Reklam i spel är inte något nytt. Det har provats, men anses inte vara ett speciellt framgångsrikt sätt att samla intäkter. Men jag tror det här är något som kommer utforskas mer. Det borde i alla fall utforskas mer. Att reklam kan betala för stora produktioner är ju redan bevisat i och med tv-serier. Hur mycket betalar du för att titta på Dexter eller Californication? Såvida du inte köper DVD-samlingen – som också drar in en hel del pengar – betalar du egentligen ingenting. Varför? Reklam. Reklam är det enda skälet till att serier som Dexter och Californication ens existerar. Enda skälet till att de visas överhuvudtaget.

Så varför inte låta tv-spel följa tv-seriernas modell både i upplägg och finansiering? Det är redan vanligt med spel i episodformat, där en episod i veckan släpps under en kort period. Och vad är DLC-paket om inte kommande episoder? Hur skulle det se ut om ett spel som Uncharted 4 — utöver vanlig försäljning på skiva — även delades upp i fyra nedladdningsbara episoder som släpptes gratis under loppet av en månad? Kanske via en tjänst liknande OnLive. Hur lite hade DLC-äventyren till Mass Effect 2 och Fallout 3 kostat oss om de finansierades via reklam? Gratis? Problemet med reklam i spel har varit att det inte funnits något bra sätt att mäta hur många spelare reklamen når fram till eftersom spelaren ofta rör sig fritt i världen. Men hur skulle det vara om reklamen placerades på laddningsskärmen? Alla som spelar spelet kommer titta på laddningsskärmen. Man kan till och med förnya reklaminslagen med patchar.

Visst, laddningsskärmen tillför ofta en atmosfär till spelet. Bioshock, Fallout 3 och Dragon Age 2 är tre exempel på spel där laddningssekvenserna känns som en del av upplevelsen. Men är det inte även väldigt lätt att föreställa sig en laddningsskärm i Fallout 3 som gör reklam för verkliga produkter, men med ett hurtigt 50-talstema? Man gör ju redan reklam för fejkprodukter som Nuka Cola, så varför inte Coca Cola? I spel som Dragon Age 2 blir det desto svårare att få in reklamen utan att det påverkar helheten. Jag vet att många inte kommer gilla idén, men betalar ni verkligen hellre 500kr än kanske 150kr för ett spel bara för att slippa reklam? Vore det så hemskt om alternativet fanns? Betala 150kr för ditt spel och få reklam på laddningsskärmen, betala 500kr för ditt spel och slipp reklam helt. Vad skulle du välja?