Prisa gud, Silksong är här, och äntligen kan folk sluta tjata om det varje gång det ska visas speltrailers. Ett av allt att döma toppenspel som snudd på välte internet när det släpptes i förra veckan. Utöver det surar vi denna vecka över att vissa varianter av Playstation 5 får en mindre hårddisk medan priset är detsamma. Dessutom känner vi med IO Interactive som blev så hårt brända av Mindseye att man kanske aldrig ger ut någon annans spel igen.
Hollow Knight: Silksong välte internet

Hollow Knight: Silksong
Efter många års väntan släpptes tidernas mest wishlistade spel på Steam i förra veckan. Efterfrågan gjorde att Hollow Knight: Silksong bokstavligen välte stora delar av spelinternet. På Steam, Xbox och Playstation var det under flera timmar snudd på omöjligt att köpa spelet, eller ens komma till dess sida, och på Nintendo kraschade E-shop helt och hållet.
Hollow Knight: Silksong har varit ett av de mest framemotsedda spelen på många år. Hollow Knight har sålts i över 15 miljoner exemplar och fansen har väntat så länge på uppföljaren att det blivit något av ett meme. På Steam låg spelet under stora delar av helgen över 500 000 samtidiga spelare, och slogs bara av Counter-Strike 2 och Dota 2.
Niklas tankar: Jag får anse mig besegrad och medge att Hollow Knight: Silksong faktiskt är ett spel som existerar. Ett väldigt bra spel, dessutom. Det är glädjande att ett indiespel från en liten studio med, av allt att döma, en sund arbetskultur, kan bli en sån succé, men så är ju Hollow Knight också något helt unikt i sitt slag. Inte ens de största Metroid-spelen har ens kommit i närheten av att sälja så bra som det. En annan har riktigt mysigt med Silksong än så länge, och hoppas på många härliga speltimmar framöver.
PS5 får mindre hårddisk – till samma pris

Passa på! Snart får du mindre för pengarna med den här rackaren. Bild: Playstation
Playstation 5, som kostar mer i dag än när den släpptes för fem år sedan, drabbas nu av krympflationen. Enligt den vanligtvis trovärdiga läckaren Billbil-Kun kommer lagringsutrymmet på Playstation 5 Digital Edition att sänkas från 1TB till 825GB. Enligt uppgifterna ska den nya varianten börja säljas i Europa den 13 september. Priset – ja, det kommer att vara detsamma som för den tidigare varianten med 1TB lagringsutrymme. Standardversionen, med skivläsare, ska för tillfället få ha kvar sin terabyte.
Niklas tankar: Man tyckte att man blev skinnad när man skaffade sin Playstation 5 när den släpptes, men inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tänka mig att konsolen skulle vara både dyrare och sämre fem år senare. Eller åtminstone tillbaka till samma lagringsutrymme, för som ni kanske minns hade Playstation 5 inte 1TB när den släpptes. Vi får anta att den här förändringen görs för att 825GB-hårddiskarna helt enkelt är billigare och att Sony tycker att de behöver lite mer pengar. Det känns nästan skrattretande att man redan börjar prata om Playstation 6 när nuvarande generation knappt känns som att den kommit igång, och allt färre har råd att hoppa på tåget. Men tuffa ekonomiska tider drabbar alltid konsumenten hårdast, så har det alltid varit.
Efter Mindseye-fiaskot – IOI kan sluta ge ut andras spel

Ett spel så dåligt att det kan ha dödat en utgivare.
Efter bara ett enda försök kan danska Hitman-utvecklaren IO Interactive vara klara med att ge ut andras spel. Så katastrofalt var släppet av GTA-veteranen Leslie Benzies studios debutspel Mindseye. Spelet, som släpptes i juni, ligger på 37 på Metacritic på PC. På Playstation 5 är betyget 27. Mindseye var det första spelet att släppas under utgivargrenen IOI Partners och enligt utvecklarens vd Hakan Abrak kan det även vara det sista.
”Det var verkligen tungt, eller hur? Det var ett tufft mottagande. Det var inte vad de [Build A Rocket Boy] hoppades på, och inte heller vad vi hoppades på hos IOI Partners”, säger Abrak i en intervju med IGN.
På frågan om IOI kommer att fortsätta ge ut andra utvecklares spel säger Abrak: ”IO Interactive kommer att ge ut våra egna spel. IOI Partners? Det återstår att se.”
Niklas tankar: Det var verkligen smärtsamt att se hur dåligt Mindseye var, särskilt med tanke på hur det snackats upp på grund av GTA och Rockstar-kopplingarna. Det var av allt att döma ett halvbakat och heltrasigt spel som ingen borde spela över huvud taget, och man kan ju undra hur IOI inte såg det på mils avstånd. Eller så gjorde de det, men var redan för djupt inrotade i det för att ta sig ur. IOI är en kvalitetsstudio som släpper riktigt bra spel, och nyligen visade 007 First Light ser ut att fortsätta den trenden. Men kanske borde de hålla sig borta från att ge ut andras spel ett tag framöver.