Det har väl knappast undgått någon att Dreamhack Winter ägde rum i Jönköping i helgen. Jag har själv fortfarande aldrig varit där trots att jag varit nära att åka otaliga gånger. Dreamhack har på senare år växt till ett av de största arrangemangen i världen när det gäller e-sport, och även denna gång hölls ett gäng större tävlingar. I helgen presenterades dessutom gemensamma etiska förhållningsregler för e-sporten.

E-sporten får etiska förhållningsregler

Svensk e-sports code of conduct.

Svensk e-sports code of conduct.

På helgens Dreamhack lanserades Svensk e-sports code of conduct, som sammanställts av Sverokprojektet Respect All Compete samt tolv svenska e-sportsorganisationer. Dokumentet innehåller en rad etiska förhållningsregler och tips på vad arrangörer och utövare kan göra för att skapa en ”trygg och inkluderande miljö” inom e-sporten. Där finns även tips till föräldrar till e-sportare.

Svensk e-sports code of conduct går att beställa eller ladda ner gratis här.

Niklas tankar: Det var på tiden att e-sporten fick etiska förhållningsregler nedskrivna på papper. Det är något som egentligen borde vara vanligt hyfs och inte ska behöva skrivas ner som regler, men så som scenen ser ut idag är det inte en dag för tidigt. Alla större sporter har liknande förhållningsregler och att e-sporten nu får dem tyder på en mognad hos sporten. Ironiskt nog uppstod ett bråk mellan olika e-sportprofiler på Dreamhack i helgen, där de etiska reglerna bröts flertalet gånger. Bland annat ska parter ha uttryckt sig nedsättande mot varandra. I sådana fall hävdas det ofta att det är sån scenen ser ut, och att den som sysslar med e-sport får vara beredd på nedsättande och förnedrande uttryck. Men faktum är att sättet som vissa inom scenen beter sig på hade varit totalt oacceptabelt i de allra flesta andra sporter. Om e-sporten vill tas på fullt allvar av resten av sportvärlden och växa och bli ännu större måste scenen också rätta sig efter rådande normer. Svensk e-sports code of conduct är ett steg i rätt riktning.

Svenska framgångar på Dreamhack

Fnatics CS:GO-lag. Foto: Dreamhack

Fnatics CS:GO-lag. Foto: Dreamhack

Fnatics svenska CS:GO-lag kammade hem mästerskapstiteln i Faceit-finalen på Dreamhawk Winter i helgen. Efter en tuff final mot brasilianska Luminosity stod det klart att svenskarna tog hem segern och nästan en miljon kronor i prispengar, skriver Aftonbladet e-sport.

Starcraft 2-tävlingen på vinterns Dreamhack vanns av koreanen Kang ”Solar” Min Soo som vände ett underläge med 3-1 mot landsmannen Won ”PartinG” Lee Sak.

– Jag tänkte på min familj och vänner och fick tillbaka motivationen, sa Solar till Aftonbladet e-sport efter comebacken i vad som var den första större tävlingen sedan expansionen Legacy of the Void släpptes.

I Hearthstone tog kanadensaren Ryan ”Purple” Murphy-Root, fjärderankad i världen, en tävling som uppges ha varit ganska tunn på storspelare.

Niklas tankar: Det börjar bli vardagsmat med stora svenska e-sportsegrar vid det här laget. Särskilt när det gäller CS:GO där vi utan tvekan är en av de absolut tyngsta nationerna. Det finns inte så mycket mer att göra än att önska alla vinnare ett stort grattis!

Dead or Alive Xtreme 3 kommer inte till väst

Dead or Alive Xtreme 3.

Dead or Alive Xtreme 3.

Det blir inget Dead or Alive Xtreme 3 i Europa eller Nordamerika. Det enligt ett inlägg på Dead or Alive-seriens Facebooksida. Man menar att anledningen är rädsla för kritik mot hur kvinnorna i spelet porträtteras, skriver Eurogamer. Spelet, som är en del av spinoffserien till fightingspelet Dead or Alive, släpps till Playstation 4 och Vita i Japan i början av nästa år. Men strandlekar i minimala bikinis blir alltså västerlänningarna utan. Beskedet möttes med ilska och besvikelse hos spelets fans i diverse kommentarsfält och i sociala medier.

UPPDATERING: Spelets utvecklare, Koei Tecmo har nu uttalat sig i saken, och menar att det som uttrycktes på Dead or Alives Facebooksida är personliga åsikter som förs fram av en community manager. Men spelet ska fortfarande bara släppas i Asien.

Niklas tankar: Även om man menar att man är rädd för repressalier när det gäller hur kvinnorna i spelet framställs (spoiler: de framställs riktigt unket) tror jag bara att det är en del av problemet. Att översätta och distribuera ett spel i väst kostar otroligt mycket pengar. Jag skulle gissa att serien, även om den har lojala fans, inte säljer särskilt bra i vår del av världen, och att det skulle vara en förlustaffär att satsa det som krävs för att få hit det. Dessutom lär de som verkligen vill spela Dead or Alive Xtreme 3 importera det ändå, då det inte är för spelets manus man köper det.

Och nej, internet, det finns ingen feministisk konspiration som vill ta “era” spel ifrån er. Det handlar i princip alltid om kallhamrade affärsbeslut om huruvida det går att tjäna pengar på en produkt eller inte.