Super Mario Galaxy 2 ligger i skrivande stund pÄ fina 98% pÄ Metacritic. Det Àr historiskt bra, och spelets goda kritik övertrÀffas endast av det legendariska Ocarina of Time. Samma dag som spelets release fyllebusade Elin (oavsett vad hon sjÀlv kallar det), och skrev ett busigt businlÀgg dÀr hon lurade er att tro att Svampriket sÄgar Marios senaste rymdodyssé.

Jag tĂ€nker spinna vidare pĂ„ det, och ta upp nĂ„gra punkter dĂ€r Super Mario Galaxy 2 faktiskt har irriterande moment av olika grader. Punkter som den internationella spelpressen inte vĂ„gar ta upp nĂ€r de faller för hypetrycket. För jag Ă€r en spelkritiker, och det Ă€r min uppgift och speciella förmĂ„ga att pĂ„ ett nĂ€stan övermĂ€nskligt sĂ€tt syna spel och finna fel. Och nej, Benny, ingen av dessa punkter kommer krĂ€va en djup och engagerande story i ett fucking Mario-spel! 😉

Irritationsmomentens rubriker skrivs med versaler i fet stil, för att uttrycka ilska.

SPELET STJÄL EXTRALIV

Vi kan ju börja listan med nĂ„gon som stör varje gĂ„ng man börjar spelet. Det spelar nĂ€mligen ingen roll om du varit duktig och samlat ihop hur mĂ„nga extraliv som helst under föregĂ„ende spelsession. Även om du slutade med 39 extraliv sĂ„ placerar spelet dig tillbaka pĂ„ bara 4 extraliv varje gĂ„ng du startar. För att ytterligare spotta spelaren i ansiktet mĂ„ste man prata med en jĂ€vla Toad för att fĂ„ fem extraliv till. Det Ă€r liksom spelets sĂ€tt att sĂ€ga att ”ja, vi kunde givit dig 9 extraliv frĂ„n början, men valde att i stĂ€llet tvinga dig prata med den hĂ€r mĂ„lbrottstönten och slösa bort tio sekunder varje dag”. Insert evil laughter here.

Vad hÀnde med mina extraliv? Var Àr de nu? Hos nÄgon nedrans noob som behöver dem mer Àn jag? Jag har hört kommunistryktena om dig, Mario. Med dina röda klÀder och din Stalin-mustasch. Jag har hört. Vilket tar mig till nÀsta irritationsmoment!

FÖR MYCKET JÄVLA STORY OCH SKITSNACK

Min kÀre Pulse-kollega Benny kritiserade Super Mario Galaxy 2 för att ha en alldeles för ytlig och oengagerad story. Jag tycker det Àr lite som att kritisera Mass Effect 2 för att ha för lite plattformshoppande. NÀr jag Àter pÄ en thairestaurang vill jag inte Àta blodpudding och lingonsylt, dÄ hade jag inte gÄtt till en thairestaurang. Och nÀr jag spelar Super Mario Galaxy 2 vill jag inte bli avbruten av otaliga textrutor. Har jag fÄtt ett brev? Jaha? Och? Jag bryr mig inte! Sluta tvinga mig lÀsa! LÀsa Àr för skola och skola Àr för suckers! Och sluta försöka prata med mig hela tiden, det Àr illa nog att folk gör det IRL.

Och sluta tvinga mig trycka bort en massa text som förklarar för mig hur mycket jag suger VARJE GÅNG jag misslyckas med ditt jĂ€vla uppdrag. Ta bort ALL story och ALLA bokstĂ€ver i ALLA Mario-spel, tack! Utom kanske Paper Mario-serien dĂ„. Vilket tar mig till nĂ€sta irritationsmoment!

TIDSBEGRÄNSNINGAR UTAN RETRYKNAPP

TidsbegrÀnsningar Àr ett för jÀvligt simpelt och billigt sÀtt att skapa utmaning. Det Àr billigt, sÄ otroligt lÄgt och billigt. Du kan göra allt svÄrt med tidsbegrÀnsning. Att knyta skorna Àr ju ganska lÀtt, men sÀtt en tidsgrÀns pÄ fem sekunder och plötsligt Àr det utmanande. Patetiskt. Som en bana, dÀr du ska borra omkring i en labyrint och samla lila mynt under tidspress. Om du fuckar upp och missar ett mynt Àr du i stort sett körd. Det Àr lika bra att ge upp. DÄ har du tre val. Antingen vÀntar du pÄ att tiden ska ta slut. Det kan ta över en minut. Eller sÄ begÄr du sjÀlvmord. DÄ mÄste du borra dig hela vÀgen till en fiende, och gÄ in i denna fiende tre gÄnger. Varje gÄng du springer in i den flyger du bakÄt och mÄste vÀnta pÄ att Mario ska resa sig och sluta blinka.

Eller sÄ trycker du fram menyn, trycker pÄ return to map, vÀljer samma bana igen, klickar pÄ uppdragets stjÀrna, vÀntar pÄ att prankstrervarnaren ska försvinna, trycker bort bÄda filmsekvenserna, SEN kan du börja om igen. Varför var det sÄ svÄrt att ha en förbaskad retryknapp, Nintendo? Varför?!

ALLA DESSA JÄVLA SILVERSTJÄRNOR

Super Mario Galaxy 2 har pĂ„ tok för mĂ„nga silverstjĂ€rnor som du mĂ„ste samla. Fem jĂ€vla silverstjĂ€rnor. De poppar upp alldeles, alldeles för ofta. VĂ€rst Ă€r nĂ€r de Ă€r lite sĂ„dĂ€r gömda, och man mĂ„ste kuta omkring och söka. Vad Ă€r det hĂ€r för 90-talsdesign? KĂ€nns som ett plattformsspel av Rare till N64. Jag har inte rĂ€knat antalet uppdrag som faktiskt krĂ€ver att du söker silverstjĂ€rnor, men det skulle inte förvĂ„na mig om det Ă€r minst var tionde uppdrag. LĂ€gger du sedan till alla uppdrag dĂ€r du mĂ„ste leta rĂ€tt pĂ„ fem bitar av en guldstjĂ€rna har du plötsligt en helsikes massa letande och samlande. Det var kul i början, men varje gĂ„ng jag inleder ett uppdrag och ser att ”silver stars” Ă€r en del av titeln suckar jag djupt.

INKONSEKVENT GRAVITATION

Inkonsekvent gravitation Àr nÄgot som dödat mig ett fÄtal tillfÀllen, men som irriterar lika mycket varje gÄng. Om du stÄr pÄ en plattform mitt i rymden Àr det ungefÀr 50/50 om du kan hoppa över kanten och dras mot plattformens undersida, eller om du helt enkelt faller till din död. Man kÀnner sig lika dum och besviken varje gÄng. Det Àr sÄ inkonsekvent. Ibland finns ett svart hÄl som avrÄder dig, men vad ska jag göra nÀr det inte finns nÄgra tecken pÄ att jag ska hÄlla mig innanför kanten? Dumt!

SAMLA LILA MYNT

Jag har egentligen inget emot samlandet av lila mynt. Inte sÄ lÀnge de Àr linjÀrt utplacerade, och jag slipper rÀnna omkring fritt pÄ en bana och leta bakom varje sten, hörn och buske efter dem. Men pÄ en bana skulle jag Äka ner för ett trÀd, samtidigt som jag skulle samla 100 lila mynt innan banans slut. NÀr jag kom till mÄllinjen med bara 93 lila mynt tÀnkte jag att jag helt enkelt fÄr börja om, precis som nÀr jag misslyckades med att brÀnna upp alla trÀlÄdor eller samla 500 poÀng mot den lila apan med solglasögon. Men nej, jag DOG. Mario bara föll ihop och dog, helt utan nÄgon medicinsk förklaring. Ingen förklaring varför, annat Àn att jag helt enkelt inte samlade 100 lila mynt. Och det lyckades pÄ nÄgot vis döda Mario, bara sÄ dÀr. Mycket konstigt.


FLYGA BAKÅT NÄR DU SKADAS

Om samlandet representerar ett av 90-talets sĂ€msta speltekniska brister, sĂ„ representerar sĂ€ttet som Mario slungas tvĂ„ meter bakĂ„t av att bli skadad 80-talets sĂ€msta gameplay. Är det hĂ€r Super Mario Galaxy 2 frĂ„n Ă„r 2010, eller Castlevania frĂ„n 1987? Jag bara undrar. SĂ„ om du blir skadad för nĂ€ra en kant, dĂ„ Ă€r du körd. Även om det bara Ă€r en liten goomba som rĂ„kar nudda dig. Straffet för det Ă€r döden. DĂ„ kommer Mario ramla ut. Det spelar ingen roll om han landar med halva kroppen innanför kanten, eftersom hans förbannat lĂ„ngsamma resa-pĂ„-sig-animation kommer avsluta jobbet, och sĂ„ fort han stĂ„r upp mitt i tomma luften kommer han trilla ner.

VATTENBANOR

Nej, Nintendo. Tjugofem Är senare, och fortfarande gillar ingen vattenbanorna. Du kan inte hoppa i vatten. Det borde rÀcka som förklaring.