Overwatchonsdag

Nerfhammarens första slag

Det är i och för sig en eller två gånger per år det händer att åtminstone halva redaktionen är helt sålda på samma spel. Men eftersom Overwatch kommer fortsätta vara aktuellt långt framöver så tycker vi att det är värt lite extra utrymme på vår kära hemvist. Dessutom har ju vårt egna community slutit upp med oss i spelet, då det knappast är någon redaktionell psykos. Redan över 10 miljoner spelare i ett så nytt spel kan nog kallas för en internationell succé, och världscommunityt samt e-sportsscenen växer redan så det knakar.

Därför presenterar vi det nya segmentet Overwatchonsdag, där Peter och Tommy styr skutan, men också Ludde, Niklas och säkert Glenn kommer fundera över, analysera, skälla på eller skratta åt saker gällande spelet. Det kan bli gif-kavalkad, det kan bli panelsamtal eller så proffstycker vi bara som vanligt. I den inledande delen funderar Peter och Tommy över de redan utförda eller kommande nerfs som utlovats. Vi utgår från de tre påverkade karaktärerna och börjar med vår kära göteborgare och den okända fjärde medlemmen av Lost Vikings.

 

Torbjorn_portraitPeter om Torbjörn:

Denna konsolexklusiva nerf är spelet i stort behov av. Resonemanget är ju att spelare på konsol inte har samma snabbhet eller träffsäkerhet som på PC och därför blir hans turrets dels fuskiga i och med att de siktar själva med 100 procent träffsäkerhet men också för att motståndare har svårare att snabbt ta hand om hans turrets. Jag är till 10 procent lite ledsen eftersom det är roligt att vara en lam liten camper själv ibland, men i övrigt ska det bli så jäkla skönt när den kommer. I balanserade lag med en Torbjörn hade det kanske inte behövts att sänka hans turret-skada med 30 procent, men när en spelar ensam med randoms på banor som Volskaya, Anubis eller Numbani är det väldigt ofta försvaret väljer att spela två eller tre Torbjörn. På PS4 känner jag att siktet med Pharah eller Widow är lite för begränsat för att snabbt kunna sänka så många och matcherna urartar i en tråkig gimmick istället.

Tommy  om Torbjörn:

Konsol? Finns det här spelet på konsol också? Haha, hur spelar man då? Inte så bra, tydligen, eftersom Blizzard kommit på att “oj, om spelarna spelar med handkontroll måste ju turrets också handikappas lite på något sätt.” Och då väljer man att sänka deras skada med 30 procent i konsolversionerna, tydligen. Rent spontant känns 30 procent som en väldigt hög siffra, men jag räknar med att Blizzard inte slagit en tärning för att komma fram till den. Personligen tycker jag nästan att turrets skulle kunna få utplånas helt, men det är ju bara för att de är perfekt anti-air defense mot min Pharah.

 

Widowmaker_portraitPeter om Widow:

Widows nerf känns rättvis men kanske inte fullt lika akut som Torbjörns. Hon känns tvärtom mer svårspelad på konsol och därför har jag själv inte märkt av den. På PC är ju det bästa sniperfolket skickliga på helt andra nivåer än oss lekmän, så med hennes forna skada sänkte hon både Tracer och Zenyatta med ett skott mot kroppen, vilket förstås är mer än rimligt. Men eftersom jag spelar på PS4 just nu har jag ingen större åsikt om henne. Hon är välanvänd på högre nivåer i e-sport, men nerfen verkar också ha resulterat i att Pharah blivit en toppkaraktär eftersom Widow inte längre är det säkra motmedlet.

Tommy om Widow:

Aah, Widow. Hero of choice för alla ryssar som kommer från att ha spelat 15 år av Counter-Strike. Fullkomligt logisk nerf om man frågar mig. Jag tror inte ens Quakes railgun eller Unreal Tournaments sniper rifle har en högre rate of fire än Widows vapen, och det har mer varit något jag stört mig på snarare än skadan hon gör. Sänk rate of fire så att man hinner förstå vad som händer innan andra skottet levereras – även om det såklart inte är så lätt för hjältarna med låg hälsa att hinna fatta om första skottet dödar dem. Så jo, att sänka skadan är nog den bästa lösningen, och att Pharah är en toppkaraktär har mer att göra med att det är jag som använder henne än något annat. 😉

 

Mccree_portraitPeter om McCree:

Den första karaktären jag upplevt som genuint trasig är McCree. Han är först och främst lika pricksäker som Widow men har också en stun + instareload samt kan avlossa hela magasinet i närstrid i en rasande fart. Den oprecisa kroppsrörelsen på PS4 tar bort lite skärpa från honom men det är riktigt orättvist hur snabbt han kan döda samtliga karaktärer i spelet i duell. Visst ska han fungera så mot healers och DPS-klasser, det är ju att döda deras hjältar han är till för. Men mot tanks bör det verkligen jämnas ut en del.

Tommy om McCree:

McCree är tillsammans med Reaper den karaktär som jag kanske stört mig allra mest på under mina timmar med Overwatch. Att han bara kan kasta en stun på någon och få offret serverat på silverfat, det kunde lika gärna varit en one-shot-kill för spelaren ska fucka upp rejält för att misslyckas ta ut offret efter det. För att inte nämna hans ultimate! Det är så mycket som jag tycker är trasigt med den här karaktären att jag är glad att de eliminerar åtminstone en sak.

 

Kommentarer

  1. Robin skriver:

    Så glad över att världens bästa spelsite tar sitt förnuft till fånga och dedikerar en dag för spelet som kommer vara det jag spelar väldigt mycket framöver. Tack för att ni är så grymma. Overwatch är något utöver det vanliga med dess spelsätt och fånga spelarna med rewards som enbart är kosmetiska. ❤ tack än en gång kära Svampriket!

  2. KasseJasse skriver:

    Ovetwatchonsdag låter som en bra idé! Jag har oxå lite nerfs och buffs som jag har tänkt på för övrigt. Två karaktärer som jag verkligen behöver byggas är Zenyatta och D.va. Zenyatta är en support karaktär med riktig bra dps om man ha ett bra aim. Men hans heals.. KATASTROF. Går inte spela han!! Inte ens hans ult gör så jävla mycket healing. Känns som en lite överklockade lucio. D.va behöver verkligen bli mer tankig. Jag tycker hon sänks för lätt. Vet inte riktigt hur man lösa just detta, men jag hoppas blizzard har något på G. Och när vi ska tala om nerfs blir jag lite ledsen i hjärtat. Då jag tror att en av mina favvisar Mei måste nerfas :'( Hennes freeze time kanske är lite väl lång alla gånger. Vilket gör att motståndaren har typ 0 chans att slita sig loss från hennes kalla hand.

    • KasseJasse skriver:

      Ugh.. Påminn mig att aldrig mer göra en kommentar från mobilen :/

    • Robin skriver:

      Som kollar på buffs till D.Va just nu.. Många tror på mer damage. Zenyatta är bra som hen är.. Bara svårt att hålla heals och discord orb uppe var lite OP innan i betan då orbsen var uppe till byte av target/ target dog. ☺

  3. ZettoByte skriver:

    Roligt med Overwatch och mer PC på riket.

    Jag tycker verkligen att McCree nerfen var nödvändig, så jäkla tråkigt att bli stunnad och dödad utan att ha någon chans att göra något oavsett karaktär. Widow tycker jag var tråkigt, men det är väl för att jag är en av dom som inte är så bra på att snipra så hon var balanserad när jag spelade henne. Torbjörn nerfen spelar ingen roll för mig eftersom jag kör på PC.
    Skulle gärna sett en liten nerf på Winstons ulti, när man möter 2-3 stycken så är det helt omöjligt att hålla punkten på en controll map. Kanske att den laddas upp lite långsammare. Mei kanske behöver nerfas lite också, men tycker ändå att det krävs lite skill att komma tillräckligt nära för att frysa någon. Zenyatta är väl den som jag tycker behöver buffas mest också, skulle också vilja se lite mer survivability på Genji så att man kan dyka in i smeten mer, speciellt när man använder hans ulti.

    Ska bli roligt att se vad ni gör av det här segmentet, men jag förväntar mig minst ett lass med roligt Play of the Game parodier.

  4. Quid skriver:

    Jag hoppade in och körde mina tio ranking-matcher i competitive mode idag, vann 5. 2 av förlusterna var för att någon lämnade vårt lag, det stod att vi kunde lämna också (inom 30 sekunder) utan att få något straff, men det blev ju ändå en förlust. Riktigt dåligt upplägg, tycker matchen borde avbrutits istället…

    Sen är jag löjligt trött på hitboxen på Hanzos pilar. Man kan ju inte bygga en karaktär på en svår spelmekanik och sen förenkla det svåra med den så att spelaren kan stå och lobba in pilar på måfå och ändå få headshot på headshot… det är spelförstörande. Jag kommer att ta en Overwatch-paus tills det att Hanzo är nerfad.

  5. Tomas Jönsson skriver:

    Jag har så mycket att säga men jag har så lite tid. Mycket av den kritik som jag läser både i artikeln och bland kommentarerna gör mig lite ställd då jag inte känner igen mig alls. Kritiken kan säkert stämma in på vissa nivåer i spelet. Jag skulle säga att jag är någonstans strax under tävlings nivå när det kommer till mina skills i Overwatch. Så det hade vart trevligt att veta vilken level och rank folk är när man läser inlägg och kommentarer.

    Jag mainar Pharah och har är rankad 96 på masteroverwatch.com
    Level 97 / ingame rank 49

    • Peter Ahonen skriver:

      Finns nog sidor där ni proffs kan läsa korrekta analyser tills vi också är MLGPRO

      • Tomas Jönsson skriver:

        Misstolka mig inte. Jag tycker det är trevligt att läsa artiklar och folks åsikter och jag tycker det hade vart ännu mer intressant om man kunde få en bättre uppfattning på vilken nivå folk är när dom stöter på problem.

    • Tommy Håkansson skriver:

      Det handlar absolut om vilka nivåer man spelar på. De enda spelen jag nånsin spelat på de högsta nivåerna i är Mario Kart och Unreal Tournament — möjligtvis Left 4 Dead. Och matcher med lowlevelspelare ser ju väldigt annorlunda ut än matcher med highlevelspelare. För att inte nämna att personer inom samma nivåer kommer ha skilda uppfattningar även de. Så kommer det alltid se ut, och då tvingas nog Blizzard till att försöka se till den stora massan i första hand.

    • Jickelsen skriver:

      Main? I Overwatch!? 😉

Skriv en kommentar