E3! E3! E3! Okej, inte riktigt ännu, men snart! Istället för spelläckor är vi denna vecka lite besvikna på tre jätteföretag i spelbranschen – Microsoft, Valve och PUBG Corp. Av helt olika anledningar, men besvikna det är vi.

(För kännedom: Det kan vara så att nyhetssvepet inte kommer att komma på måndag morgon varje vecka framöver, på grund av nyanländ familjemedlem. Men det kommer när det kommer helt enkelt!)

Xbox-support sägs upp – ersätts med frivilliga ”ambassadörer”

Xbox Ambassadors ska hjälpa till med supportärenden.

Microsoft har sagt upp kontraktet med ett Xbox-supportteam på runt 12 personer och ersatt dessa med ideellt arbetande så kallade Xbox-ambassadörer, berättar två källor för Polygon. Teamet var anställda på ett externt konsultbolag, men jobbade på Microsofts kontor och arbetade med supportfrågor för Twitter-kontot @Xboxsupport som har över en miljon följare.

Supportteamet har även arbetat tillsammans med så kallade Xbox-ambassadörer, som är frivilliga fans som belönas med priser för att hantera supportärenden. Enligt Polygons källa har teamet satts på att lära upp ambassadörerna strax innan de sades upp, och det är nu ambassadörer som hanterar ärenden som skickas till supportkontot på Twitter.

Ett mindre antal betalda supportanställda ska finnas kvar för att överse ambassadörernas arbete. En av källorna säger till Polygon att Xbox-supporten troligtvis kommer att bli sämre eftersom ambassadörerna saknar detaljkunskaperna som ett betalt supportteam har.

Niklas tankar: Visst är det härligt när storföretag ger obetalda fans chansen att göra delar av tidigare betalda anställdas jobb? Vi älskar ju alla spel, och jobbar gärna gratis för chansen att att vinna priser för att hantera supportärenden? Näe, Microsoft, det här ser inte bra ut. Måhända att ambassadörerna inte tar över exakt samma ansvarstyngd, men man har likväl gjort flertalet personer arbetslösa. Om det är någon bransch som vet att utnyttja gratisarbete, så är det spelbranschen – om det så är obetalada praktikanter eller press som jobbar för recensionsexemplar så är den tysta överenskommelsen att vi ska leva på vår entusiasm. Gör om gör rätt, Microsoft.

Skolskjutarspel stoppades av Valve

Det här fick nog ligga på Steam lite för länge.

Active Shooter heter ett spel som fram tills nyligen hade en sida på Steam, med släppdatum den 6 juni. Spelet kallades av utvecklaren, Ata Berdyev, för en ”dynamisk S.W.A.T.-simulator som går ut på att stoppa en skolskjutning. Men det skulle även gå att spela som skolskjutaren och döda barn och poliser.

Kritiken mot att Valve tillät spelet att finnas på Steam blev stark, särskilt efter skolskjutningen i Texas nyligen – och spelet plockades bort och utvecklaren portades från Steam, rapporterar Eurogamer.

”Ata är ett troll som har trakasserat kunder, publicerat upphovsrättsskyddat material och manipulerat användarrecentioner”, skriver Valve i ett uttalande och fortsätter med att de inte kommer att arbeta tillsammans med folk som beter sig så mot Valve och dess kunder. Valve skriver även att de kommer att se över sin policy för hur material publiceras på Steam.

Niklas tankar: Det är helt galet att ett sådant här spel kan leta sig ut på Steam, även om det inte hann släppas ännu. Vi får hoppas att Valve verkligen kollar upp sin policy som de säger, för sånt här får verkligen inte hända. Yttrandefrihet och fri ”konst” i all ära, men när troll kan lyckas med sådant här har man som plattform misslyckats i sin bakgrundskoll. Skärpning, Valve!

PUBG Corp stämmer Epic för upphovsrättsbrott

Kopia av PUBG?

PUBG Corp, som utvecklar Playerunknown’s Battlgrounds, stämmer Fortnite: Battle Royale-utvecklaren Epic Games för upphovsrättsbrott i Sydkorea, rapporterar bland andra Bloomberg. PUBG Corp menar att Epic kopierat såväl vapendesign som gränssnitt från PUBG.

De två spelen har även andra likheter. Dels är de båda utvecklade i Epics spelmotor Unreal Engine. Dels ägs både PUBG Corp och Epic Games till viss del av kinesiska Tencent Holdings.

Niklas tankar: Det har snackats ett bra tag om hur PUBG Corp verkligen inte gillar att Fortnite går så bra. Helt förståeligt – det har verkligen växt till oanade höjder, medan PUBG verkar ha stannat av lite. Men det ser inte bra ut att lägga energi på rättsprocesser när ens spel är i rejält behov av optimering och annat för att förhöja spelupplevelsen. Det får PUBG Corp att se småsinta ut, oavsett.