Nu är Starcraft II ute. Det har varit det ett par dagar. Men det som är speciellt med den här releasen, är att spelet skeppades iväg till tidningarnas och sajternas spelkritiker samtidigt som det nådde butikerna. Det innebar att det inte fanns några recensioner redo vid release, vilket kanske inte behövs för just det här spelet. De som köper Starcraft II på releasedagen hade förmodligen inte läst recensioner även om det funnits till hands. Det är kanske något Blizzard räknat med, och därför inte bekymrat sig över att hinna få iväg recensionsexemplar. Men vad jag tror händer nu är att tidningarna och sajterna tävlar om att stressa ut sina recensioner först. En tidig recension av Starcraft II kan innebära 50% mer trafik till din sajt. Och ja, 50% är en siffra jag drog fram ur arslet bara sådär. Men ni fattar poängen. Då kan man fråga sig hur mycket vi kan lita på de tidiga recensionerna som slängts ihop på 2-3 dagar, och hur mycket av det man skrivit baseras på vad som förväntas av spelet i stället för vad som faktiskt levereras.

Just nu ligger Starcraft II på 97% på Metacritic. När jag lyssnade på Invisible Walls fick jag intrycket att personen som recenserade spelet för Gametrailers inte hade spelat igenom hela spelet. Jag är ingen som absolut kräver att ett spel ska spelas ut helt och hållet för att kunna recenseras, men det ökar mina misstankar mot hur kvalitet får lida i förmån för snabb leverans. Självklart är det så här med mer eller mindre alla spel, till viss mån. Man vill få ut recensioner snabbt, speciellt av storspelen. Och kanske är det därför som de tidigaste recensionerna nästan alltid skänker högst betyg, och att snittet nästan alltid dalar några poäng mot slutet. Man skriver helt enkelt mycket utifrån vad som förväntas av spelet.

Vad tror ni? Litar ni på Starcraft II-recensionerna som poppade upp bara 2-3 dagar efter spelets release? Och hur mycket tror ni skribenternas åsikter baserats utifrån betan?