Krönika

Blizzard bryr sig mer om Kina än sina egna fans

”Every voice matters.” Så står det på ett plakat i marken vid den orc-staty som vaktar ingången till Blizzards huvudkontor i Irvine i Kalifornien. Det är ett av speljättens åtta kärnvärden, tillsammans med bland annat ”think globally” och ”lead responsibly”. Dessa tre kärnvärden svek Blizzard å det grövsta förra helgen.

I en intervju efter att ha vunnit en Hearthstone Grandmasters-match tog den Hong Kong-baserade spelaren Chung “Blitzchung” Ng Wai på sig en gasmask och sa ”befria Hong Kong, vår tids revolution”. Frasen används av dem som stödjer de pro-demokratiska demonstrationerna som pågår i Hong Kong. Tilltaget fick de två casters som intervjuade honom att snabbt dölja sina ansikten av rädsla för repressalier.

Hur hanterar då Blizzard, som utvecklar Hearthstone och anordnar Grandmasters, det hela? Inte nog med de vägrar betala ut Blitzchungs vinstpengar den här säsongen – de portar honom även från Hearthstone-tävlingar under ett helt år.

Tilltaget ledde snabbt till ett ramaskri i den spelande världen. Fans uppmanade till bojkott av Blizzards spel och tunga Hearthstone-profiler meddelade att de hoppar av. Inte heller internt hos Blizzard var det särskilt poppis. En handfull anställda på huvudkontoret genomförde en walkout i solidaritet med demonstranterna i Hong Kong.

Med sitt orimligt hårda straff mot Blitzchung – en varning för politiskt utspel i samband med match hade räckt gott och väl – har Blizzard slagit ett förödande slag mot sitt eget förtroende. Man visar effektivt att man sätter relationen till stormakter före den till fansen som stöttat dem i över ett kvarts sekel. Rent ekonomiskt agerar Blizzard såklart i sitt eget bästa intresse. Det kinesiska megaföretaget Tencent äger fem procent av Activision Blizzard och Kina är en gigantisk marknad för Blizzards spel. Att stöta sig med jätten i öst är helt enkelt dåligt för affärerna. Men att vara den kinesiska regimens nickedocka lär i slutänden göra mer skada än nytta.

Det är inte bara Blizzard som inte vill förarga den kinesiska draken. Nyligen hamnade NBA-laget Houston Rockets i blåsväder sedan deras vd Daryl Morey twittrade ut sitt stöd för demonstrationerna i Hong Kong. Det skulle han inte ha gjort. Han fick prompt ta ner sin tweet och be om ursäkt till den basketälskande nationen. Sedan dess går det inte längre heller att streama Houston Rockets matcher i Kina på tjänsten som ägs av – du gissade rätt – Tencent.

Diablo Immortal – inte poppis.

Om några veckor är det dags för årets Blizzcon. Blizzard slickar fortfarande såren efter debaclet när man visade upp det hårt dissade mobilspelet Diablo Immortal – ännu en flirt med Kina, förresten. Det anrika spelhusets rykte är redan skamfilat som det är, och att gå in i årets Blizzcon med veckans händelser färskt i minnet kommer inte att bli lätt. Blizzard känner uppenbarligen inte sina fans längre och de har gjort klart att de bryr sig mer om en regim som är allt annat än snäll mot sitt eget folk. För oss som växt upp med Warcraft, Diablo och Rock n’ Roll Racing är det sorgligt att se den senaste tidens utveckling.

Blizzards åttonde och sista kärnvärde är ”learn and grow”. Det är vad vi får hoppas att man gör efter det här, oavsett i vilket skick den en gång älskade studion är när dammet lagt sig.

Skriv en kommentar