Det är i och för sig en eller två gånger per år det händer att åtminstone halva redaktionen är helt sålda på samma spel. Men eftersom Overwatch kommer fortsätta vara aktuellt långt framöver så tycker vi att det är värt lite extra utrymme på vår kära hemvist. Dessutom har ju vårt egna community slutit upp med oss i spelet, då det knappast är någon redaktionell psykos. Redan över 10 miljoner spelare i ett så nytt spel kan nog kallas för en internationell succé, och världscommunityt samt e-sportsscenen växer redan så det knakar.

Därför presenterar vi det nya segmentet Overwatchonsdag, där Peter och Tommy styr skutan, men också Ludde, Niklas och säkert Glenn kommer fundera över, analysera, skälla på eller skratta åt saker gällande spelet. Det kan bli gif-kavalkad, det kan bli panelsamtal eller så proffstycker vi bara som vanligt. I den inledande delen funderar Peter och Tommy över de redan utförda eller kommande nerfs som utlovats. Vi utgår från de tre påverkade karaktärerna och börjar med vår kära göteborgare och den okända fjärde medlemmen av Lost Vikings.

 

Torbjorn_portraitPeter om Torbjörn:

Denna konsolexklusiva nerf är spelet i stort behov av. Resonemanget är ju att spelare på konsol inte har samma snabbhet eller träffsäkerhet som på PC och därför blir hans turrets dels fuskiga i och med att de siktar själva med 100 procent träffsäkerhet men också för att motståndare har svårare att snabbt ta hand om hans turrets. Jag är till 10 procent lite ledsen eftersom det är roligt att vara en lam liten camper själv ibland, men i övrigt ska det bli så jäkla skönt när den kommer. I balanserade lag med en Torbjörn hade det kanske inte behövts att sänka hans turret-skada med 30 procent, men när en spelar ensam med randoms på banor som Volskaya, Anubis eller Numbani är det väldigt ofta försvaret väljer att spela två eller tre Torbjörn. På PS4 känner jag att siktet med Pharah eller Widow är lite för begränsat för att snabbt kunna sänka så många och matcherna urartar i en tråkig gimmick istället.

Tommy  om Torbjörn:

Konsol? Finns det här spelet på konsol också? Haha, hur spelar man då? Inte så bra, tydligen, eftersom Blizzard kommit på att “oj, om spelarna spelar med handkontroll måste ju turrets också handikappas lite på något sätt.” Och då väljer man att sänka deras skada med 30 procent i konsolversionerna, tydligen. Rent spontant känns 30 procent som en väldigt hög siffra, men jag räknar med att Blizzard inte slagit en tärning för att komma fram till den. Personligen tycker jag nästan att turrets skulle kunna få utplånas helt, men det är ju bara för att de är perfekt anti-air defense mot min Pharah.

 

Widowmaker_portraitPeter om Widow:

Widows nerf känns rättvis men kanske inte fullt lika akut som Torbjörns. Hon känns tvärtom mer svårspelad på konsol och därför har jag själv inte märkt av den. På PC är ju det bästa sniperfolket skickliga på helt andra nivåer än oss lekmän, så med hennes forna skada sänkte hon både Tracer och Zenyatta med ett skott mot kroppen, vilket förstås är mer än rimligt. Men eftersom jag spelar på PS4 just nu har jag ingen större åsikt om henne. Hon är välanvänd på högre nivåer i e-sport, men nerfen verkar också ha resulterat i att Pharah blivit en toppkaraktär eftersom Widow inte längre är det säkra motmedlet.

Tommy om Widow:

Aah, Widow. Hero of choice för alla ryssar som kommer från att ha spelat 15 år av Counter-Strike. Fullkomligt logisk nerf om man frågar mig. Jag tror inte ens Quakes railgun eller Unreal Tournaments sniper rifle har en högre rate of fire än Widows vapen, och det har mer varit något jag stört mig på snarare än skadan hon gör. Sänk rate of fire så att man hinner förstå vad som händer innan andra skottet levereras – även om det såklart inte är så lätt för hjältarna med låg hälsa att hinna fatta om första skottet dödar dem. Så jo, att sänka skadan är nog den bästa lösningen, och att Pharah är en toppkaraktär har mer att göra med att det är jag som använder henne än något annat. 😉

 

Mccree_portraitPeter om McCree:

Den första karaktären jag upplevt som genuint trasig är McCree. Han är först och främst lika pricksäker som Widow men har också en stun + instareload samt kan avlossa hela magasinet i närstrid i en rasande fart. Den oprecisa kroppsrörelsen på PS4 tar bort lite skärpa från honom men det är riktigt orättvist hur snabbt han kan döda samtliga karaktärer i spelet i duell. Visst ska han fungera så mot healers och DPS-klasser, det är ju att döda deras hjältar han är till för. Men mot tanks bör det verkligen jämnas ut en del.

Tommy om McCree:

McCree är tillsammans med Reaper den karaktär som jag kanske stört mig allra mest på under mina timmar med Overwatch. Att han bara kan kasta en stun på någon och få offret serverat på silverfat, det kunde lika gärna varit en one-shot-kill för spelaren ska fucka upp rejält för att misslyckas ta ut offret efter det. För att inte nämna hans ultimate! Det är så mycket som jag tycker är trasigt med den här karaktären att jag är glad att de eliminerar åtminstone en sak.