Krönika

FPS idag behöver vara FPS igår fast imorgon

Jag tror jag talar för fler än mig själv när jag säger att jag är så innerligt trött på futuristiska militärshooters. Det har varit en trend i flera år nu att skildra modern krigsföring med alla dess viktiga komponenter: Drönare, terrorism, cyberattacker, satelliter och privatmilitär blandas i en röra av proxykrig, geopolitk och insatser i allt från små ökenprovinser till stadsmetropoler. Moderna krig är precis som vår digitala verklighet splittrad och med många lager av sanningar och lögner.

En sådan spelvärld har ganska många utmaningar när det kommer till att bära några större värderingar eller idéer. Teknologiska termer och tuffa interface har inte samma förmåga att berätta något för oss om transcendentala värden. Det är som att fråga en 8-åring om världsläget istället för att se bakåt och fråga våra tidigare generationer om vilken slags värld de försökt bygga åt oss och vart de tror vi är på väg.

Det var länge sedan vi såg en riktigt bra shooter som utspelar sig under tidigt 1900-tal. Spel som Call of Duty och Medal of Honor fick sin början genom att skildra andra världskriget och även DICE påbörjade sin stjärnspäckade lineup med Battlefield 1942. Andra världkriget var också en komplex konflikt med många aktörer, men i slutändan var fascismen fienden och det fria samhället den goda makten.

Med så mycket avancerad krigsföring vi fått se nu tycker jag att tiden är inne för att åter få höra en M1 Garand spotta ur sig sin laddram
Därför är det med stor hoppfullhet jag ser fram emot det kickstartade projektet Batallion 1944 som än så länge ser ut att kunna vara en renässans för spel om forna konflikter. Spelet nådde nyligen £300.000 i sin kampanj vilket innebär att vi med nutida grafisk förträfflighet ska få återbesöka de ikoniska stränderna i Normandie och Dagen D. Många kanske tycker att det är för tidigt och att det fortfarande känns gjort, men med så mycket avancerad krigsföring vi fått se nu tycker jag att tiden är inne för att åter få höra en M1 Garand spotta ur sig sin laddram med det där bekanta klingande ljudet. Men mest av allt är det som sagt för att få besöka en konflikt och en tid där människovärde och gott mot ont faktiskt fortfarande var enkelt att urskilja.

Som krydda på moset har det dessutom ryktats om att DICE nya Battlefield-titel ska utspela sig under det första världskriget, vilket jag i sådana fall vill ställa mig upp och applådera. Vi lär oss på tok för mycket om andra världskriget och för lite om det första, då de båda egentligen är ett långt och sammanhängande skeende. När vi senast besökte den epoken var det genom Ubisofts Valiant Hearts, och det är lätt att se vilken kraft och potential det finns i den konflikten när det kommer till att spegla vår samtid. En nations misslyckande, splittring och nederlag blir en grogrund för populism som i sin tur kan skena iväg så pass att demokratier raseras. Om det hände för bara 100 år sedan i Tyskland kan det hända igen. Eller snarare håller på att hända igen, tvärs över Atlanten.

Även om det bara är ett rykte så är ändå Batallion 1944 nog för att jag ska känna så här. Att det får vara nog med tuffa soldater i exoskelett nu. Om vi ska få ut något nytt ur FPS-genren måste den utvecklas igen, fast bakåt i tiden. Det finns bokstavligt talat ingen bättre tid än nu för att få se på hur illa det kan bli.

Kommentarer

  1. Caymot skriver:

    Så jävla mycket Word på den! Hade sådana förhoppningar på BF4 för redan då var futuristisk krigföring så utslitet. Tycker inte alls det är för tidigt att återvända till WW2. För mig är Brothers in Arms Road to Hill 30 fortfarande det bästa jag spelat i FPS-väg i single player och att återbesöka e miljöerna och den dramatiken med dagens spelprestanda ter sig mycket lockande. WW1 är ännu mer spännande som det gjorts så lite om det öht. Verdun, Valiant Hearts och diverse flygspel typ.

  2. Lasselelle skriver:

    Håller med och det ska bli väldigt intressant hur de gör första världskriget i BF om det nu blir av.
    skyttegravskrig?
    Är ju inte så värst känt för sin höga rörelse, iaf främst på västfronten.
    Längesedan man flög bi och tri-plan dock! kan bli kul! 😉

  3. Quid skriver:

    Jag gillar “nutiden” som t.ex. CoD:Modern Warfare-serien utspelar sig under.

    • Peter Ahonen skriver:

      Den lider dock av samma “tuffa” technobabbel på vissa sätt, samt att de utspelar sig på samma obegripliga geopolitiska arena. Men klart bättre än robotar och drönare i varje korridor man går in i

  4. UltraBRO2000 skriver:

    Futuristiska shooters var the shizzle på 90-talet.

  5. Sacrufuce skriver:

    Amen!

    Vet inte riktigt när jag tröttnade på framtida och nutida skildringar men det var nog närmare Modern Warfare 1 än BF4.

    Första världskriget FPS? Varför inte liksom!
    Finns mycket att hämta där, och massor med fronter och nästan inga ondingar. Känslan är mer att alla är jävligt utsatta och Habsburgarna rätt envisa, men det är nog fan det.

  6. Larryloverod skriver:

    Fps borde sluta med militär punkt.
    Gå crazy, låt mig spela som en apa som kan svinga sig mellan träden för att röra sig, men får inte nudda mark då den inte har några ben. Eller gå HELT sci-fi inte någon jävla halvdan sci-fi som destiny ( grymt gameplay med dock lika tråkiga vapen som alla cod spel) eller titanfall som var så nära en fullträff med grymt gameplay med väggspringandet och de höga tempot ( åter igen skittråkiga vapen och skittråkig militär estetik). Enligt mig verkar batallion minst lika oinspirerat som nästa cod. Men vem vet dom kanske gör en galet bra story med jätte intressanta karaktärer och nytänkande gameplay. Men det känns som att ja kan sätta allt jag äger på att det blir en klassisk skittråkig militär shooter som inte tillför något nytt till bordet. Min förhoppning ligger på overwatch inom fps genren som ser riktigt kul ut!

    Tur att det finns ett spel som släpps snart i tredjepersonsvy som kommer ge mig otaliga timmar i en värld där inte bara gameplayet är galet bra, utan allt annat också.

    …now only embers remain

Skriv en kommentar