Krönika

Den barnlösa staden

Originalbild av Damnskippy

Det är inte bara herr Wiklund här på Svampriket som har förlustat sig med Prototype 2 den senaste tiden. Även jag har härjat runt med superkfrafter i New York. Den största behållningen jag har haft med min tid tillsammans med James Heller är dock inte att jag har känt mig badass i en stor öppen stad, utan det har helt enkelt varit att kasta folk till höger och vänster. Gärna från ett högt hustak. Ni må tycka att jag är barsnlig, men detta beteende har lockat till massvis med fniss från min sida. Att springa i full mackapär uppför en husvägg och mötas av två inte ont anande hobos uppe på taket har verkligen lockat fram djävulen i mig.

Vad finns inuti bussen?

Men under allt kastande och fnissande fick jag mig också en tankeställare. Tro det eller ej, men jag har faktiskt tänkt allvarliga och seriösa tankar. Jag har ställt mig själv frågan om jag skulle agera på samma sätt om det stod två barn där uppe på hustaket? I alla spelvärldar jag har besökt finns det bara vuxna ute på gatorna. Jag har inte sett en enda unge ute och spatsera gator och torg varken i GTA IV, Prototype 2, Mafia 2 eller i L.A Nore, för att bara nämna några exempel. Eller ta uppdraget “No Russian” i Modern Warfare 2. Verkar skumt att det inte är en endaste barnfamilj som ska ut och resa? Varför är det så? Är det för att vi som spelare aldrig skulle acceptera det?

Jag hade inga problem med att utnyttja småsystrarna i Bioshock, vilket är det bästa exemplet jag kan komma där jag som spelare aktivt gör ett val att göra ett “barn” illa. Ja, även i Dead Space 2 förstås, där jag stampade “bäbisar” för glatta livet. Men dessa två exempel räknas inte, då barnen i dessa fall inte känns realistiska.

Handlar det om feghet från utvecklarnas sida?
Eller handlar det om feghet från utvecklarnas sida? Vågar de inte? Känns konstigt då allt fler skryter med att de gör sina städer större och mer levande hela tiden. I min bok är en värld befolkad av enbart vuxna lite läskigt. Tror utvecklarna kanske att ingen skulle ha lika roligt i en stad där det finns risk att köra på en mamma med barnvagn? Som de flesta av er vet är ett nytt Carmageddon-spel under utveckling, och så vitt jag minns var det inga som helst bekymmer att i det spelet köra på pensionärer med rullatorer, med gott samvete. Vad är skillnaden?

Jag har ställt många frågor nu och lämnar de flesta öppna. Men i frågan om jag skulle agera på samma sätt om det var barn inblandade så har jag faktiskt ingen aning. Inte förrän någon ger mig en sandlåda befolkat av både stora och små så kan jag inte göra ett moraliskt ställningstagande.

Kommentarer

  1. Tobias Andersson skriver:

    Alla spel utspelar sig i samma universum som Half-Life 2, case closed 🙂

    Bra frågeställnings som jag inte tänkt på själv men du har helt rätt. Moralpaniken gör att de inte vågar tillåta barnaga, vilket faktiskt är lite märkligt när så mycket annat går att göra. Det har dock förekommit, GTA 1 är det första jag kommer på där man kunde sladda över en hel skolklass som var ute och gick fint på led. I senaste Deus Ex går det också fint att skjuta ner en hel skolklass.

  2. Niklas Sintorn skriver:

    Intressant tanke, dock tror jag att det är så enkelt att ett spel som innehåller inslag av våld mot barn skulle bli förbjudet i så många länder att det inte skulle löna sig att släppa det. Tyvärr.

  3. Bob at PxK skriver:

    Det faktum att du är en förälder förändras ens syn på många saker, även om det låter som en uber-klyscha.
    Plötsligt har man något annat att bry sig om förutom sitt egna lilla menlösa liv.

    Av samma anledning har jag fruktansvärt svårt för slutet av Saw 3 (om någon minns) och jag kunde inte harvesta en enda little sister i något av spelen!

  4. MetalSlime skriver:

    Visst finns det lite barn i Fallout 3 också…?

  5. Pär skriver:

    Skördade du småsystrarna?! Skämmes, ta mig f-n! 😀

Skriv en kommentar