Veckan är snart över och årets Summer Games Done Quick närmar sig sitt slut. För att abstinensen inte ska bli alltför tung tills nästa gång listar jag fem av mina absoluta favoritspeedruns.

 

GOTTA GO FAST!

 

Yoshi’s Island

Genomspelningen i fråga har jag valt dels för att spelarens fingersättnings på handkontrollen har en egen kamera, dels för att 100% i Yoshi’s Island länge har varit en ouppnåelig dröm för mig. Tri-Hex visar hur svårt Yoshi’s Island är att snabbspela då det är så många inputs att hålla reda på. Ja, spelet är lågt att titta på i en sittning, men att se hur spelarens flinka fingrar jobbar är en fröjd!

 

Half-Life 2

Speedruns av Half-Life 2 är inte lätt, det kräver sjuka mängder precisionsarbete. För att klara spelet så snabbt som möjligt måste föremål placeras perfekt för att de ska kunna avvändas i syfte att ta sig uppåt och frammåt, ofta utanför spelets tänkta väggar. Att se någon veritabelt flyga igenom spelet är innerligt häftigt, fysikmotorns gränser testas, och utnyttjas ständigt.

 

Ocarina of Time… med ögonbindel

I princip alla Zeldaspel är en fröjd att titta på, men att se spelet i fråga fullkomligt ägas sönder genom att spelas utan visuell hjälp är inget annat än… trolldom.

 

Fallout 3

Har du spelat långtgående rollspel någon gång? Enligt howlongtobeat.com är genomsnittet på Fallout 3 kring 25 timmar. Spelaren härunder gör det på under en kvart. Nej, inte mycket av spelet är kvar, det är en glitchfest utan dess like, oavsett vilket är det en fruktansvärt spännande speedrun.

 

Super Mario World

Vissa speedruns är långa, andra är… inte så långa. Att plocka noll utgångar i Super Mario World är en bedrift, det så kallade “Credits Warp” upptäcktes för inte så lång tid sedan med hjälp av en så kallad “Tas-bot”. Med denna glitch kan spelets eftertexter triggas innan första banan har spelats igenom. Genomspelningen jag valt är den första inspelade gången en människa lyckats med bragden på en riktigt SNES, snubbens reaktion är fantastisk.

 

Gotta Go Fast!