Intryck

PS Vita och Mortal Kombat

I fredags skickades jag ut på äventyr till Solna, där Ludde hade bokat tid för mig hos Warner Brothers. Efter 20 minuters sökande lyckades jag trots mitt norrländska lokalsinne äntligen hitta rätt, och välkomnades i lobbyn av Gimli och Bruce Wayne. Jag blev genast star struck, och började fotografera de två kulturella ikonerna medan kontorets anställda snällt försökte böja sig ner när de gick förbi för att inte gå ivägen. Efter ett par minuter blev jag förd till ett konferensrum, där det låg en PS Vita mitt på bordet. Inbjudan handlade egentligen om att spela både Mortal Kombat och LEGO Harry Potter, men jag hade redan bestämt mig för att skippa Harry om jag kunde. Inget ont om LEGO-spelen, men… Ja, liksom. Kom igen. Jag är ju inte Ludde. Jag är ingen expert på LEGO-spel, så jag höll mig till Mortal Kombat eftersom jag åtminstone har referensramar där.

Eftersom jag spelat mer på min 3DS än jag spelat på något annat de senaste månaderna, var det omöjligt att inte jämföra PS Vita med Nintendos bärbara. Även om det går att argumentera för att de två konsolerna inte riktar sig till samma publik, så tror jag 3DS kommer försöka satsa mer på kärnspelarna nu när smartphones ätit upp så stora delar av casualmarknaden. Jag tror helt enkelt att 3DS och PS Vita kommer konkurrera mer om samma publik än vad DS och PSP gjorde. Och jag måste säga, att när det kommer till själva känslan ligger PS Vita ett par steg framför 3DS. Knapparna och styrplattan på 3DS känns ibland lite för tröga för att vara bekväma, medan styrspakarna och knapparna på PS Vita är mycket mer behagliga. Även PS Vitas styrkors är att föredra, då det har en mer behaglig storlek än det lilla kantiga på 3DS.

Men det var ju inte för PS Vita jag  var där, egentligen. Det var för Mortal Kombat, till PS Vita. En konvertering från PS3-versionen av spelet, med en hel del nytt material. Till exempel innehåller utmaningsstegen 150 nya uppdrag, och många av dem använder sig av konsolens pekskärm. Innan fansen börjar förbanna implementering av pekskärmen vill jag påminna om att utmaningsstegen ska vara lättsamt minispelsskoj. I vanliga matcher kan du aktivera x-rayattacker och fatalities med hjälp av pekskärmen, och jag lyckades faktiskt utföra en fatality redan på första försöket. När jag sedan skulle utföra fatalities på utmaningsstegen uppstod lite problem, så jag vet inte om det var jag, maskinen eller spelet. Att man verkar satsat mycket på utmaningsstegen känns oerhört logiskt, eftersom de små snabba minispelsutmaningarna passar utmärkt för det bärbara formatet.

Så, hur var själva spelupplevelsen? Även om jag som sagt gillade hur PS Vita kändes, var jag inte speciellt imponerad över skärmen. Jag blev inte alls imponerad över färg och skärpa, som jag hört så mycket om. Kanske var det för att jag inte satt i Nintendos VIP-bås. Jag blev heller inte imponerad över grafiken rent tekniskt. Många av karaktärerna såg ut att bestå av alldeles få polygoner, medan texturerna var allt annat än skarpa. Nu har Mortal Kombat inte ens ett releasedatum än, och jag vet inte hur mycket man kommer slipa på det innan det når butikerna. Det är förmodligen även orättvist att döma efter en portning av ett spel som inte var utvecklat från grunden med PS Vita i åtanke. Men av det jag såg att döma är till exempel Resident Evil: Revelations ett mycket snyggare spel. Men jag måste påpeka att spelet verkade flyta på i 60 bilder i sekunden, och det offrar jag gärna visuellt flash för.

Av det jag såg att döma verkar det som att man tar PS Vita-exklusivt material på allvar i Mortal Kombat, och seriens anlag för knasigheter passar både bärbart och pekskärm alldeles perfekt. Torka bort blod från skärmen, balansera på en stock, pricka sönder inkommande missiler, etc. Frågan är bara på vilken nivå presentationen kommer stå sig jämfört med originalet. För just nu var klyftan större än vad jag tror de flesta förväntar sig.

Skriv en kommentar