Ack, tidens vassa huggtänder biter och sargar sönder mitt arma sinne. Samtidigt söver den mig med sitt John Blundska varande. Tiden kräver snabbhet och stress, men också eftertänksamhet och uttråkning…

Jag hatar tidspress i spel. Det är ett oinspirerat och urbota tråkigt sätt att skapa svårighet i ett spel. Aldrig har detta varit så tydligt som i Majora’s Mask.  Jag har försökt uppemot åtta gånger nu, men det går inte. Senast slutade jag i vattentemplet, längre än så kommer jag nog aldrig att lyckas pressa mig framåt i spelet. Aldrig får jag lukta på blommor eller mysa med min ståtliga springare. Det överliggande hotet om världens undergång trycks våldsamt upp i mitt ansikte med hjälp av en klocka som ohjälpligt tickar mot den stundande apokalypsen.

 

Ju längre jag följer med tiden, desto hellre vill jag bli stående då och då.

– Oliver Hassencamp (1921–1988)

Samtidigt ligger klockan i nyare free to play-spel och hånskrattar åt mig. ”Du får inte spela, hahaha!”. Nu senast i Clash Royal, Supercells uppföljare till det innerligt, och fruktansvärt oförtjänt populära Clash of Clans. Spelet är en sorts ohelig avkomma som avlats fram efter ett engångsligg mellan Hearthstone och Age of Empires. Likt Danny DeVito i filmen Twins har spelbarnet tyvärr bara fått föräldrarnas sämsta egenskaper. Inte heller finns någon Schwarzenegger att lära Clash Royal om hur man beter sig.

För att få nya karaktärer, läs: kort, i Clash Royal måste du vinna skattkistor. Det i sig är inte så svårt, du får en kista för varje vunnen match och kan spara upp till fyra stycken. Men det kostar att öppna lådorna, två valutor är godkända, tid och pengar. Är det inte poetiskt så säg, tid är pengar.

 

Att slå ihjäl tiden, detta monster, är vår allra vanligaste och mest tillåtna sysselsättning.

– Charles Baudelaire (1821–1867)

Åtta timmar tar det att låsa upp den näst sämsta lådan. Åtta timmar av väntan som inte går att korta ner utan att betala. Jag klagar inte på free to play som koncept, men det är en svår modell att använda. Det går att göra vettiga ”gratisspel” för både betalande och icke-betalande kunder, det krävs mer än att bara sätta en arbiträr tidgräns på skatterna du vinner i spelet dock. Tyvärr verkar Supercell inte förstå hur otroligt frustrerande denna väntan är. Förresten… Förlåt, jag tar tillbaka det där, Supercell förstår exakt hur frustrerande den väntan är och hoppas att frustrationen ska leda till köp. Jag blir istället arg och raderar spelet.

klocka 2