utforskar spännande miljöer. Det enda jag får av detta är pusslet med böckerna i templet (och det var dessvärre inget klurigt pussel precis) så spelet ger inte mej så mycket personligen.
Som slutsatts kan jag säga att Tintin i Tibet ändå är ett relativt bra licensspel i den mening att det nog ger riktiga Tintin fans ett mysigt och troget äventyr som ligger väldigt nära källmaterialet i fråga om story och presentation. Spelet har dock en del problem och känns även lite väl kort, men att göra det längre skulle nog resulterat i ännu mer bergsmiljöer att ta sej igenom och återigen så har de ju en story att hålla sej till.
För att svara på Köttstråles fråga så ger Retroresan mej rätt mycket. Främst så har jag ett stort retro intresse så det är alltid kul att höra folk prata och äldre spel. I spelmedia sfären så tycker jag att man i nuläget bara blickar framåt mer och mer för var år som går. Alla snackar om kommande spel och konsoler och vad som ska komma, men sen när stora titlar väl kommer så är det ingen som snackar om dom längre efter en vecka. Jag minns när stora titlar gick att prata om i månader efter att de släppts och även hur man snackade om och spelade mer spel än bara dom helt nya. Retroresan är en viktig motvikt mot mycket annan spelmedia. Sen har ju Retroresan bra och framförallt roliga programvärdar så visst ser jag även podcasten som ett humorprogram med.
Angående Sagostunden vill jag gärna veta vad Anders tycker om att spelet har en stum antagonist. Chrono Strigger är ju det första i Sagostunden med en sådan och det ger ju berättandet en intressant skillnad mot de tidigare. Sen kan jag förtydliga vad som skiljer SNES versionen och DS versionen åt. Främst är kan man välja att ha stridsläget precis som i SNES versionen, eller använda de båda skärmarna så att menyerna flyttas till nedre skärmen så man lite lättare ser vad som händer i fighterna. Man har även inkluderat de anime sekvenser som lades till när spelet släpptes på Play Station. De visas främst när nya karaktärer introduceras och vid viktiga story moment, men dom är korta och tillför inte så mycket egentligen. Sen finns det ett minispel vid End of Time där man kan kan träna ett monster, men det är rätt tråkigt och ger inga bra föremål. Och så sist så finns det två nya dungeons och ett nytt slut (spelet har ju flera alternativa slut) som tydligare binder samman spelet med uppföljaren Chrono Cross.
(Föresten, är inte Ice Sword tech attacken mellan Crono och Marle riktigt cool?)
Sen för att göra er hög med speltipps lite större, spela gärna Bucky o Hare till NES. Ni gillar ju Mega Man så det skulle vara kul att höra vad ni tycker om Bucky.
Menade såklart stum protagonist, inte antagonist.
Tintin I Tibet minsann? Spelade detta spel som liten och nog tusan hittade jag min gamla kopia av spelet, sÄ detta blir det första spelet jag spelar tillsammans med er! PÄ den tiden kom jag nog bara sÄ lÄngt som till banan med det krasade planet, frÀmst eftersom jag tröttnade och tyckte det var svÄrt men nu lyckades jag Àntligen klara ut spelet.
För att börja med det positiva sĂ„ Ă€r grafiken riktigt vacker. Miljöerna kĂ€nns fĂ€rgglada och relativt varierande (lite vĂ€l mycket berg och sten motiv mot slutet dock, men de har ju en story att följa). Miljöerna kĂ€nns som hĂ€mtade direkt ur seriealbumet. Ăven musiken har en del sköna slingor. Men sen blir det inte lika positivt. Kontrollen var förvisso inte sĂ„ seg som jag minns den, men den Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt grötig, frĂ€mst i hoppmekaniken vilket Ă€r lite oturligt nĂ€r spelets frĂ€msta utmaning ligger i reaktionsmoment som gĂ„r ut pĂ„ att undvika… tja, allt som rör sej i princip. Att veta exakt vart man ska gĂ„ Ă€r inte heller helt lĂ€tt och leder till att man ibland hoppar helt fel eller fĂ„r gĂ„ tillbaka och spela om vissa strĂ€ckor i onödan. Sega hopp i kombination med det faktum att man i mĂ„nga fall inte ser inkommande objekt förens de Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra (kameran verkar vilja ligga lite bakom Tintin sĂ„ ens sikt framĂ„t Ă€r mer begrĂ€nsad Ă€n den borde vara) och gör att spelet blir rĂ€tt svĂ„rt. Det kĂ€nns vĂ€ldigt enerverande att bara ha ett liv kvar och veta att ett svĂ„rt parti Ă€r pĂ„ vĂ€g. Men det Ă€r hĂ€r jag vill pĂ„peka att det Ă€ndĂ„ finns nĂ„got speciellt med detta upplĂ€gg. Jag kan tycka att vissa spel har lite som sin grej att dom ska nötas och spelas om och om igen för att bemĂ€stras. LĂ€r man sej spelet utantill och vart alla extraliv och Ă€pplen ligger sĂ„ kan det nog vara kul att försöka göra speedrunns hĂ€r. Det Ă€r dock inte min typ av utmaning dĂ„ jag mer gĂ€rna löser tankenötter och utforskar spĂ€nnande miljöer. Det enda jag fĂ„r av detta Ă€r pusslet med böckerna i templet (och det var dessvĂ€rre inget klurigt pussel precis) sĂ„ spelet ger inte mej sĂ„ mycket personligen.
Som slutsatts kan jag sÀga att Tintin i Tibet ÀndÄ Àr ett relativt bra licensspel i den mening att det nog ger riktiga Tintin fans ett mysigt och troget Àventyr som ligger vÀldigt nÀra kÀllmaterialet i frÄga om story och presentation. Spelet har dock en del problem och kÀnns Àven lite vÀl kort, men att göra det lÀngre skulle nog resulterat i Ànnu mer bergsmiljöer att ta sej igenom och Äterigen sÄ har de ju en story att hÄlla sej till.
För att svara pÄ KöttstrÄles frÄga sÄ ger Retroresan mej rÀtt mycket. FrÀmst sÄ har jag ett stort retro intresse sÄ det Àr alltid kul att höra folk prata och Àldre spel. I spelmedia sfÀren sÄ tycker jag att man i nulÀget bara blickar framÄt mer och mer för var Är som gÄr. Alla snackar om kommande spel och konsoler och vad som ska komma, men sen nÀr stora titlar vÀl kommer sÄ Àr det ingen som snackar om dom lÀngre efter en vecka. Jag minns nÀr stora titlar gick att prata om i mÄnader efter att de slÀppts och Àven hur man snackade om och spelade mer spel Àn bara dom helt nya. Retroresan Àr en viktig motvikt mot mycket annan spelmedia. Sen har ju Retroresan bra och framförallt roliga programvÀrdar sÄ visst ser jag Àven podcasten som ett humorprogram med.
AngÄende Sagostunden vill jag gÀrna veta vad Anders tycker om att spelet har en stum antagonist. Chrono Strigger Àr ju det första i Sagostunden med en sÄdan och det ger ju berÀttandet en intressant skillnad mot de tidigare. Sen kan jag förtydliga vad som skiljer SNES versionen och DS versionen Ät. FrÀmst Àr kan man vÀlja att ha stridslÀget precis som i SNES versionen, eller anvÀnda de bÄda skÀrmarna sÄ att menyerna flyttas till nedre skÀrmen sÄ man lite lÀttare ser vad som hÀnder i fighterna. Man har Àven inkluderat de anime sekvenser som lades till nÀr spelet slÀpptes pÄ Play Station. De visas frÀmst nÀr nya karaktÀrer introduceras och vid viktiga story moment, men dom Àr korta och tillför inte sÄ mycket egentligen. Sen finns det ett minispel vid End of Time dÀr man kan kan trÀna ett monster, men det Àr rÀtt trÄkigt och ger inga bra föremÄl. Och sÄ sist sÄ finns det tvÄ nya dungeons och ett nytt slut (spelet har ju flera alternativa slut) som tydligare binder samman spelet med uppföljaren Chrono Cross.
(Föresten, Àr inte Ice Sword tech attacken mellan Crono och Marle riktigt cool?)
Sen för att göra er hög med speltipps lite större, spela gÀrna Bucky o Hare till NES. Ni gillar ju Mega Man sÄ det skulle vara kul att höra vad ni tycker om Bucky.
Menade sÄklart stum protagonist, inte antagonist.
Skoj att ni äntligen spelade ett av mina många önskespel. Tanken med det hela var väl egentligen inte att höra er plågas (bara lite) men Goblins-serien var för mig personligen en inkörsport i en genre som kom att bli en av mina favoritgenrer under i princip hela nittiotalet och som jag fortfarande är väldigt betuttad i. Att det inte skulle stå sig idag var jag rätt övertygad om men så fort serien nämns blir jag galet nostalgisk. Trean är visserligen det bästa spelet i serien även om det förmodligen känns lite omodernt idag.
Men om ni vill spela lite mer okända peka-klicka-spel av mer njutbar karaktär kan jag rekommendera:
Toonstruck – http://www.youtube.com/watch?v=f5A5Lupg1E8
Discworld II – http://www.youtube.com/watch?v=6TBxjNfYLMk
The Neverhood – http://www.youtube.com/watch?v=JlDiCVoSobU
The Dig – http://www.youtube.com/watch?v=VaOtsqz6Rb0
Skoj att ni Àntligen spelade ett av mina mÄnga önskespel. Tanken med det hela var vÀl egentligen inte att höra er plÄgas (bara lite) men Goblins-serien var för mig personligen en inkörsport i en genre som kom att bli en av mina favoritgenrer under i princip hela nittiotalet och som jag fortfarande Àr vÀldigt betuttad i. Att det inte skulle stÄ sig idag var jag rÀtt övertygad om men sÄ fort serien nÀmns blir jag galet nostalgisk. Trean Àr visserligen det bÀsta spelet i serien Àven om det förmodligen kÀnns lite omodernt idag.
Men om ni vill spela lite mer okÀnda peka-klicka-spel av mer njutbar karaktÀr kan jag rekommendera:
Toonstruck – http://www.youtube.com/watch?v=f5A5Lupg1E8
Discworld II – http://www.youtube.com/watch?v=6TBxjNfYLMk
The Neverhood – http://www.youtube.com/watch?v=JlDiCVoSobU
The Dig – http://www.youtube.com/watch?v=VaOtsqz6Rb0
Var det någon mer än jag som tänkte på att ”El_Kebabo” lät exakt som Jimmie Åkesson?!? Och när man tänker efter så är ju det nicket det perfekta incognito-nicket om man vill lurka anonymt på spelforum. Ledsen om jag outade dig, men allmänheten behövde veta tyckte jag…
Jag har inte spelat några av era vanliga spel, däremot håller jag jämna steg med Anders Chrono Trigger-spelande. Är en halvtimme framför där han slutade senast nu, ungefär. Den där scenen när Robo blir halvt hedersmördad av sina släktingar är ju riktigt sorglig egentligen, hade den kommit längre in i spelet där man är mer engagerad så hade den nog varit en klassisk jrpg-scen tror jag.
haha bra avsnitt. ”Samson härmar” borde vara ett helt nytt inslag förövrigt. Helt lysande! Finns nog ingen svensk podcast som har utvecklats så mycket som ni har gjort på 1 år. Men en sak jag inte har förstått är var Castlevania har tagit i vägen. Ni diskuterar alla klassiska serier utan just den här!! Vet att ni har spelat SOTN och så men se absolut till att spela både Rondo of blood och super castlevania IV. Castlevania slår ju Mega man vilken dag som helst.
Om ni har spelat dom tidigare förstår jag men annars är det tjänstefel att inte ha med dom i retroresan:)
Var det nĂ„gon mer Ă€n jag som tĂ€nkte pĂ„ att ”El_Kebabo” lĂ€t exakt som Jimmie Ă kesson?!? Och nĂ€r man tĂ€nker efter sĂ„ Ă€r ju det nicket det perfekta incognito-nicket om man vill lurka anonymt pĂ„ spelforum. Ledsen om jag outade dig, men allmĂ€nheten behövde veta tyckte jag…
Jag har inte spelat nĂ„gra av era vanliga spel, dĂ€remot hĂ„ller jag jĂ€mna steg med Anders Chrono Trigger-spelande. Ăr en halvtimme framför dĂ€r han slutade senast nu, ungefĂ€r. Den dĂ€r scenen nĂ€r Robo blir halvt hedersmördad av sina slĂ€ktingar Ă€r ju riktigt sorglig egentligen, hade den kommit lĂ€ngre in i spelet dĂ€r man Ă€r mer engagerad sĂ„ hade den nog varit en klassisk jrpg-scen tror jag.
haha bra avsnitt. ”Samson hĂ€rmar” borde vara ett helt nytt inslag förövrigt. Helt lysande! Finns nog ingen svensk podcast som har utvecklats sĂ„ mycket som ni har gjort pĂ„ 1 Ă„r. Men en sak jag inte har förstĂ„tt Ă€r var Castlevania har tagit i vĂ€gen. Ni diskuterar alla klassiska serier utan just den hĂ€r!! Vet att ni har spelat SOTN och sĂ„ men se absolut till att spela bĂ„de Rondo of blood och super castlevania IV. Castlevania slĂ„r ju Mega man vilken dag som helst.
Om ni har spelat dom tidigare förstÄr jag men annars Àr det tjÀnstefel att inte ha med dom i retroresan:)
Poirot?
Angående sagostunden. Den här racerfräsaren med svävare tror jag kallas Johnny C Bad i DS-versionen i alla fall. Tänkte också på låten där. Jag tror för övrigt att du kan gå tillbaka till festivalen och spana in Gato (den sjungande roboten).
Kommer inte lira Tintin med er. Har inte ens en Super Nintendo. Men jag har både läst böckerna och tycker att de är riktigt sköna trots att de kan kännas så där skumt rasistiska ibland. Medvetet eller omedvetet. En sak som har slagit mig är att Tintin är sjukligt misstänksam av sig. Tänk vad jobbigt att hänga med honom. Man lär ju inte kunna gå och handla utan att han hittar någon snubbe som har något skumt för sig vid gräddfilen eller dröjer misstänkt länge vid den inlagda sillen.
Kan det inte bli ett stående inslag att Samson ska härma någon varje vecka. Varför inte Professor Kalkyl när han får spretig mustasch och blir förbannad när Haddock säger att han spelar apa?
Slutligen vill jag bara slänga in ett youtube-tips till en kille som är sjukligt duktig på gitarr-versioner av kända spel. Har bland annat en del från Chrono Trigger. Kanske många som redan känner till honom men han är sjukt bra.
http://www.youtube.com/user/CalebElijah
känns ju sådär att man låter som jimmy åkesson har inte hört honom snacka direkt men han är väl från blekinge? jag är ju smålänning men kanske är frugan som smittat av sin blekingska på mig då?
Poirot?
AngÄende sagostunden. Den hÀr racerfrÀsaren med svÀvare tror jag kallas Johnny C Bad i DS-versionen i alla fall. TÀnkte ocksÄ pÄ lÄten dÀr. Jag tror för övrigt att du kan gÄ tillbaka till festivalen och spana in Gato (den sjungande roboten).
Kommer inte lira Tintin med er. Har inte ens en Super Nintendo. Men jag har bÄde lÀst böckerna och tycker att de Àr riktigt sköna trots att de kan kÀnnas sÄ dÀr skumt rasistiska ibland. Medvetet eller omedvetet. En sak som har slagit mig Àr att Tintin Àr sjukligt misstÀnksam av sig. TÀnk vad jobbigt att hÀnga med honom. Man lÀr ju inte kunna gÄ och handla utan att han hittar nÄgon snubbe som har nÄgot skumt för sig vid grÀddfilen eller dröjer misstÀnkt lÀnge vid den inlagda sillen.
Kan det inte bli ett stÄende inslag att Samson ska hÀrma nÄgon varje vecka. Varför inte Professor Kalkyl nÀr han fÄr spretig mustasch och blir förbannad nÀr Haddock sÀger att han spelar apa?
Slutligen vill jag bara slÀnga in ett youtube-tips till en kille som Àr sjukligt duktig pÄ gitarr-versioner av kÀnda spel. Har bland annat en del frÄn Chrono Trigger. Kanske mÄnga som redan kÀnner till honom men han Àr sjukt bra.
http://www.youtube.com/user/CalebElijah
kÀnns ju sÄdÀr att man lÄter som jimmy Äkesson har inte hört honom snacka direkt men han Àr vÀl frÄn blekinge? jag Àr ju smÄlÀnning men kanske Àr frugan som smittat av sin blekingska pÄ mig dÄ?
Jag måste erkänna att jag har inte spelat speciellt mycket skräck men det är mest för att jag inte ser tjusningen i att bli skrämd. Vad är tjusningen i att bli skrämd?
Det finns prat i ”cutscenes” i Gobliiins jag tror det var det enda som var extra i CD versionen. Ni kanske spelade floppy versionen eller så verkar det på Good old games att några hade problem med talet i CD versionen så de skicka med floppy versionen också.(orkar inte kolla upp det)
Spekkio första gången när jag spelade Chrono Trigger kunde jag inte fattat att man skulle gå runt 3 gånger och jag provade flera gånger sedan typ just innan Lavos så råkade jag gå antagligen runt 4 gånger.
Fel! Ni glömmer ett av mina favoritspel: Shadowrun till SNES är på svenska och om ni inte har spelat det så spela det!
TinTin i Tibet(SNES):
1.Grafiken: Väldigt sen SNES och det är väldigt tjusig grafik enligt mig. Det känns verkligen som att man spelar serien.
2.Ljud: Yay! Musik och väldigt passande musik. Inte speciellt mycket ljudeffekter men det gör inget.
3.Kontroll: Skön kontroll något stel ibland och det känns dock som att hoppen var animerade före banorna var designade så att därför hoppar man ganska kort. Teori: Den som animerade Tintin var en animatör som gjorde gjorde en realistisk animation och inte en som var anpassad för plattforms-hoppande.
4.Gameplay: Ganska varierande gameplay det är bra. Men jag tycker att Tintin borde ha fått en pistol eller något vapen att försvara sig med då hade spelet blivit så mycket bättre och lagom utmanande. Fast då hade det inte varit Tintin längre. Jag gillar att Tintin kunde plocka upp saker(som t.ex. bokpusslet i templet eller repet i flygplanet) eftersom det får mig att tänka på peka och klicka äventyr. Det borde dom ha utvecklat mer så att man de sluppit undvika de ”fredliga” mördar munkarna eller de ondskefulla servitörerna.
5.Utmaning: Frustrerande svårt spel och jag svårt att se hur ett barn skall klara det här när jag var tvungen att ta hjälp av save states. Sedan verkar vissa av snöbollarna ha en allians med TinTin medans löven verkar vara hans ärkefiende. Undrar var logiken finns? Teori: Allt som rör sig 1 m/s eller snabbare skadar TinTin. Klättrar-banan vilken ”pain in the ass” – bana lång, jobbig och dessutom vet man inte riktigt var man ska.(var tvungen att kolla upp det)
6.Slutsats: Frustrerande! Spelet hade kunnat bli en klassiker om det hade gjort det mycket enklare så att fler hade kunnat uppleva hela storyn. Då hade det kunnat göra det längre men nu känns det som ett arkadspel där konverteringen gått fel.
Teori: Undrar om det var brist på grafiker som gjorde att man valde att typ att skanna in ifrån filmerna. Det man kunde hitta typ ”Vad skall vi ha för fiender?”, ”Vi kan inte rita speciellt mycket eftersom vi inte har några grafiker så vi får ta något ifrån filmerna.”, ”Hmmmm.. Kan det här lövet passa?”, ”Ja! Ta det! Det är ju enkelt att skanna in och anpassa för SNES.” . Så kanske det lät på Infograms på den tiden.
Tips: Samson kan spela Shadowrun till SNES och göra en sagostund av det. Spelet är inte långt jag skulle gissa på 10 – 15 timmar första gången du spelar det. Det är ett bra spel med riktig cyberpunk, hundar, shamaner, dvärgar, hackers, vampyrer och zombies. En riktigt bra story fast inte så bra på svenska men det går ju att spela det på engelska.
Mysigt avsnitt. Ni får gärna klippa in mer Björne om det tryter med musik.
Jag håller inte med om att spel som man kan dö i inte är äventyrsspel. Hela Larry-serien, och egentligen hela Sierras katalog, innehåller trial-and-error död och de ser jag klart som äventyrsspel. Däremot håller jag med om att det är ett jävla otyg och att äventyrsspel som följer Lucas Arts mall är betydligt tacksammare att spela.
Vad gäller Good Old Games var det inte ett namnbyte det var frågan om utan en lansering av sidan (tydligen var det en ”beta” innan). I vilket fall som helst, ett fult PR-trick.
För övrigt kan ganska många karaktärer i CT fungera dugligt som helare. Vid sidan om Marle är Robo riktigt bra med sin laser, och Frog samt karaktär-jag-inte-skall-spoila-namnet-på fungerar helt ok. En valfri helare tillsammans med Crono (för Dual Techs som helar hela gruppen) tar sig igenom de flesta situationer. Om inte annat kan det vara bra att byta runt för att låsa upp just alla olika kombinationsattacker. Vid sidan om Crono tror jag det bara är just Lucca och annan-karaktär-som-inte-skall-nämnas-vid-namn som inte kan hela själv.
Sedan undrar jag vad planen är inför nästa veckas spel. Vad jag har googlat mig fram till rör det sig ett väldigt sent C64 spel som framför allt står ut för att det använder sig av ett par fulhack för att åstadkomma grafiska trick som maskinen normalt sett inte klarar? Det låter på pappret ganska intressant men av vad jag har sett/läst så verkar Wii-versionen vara helt full av glitchar (pga att fulhackningen inte emuleras ordentligt). Min C64 står på vinden i mitt barndomshem så jag får skippa det själv men hur gör ni, kör ni original eller har ni hittat dugliga alternativ?
Och sist för knyta an till Köttstråles fråga. Jag känner helt klart igen mig i det du beskriver. Visst finns det spel som jag har tagit mig an för att spela igenom för Retroresan, och än mer som jag har testat på och börjat spela efter en Retroresa, men majoriteten av spelen som spelas är spel som jag nöjer mig med att höra Anders och Samson prata om. Jag behöver inte förstöra deras whisky-spetsade spelanalyser med att faktiskt spela varenda gammalt skitspel de tar sig an đ
Argh, vilken wall-of-text det blev :S
Bara jag som förlorar översikt på hur lång en kommentar blir med dessa små kommenteringsrutor? Eller är storleken på rutan en hint…
Jag mÄste erkÀnna att jag har inte spelat speciellt mycket skrÀck men det Àr mest för att jag inte ser tjusningen i att bli skrÀmd. Vad Àr tjusningen i att bli skrÀmd?
Det finns prat i âcutscenesâ i Gobliiins jag tror det var det enda som var extra i CD versionen. Ni kanske spelade floppy versionen eller sĂ„ verkar det pĂ„ Good old games att nĂ„gra hade problem med talet i CD versionen sĂ„ de skicka med floppy versionen ocksĂ„.(orkar inte kolla upp det)
Spekkio första gÄngen nÀr jag spelade Chrono Trigger kunde jag inte fattat att man skulle gÄ runt 3 gÄnger och jag provade flera gÄnger sedan typ just innan Lavos sÄ rÄkade jag gÄ antagligen runt 4 gÄnger.
Fel! Ni glömmer ett av mina favoritspel: Shadowrun till SNES Àr pÄ svenska och om ni inte har spelat det sÄ spela det!
TinTin i Tibet(SNES):
1.Grafiken: VÀldigt sen SNES och det Àr vÀldigt tjusig grafik enligt mig. Det kÀnns verkligen som att man spelar serien.
2.Ljud: Yay! Musik och vÀldigt passande musik. Inte speciellt mycket ljudeffekter men det gör inget.
3.Kontroll: Skön kontroll nÄgot stel ibland och det kÀnns dock som att hoppen var animerade före banorna var designade sÄ att dÀrför hoppar man ganska kort. Teori: Den som animerade Tintin var en animatör som gjorde gjorde en realistisk animation och inte en som var anpassad för plattforms-hoppande.
4.Gameplay: Ganska varierande gameplay det Ă€r bra. Men jag tycker att Tintin borde ha fĂ„tt en pistol eller nĂ„got vapen att försvara sig med dĂ„ hade spelet blivit sĂ„ mycket bĂ€ttre och lagom utmanande. Fast dĂ„ hade det inte varit Tintin lĂ€ngre. Jag gillar att Tintin kunde plocka upp saker(som t.ex. bokpusslet i templet eller repet i flygplanet) eftersom det fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ peka och klicka Ă€ventyr. Det borde dom ha utvecklat mer sĂ„ att man de sluppit undvika de âfredligaâ mördar munkarna eller de ondskefulla servitörerna.
5.Utmaning: Frustrerande svĂ„rt spel och jag svĂ„rt att se hur ett barn skall klara det hĂ€r nĂ€r jag var tvungen att ta hjĂ€lp av save states. Sedan verkar vissa av snöbollarna ha en allians med TinTin medans löven verkar vara hans Ă€rkefiende. Undrar var logiken finns? Teori: Allt som rör sig 1 m/s eller snabbare skadar TinTin. KlĂ€ttrar-banan vilken âpain in the assâ – bana lĂ„ng, jobbig och dessutom vet man inte riktigt var man ska.(var tvungen att kolla upp det)
6.Slutsats: Frustrerande! Spelet hade kunnat bli en klassiker om det hade gjort det mycket enklare sÄ att fler hade kunnat uppleva hela storyn. DÄ hade det kunnat göra det lÀngre men nu kÀnns det som ett arkadspel dÀr konverteringen gÄtt fel.
Teori: Undrar om det var brist pĂ„ grafiker som gjorde att man valde att typ att skanna in ifrĂ„n filmerna. Det man kunde hitta typ âVad skall vi ha för fiender?â, âVi kan inte rita speciellt mycket eftersom vi inte har nĂ„gra grafiker sĂ„ vi fĂ„r ta nĂ„got ifrĂ„n filmerna.â, âHmmmm.. Kan det hĂ€r lövet passa?â, âJa! Ta det! Det Ă€r ju enkelt att skanna in och anpassa för SNES.â . SĂ„ kanske det lĂ€t pĂ„ Infograms pĂ„ den tiden.
Tips: Samson kan spela Shadowrun till SNES och göra en sagostund av det. Spelet Ă€r inte lĂ„ngt jag skulle gissa pĂ„ 10 â 15 timmar första gĂ„ngen du spelar det. Det Ă€r ett bra spel med riktig cyberpunk, hundar, shamaner, dvĂ€rgar, hackers, vampyrer och zombies. En riktigt bra story fast inte sĂ„ bra pĂ„ svenska men det gĂ„r ju att spela det pĂ„ engelska.
Mysigt avsnitt. Ni fÄr gÀrna klippa in mer Björne om det tryter med musik.
Jag hÄller inte med om att spel som man kan dö i inte Àr Àventyrsspel. Hela Larry-serien, och egentligen hela Sierras katalog, innehÄller trial-and-error död och de ser jag klart som Àventyrsspel. DÀremot hÄller jag med om att det Àr ett jÀvla otyg och att Àventyrsspel som följer Lucas Arts mall Àr betydligt tacksammare att spela.
Vad gĂ€ller Good Old Games var det inte ett namnbyte det var frĂ„gan om utan en lansering av sidan (tydligen var det en ”beta” innan). I vilket fall som helst, ett fult PR-trick.
För övrigt kan ganska mÄnga karaktÀrer i CT fungera dugligt som helare. Vid sidan om Marle Àr Robo riktigt bra med sin laser, och Frog samt karaktÀr-jag-inte-skall-spoila-namnet-pÄ fungerar helt ok. En valfri helare tillsammans med Crono (för Dual Techs som helar hela gruppen) tar sig igenom de flesta situationer. Om inte annat kan det vara bra att byta runt för att lÄsa upp just alla olika kombinationsattacker. Vid sidan om Crono tror jag det bara Àr just Lucca och annan-karaktÀr-som-inte-skall-nÀmnas-vid-namn som inte kan hela sjÀlv.
Sedan undrar jag vad planen Àr inför nÀsta veckas spel. Vad jag har googlat mig fram till rör det sig ett vÀldigt sent C64 spel som framför allt stÄr ut för att det anvÀnder sig av ett par fulhack för att Ästadkomma grafiska trick som maskinen normalt sett inte klarar? Det lÄter pÄ pappret ganska intressant men av vad jag har sett/lÀst sÄ verkar Wii-versionen vara helt full av glitchar (pga att fulhackningen inte emuleras ordentligt). Min C64 stÄr pÄ vinden i mitt barndomshem sÄ jag fÄr skippa det sjÀlv men hur gör ni, kör ni original eller har ni hittat dugliga alternativ?
Och sist för knyta an till KöttstrĂ„les frĂ„ga. Jag kĂ€nner helt klart igen mig i det du beskriver. Visst finns det spel som jag har tagit mig an för att spela igenom för Retroresan, och Ă€n mer som jag har testat pĂ„ och börjat spela efter en Retroresa, men majoriteten av spelen som spelas Ă€r spel som jag nöjer mig med att höra Anders och Samson prata om. Jag behöver inte förstöra deras whisky-spetsade spelanalyser med att faktiskt spela varenda gammalt skitspel de tar sig an đ
Argh, vilken wall-of-text det blev :S
Bara jag som förlorar översikt pĂ„ hur lĂ„ng en kommentar blir med dessa smĂ„ kommenteringsrutor? Eller Ă€r storleken pĂ„ rutan en hint…
@Vargavaka:
Det är lugnt. Det finns fler som tycker att Retroresans textrutor är klaustrofobiskt små.
Hmm… Har kollat lite på nästa veckas spel. Jag har också förstått att Wii versionen inte är att föredra eftersom den är buggig p.g.a. haxen.
Jag får se om jag kommer med kommentar på spelet.
Hade inte Robo och Chrono en riktigt bra helande Dual Tech så att man kan använda Robo, Chrono och Magus som en riktigt bra kombination?
@Farbror atlas:
Jag tycker verkligen att de skall spela The Dig. Det gjorde jag förra sommaren och jag älskade spelet. Pusslen var riktigt kluriga och storyn var speciell.
Tintin har präglat en stor del av min barndom, hade alla kassetbanden med tomas bolme som tinint och har lyssnat på dem så mycket att det är ett under att de håller ihop fortfarande. Brukade även läsa albumen samtidigt som jag lyssnade då de stämde bra överrens med varandra.
Men nu till spelet. Svårt satans svårt är vad jag vill börja med att säga. Spelade det på emulator och klarade det ändå inte även om jag använde savestates kom till banan efter den med cyklarna sen var det stopp.
Grafiken: Riktigt snygg grafik tycker jag, ser väldigt mycket ut som seriealbumen. Klara och fina färger och lite intressant med att det byter perspektiv ibland så att man kommer närmare skärmen eller vad man ska säga, tänker på hotellbanan.
Kontroll: Inget att klaga på här direkt funkar ju som det ska tycker jag inte mycket man kan göra mer än att hoppa och gå upp och ner.
Ljud: Musiken är ju helt ok, gillar speciellt hotellbanans musik ljudeffekterna gör det de ska är inget speciellt.
Gameplay: Nämnder det igen svårt som fn, tog ju ett bra tag innan jag fattade att man inte kunde hoppa över de springande barnen utan att man måste springa in mot skärmen var ju inget som talade om att det ens gick. Tycker det rent allmänt är väldigt dålig information om vad man ska ta vägen eller vilka man ska prata med, tex att kapten haddock helt plötsligt är i andra änden av hotellet när man ska hitta honom igen. Hade ju inte skadat om man hade haft lite mera träffar på sig innan man dog ett liv och om äpplena kanske skulle gett en två mer i liv istället för ett.
Slutsats: Tintin som är en en serie för barn borde ju ha ett mer barnanpassat spel men som det ju var på den tiden så var ju många spel riktigt svåra. Om man spelar det tills man vet exakt vart allting är så kanske det kan gå att klara av det men jag har tappat intresset långt innan dess tyvärr. Tycker det är synd då jag verkligen gillar tintin och hade gärna sett ett bra spel med honom i huvudrollen kanske kommer nått sen när spelfilmen kommer om nått år.
Förresten kollade upp jimmie åkesson på youtube, tycker ni verkligen att jag låter som honom? Jag tycker inte det var särskilt likt iaf….
@Vargavaka:
Det Àr lugnt. Det finns fler som tycker att Retroresans textrutor Àr klaustrofobiskt smÄ.
Hmm… Har kollat lite pĂ„ nĂ€sta veckas spel. Jag har ocksĂ„ förstĂ„tt att Wii versionen inte Ă€r att föredra eftersom den Ă€r buggig p.g.a. haxen.
Jag fÄr se om jag kommer med kommentar pÄ spelet.
Hade inte Robo och Chrono en riktigt bra helande Dual Tech sÄ att man kan anvÀnda Robo, Chrono och Magus som en riktigt bra kombination?
@Farbror atlas:
Jag tycker verkligen att de skall spela The Dig. Det gjorde jag förra sommaren och jag Àlskade spelet. Pusslen var riktigt kluriga och storyn var speciell.
Tintin har prÀglat en stor del av min barndom, hade alla kassetbanden med tomas bolme som tinint och har lyssnat pÄ dem sÄ mycket att det Àr ett under att de hÄller ihop fortfarande. Brukade Àven lÀsa albumen samtidigt som jag lyssnade dÄ de stÀmde bra överrens med varandra.
Men nu till spelet. SvÄrt satans svÄrt Àr vad jag vill börja med att sÀga. Spelade det pÄ emulator och klarade det ÀndÄ inte Àven om jag anvÀnde savestates kom till banan efter den med cyklarna sen var det stopp.
Grafiken: Riktigt snygg grafik tycker jag, ser vÀldigt mycket ut som seriealbumen. Klara och fina fÀrger och lite intressant med att det byter perspektiv ibland sÄ att man kommer nÀrmare skÀrmen eller vad man ska sÀga, tÀnker pÄ hotellbanan.
Kontroll: Inget att klaga pÄ hÀr direkt funkar ju som det ska tycker jag inte mycket man kan göra mer Àn att hoppa och gÄ upp och ner.
Ljud: Musiken Àr ju helt ok, gillar speciellt hotellbanans musik ljudeffekterna gör det de ska Àr inget speciellt.
Gameplay: NÀmnder det igen svÄrt som fn, tog ju ett bra tag innan jag fattade att man inte kunde hoppa över de springande barnen utan att man mÄste springa in mot skÀrmen var ju inget som talade om att det ens gick. Tycker det rent allmÀnt Àr vÀldigt dÄlig information om vad man ska ta vÀgen eller vilka man ska prata med, tex att kapten haddock helt plötsligt Àr i andra Ànden av hotellet nÀr man ska hitta honom igen. Hade ju inte skadat om man hade haft lite mera trÀffar pÄ sig innan man dog ett liv och om Àpplena kanske skulle gett en tvÄ mer i liv istÀllet för ett.
Slutsats: Tintin som Àr en en serie för barn borde ju ha ett mer barnanpassat spel men som det ju var pÄ den tiden sÄ var ju mÄnga spel riktigt svÄra. Om man spelar det tills man vet exakt vart allting Àr sÄ kanske det kan gÄ att klara av det men jag har tappat intresset lÄngt innan dess tyvÀrr. Tycker det Àr synd dÄ jag verkligen gillar tintin och hade gÀrna sett ett bra spel med honom i huvudrollen kanske kommer nÄtt sen nÀr spelfilmen kommer om nÄtt Är.
Förresten kollade upp jimmie Ă„kesson pĂ„ youtube, tycker ni verkligen att jag lĂ„ter som honom? Jag tycker inte det var sĂ€rskilt likt iaf….
Det har sagts förr det sägs igen:
Anders och Samson är bäst.
Ni förtjänar verkligen titeln
”Sveriges bästa (osponsrade) spelpodcast (som drivs av icke-radiopersonligheter)”..
Imitationer uppskattas och det vill vi
höra mer utav. Hoppas Anders har några
förslag på gång för har ingen jag kommer på direkt
för Samson att köra denna veckan.
Sedan var musikvalet av lite Björnesmagasin theme
något som gjorde det sådär mysigt som Retroresan alltid blir.
Jag fick tag i Gobliiins men hann aldrig skicka mina
kommentarer då. Spelade aldrig klart det innan avsnittet
och kan inte säga att mina inledande upplevelser + era ord
inte gjorde mig speciellt sugen att fortsätta på direkten.
De får nog vänta.. (..kanske).
Inför denna veckan har jag suttit med Tintin i Tibet.
Det första som slog mig var hur likt seriealbumen det
faktiskt var. Mysigt med fina färger.
På första banan så bara kastade jag mig in utan
att riktigt testa kontrollerna. Så när de elaka ”kidsen”
och fulgubbarna med lådor kom så körde jag ”Super Mario style”
på den och hoppade. Skadades. Hoppade över nästa. Skadades.
Jag träffade inte några av lådanspixlar men insåg efter
ha dött två gånger av några inledande hinder att jag nog gör fel.
Mycket riktigt. Av någon anledning var det så att jag skulle springa
MOT skärmen och på så sätt undvika. Något jag lite av misstag hittade
då jag testade knapparna.
Till min besvikelse fortsatte de lite i samma mönster att bara köra
”djupledsdodge” för hinder i hela inledningen men det såg ju så fint
ut att jag spelade vidare.
I sin helhet var det ju ett kompetent plattform-/äventyrsspel som
ville krydda lite med djupled och små variationer som simmning och
BERGSKLÄTTRING. Dock är ju Tintin ingen blåbombare i sina plattformshopp men det duger ju.
Bergsklättringen var inte rolig kort och gott. Det var långt, segt och
lite irriterande. Fumlade runt en del och hittade inte riktigt vägen i början.
Som så många andra spel för den tiden så är svårighetsgraden för spelet kanske inte så bra anpassad för målgruppen för serien Tintin.
Det har sagts förr det sÀgs igen:
Anders och Samson Àr bÀst.
Ni förtjÀnar verkligen titeln
”Sveriges bĂ€sta (osponsrade) spelpodcast (som drivs av icke-radiopersonligheter)”..
Imitationer uppskattas och det vill vi
höra mer utav. Hoppas Anders har nÄgra
förslag pÄ gÄng för har ingen jag kommer pÄ direkt
för Samson att köra denna veckan.
Sedan var musikvalet av lite Björnesmagasin theme
nÄgot som gjorde det sÄdÀr mysigt som Retroresan alltid blir.
Jag fick tag i Gobliiins men hann aldrig skicka mina
kommentarer dÄ. Spelade aldrig klart det innan avsnittet
och kan inte sÀga att mina inledande upplevelser + era ord
inte gjorde mig speciellt sugen att fortsÀtta pÄ direkten.
De fÄr nog vÀnta.. (..kanske).
Inför denna veckan har jag suttit med Tintin i Tibet.
Det första som slog mig var hur likt seriealbumen det
faktiskt var. Mysigt med fina fÀrger.
PÄ första banan sÄ bara kastade jag mig in utan
att riktigt testa kontrollerna. SĂ„ nĂ€r de elaka ”kidsen”
och fulgubbarna med lĂ„dor kom sĂ„ körde jag ”Super Mario style”
pÄ den och hoppade. Skadades. Hoppade över nÀsta. Skadades.
Jag trÀffade inte nÄgra av lÄdanspixlar men insÄg efter
ha dött tvÄ gÄnger av nÄgra inledande hinder att jag nog gör fel.
Mycket riktigt. Av nÄgon anledning var det sÄ att jag skulle springa
MOT skÀrmen och pÄ sÄ sÀtt undvika. NÄgot jag lite av misstag hittade
dÄ jag testade knapparna.
Till min besvikelse fortsatte de lite i samma mönster att bara köra
”djupledsdodge” för hinder i hela inledningen men det sĂ„g ju sĂ„ fint
ut att jag spelade vidare.
I sin helhet var det ju ett kompetent plattform-/Ă€ventyrsspel som
ville krydda lite med djupled och smÄ variationer som simmning och
BERGSKLĂTTRING. Dock Ă€r ju Tintin ingen blĂ„bombare i sina plattformshopp men det duger ju.
BergsklÀttringen var inte rolig kort och gott. Det var lÄngt, segt och
lite irriterande. Fumlade runt en del och hittade inte riktigt vÀgen i början.
Som sÄ mÄnga andra spel för den tiden sÄ Àr svÄrighetsgraden för spelet kanske inte sÄ bra anpassad för mÄlgruppen för serien Tintin.
http://toucharcade.com/2010/11/08/classic-adventure-game-gobliiins-arrives-in-the-app-store/
Är det värt 7kr?
http://toucharcade.com/2010/11/08/classic-adventure-game-gobliiins-arrives-in-the-app-store/
Ăr det vĂ€rt 7kr?