Jag tror det var strax innan Retrospelsmässan som Svamppod fick en fråga om hur en spelmässa som vi fick sätta ihop skulle se ut. Jag svarade att jag jättegärna hade sett tidig 3D-grafik få lite retrokärlek för en gångs skull. Det är alltid 2D-grafiken som fokus hamnar på när det talas om det vackra i retroestetik. Tidig 3D-grafik får oftare skit för att vara ful, vass, kantig, pixlig (om vi snackar frånvaro av texture filtering), suddig (om vi snackar brist på minne), full av clipping och allmänt smärtsam att se på. Förra veckan hölls det en kort diskussion om vare sig Super Mario 64 är överskattat, och om det åldrats väl. De som inte spelade Super Mario 64 (och vissa som gjorde det) påstår ofta att spelet är fult idag. Själv blir jag helt uppfyllt av en värme i bröstkorgen när jag ser den rena simpliciteten som genomsyrar gamla 3D-spel.

512774c006488

Har explosioner någonsin känts så bra?

Om jag minns rätt så sa Samson under poddiskussionen att han tror tidig 3D-grafik kommer få sin tid i retrostrålkastarens ljus. Och jag hoppas han har rätt. Och visst finns det vissa likheter mellan Minecraft och Playstationgrafikens blockiga polygoner med pixlade texturer. Och visst får jag vibbar av Myst när jag ser på Jonathan Blows kommande spel The Witness. Och kan inte estetiken i 3D Dot Game Heroes och FEZ till viss dess klassas som retro-3D? Jag ser gärna hyllningar till retro-3D i samma anda som vi ser hyllningar till retro-2D, där estetiken är densamma men kryddas med tekniska detaljer och effekter som egentligen inte var möjliga på den ursprungliga hårdvaran. Små nedladdningsbara titlar som återskapar estetiken från spel som Doom, Virtua Fighter, Star Fox, Nights och Super Mario 64.