Krönika

Nintendos bådande onlinefiasko

Varje måndag håller Svampriket en Mario Kart 8 Deluxe-turnering, där vi spelar mot alla våra läsare/lyssnare/tittare samt annat pack och har skoj tillsammans. Ofta streamas det på Twitch, och är en allmänt trevlig tillställning som jag personligen ser fram emot varje vecka. Det är lite som en måndagströst. Det gällde även denna måndag, då måndagscuppen nalkades än en gång. Men så hände något som händer ibland.

Tyvärr fungerar Nintendos system för turneringar i Mario Kart 8 Deluxe lika dåligt som de funderade — eller inte fungerade — på Wii U. Matcherna är laggiga (att itemhjulet inte går att stoppa är inte ovanligt), spelare delas upp så att det är fyra lobbys med 3-4 spelare vardera i stället för en lobby med 12 spelare, och dessa konstanta connection error-meddelanden som poppar upp var femte match eller så. Nu var det en aning extremt just den här kvällen, men poängen är att såna här kvällar inte är unika. Onlinespelandet i Mario Kart 8 — speciellt när det kommer till turneringar — är nyckfullt.

Det här känns inte helt OK. Trots att onlinetjänsten är gratis, så är onlinespelande en funktion som såldes med konsolen och spelet. Onlinespelande utlovades, antagligen ett fungerande sådant. Men nästa kommer Nintendo dessutom börja ta betalt för sina onlinetjänster på Switch, och då kommer det här inte längre vara något som går att ha överseende med på samma sätt. Om Nintendo fortsätter med p2p i stället för propert serversstöd (speciellt för sina egna titlar) kommer jag inte pröjsa ~200 kronor årligen för deras onlinetjänster. Mest av princip, men speciellt inte då det som medkommer inte verkar så hett, inklusive deras metoder för voice chat. Så eftersom jag älskar Mario Kart 8, och ser fram emot turneringarna, hoppas jag att de löser det här problemet.

Nintendo har alltid anklagats för att vara lite kassa på allt det här med online, men har ändå lite kommit undan från den andra vassaste kritiken och den mest kokande ilskan eftersom de aldrig tagit betalt för tjänsten. Därför tror jag inte det är tillräckligt att Nintendo faktiskt skärper till sig och levererar när de väl börjar ta betalt, utan att de behöver gå above and beyond för att få folk att faktiskt våga prenumerera på en onlinetjänst från detta i kontexten ökända företag. Och det här är inte en bra början. Nintendo behöver erbjuda oss spel som faktiskt nyttjar tjänsten, och sedan leverera den med kvalitet. Helst innan det går från gratis till premium, för om det inleds som ett fiasko är det lätt att det är bilden som kvastår hos gemene konsument oavsett vilka förbättringar som görs 2018.

Skriv en kommentar