Tillslut Ă€r vi framme vid den stora upplösningen. De tio spelen ska rangordnas och sĂ€ttas i rĂ€tt ordning (annars gĂ„r Anders sönder) men innan vi kommer fram till vilket spel som Ă€r bĂ€ttre Ă€n det andra sĂ„ utser vi en rad olika underkategorier. Ăven denna vecka sniffar vi pĂ„ 3-timmarsgrĂ€nsen. Mycket nöje!
VĂ„r slutgiltiga Topp 10 kommer publiceras i textform i veckans Fredagslista, tillsammans med mycket annat.
(Var snÀlla och hÄll kommentarsfÀlten spoilerfria, tack!)
Ni tycker som vanligt fel om allt. (jepp, TYCKER FEL – I said it), men ni landar i en nĂ€stan vettig lista i alla fall. đ
Av ren nyfikenhet, hur skulle din lista se ut Samson?
Jag tror faktiskt Fifa och NHL kommer i topp hos Herr Wiklund đ
10. Jazzpunk
9. Starwhal: Just the Tip
8. Octodad: Dadliest Catch
7. Nidhogg
6. Titanfall
5. Fract OSC
4. Destiny
3. 1001 Spikes
2. Monument Valley
1. Shovel Knight
Obs, eftersom jag inte lÀngre skriver om spel har jag inte heller spelat lika mkt som jag annars hade. Under Äret missade jag att spela (bland annat):
The fall
Captian Toads treasure tracker
The Banner Saga
Dustforce
The Wolf Among Us
Bravely Default
Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Castlevania: Lords of Shadow 2
South Park: The Stick of Truth
The Walking Dead: Season Two
Dark Souls II
Hearthstone: Heroes of Warcraft
Infamous: Second Son
Escape Goat 2
Trials Fusion
Child of Light
Peggle 2
Super Time Force
Wolfenstein: The New Order
A Story About My Uncle
Mario Kart 8
Lifeless Planet
Pushmo World
Valiant Hearts: The Great War
Divinity: Original Sin
Oddworld: New ân Tasty
Hohokum
Mighty Gunvolt
The Sims 4
The Vanishing of Ethan Carter
Middle-earth: Shadow of Mordor
Alien: Isolation
Shantae and the Pirateâs Curse
Bayonetta 2
Civilization: Beyond Earth
Sunset Overdrive
Adventure Time: The Secret of the Nameless Kingdom
Dragon Age: Inquisition
Geometry Wars 3 Dimensions
Man blir lite sugen att Äka landet runt och örfila var och en av er efter detta avsnittet. Inte för att i valt/tyckt fel men för er barnsliga tjurighet och er ovilja att ge er.
Rankingen av plats 1-10 pÄ en sÄdan hÀr lista har ju ingen betydelse. Har ett spel kommit med pÄ topp 10 sÄ Àr det ju ett bra spel.
Men det var nyttigt att höra GOTY-avsnitten och lÀngtar nu efter att vanligt avsnitt.
VĂ€nta lite nu. Om du anser att placeringarna i sig inte betyder nĂ„got, varför fĂ„r du dĂ„ lust att ”Ă„ka landet runt och örfila var och en”? För uppenbarligen tycker ju vi att placeringarna Ă€r viktiga?
Att jag ville örfila er var vÀl lite hÄrt frÄn min sida och jag Ängrar mitt ordval.
Att ni bryr er om placeringarna gjorde mig inte irriterad. Utan det var hur odrĂ€gliga och tjuriga ni var nĂ€r ”era” spel inte hamnade pĂ„ den plats som ni hoppats pĂ„. Ădmjukhet inför varandras bedömningar var inte heller nĂ„got som genomsyrade de tvĂ„ GOTY-avsnitten. Jag tror jag kĂ€nde lite som nĂ€r Ludde (tror jag det var) sa till Linus att ”Det Ă€r tur att vi inte Ă€r i samma rum nu”.
MĂ„ste vara fler Ă€n jag som tycker att just det Ă€r charmen? Viljan att kĂ€mpa för sitt spel pĂ„ en sĂ„n hĂ€r lista..jag menar hade IGN eller gametrailers spelat in en podcast nĂ€r dom satt och diskuterade sina GOTY-listor skulle det nog varit ett jĂ€vla liv dĂ€r med, inga ”yes sir” och ”no sir” i 2-3 h..det som Ă€r sĂ„ hĂ€rligt med en podcast, speciellt svamprikets dĂ€r det finns sĂ„ hĂ€rlig kemi.
Jag hade ifs kunnat gett Linus en överfil, om han gĂ„tt med pĂ„ det och vi bĂ„da kunnat le efterĂ„t..han babblade lite för friskt i del 1 (gillade dock hans taktik, att ta upp tid om ”andras” spel, och dĂ€rmed ge ”hans” spel högra chanser att komma in pĂ„ top-10).
Tack för en bra GOTY-podd, mÄ 2015 fyllas med lite bÀttre spel.
Hej.
Om ni nu har redan har gjort var sin topplista, kan ni inte bara sÀga att plats 1 och kanske 2 pÄ respektive lista Àr automatiskt med pÄ topp 10. Sen kan ni trÀta om dom andra. För det Àr svÄrt att jÀmföra spel, den som gapade högst fick sina spel kvar.
Dock hÄller jag med om att Alien Isolation Àr ett av dom bÀsta spelen helt klart.
Sen att inte ens Captian Toad fick bara med ens ifrÄn början Àr konstigt. Troligtvis för det var ett Nintendo spel.
Captain Toad kom ju detta Är för oss i EU. Du fÄr vÀnta ett Är tills dom tar upp det.
Det har du ju faktiskt rÀtt i. Europa fick det ju efter nyÄr
NÀstan lite besviken pÄ hur lugnt det blev under topp 10-diskussionen, efter förra veckans kaos hade jag rÀknat med att minst tvÄ skulle dö idag :p
NĂ€sta Ă„r kanske ni kan ha ett system dĂ€r alla gör en egen topp 10 (eller en gemensam lista pĂ„ 40 spel), sen fĂ„r spelen poĂ€ng efter det, ettan fĂ„r 10 poĂ€ng, tvĂ„an fĂ„r 9 osv. Sen rĂ€knar ni helt enkelt ihop alla poĂ€ng alĂĄ Melodifestivalen…
Det blir inte riktigt lika dramatiskt, men det kĂ€nns mer rĂ€ttvist för dĂ„ funkar inte argument som ”Nej, det ska vara kvar” eller att mala pĂ„ om andra spel för att flytta fokus frĂ„n sina egna Ă€lsklingar.
Jag mÄste bara inflika nÄgra kommentarer om listan och rÀtta det ni hade fel i (hehe). Det hÀr blir nog tyvÀrr rÀtt lÄngt.
Till att börja med sÄ har jag respekt för er lista. Att lista de bÀsta spelen frÄn 2014 Àr ingen lÀtt uppgift med tanke pÄ hur otroligt svagt spelÄr det har varit. Den enda plattform som verkligen presterat har vart WiiU, och jag Àr imponerad över dess lineup, men tyvÀrr lockar ÀndÄ inget av storspelen pÄ den konsolen mig det minsta.
För det andra har jag inte spelat alla spelen pÄ er top 10. Som sagt har jag inte spelat nÄgra Wii U spel, jag har inte spelat Alien Isolation, Titanfall, South Park eller Child of Light, sÄ 6 av 10 placeringar Àr enligt mig blind-spots.
Jag skulle sjÀlv inte kunna göra en top 10 lista i Är, dÄ jag tror inte ens jag spelat tio spel som Àr vÀrda den uppmÀrksamheten, men av de 4 spel jag spelat som Àr med pÄ er top 10 har jag nÄgra kommentarer.
Till att börja med Àr mitt personliga GOTY, med vetskap om att jag haft ett lÄgintensivt spelÄr med tanke pÄ Ärets oerhört lÄga nivÄ, The Wolf Among Us. Detta med anledning av att det var det spel jag spelade i Är som jag blev minst besviken pÄ.
The Wolf Among Us har en del svaga stunder, det Àr oÀndligt mycket sÀmre Àn exempelvis The Walking Dead sÀsong 1 (med undantag av en starkare första episod), och spelet gjorde mig helt avtÀnd pÄ episodbaserade spel med tanke pÄ de oacceptabla 4 mÄnaderna det tog mellan episod 1 och 2. Trots det, Ärets bÀsta spel.
à rets nummer tvÄ för mig (av era spel, nummer tvÄ för mig egentligen Àr Destiny) Àr nog Shadow of Mordor. Ett spel som jag, om jag vore recensent, inte skulle ge mer Àn 6 eller kanske högst 7 av tio. Allt spelet gör riktigt bra kan jag fÄ bÀttre nÄgon annanstans. Det Àr bÀttre parkour och takklÀttrande i samtliga infamous (till och med det vÀrdelösa Second Son), det Àr bÀttre strider och light-stealth i Batman Arkham spelen osv. Det som trots det gör att det kommer tvÄa för mig Àr att jag inte förvÀntade mig nÄgot alls av spelet och det gav mig ÀndÄ ca 25 timmar helt ok speltid (klarade det dock inte). Det jag ser som problemet dock Àr att nemesis systemet fÄr alldeles för mycket lovord. Nemesis-systemet Àr ett intressant koncept, en vÀldigt givande vÀgledning om hur spel kan anvÀnda sina styrkor som interaktivt medium för att organiskt skapa historier och narrativ som sker direkt som kensekvenser av hur spelaren vÀljer att spela, bortom den klassiska uppdelningen story/gameplay eller val/konsekvens.
Men det stannar just dÀr, det Àr ett koncept, en prototyp, och som det implementeras i Shadow of Mordor riskerar det lika mycket att sÀnka spelet som att höja det. Som det ser ut nu sÄ Àr det ett intressant men extremt bristfÀlligt system, ett betatest, och lÄngt ifrÄn ett faktiskt fungerande bra verktyg.
NÀr det fungerar sÄ fungerar det bra ja, men ska det vara sÄ bra som det fÄr cred för sÄ ska det fungera bra oftare Àn det fungerar dÄligt, och det gjorde det helt enkelt inte i Shadow of Mordor.
Mellan Dragon Age Inquisition och Valiant Hearts Àr det ganska jÀmnt skÀgg, svÄrt att jÀmföra de spelen visserligen, men bÄda har gemensamt i det att det som frÀmst definierar dem Àr mÀngden potential som gÄtt förlorad. Jag skulle nog vilja sÀga att Dragon Age Inquisition Àr det bÀttre spelet, men det Àr samtidigt det spel jag nog nÀstan nÄgonsin blivit mest besviken pÄ (och detta efter 50+ timmars speltid).
Om vi tar Valiant Hearts först sĂ„ definieras det spelet helt av en oerhört bra och intressant idĂ© som vi fĂ„r ta del av i spelets tio första och tio sista minuter. Mellan den fina inledningen och det fullstĂ€ndigt hjĂ€rtskĂ€rande slutet har vi en soppa av ett spel dĂ€r det Ă€r plĂ„gsamt tydligt att utvecklarna inte haft en jĂ€vla aning av vad de ska göra av spelet, och att det fullstĂ€ndigt slösas bort i konventioner, klyschor och rena pinsamheter bĂ„de narrativt och designmĂ€ssigt. Spelet tyngs till nĂ€stan 90% ner av en av spelmediets absolut mest destruktiva vanförestĂ€llningar som DESSUTOM rĂ„kar vara svamprikets tagline, nĂ€mligen ”spel ska vara kul!”.
Valiant Hearts vill berÀtta en hjÀrtskÀrande historia om krigets brutalitet och meningslöshet och det gör det genom att försöka roa spelaren större delen av tiden, för att gud förbjude om man inte skulle kÀnna glÀdjekÀnslor nÀr man spelar spel!
Det blir en sĂ„dan brutal dissonans mellan vad spelets ambition nĂ„gonstans pĂ„ tidigt utvecklingsstadium verkade vara och vad det faktiskt Ă€r. En av huvudkaraktĂ€rerna, som det fokuseras nĂ€stan mest pĂ„, Ă€r en amerikansk dudebro som drar ut i krig för att hĂ€mnas sin döda fru (för det har vi ju aldrig sett förut!) i jakten pĂ„ en nĂ€stan parodisk superskurk. Dudebros kamp mot Baron Von Evil tar upp nĂ€stan hela det narrativa fokuset och hjĂ€rtat i spelet grĂ€vs djupt ner för att vid enstaka tillfĂ€llen, minuter eller till och med sekunder i taget, fĂ„ lite andrum innan vi Ă€r tillbaka i ”spel Ă€r kuuuuul”-landet igen.
Det som definierar Valiant Hearts Àr inte hur vackert, kÀnslosamt och drabbande det Àr, det Àr hur fantastiskt det skulle kunna vara om inte Ubisoft valt att pissa pÄ alla sina bra idéer för att försöka roa oss.
Början och framförallt slutet vittnar om ett spel som handlar om hur enkla mÀnniskor tvingas ut i krigets slaktkvarn över herrars och hÀrskares maktkamper, hur dessa mÀnniskor som i miljontals dör i leriga skyttegravar Àr mÀnniskor med kÀnslor, drömmar och kÀrlekar, men hur deras liv stjÀls ifrÄn dem av en maskin som aldrig fÄr nog av lidande, och hur de tillslut dukar under eller desperat försöker slÄ tillbaka mot det som förgör dem.
Det kunde det ha kunnat vara, men det vi fick var ett kitschigt pulpÀventyr som inte tar nÄgot de gör pÄ allvar.
För gud vad hemskt det vore om spel skulle ge oss Ă„ngest istĂ€llet för dum, infantil jĂ€vla ”glĂ€dje”.
SĂ„, Dragon Age!
Dragon Age Inquisition ĂR INTE BRA. Jag har inte spelat tvĂ„an, men hĂ„ller ettan helt otroligt högt och det stĂ„r typ permanent överst pĂ„ min lista av ”spel som jag vill spela om men inte har tid med just nu”. Dragon Age: Origins, speciellt om man spelar det pĂ„ PC, Ă€r ett mĂ€sterverk, det Ă€r 10/10, kronjuvelen i sin genre etc.
Det som gör första Dragon Age sĂ„ JĂVLA bra Ă€r inte dess story, eller dess lore (kom igen, det Ă€r verkligen inget fantastiskt med loren i Dragon Age universumet, det Ă€r run-of-the-mill fantasy som visserligen stĂ„r sig vĂ€ldigt bra i spelsammanhang, men jĂ€mte saker som Song of Ice and Fire, Wheel of Time, Farseer-trilogin etc Ă€r den verkligen inte imponerande), eller knappt ens dess gameplay. Det som gör det sĂ„ enormt fantastiskt Ă€r hur det vĂ€ger alla dessa saker sĂ„ oerhört vĂ€l gentemot varandra och hur det bygger en upplevelse utifrĂ„n det.
Det man mĂ„ste förstĂ„ med Dragon Age Ă€r att det första spelet i serien inte Ă€r nĂ„got sorts ”första försök” pĂ„ ett nytt IP som man sedan bygger vidare pĂ„ med kommande delar. Dragon Age: Origins Ă€r kulmen pĂ„ oerhört kompetenta och erfarna rollspelsmakares hela karriĂ€rer med att skapa rollspel pĂ„ PC. Det Ă€r en andlig arvtagare till spel som Baldurs Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights serierna. Sammanfatta alla de bĂ€sta bitarna med hela 90-talets rollspelsvĂ„g pĂ„ PC och resultatet det du fĂ„r Ă€r Dragon Age: Origins. Origins tog 5 Ă„r att utveckla, men första gĂ„ngen jag hörde om det var nĂ€r jag lĂ€ste en artikel i PC Gamer i slutet av 90-talet. DĂ„ hade spelet Ă€nnu inget namn, men att Bioware höll pĂ„ att utveckla ett helt nytt rollspel som inte byggde pĂ„ Dungeons & Dragons och som skulle vara ”dark fantasy” var en illa dold hemlighet redan dĂ„.
Kort och gott, Dragon Age: Origins Àr i min bok ett av de top 5 bÀsta spelen förra generationen, och sett till sin genre (vÀsterlÀndska fantasyrollspel) stÄr det fullstÀndigt ohotat som nummer 1.
SÄ varför tycker jag dÄ att Dragon Age: Inquisition Àr ett sÄpass mediokert spel, och varför blev jag besviken?
Jo, för jag hoppades att upplevelsen skulle vara i vart fall i nÀrheten av ettan. Jag förstod att det inte skulle vara lika bra, men att de kompromisser de gjort för att tilltala en bredare publik Àn den hÄrda kÀrnan PC spelare som Origins frÀmst riktades till, samt hur de föll för moderna spelmekaniska trender som funkar bra i marknadsföringssytfte istÀllet för att hÄlla sig till det som gjorde Origins sÄ stark, urholkar spelet och gör det till ett tomt skal av vad det skulle kunna vara.
För det fina med Dragon Age finns ju fortfarande dÀr, spelet Àr fantastiskt skrivet, har kanske bÀttre karaktÀrer Àn nÄgonsin, Bioware kan verkligen episkt berÀttande och stundtals Àr spelet helt amazing. Man gör det bÀsta av den ganska traditionella fantasyloren och nÄgonstans har man ÀndÄ försökt flörta med publiken som gillade Origins med den taktiska vyn i stridssystemet. Men det mÀrks otroligt tidigt i spelet hur otroligt fel bÄde budget och tid anvÀnts pÄ att utveckla delar som överhuvudtaget inte hÄller. Speltiden, om man ska vara Àrlig mot sig sjÀlv (oavsett hur mycket man gillar det eller vill gilla det) bestÄr av 90% filler. Att spela Dragon Age Inquisition kÀnns som att spela WoW, fast sjÀlv.
Det största, fulaste och absolut mest provocerande med hela spelet Àr hur oförskÀmt det artificiellt förlÀnger sin speltid genom Power-systemet. Spelet tillÄter dig inte att ta dig vidare i storyn om du inte först tvingat dig igenom en mÀngd oftast helt vÀrdelösa och skittrÄkiga side quest som Àr hÀmtade ur rollspelens ABC-boks absolut första kapitel. Sidw questandet i Inquisition Àr inget val, det Àr inget du gör för att du Àr nyfiken pÄ att veta mer om vÀrlden, det Àr nÄgot du Mà STE göra för att lÄsa upp Storyuppdragen och de tvÄ sker helt frikopplade frÄn varandra.
I Origins hade du 4 stora main quests du kunde utföra i ”typ” vilken ordning du ville, och de side-quests du fick dök oftast upp i samband med att du höll pĂ„ med nĂ„got större och viktigare. Det skedde organiskt, du kunde om du ville utforska mer om en plats du redan befann dig pĂ„ och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ en rikare upplevelse. I Inquisition Ă€r Main uppdragen ganska korta och innehĂ„ller rĂ€tt mycket cutscenes, sedan tvingas du ut i öppna kartor och ska springa runt och göra smĂ„jobb för att spelet ska kunna marknadsföras med en bullet point om ”open world” pĂ„ baksidan av boxen, för dĂ„ kommer idioter köpa det.
Nej, idén om att Dragon Age ska vara ett open world spel sabbar sjukt mycket av upplevelsen och gör att spelet kÀnns som ett massivt slöseri pÄ tid. Dragon Age Inquisition Àr egentligen ett 15 eller 20 timmars spel maskerat till ett 80 timmars spel. Det förtjÀnar inte de dÀr 60 extra timmarna det tar att spela för de innehÄller ingenting, och de delar av spelet som har ett vÀrde och substans Àr visserligen bra, men verkligen inte tillrÀckligt bra för att berÀttiga spelets absolut bedrövliga design i övrigt.
Spelet mĂ„ vara vackert, det har jĂ€ttebra karaktĂ€rer, och en helt okej (men lĂ„ngt ifrĂ„n fantastisk) historia. Men utöver ovan nĂ€mnda saker sĂ„ Ă€r stridssystemet trĂ„kigt och pĂ„ tok för simplifierat, karaktĂ€rsutvecklingen med stats inte alls sĂ„ bra den var tidigare, spelets inledning och ”Origin story” Ă€r ett skĂ€mt i jĂ€mförelse med originalet och spelet lider av sĂ„ oerhört mycket brister som Bioware bevisligen hanterat mycket bĂ€ttre inom ramen för samma serie att jag inte förstĂ„r varför seriens fans försvarar det sĂ„ hĂ„rt som ni gör.
Ni (eller vi!) har fÄtt ett spel som Àr mÀrkbart sÀmre Àn vad vi fÄtt tidigare, det mÄ vara bÀttre Àn tvÄan (vilket jag inte vet), men det Àr tamigfan ljusÄr sÀmre Àn Origins och det ska varken Bioware eller Dragon Age inte försvaras för, det ska de snarare ha skit för. Att spelet representerar en positiv utveckling inom spelmediet vad gÀller vÀrdefrÄgor försvarar faktiskt inte att vad de faktiskt sÀljer till oss Àr sÄ mycket sÀmre Àn vad det har varit. Dragon Age Inquisition Àr inte ett dÄligt spel, men fy fan vad besviken jag blev pÄ det.
FörlÄt för vÀrldshistoriens lÀngsta kommentar, men var tvungen att ventilera efter att ha lyssnat pÄ bÄda avsnitten av erat GOTY snack.
Tack för ordet.
Kul med en lÄng kommentar tycker jag, det ska du inte be om ursÀkt för!
Eftersom att det knappast blev ett djupgĂ„ende samtal kring Dragon Age: Inquisitionâs (frĂ„n nu DA:I) faktiska innehĂ„ll i podden sĂ„ tĂ€nker jag passa pĂ„ att utveckla mitt resonemang kring varför jag anser att det ska ligga pĂ„ minst andra plats pĂ„ den hĂ€r listan. Jag skulle kunna skriva pĂ„ hur lĂ€nge som helst, men det Ă€r inte det som Ă€r poĂ€ngen med det hĂ€r svaret. Jag kĂ€nner i efterhand att jag inte lĂ€t DA:I ta den plats och framför allt de argument som det förtjĂ€nade i podden, och det blev mer kasta sten och sura miner och det hĂ€r pod-avsnittet Ă€r ingenting jag Ă€r sĂ€rskilt stolt över. SĂ„ jag fĂ„r försöka uttrycka mig lite bĂ€ttre i text hĂ€r istĂ€llet đ
Det första som du nĂ€mner Ă€r att du inte har spelat Dragon Age 2 (DA2). Jag tror jag pratade om det i podden lite kort ocksĂ„ (kanske?), men dĂ„ du Ă€r ett fan av Dragon Age sedan tidigare tycker jag att det Ă€r vĂ€rt att Ă„tminstone pĂ„peka att hela storyn i DA2 i princip Ă€r en prolog till DA:I snarare Ă€n ett fristĂ„ende spel. SĂ„ se till att spela det! Jag tror inte det kommer Ă€ndra din instĂ€llning till DA:I nĂ€mnvĂ€rt, men det kommer nog i alla fall inte skada. Framför allt tror jag att du inte kommer uppleva inledningen som lika fattig. Ett argument som förvisso inte Ă€r relevant ur ett större perspektiv dĂ„ DA:I inte ger en utbyggd inledning för nĂ„gon som inte alls haft med serien att göra â men frĂ„n ett fan till en annan Ă€r det en stark rekommendation.
Jag upplever nog att hela din kommentar egentligen kan sammanfattas i din sista mening i det sista stycket: âDragon Age Inquisition Ă€r inte ett dĂ„ligt spel, men fy fan vad besviken jag blev pĂ„ det.â Jag tror det Ă€r sĂ„ mĂ„nga som sĂ„gar DA:I kĂ€nner. Och det Ă€r vĂ€l precis vad som kan förvĂ€ntas egentligen! Det har aldrig varit en hemlighet att DA:I inte skulle vara ett nytt Dragon Age: Origins (DA:O), men förvĂ€ntningarna har legat dĂ€r Ă€ndĂ„ frĂ„n gamla fans, och dĂ„ inte bara fans av DA:O; utan fans av den era av fantasyspel du nĂ€mner. Men – ett spel Ă€r inte dĂ„ligt per se för att det inte var lika bra som sin föregĂ„ngare. Vi pratar om tvĂ„ helt olika spel, mot tvĂ„ helt olika mĂ„lgrupper, med helt olika tekniska förutsĂ€ttningar, som ibland nĂ€stan mer bara rĂ„kar utspela sig i samma universum. Framför allt pratar vi ocksĂ„ om tvĂ„ helt olika eror i tevespelande. Aldrig förut har tevespel varit sĂ„ tillgĂ€ngligt för en bred massa, och DA:I Ă€r inriktat mot den pĂ„ ett sĂ€tt jag inte tror nĂ„got annat rollspel varit förut.
SjÀlvklart finns det grejer Bioware kunde, och borde, gjort bÀttre. Jag tycker inte det Àr lika mycket fel pÄ powersystemet som du tycker, men det Àr jÀttedÄligt förklarat och framför allt tycker jag att det Àr underutvecklat och skulle behöva vara mer djupgÄende och integrerat i spelet. Vad Àr poÀngen med att lÄsa avsnitt i spelet med annat Àn level om det enbart ska anvÀndas pÄ bordet, tÀnker jag? Stridssystemet kÀnns lustigt nog begrÀnsat av sina tvÄ lÀgen, och tvingar fram ett anvÀndande av det taktiska lÀget jag inte alls tycker kÀnns naturligt för mig. Det finns mÄnga frÄgetecken kring fÀrdighetstrÀden, och framför allt fÀrdigheterna för mages Àr dÄligt balanserade och bristfÀlliga. Buggarna frÄn början var nÀstan oförlÄtligt mÄnga och banala.
SÄ vad Àr det som gör att jag tycker att DA:I platsar högt upp pÄ listan?
Det Àr ett spel som tillgÀngliggör fantasy-genren för nya mÄlgrupper genom att vara lagom mycket mainstream. Trots detta bjuder det pÄ mycket fan service och knyter an riktigt duktigt till de gamla spelen framför allt genom en utbyggd lore; som oavsett innehÄll Àr skickligt anvÀnd. Det Àr en linjÀr story i en öppen vÀrld, vilket Àr tillÄtande mot flera olika typer av spelande. Allt det hÀr sammanvÀgt med grafiken och ljudet (!!!) tycker jag ger en given plats i toppskiktet.
Ă terigen, tack för din kommentar – kul att vĂ„r pod berör till sĂ„ lĂ„nga kommentarer đ
Jag kĂ€nde liksom att det du sa om DA:I behövde bemötas frĂ„n en position med lite mer kött pĂ„ benen Ă€n Anders ”det Ă€r frĂ„nstötande” eller Luddes ”jag förstĂ„r inte rollspel”. Det liksom omöjliggjorde en verklig diskussion i podden nĂ€r det enda du kan göra Ă€r att försvara varför spelet Ă€r bra, men inte kan förklara varför för att inget av kritiken bygger pĂ„ förstĂ„else av varken genren eller serien.
Jag kĂ€nde att spelet behövde kritiseras ”innifrĂ„n”, sĂ„ att Ă€ven ditt försvar av spelet fĂ„r utvecklas.
Jag fÄr vÀl helt enkelt acceptera att Bioware inte lÀngre Àr intresserad av de som blev fans av dem pÄ 90-talet och att Origins aldrig kommer fÄ den uppföljare sÄdana som jag vill se. Kanske borde jag spenderat dessa 50 timmar i Divinty Original Sin istÀllet, och kanske kan Pillars of Eternity kompensera för den kÀnsla av förlust och besvikelse DA:I lÀmnade efter sig.
Jag fÄr sÀtta mitt hopp till utvecklare som Obsidian, inExile och Harebrained Schemes, jag och Bioware har nog inte mycket gemensamt lÀngre. Men tack och lov Àr rollspelgenren pÄ PC pÄvÀg starkt tillbaka trots att Bioware lÀmnat den bakom sig.
Ăr du för övrigt peppad pĂ„ Pillars of Eternity?
Hur kunde Dragon Age komma pÄ en andra plats dÄ ni var fem(?) som spelat det och en tyckte det var fantastiskt medan resten inte orkat spela fÀrdigt spelet?
Egentligen kanske ni skulle ta ett varsitt spel bara till GOTY och göra en topp 9 istÀllet och dÄ skulle ju alla fÄ med sin darling och alla spel hamnar pÄ 1st plats. Eller sÄ gör ni som Quid sÀger och kör spelfestivalen och röstar pÄ era 10 favoriter.
Det Àr vÀldigt mÄnga som bÄde i detta och i förra avsnittet kommer med feedback hur vi borde göra GOTY-podden. Det uppskattas sÄklart, men jag mÄste ocksÄ fÄ invÀnda lite.
PoÀngsystem har vi anvÀnt oss av flera gÄnger tidigare, och sedan valt bort efter att vi kunde se att de spel som flest hade spelat hade en klar fördel (Ju fler som spelat, desto mer poÀng). Visst kan man lösa det med lite enklare matematiska formler men i överlag kÀnns det som en trÄkig lösning.
Att var person ska vĂ€lja sin favorit blir ocksĂ„ bakvĂ€nt. Vi Ă€r sĂ„klart som individer fria att göra det Ă€ndĂ„, men inte i Svamprikets GOTY. Anledningen Ă€r vĂ€ldigt enkel: Person 1 kan ha spelat fem olika topp 5-spel, medan person 2 och 3 inte spelat nĂ„got av dem. Dessutom finns ju chansen att samma ”favorit” vĂ€ljs tvĂ„ gĂ„nger, varpĂ„ den personen fĂ„r gĂ„ nerĂ„t i sin rangordning. Listan blir missvisande, och inte representativ för oss som kollektiv, om vi skulle anvĂ€nda ett sĂ„nt system.
Jag sĂ€ger inte nu att vĂ„rat sĂ€tt de tvĂ„ senaste Ă„ren Ă€r det bĂ€sta eller pĂ„ nĂ„got sĂ€tt felfritt, men det Ă€r det sĂ€tt vi har valt och vi har valt det av en anledning. De bĂ€sta spelen ska _diskuteras_ fram, och listan ska spikas i samförstĂ„nd med varandra. Jag Ă€r den förste att hĂ„lla med om att det blev mer brĂ„k och mindre diskussion i de hĂ€r tvĂ„ poddarna, och det blir lĂ€tt sĂ„ eftersom tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet för mĂ„nga (Ă€ven undertecknad) blir att man kritiserar snarare Ă€n berömmer, och i farten trampar pĂ„ nĂ„gon annans tĂ„. Under detta Ă„r fanns det dessutom ganska fĂ„ riktiga ”kritiker-darlings”, dĂ€r alla Ă€r rörande överens om spelets förtrĂ€fflighet.
Det finns sĂ„klart problem och förbĂ€ttringsomrĂ„den i hur GOTY-podden genomförts hittills, och vi kommer sjĂ€lvfallet göra en intern utvĂ€rdering och titta pĂ„ aspekter vi kan förbĂ€ttra till nĂ€sta gĂ„ng. Men bli inte sur eller irriterad för att ni tycker att era personliga favoriter inte kom med pĂ„ vĂ„r lista. Vi har valt systemet för att det Ă€r det som vi sjĂ€lva uppfattar som det mest rĂ€ttvisa – och nu Ă€r vĂ„r lista fĂ€rdig för detta Ă„r.
Till skillnad frÄn flera av kommentarerna anser jag att er metod för hur ni kommer fram till GOTY Àr helt rÀtt. Jag gillar att ni bygger listan pÄ det sÀtt ni gör och tycker inte ni ska Àndra er.
Jag tycker Àven det Àr bra att ni lÄter GOTY listan marinera nÄgra mÄnader efter att Äret Àr slut istÀllet för att stressa fram den till Ärsskiftet. Det kÀnns som att ni behandlar hela medmediet med större respekt pÄ det sÀttet istÀllet för att bara hafsa ihop en clickbait lista lagom till jul som alla andra.
Med det sagt har jag tvÄ pÄpekanden:
1. Revidera inte listan! Att diskuttera förra Ärets lista och sÀga hur ni skulle gjort idag istÀllet Àr intressant, men gÄ inte in och Àndra placeringarna. Det tar upp onödig tid och kÀnns inte som det get nÄgot. IstÀllet tycker jag att var och en skulle fÄ möjlighet att kommentera förra Ärets lista, förklara varför den skulle göra annorlunda idag, och sedan kan ni bara gÄ vidare utan att det behöver bli en konflikt.
2. Del 2 var bÀttre Àn del 1, men jag anser att ni borde ha en striktare ordfördelning och att frÀmst Anders bör ta ett större ansvar med att fÄ tyst pÄ de som pratar för mycket och slÀppa fram de som inte fÄr mycket sagt. Del 1 var ett lÄgvattenmÀrke pÄ den fronten, del 2 var MYCKET bÀttre, men det mÄste finnas i bakhuvudet hela tiden.
Av alla er pÄ Svampriket ligger min personliga spelsmak sannolikt nÀrmast Linus, men jag anser ÀndÄ att han ockuperar pÄ tok för stort utrymme tidvis pÄ (som jag som lyssnare upplevde det) frÀmst bekostnad av Anna och Sandra. Det Àr mycket kÀnslor i GOTY, och just dÀrför behöver chefredaktören vara hÄrdare Àn annars för att alla ska fÄ sÀga sitt.
Annars var det jÀttekul att lyssna pÄ, eran bredd Àr helt klart er styrka!
Underbara poddar bÄde del 1 och 2. Det Àr ju precis sÄhÀr diskussionerna ser ut dÀr ute i stugorna nÀr man diskuterar spel.
FortsÀtt med detta upplÀgg jag uppskattar det valet vÀldigt mycket.
I min bok Àr Titanfall Ärets spel. Slog alla övriga fps spel pÄ fingrarna 2014 inrÀknat Destiny, CoD AW, Far Cry 4 och Wolfenstein.
Keep up the good work đ
jag tycker ni skall fortsÀtta med det upplÀgget som ni har nu nÀr det gÀller GOTYpoddarna. För en gÄngs skull mÄste jag hÄlla med Tommy om att det var onödigt att gÄ in och Àndra förra Ärets GOTY Àven om Hr Tommy ÀndÄ skulle vara sÄdÀr svÄr som han brukar vara i podden. Jag vÀntade pÄ att nÄgon skulle reagera pÄ Linus tjöt angÄende Valiant Hearts trailern och tillslut kom det:). Underbart! HÄller dock med Linus i denna frÄga.
Kul att ni brÄkar lite fortsÀtt sÄ.
P:S var inte 2014 ett relativt svagt spelÄr ÀndÄ?
Nej dÄ det har kommit mycket bra spel under Äret. TyvÀrr sÄ lÀmnades de utanför denna topp-lista.
VÀldigt glad att Child of Light kom med pÄ listan, otroligt vackert spel. Men Donkey Kong Tropical Freezen, Mario Kart samt Shovel Knight mÄste definitivt vara med pÄ en lista över Ärets topp 10 spel. Speciellt nÀr man hör flera av spelen pÄ listan.
Uppskattar arbetet bakom listan, tyvÀrr inte riktigt bra :>
NĂ€r fĂ„r vi dueller i soluppgĂ„ngen över Hedern och Ăran för era favvospel? blir att lyssna pĂ„ podden pĂ„ tĂ„get till stockholm idag tror jag minsann. đ
Lyssna mer pĂ„ Ludde! han Ă€r gammal och klok đ (tĂ€nkte framförallt pĂ„ south park)
vad Àr det för introlÄt ni har?
à terigen, tackar för finfin underhÄllning. Den sista delen bjöd pÄ flertalet hjÀrtliga skratt och mÄnga triumfatoriska nÀvar i luften.
(Det roliga hĂ€r Ă€r inte siffrorna, utan intensiteten i argumentationen. Att allting kan kokas ner till ”Mina kĂ€nslor Ă€r bĂ€ttre Ă€n dina kĂ€nslor!” Ă€r jĂ€ttekul i det hĂ€r fallet.)
Med det sagt:
-InstÀmmer med Adrian angÄende att revidera tidigare listor.
-MÄ hela redaktionen vara samlad nÀsta Är. Vissa diskussioner saknade helt klart en Peter nu.
TvÄ indiespel pÄ top 4? Awe hell no guys.
Bakar om er lista:
1. South Park Stick of Truth: balls down the best
2. Super Smash Bros: Ok, bland all pest fanns dÀr lite kolera att vÀlja. Byt ut det mot Mario Kart 8 och det blir snarare en förkylning.
3. Dragon Age Inquisition: Fine. I sort of get it. SvÄrt dock att tÀnka mig att jag kan ha ett jobb samt ha tid att spela detta
4. Bayonetta 2
5. Alien Isolation
6. Middle Earth
7. Titan Fall
8. Wolf Among us
9. Valiant Hearts
10.Child of Light: Grundkallt spel. Rakt igenom.
Jag förstĂ„r dock er struggle. Valmöjligheterna i Ă„r kĂ€nns ganska urvattnat. Tack för assköna GOTY-episodes dock! đ
Jag saknar Peter
Kan ni publicera Peters personliga goty/Äsikter om spelen pÄ eran goty?
Lucas: Det kommer, enligt sĂ€kra kĂ€llor, lĂ€ngre fram đ
MÄnga kommentarer hÀr ser jag. Kul!
Vill bara sĂ€ga att jag verkligen inte hĂ„ller med om allt. StĂ„r mest pĂ„ Anders sida i de flesta fallen. Men det Ă€r Ă€ndĂ„ kul att höra allas Ă„sikter och hur mycket vissa brinner för ’sina’ spel.
Ăven om det emellanĂ„t gick lite över styr sĂ„ var det en trevlig lyssning (som alltid).
I julas tÀnkte jag köpa Alien: Isolation, men efter att ha hört en del negativa saker om det sÄ avstod jag. Efter detta kommer jag dock köpa det. Och jag ska NJUTA.
Tack för 2014! Ser fram emot ett riktigt bra Är med mycket Svamppod, för ni Àr ta mig fan bÀst!
Och Anna. Jag beklagar all skit du har fÄtt ta emot de senaste dagarna. Jag (och mÄnga mer hÀr) stÄr bakom dig och jag hoppas att du har fÄtt ut nÄgot fint trotts all skit!
Kramkalas!
Har en fundering kring resonemanget att inte ta med Dark souls 2 i top 10?
Det avfÀrdades lite snabbt i goty del 1.
Vad var era synpunkter pĂ„ det spelet? đ
//Det har tagit mig lĂ€ngre tid Ă€n vanligt att lyssna pĂ„ er POD dĂ„ jag huvudsakligen lyssnar pĂ„ jobbet och kan inte skriva/lĂ€sa samtidigt som jag lyssnar pĂ„ pod… đ //
Som vanligt! Stort tack för er pod! <3
Att Dark Souls 2 Äkte ut dÀr Àr nog en effekt av att Peter inte kunde vara med, vÄr största Souls-vurmare. Av de Ätta som spelade in hade bara Niklas spelat det och argumentet var att det inte var lika bra som ettan. Jag sjÀlv har tÀnkt ta tag i den serien med PS4-versionen av tvÄan som slÀpps i april.
InstÀmmer i allt som Tobbe skriver. Bara jag som hade spelat det, och gillar ettan bÀttre. KÀnde inte att jag kunde övertala alla de andra att fÄ med det. Men det ligger utan tvekan pÄ min personliga topplista för 2014. Det lÀr bli mer Dark Souls 2-snack nÀr det slÀpps till PS4 ganska sÄ snart.
Okej! DĂ„ Ă€r jag med pĂ„ turerna đ Jag hĂ„ller med dig om att det inte var lika bra som ettan.
DÄ har du nÄgot att bita i Tobbe!
Ha de gott!
Bra podavsnitt mĂ„ste jag sĂ€ga. KĂ€nns som att ni tog Ă„t er av kritiken i avsnitt 1 om att vissa pratade för mycket och lĂ€nge och ofta. Sen vill jag ocksĂ„ poĂ€ngtera i den kritiken att alla naturligtvis inte argumenterar eller agerar pĂ„ samma sĂ€tt i den hĂ€r typen av diskussioner. Att Anna och Sandra Ă€r tystare betyder ju inte alltid att de ”tystats” Ă€ven om det i avsnitt 1 verkligen framstod sĂ„. Om jag diskuterar saker med vĂ€nner kan jag ocksĂ„ sitta tyst lĂ„nga stunder och bara absorbera vad andra sĂ€ger, samla ammunition, medans pratkvarnarna maler pĂ„ för att sedan, vid en viktig brytpunkt prata desto mer. Sandra var ju exempelvis jĂ€vligt taktisk dĂ€r. Sen blir det kanske inte sĂ„ roligt att lyssna pĂ„ nĂ€r bara vissa pratar.
Men skit samma. Som sagt bra avsnitt och jÀttemycket bÀttre Àn första.
Vi spelade faktiskt in bĂ„da avsnitten under veckan före första avsnittet slĂ€pptes, sĂ„ att dynamiken förĂ€ndrats kom helt naturligt đ
Oj fan vad sjukt. För det kĂ€nns verkligen som att vissa, framförallt Linus, medvetet hĂ„ller tillbaka lite đ