Jag har bestämt mig för att inleda ett enmannaspelprojekt och tänkte jag skulle vara en duktig pojke och dokumentera det hela här på Svampriket.

Projektet: Skapa ett kort 2D-spel med fokus kring Svampriket.se.

Inspirationen föddes ur ett väldigt snajsig “spritefierat” porträtt jag fick se. Det väckte en gammal tanke, att bygga sitt eget lilla tv-spel. Tanken att bygga ett neoretrospel har jag burit med mig länge så gameplaymässigt har jag hyfsad koll på vad jag vill göra, men sen ska jag lyckas bygga det också. Jag är en semiprofessionell programmerare, men jag har mestadels arbetat med funktioner i nätverk och inte realtidsobjekthantering med grafisk input. Så vad jag ska jag göra nu?

I det stadiet jag befinner mig nu är jag mest ute och kollar vad som kan göras i de verktyg som finns tillgängliga för mig. Min första tanke var att skapa hela spelet från scratch i Processing, en grafisk implementation av object-c. Men efter att ha spenderat tre timmar med att få en boll att röra sig som Mario, några block att fungera som plattformar att hoppa på och en polkagristextur att agera bakgrund insåg jag att jag nog behöver kolla om det inte finns smidigare metoder.

Jag testade GameMaker, det kändes klumpigt och ologiskt. Letade vidare. Hittade en drös med liknande “gör det själv”-spelverktygslådor. vinsterna med dem är att man får en massa gratis, men samtidigt har jag nog inte ork nog att sätta mig in i deras ramverk, scripteditorer och annat som kan vara bra att ha (de flesta är dåligt dokumenterade dessutom).

Just nu är jag inne på att göra spelet som en “Total Conversion”-mod. Men en snabb titt i modscenen visar att x antal tusen lovande TC-projekt föds och dör månadsvis. Samtidigt vore det asballt att bränna ut det färdiga spelet via Eprom och spela det på en riktig SNES.

Står i valet och kvalet med vilken metod jag vill köra på. Någon av er som har några ideer?