Jag vet inte hur det ser ut hos er, men här är våren i full blom. Dessutom verkar de stora spelsläppen lugna ner sig något efter Dragon’s Dogma 2 den här veckan, så kanske kan vi lyckas komma ikapp lite. Denna veckan kollar vi in att Embracer bekräftar att man säljer Saber Interactive med tillhörande studior, att branschveteranen Stig Asmussen startar en egen studio, och att Starbreeze sparkar sin vd efter att Payday 3 floppat.

Embracer säljer Saber och kompani för 500 miljoner dollar

Saber Interactive

Saber, inte längre en Embracer-studio.

Krisande svenska Embracer säljer, som väntat, Saber Interactive ihop med ett helt gäng studior, skriver bland andra Video Games Chronicle. Studiorna säljs till en grupp privata investerare ledda av Saber-grundaren Matthew Karch för 500 miljoner dollar. Med sig får Saber Interactive följande studior:

Nimble Giant (Star Trek Infinite), 3D Realms (Ion Fury), Sandbox Strategies, New World Interactive (Insurgency), Slipgate Ironworks (Graven), Mad Head Games (Scars Above), Fractured Byte (Borderlands Legendary Collection), Digic, 4A Games (Metro), och Zen Studios (Pinball).

Embracer behåller dock utgivarrättigheterna till vissa spel även efter försäljningen.

”Jag är glad att vi har hittat en win-win-lösning för Embracer och de delar av Saber som nu lämnar oss. Affären ger båda företagen en starkare position att frodas framöver”, säger Embracers vd Lars Wingefors i ett uttalande.

Affären innebär även att krisande Embracer kan minska sin skuld med drygt 2 miljarder kronor och helt slutar ha verksamheter i Ryssland.

Niklas tankar: Flykten från Embracer börjar kännas som råttor som lämnar ett sjunkande skepp. Så som snacket går kring den tidigare plötsliga stormakten i branschen verkar det som att de flesta gör bäst i att ta första bästa chans att hoppa av. Saber och studiorna de får med sig har många intressanta spel i sin portfölj och på g, och vi hoppas att de kan får jobba på sina spel i lugn och ro, trots att det ska vara väldigt svårt att hitta investerare i branschen just nu.

Star Wars Jedi-regissör startar egen studio

Giant Skull

Många veteraner på nya studion Giant Skull.

Branschveteranen Stig Asmussen, känd för flera God of War-spel och Star Wars Jedi-serien lämnade Respawn i höstas och startar nu upp sin egen studio. Giant Skull heter den, och består förutom Asmussen, av en lång lista tidigare Respawn-utvecklare och andra veteraner. Däribland hittar vi bland andra personer som varit tongivande i utvecklingen av spel som Star Wars Jedi-spelen, Fortnite och League of Legends.

Giant Skulls första projekt har ännu inget namn, men beskrivs som ett ”AAA actionäventyr med fokus på singleplayer” och utvecklas i Unreal Engine 5.

Niklas tankar: Spontant blir man glad när man ser veteraner bryta sig loss från större studior och starta eget, och det finns exempel på när det blivit riktigt bra. Men många av de här studiorna har ännu inte släppt sitt första spel, och har alltså fortfarande allt att bevisa. Vi hoppas att dessa veteraner får förverkliga sina drömmar, och att dessa spel också kan bli något bra. Asmussen är ett tungt namn och förhoppningsvis kan det bli något riktigt bra. Om 5-7 år…

Starbreeze vd får gå efter Payday 3-flopp

Payday 3

Payday 3, inte så poppis.

Styrelsen i svenska Starbreeze har beslutat att avskeda studions vd Tobias Sjögren. Detta efter att Payday 3 inte lyckats nå utgivaren Embracers förväntningar, skriver Video Games Chronicle. När uppföljaren till det oerhört populära Payday 2 släpptes i höstas plågades det initialt av serverproblem som gjorde att många inte kunde spela spelet över huvud taget. Fans har även klagat på att den första uppdateringen som skulle ”fixa” spelet blev mer än en månad försenad.

Tillfällig vd för Starbreeze blir branschveteranen Juergen Goeldner. Tobias Sjögren har inte kommenterat styrelsens beslut.

Niklas tankar: Starbreeze har minst sagt haft det stökigt under en lång period av ekonomiska problem, omstruktureringar och annat. Nu verkar man inte heller riktigt lyckas få sina spel att flyga på ett sätt de skulle behöva. Payday 3 borde på papperet bli en succé bara genom att följa upp dunderpopulära Payday 2, men då krävs det ju att spelet åtminstone funkar att spela. Näst på tur för Starbreeze står ett Dungeons & Dragons-spel, som förhoppningsvis kan vända skutan i fram tiden.