Fler spelar nu Àn nÄgonsin förut, och spel Àr inte lÀngre nÄgot som uppskattas nÀstan exklusivt av unga pojkar. Nu Àr spel nÄgot som spelas av bÄda könen i alla Äldrar. Men samtidigt som jag alltid varit övertygad om att spel skulle nÄ fler och fler med tiden, sÄ trodde jag lÀnge att det skulle ske via mediets djupare del av bassÀngen. Jag trodde att vuxna mÀnniskor av bÄda könen skulle dras in av spel som L.A. Noire och Heavy Rain, men i stÀllet drogs de in av Angry Birds och Farmville. SÄhÀr i efterhand kÀnns det sÄklart logiskt att de börjar i den grunda delen av bassÀngen nÀr de Ànnu inte behÀrskar simmandet. Det Àr bara att hoppas pÄ att de förr eller upptÀcker den djupa delen, Àven om det just nu kÀnns som att det kommer ta ytterligare ett par decennier. Det hÀr illustreras ganska tydligt nÀr medelÄlders mÀn och kvinnor yttrar sina tankar kring spel och mÀnniskor som spelar, eller hur media fortfarande kommer undan med att demonisera underhÄllningsformen.

”Dessa tv-spelande mĂ€n mĂ„ste göra nĂ„got med sina liv. De enda mĂ€n som fick ett frikort var de som spelade med sina barn.”
Ta till exempel en incident som Àgde rum i juli, nÀr Amerikas största och Àldsta morgonprogram The Today Show tog tittarfrÄgor. En tittare skrev in och frÄgade vad grejen med vuxna mÀn som spelar tv-spel Àr. Tittaren frÄgar programledarna om de tycker det Àr OK att mÀn över 30 spelar spel, och kvinnan som lÀste upp brevet skrattade hÄnfullt medan hon avslutade den sista raden. Vad som följde dÀrefter var nedslÄende att se, dÄ alla tre programledarna var helt eniga om att mÀn över 30 som fortfarande spelar spel mÄste ta och vÀxa upp. Dessa tv-spelande mÀn mÄste göra nÄgot med sina liv. Som om spel pÄ nÄgot sÀtt skulle definiera hela deras tillvaro. De enda mÀn som fick ett frikort var de som spelade med sina barn. Det hÀr Àr ett symptom av att spel blivit mainstream via Angry Birds och Farmville i stÀllet för de djupare upplevelserna, men skvallrar samtidigt om att spel kanske inte Àr sÄ accepterat och spelat av alla som speltidningar och industrin vill fÄ oss att tro.

Tv-spel ses fortfarande av mĂ„nga – Ă€ven de som sjĂ€lva spelar – som en ytlig lek utan potential att vara underhĂ„llning med substans. Det Ă€r fortfarande lek frĂ„n pojkrummet för mĂ„nga, och de tre programledarna sade aldrig nĂ„got om vare sig det Ă€r OK för kvinnor över 30 att spela eftersom det aldrig korsade deras tankar att kvinnor spelar.  Det hĂ€r Ă€r nĂ„got jag mĂ€rker av Ă€ven i min egen vardag. Som nĂ€r min kĂ€ra mor fortfarande verkar tro att tv-spel bara handlar om att vinna och samla poĂ€ng, som om inget hĂ€nt med upplĂ€gget sedan Space Invaders. Eller nĂ€r jag lunchar med min lĂ€rarinna, och hon berĂ€ttar om hur hon tycker Thomas Arnroth Ă€r skojig nĂ€r han gĂ€star Gomorron Sverige och ”pratar om sĂ„na dĂ€r spel för tonĂ„ringar” trots att han Ă€r en vuxen man. Och visst, mĂ„nga tv-spel Ă€r bara lek eller ytlig underhĂ„llning. Det har jag inga problem med. Jag Ă€lskar den barnsliga spelglĂ€djen som Nintendo förmedlar. TrĂ„kigt nog spiller den bilden orĂ€ttvist över till de spel som Ă€r mer Ă€n bara det.

Jag inser att Thomas Arnroth aldrig kommer ses pĂ„ samma sĂ€tt som Yukiko Duke ens om han recenserar L.A. Noire och hon recenserar en bilderbok för barn. SĂ€ttet han tvingas presentera spel pĂ„ Ă€r via ett fördummande och simplifierande filter för den okunniga mainstreammassan, medan film- och bokrecensenter kan tala som vuxna mĂ€nniskor. Men det som kĂ€nns allra mest nedslĂ„ende Ă€r hur det ibland kĂ€nns som att vi ofta inte ens vill ta oss sjĂ€lva pĂ„ allvar. Hur alla stora spelsajter fortfarande listar de hetaste booth babes efter E3. Hur Spike TV Video Game Awards fortfarande Ă€r ett enormt PR-jippo med vilsna kĂ€ndisar pĂ„ scenen. Och hur till och med spel vars vĂ€rldar och berĂ€ttelser vi vill ta pĂ„ allvar – som Bioshock Infinite – har anlitade modeller i cosplayklĂ€der utanför utgivarens bĂ„s. Kanske borde spelindustrin börja ta spel pĂ„ allvar innan vi ska förvĂ€nta oss att medelĂ„lders mĂ€n och kvinnor ska göra detsamma.

(Sedan jag skrev den hÀr texten har Coop i Norge valt att plocka ner vÄldsamma spel  frÄn deras hyllor pÄ grund av vad Anders Breivik skrivit om Modern Warfare 2, trots att religion och högerextremism var hans motivation. Till och med World of Warcraft plockades ner, trots att han bara anvÀnde det som tÀckmantel för sin frÄnvaro. Det hÀr tycker jag Àr Ànnu ett exempel pÄ hur spel fÄr stÄ ut med mer Àn sina syskonmedier.)