Plötsligt händer det, en tunn nyhetsvecka mitt på hösten. Lite skönt, men också lite knöligt för den stackare som ska skriva nyhetssvepet. Denna vecka lär vi oss om hur man ser hur bra olika spel funkar på Steam Deck, om att en av Halo-skaparna bildar en ny studio hos EA – och att Stardew Valley-skaparen vill få oss att göra choklad i hans nästa spel.

Steam inför märkning Steam Deck-kompatibilitet

Steam Decks kompatibilitetssida

Så här förklaras de olika nivåerna av kompatibilitet.

Inför släppet av Valves handhållna ”konsol”, Steam Deck, har det varit oklart hur bra olika spel kommer att fungera på den. Det tänker Valve råda bot på genom att införa en märkning för kompatibla spel är.

I en video förklaras systemet där spel på Steam klassas som ”verifierat”, ”spelbart”, ”stöds ej” och ”okänt”. För att bli verifierat och föräras med en grön bock krävs att spelet klarar sig bra i hur det flyter, hur grafiken ser ut, hur väl kontrollerna fungerar och hur kompatibelt det är med Steam Decks Linux-baserade operativsystem. Spelen som klarar alla test ska enligt Valve ”fungera jättebra” på maskinen.

Processen med att kolla kompatibiliteten för alla spel på Steam pågår i nuläget och det arbetas på ett sätt se hur bra varje spel i ens bibliotek fungerar innan Steam Deck släpps i december.

Niklas tankar: Det känns som att många trodde att alla spel magiskt skulle funka jättebra på Steam Deck, men man får inte glömma att de är PC-spel med vitt skilda krav som inte är utvecklade för en viss specifik hårdvaruspecifikation som spel till tv-spelkonsolerna. En av grejerna som gjort mig lite tveksam till den är att det är svårt att veta hur länge den Steam Deck som släpps i december kommer att klara nya spel innan en ny variant behöver släppas. Det är bra att Valve inför en märkning, så att de som köper Steam Deck åtminstone kan få sig ett litet hum om hur deras spel kommer att lira på den.

Halo-skapare startar ny studio hos EA

Master Chief

Marcus Lehto ligger bakom Master Chiefs ikoniska design.

Marcus Lehto är en av personerna som ligger bakom skapandet av Halo och är mest känd för att ha gett Master Chief sitt ikoniska utseende. Han var även art director för de tre första Halo-spelen. 2012 lämnade han Bungie för att starta V1 Interactive, som i fjol släppte Disintegration, ett spel som mer eller mindre floppade. Nu har Letho lämnat V1 för att starta en ny studio i Seattle under EA:s paraply. Studion har presenterat några spel eller projekt, men på Twitter skriver Marcus Lehto att det är förstapersonsspel som gäller, något som rimmar väl med hans tidigare arbete.

Niklas tankar: Att det var Marcus Lehto som låg bakom V1 Interactive kände jag inte till, men det förklarar varför Disintegration såg ut som en blandning av Halo och Destiny. Tyvärr var det inte särskilt kul och jag trillade av efter ett par uppdrag, något som väldigt många andra också verkar ha gjort. Men jag gillar Lehtos stil, och är försiktigt nyfiken på vad det kan komma att bli av det hela med backning av EA:s muskler.

Stardew Valley-skaparen gör chokladmakarspel

Vi avslutar veckans nyhetssvep med ett litet trailertips. Stardew Valley är ett spel jag återkommit till titt som tätt sedan det släpptes 2016, och jag fortsätter att spela det än idag. Många har undrat vad soloutvecklaren Eric ”ConcernedApe” Barone ska göra härnäst, och nu står det klart att det blir choklad. I förra veckan släppte han den första trailern för ConcernedApe’s Haunted Chocolatier, som enligt Barone handlar om att samla ingredienser samt tillverka och sälja choklad. Det är oklart när Haunted Chocolatier kommer att släppas, utan det är klart när det är klart, men Barone skriver på spelets sajt att han efter 10 år med Stardew Valley känner sig övertygad om att han kan realisera sin vision på ett bra sätt.

Taggad!