Att spelande gÄr i perioder i livet tror jag alla Àr överens om. Verkligheten tar ibland över och man mÄste koncentrera sig pÄ andra saker. Och ibland Àr spelsuget helt enkelt inte nÀrvarande. Under dessa perioder kan ett riktigt bra spel te sig som oövervinnerligt, inte för att det Àr svÄrt utan för att det krÀver mer av dig Àn vad du Àr villig att ge det. Spel som du egentligen tycker om men som bara lÀggs Ät sidan. Kvar finns en halvfÀrdig save som du aldrig kommer gÄ tillbaka till. HÀr kommer ett axplock av spel jag borde spelat klart, men inte gjorde.

ico

FÄ spel Àr sÄ hyllade som Ico, verket som fick tryckas upp igen för att folk var för sega pÄ att förstÄ dess storhet. Det snackas om kÀnslor; grÄt och skratt. Super Play pratade lÀnge varmt om spelet och inför slÀppet av Shadow of the Colossus sÄ tyckte jag det var dags. Spelet startar upp och jag springer omkring med en brinnande pinne och jagar skuggor samtidigt som jag ska dra med mig en tjej jag inte kan prata med. Spelet Àr alltsÄ ett enda lÄngt eskortuppdrag med taskig kontroll. Shadow of the Colossus ramlar en dag senare in pÄ DC-hubben (ja, det hÀr var under mina mörka Är) och jag lÀmnar Ico. En dag ska jag förstÄ storheten i det hÀr spelet, jag Àr lÄngt frÄn en kÀnslokall spelare sÄ jag mÄste ha missat nÄgot.

cc

Under gymnasiet lÄnade jag ett importerat Chrono Trigger och Àlskade det nÀstan lika mycket som det Final Fantasy 6 jag samtidigt lÄnade . NÄgra Är senare skaffade jag ett chippat Playstation och började lÄna importerade spel av samma kompis. Xenogears kan vara det bÀsta rollspel jag spelat och efter den 80-timmars mastodonten var jag sugen pÄ mer. Chrono Cross Àr ingen regelrÀtt uppföljare men ska utspela sig i samma universum. Efter att ha sprungit runt bland söderhavsöar ett par timmar sÄ blev jag djupt besviken. Ingenting klickade. Antagligen landade det bara helt fel pÄ grund av mina förvÀntningar, för vad jag lÀst sÄ ska det vara ett bra rollspel.

sh4

Jag spelade inte det tredje spelet förrÀn lÄngt senare sÄ nÀr jag satte mig med fyran sÄ hade jag del ett och tvÄ fÀrskt i huvudet. TvÄ spel jag hÄller vÀldigt högt Àn idag. Det fjÀrde spelet var bara konstigt, det bröt frÄn mallen jag var van vid. Jag hörde rykten om att det egentligen var ett annat spel som Konami slÀngt Silent Hill-namnet pÄ för att hinka in mer försÀljning, och det var precis sÄ det kÀndes. Idag vet jag att det dÀr bara var en halvsanning, Team Silent försökte med ett nytt grepp parallellt med den mer traditionella trean. Jag borde nog gÄ tillbaka med öppna ögon och se spelet för vad det Àr istÀllet för vad jag tycker det borde vara.

ss

”- Xbox svar pĂ„ Metal Gear Solid”, sĂ„ sĂ„ldes det hĂ€r in. NĂ€r spelet ett halvĂ„r senare kom till PS2 sĂ„ var det precis det jag förvĂ€ntade mig. Men det var det inte. Jag tror inte jag spelade lĂ€ngre Ă€n tutorial-delen för jag fick verkligen inte styr pĂ„ kontrollen. PĂ„ den tiden fanns det en liten fanboi i mig och jag var nog lite för snabb med att avfĂ€rda serien som en blek kopia pĂ„ min kĂ€ra Snake. Det har kommit sju spel i serien nu, sĂ„ nĂ„nting mĂ„ste de göra rĂ€tt och det vore dumt att avfĂ€rda allt enbart för de dĂ€r tutorial-minuterna.

ed

Som sagt sÄ Àlskar jag Silent Hill, och nÀstan lika mycket Resident Evil, sÄ jag var eld och lÄgor över det hÀr. Jag lÀste om Sanity-effekter i Super Play och peppade rejÀlt. Sen fick jag Àntligen spelet och jag upplevde det som en mÀrklig sörja av Vagrant Story-liknande action i en rörig och hoppig historia med Sanity-effekter som helt tappade vÀrde efter att jag forcerat fram dem alla. Jag ser idag att jag inte gav spelet den tid det förtjÀnade, jag hade Äter igen haft en felaktig syn pÄ vad ett spel borde vara. Jag hoppas vi nÄgon gÄng fÄr se en remake av det hÀr pÄ moderna konsoler.

ww

Sist ut Àr Zelda-spelet som jag tror minst mÀnniskor faktiskt har spelat klart. Jag var en av dem, en som hatade att Äka bÄt. Intresset för spelet tvÀrdog just dÀr trots att jag ÀndÄ gillade bÄde gameplay och den grafiska stilen. Idag har ju spelet fÄtt en remake pÄ Wii U och jag har förstÄtt att spelet Àr riktigt bra, bara man tar sig förbi den dÀr lilla kullen pÄ vÀgen dit. En dag ska jag nog ta den dÀr bÄten och faktiskt Äka dit jag vill.

Gemensamt för alla spelen i den hÀr listan Àr att mina förhoppningar inte infriades, spelen var nÄgot annat Àn vad jag trodde. Jag hade sen inte energi nog, av diverse anledningar, för att orka se spelen för vad de egentligen försökte visa. Den hÀr tiden lÀrde mig mycket om mina spelvanor och hur jag ska stÀlla mig inför nya spel. Jag undviker tex oftast allt vad trailers heter och försöker hÄlla mig sÄ opepp som möjligt för att gÄ in sÄ ren jag bara kan, utan förhoppningar och förutfattade meningar, i nya spel.

Vilka spelskelett har du i garderoben och varför slutade du spela dem?