Krönika

Arenaskjutarens comeback

Uppmärksamma och regelbundna lyssnare av Svampriket har kanske märkt att jag har en kärlek till spelgenren vi kallar arenaskjutare. Det är en genre som utvecklades allt eftersom förstapersonsskjutarna ökade i populäritet jämte internetuppkopplingarnas intågande i hemmen under 90-talet. Jag missade pionjärerna som Doom och Quake II, men hoppade på tåget när Unreal Tournament släpptes och jag hade en laptop som kunde köra läget i software mode – alltså utan 3D-kort.

Unreal Tournament och Quake III var giganter av sin tid
Jag hängde med genren under slutet av 90-talet och början av 00-talet, där den någonstans sakta men säkert dog ut. Unreal Tournament och Quake III var giganter av sin tid, men när UT3 släpptes hade de flesta nog slutat bry sig. Counter-Strikes mer realistiska militärskjutargenre tog över marknaden, och sen hände Call of Duty 4: Modern Warfare. Epic övergav UT för Gears of War, medan id gav oss… Rage?

Kanske dog arenaskjutaren allt eftersom konsoler tog över spelmarknaden mer och mer, eftersom arenaskjutare inte alls gör sig bra med handkontroll. Men nu jävlar! Nu är Unreal Tournament tillbaka i hetluften, och jag älskar att folk faktiskt bryr sig! Vem hade trott för fem år sedan att revival av både Killer Instinct och Unreal Tournament – två av min ungdoms favoriter – skulle hända så tätt inpå varandra? Epic har utannonserat Unreal Tournament som ett gratisspel (och verkar vilja undvika säga free-to-play). Det blir kanske en budgetproduktion, men å andra sidan behöver Epic något att visa upp UE4 med, så det kan även bli hur ambitiöst och snyggt som helst! Man visade nyligen upp lite gameplay i ett tidigt stadie, på några gamla UT-favoriter som Deck16, och visst ser det bra ut! Bara utifrån det visuella och hastigheten och fysiken och hur allt rör sig, kan jag känna hur UT-känslan förmedlas genom skärmen.

Men det är inte bara UT som är på gång. PC som plattform är starkare än någonsin, och den här gången verkar en ny konsolgeneration inte kunna rubba det! Det verkar inte som att utvecklarna längre känner behovet att skruva ner spelen till Halo-nivå för att kunna platsa på konsol. Arenaskjutaren TOXIKK ser faktiskt även den väldigt lovande ut, och skapar kanske samma rivalitet mellan sig och UT som vi såg mellan UT och Quake III: Arena för 15 år sedan. Jag kan bara hoppas! Med PC som en konstant stark plattform kanske arenaskjutaren äntligen får göra comeback, och frodas!

Kommentarer

  1. Henrik Häägg skriver:

    ID har faktiskt givit oss Quake Live, vilket visserligen är Quake III i grunden, men med en otroligt bra online-struktur! Saknar Arena-shooters som fasen faktiskt. Själv hoppa jag på tåget runt Quake 2-tiden, och tävlade ganska mycket på lokala internet-caféer.

    Ska bli otroligt intressant och se vad Epic har att komma med! Förhoppningsvis lyckas dom kanske skaka lite liv i arena-communityt! 😀

  2. Quid skriver:

    Jag ser också mycket positivt på att arenaskjutaren är på väg tillbaka, för mig var det QuakeWorld gällde när det begav sig men det blev även en hel del Q3A och UT. Jag minns också att svenska StarBreeze hade en lovande arenaskjutare på gång som hette Enclave (http://www.youtube.com/watch?v=V5fnbgp1Ruk), men pga. att Q3A och UT var såpass dominerande så utvecklades tyvärr spelet i en annan riktning innan det släpptes 🙁

    Men som sagt, kul att dom är på väg tillbaka, vågar man hoppas på att id Software går åt samma håll med Quake 5?

  3. Mikaej J. Couchér skriver:

    Riktigt taggad på UT! Har saknat det. Lirade lite Cell Factory på PS3 som ett litet plåster på såret.

    Toxikk´s trailer var riktigt bra!! 😀

    Svampriket AS Kup!!

Skriv en kommentar