Det hÀr var ett inlÀgg som jag skrev innan Spelkriget publicerade sin text om samma Àmne, och jag tycker de tvÄ texterna kompletterar varandra bra. SÄ innan eller efter ni lÀser den hÀr texten borde ni Àven ska lÀsa Jockes, om ni inte redan har det. Sen Àr det bara att hoppas pÄ att jag inte Àr sÄ sen in i debatten att alla redan tröttnat och gÄtt vidare.
Det uppstod en liten debatt pÄ Twitter angÄende recensioner som skrivs utan att skribenten spelat ut hela storylÀget. Eftersom jag recenserat spel sedan 2008 kÀnner jag att jag börjar fÄ lite koll pÄ hur det ligger till med utgivare, promotional copies och hela proceduren dÀr omkring. Eftersom jag ocksÄ skriver för Bonniers speltidning Laser kÀnner jag att jag Àven börjar ana skillnaderna mellan att skriva som en hobby för en sajt eller blogg, och skriva professionellt. Men jag ser mig sjÀlv som spelbloggare i första hand. Och för oss som faktiskt skriver gratis med begrÀnsad fritid för en mindre plattform finns det nÄgot som Àr sant för alla som vill fÄ ut en recension kring spelets release, och det Àr att deadline ger dig tvÄ val:
1) Kör en speedrun genom spelet och gör bara det som behövs göras för att sÄ fort som möjligt susa frÄn start till mÄl utan att se dig omkring eller utforska sidospÄr.
2) Ta god tid pÄ dig för att spela grundligt, lugnt, metodiskt, utforska omgivningar, insupa stÀmningen, vandra in pÄ sidospÄr, reflektera och spela spelet som de flesta kommer uppleva det.
FrĂ„ga dig sjĂ€lv om du kĂ€nner mer tillit för Ă„sikten tillhörande den som spelat 75% av spelets story synande och grundligt i sansat tempo, eller om du kĂ€nner mer tillit för Ă„sikten tillhörande den som spelat 100% av spelets story i stressigt tempo och tunnelseende. Det hĂ€r Ă€r sjĂ€lvklart en smaksak som mĂ„nga kommer svara olika pĂ„. Jag tror bĂ„da recensionsteknikerna missar ungefĂ€r lika mycket i lĂ€ngden, beroende pĂ„ om det handlar om Uncharted 3 eller The Elder Scrolls V: Skyrim â ett av dem funkar att stressa sig igenom frĂ„n början till slut, medan det andra spelet tjĂ€nar mer pĂ„ det grundliga spelandet Ă€ven om man inte nĂ„r eftertexterna. Men det Ă€r viktigt att veta nĂ€r man lĂ€ser obetalda spelbloggares recensioner, att det sĂ€llan eller aldrig Ă€r av samma kvalitet som de professionella skribenterna pĂ„ de stora plattformarna. Det beror inte bara pĂ„ kunskap kring mediet samt förmĂ„gan att uttrycka sig i skrift, utan Ă€ven det faktum att profesionella skribenter sĂ„ gott som alltid har mycket mer tid pĂ„ sig att spela, reflektera och skriva.
Det hĂ€r Ă€r problem vi inte kan komma ifrĂ„n sĂ„vida vi inte skriver recensionerna flera veckor efter spelets release, eller utgivarna blir bĂ€ttre pĂ„ att skicka ut spelen i tid. Jag önskar att jag kunde recensera alla spel pĂ„ samma sĂ€tt som jag recenserar för Laser â Ă€ven om den processen som sagt inte heller Ă€r idealisk â men som det Ă€r nu försöker jag göra det bĂ€sta av situationen. Ibland spelar jag ett spel tills jag kĂ€nner att oavsett vad som hĂ€nder de tvĂ„ sista timmarna kommer det inte nĂ€mnvĂ€rt att pĂ„verka mitt helhetsintryck frĂ„n de Ă„tta timmar jag redan spelat. Speciellt inte om det fram tills dess varit ett helt igenom uselt eller fantastiskt spel. Det tror jag alla spelbloggare som fĂ„r en viss mĂ€ngd spel kan skriva under pĂ„, dĂ„ mĂ„nga om inte alla ibland lĂ€mnar ett utlĂ„tande utan att antingen ha spelat hela Ă€ventyret eller ha skyndat igenom det för att klara deadline. Bara en sĂ„dan sak som att tvinga sig sjĂ€lv att spela trots att man egentligen inte Ă€r pĂ„ humör Ă€r sjĂ€lvklart nĂ„got som pĂ„verkar intrycket. Den amatörspelbloggare som pĂ„stĂ„r sig att aldrig nĂ„gonsin recenserat ett spel utan att antingen stressat sig igenom eller inte spelat ut hela Ă€ventyret har förmodligen bara recenserat tvĂ„ eller tre spel. Eller har massvis av fritid.
SĂ„ tro mig nĂ€r jag sĂ€ger att mĂ„nga av spelbloggarnas recensioner tyvĂ€rr inte alltid stĂ„r pĂ„ lika fasta grunder, och ni ska inte ta för givet att vi spelat spelen som de ska spelas. Inte ens om vi spelat till sluttexterna. För det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt som att sĂ€ga att sĂ„ lĂ€nge man spelat till slutet har man upplevt spelet. Att spela ett spel som det ska spelas Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt med resurserna som erbjuds oss smĂ„ttingar, sĂ„vida vi inte vĂ€ljer att ligga flera veckor efter (och dĂ„ kommer vi aldrig konkurrera med storsajterna och aldrig fĂ„ spelen tidigare) eller spenderar all vĂ„r fritid till att spela. Det kanske skaver i öronen pĂ„ nĂ„gra, men faktum Ă€r att vi arbetar med lĂ„ngt sĂ€mre förutsĂ€ttningar Ă€n de stora plattformarnas skribenter. Ăn sĂ„ lĂ€nge. Och man fĂ„r tills vidare rĂ€kna med att resultatet realistiskt sett pĂ„verkas av det, hur vi Ă€n gör.
Först vill jag dels tacka för en trevlig och intressant text och ett extra tack för lÀnken sÄklart.
Jag tycker du missar en viktig punkt nÀr det kommer till oss obetalda spelbloggare och det Àr en tredje vinkel man kan ha. IstÀllet för att vÀlja att antingen skynda igenom 100% eller njuta till 75% sÄ har vi möjligheten att spela ett spel till 100% för att sedan ge vÄr vÀlgrundade Äsikt.
DÄ möter vi problemet med att det kanske inte Àr lika aktuellt lÀngre, det tror vi pÄ Spelkriget att vi kan komma runt genom att försöka ge texter om spel i en form som inte bara Àr en ren konsumentupplysning utan erbjuder nÄgot annat. I mitt fall blir det troligtvis humor, i Fredriks fall mer av en teknisk vinkel eller en filosofisk fundering.
PÄ sÄ vis fÄr man lÀsaren intresserad av texten Àven om den Àr nÄgra veckor senare eller ett Är senare som min New Vegas recension. Som för övrigt Àr en av vÄra mer lÀsta texter sÄ det gÄr helt klart.
För att vara först har vi, som du konstaterar, redan förlorat chansen att vara.
Intressant debatt, fortfarande đ
Jag tycker dock att ni bÄda missar Ànnu en viktig aspekt.
Det finns en del spel som jag fÄtt och/eller köpt som har visat sig direkt oigenomspelbara. Jag har lidit sÄ mycket den första timmen att jag inte vill lÀgga min fritid pÄ att ens försöka spela spelet. Jag kan ta Metro 2033 som exempel dÀr spelmekaniken verkligen inte fungerar för mig. Och dÄ anser jag ocksÄ att man kan fÄ uttrycka det och att man som spelbloggare inte har nÄgon skyldighet att ha spelat igenom ett dÄligt spel frÄn början till slut bara för att kunna ge det en regelrÀtt recension.
Det Àr just dÀrför jag vÀldigt sÀllan skriver just regelrÀtta recensioner. Jag berÀttar istÀllet om hur jag upplever spelet nÀr jag kÀnner att jag har nÄgot att sÀga. Har jag bara spelat nÄgon timme sÄ kan jag meddela mina lÀsare: Jag försökte verkligen spela det hÀr spelet. Men det Àr sÄ fruktansvÀrt trÄkigt och dÄligt genomfört att jag inte vill fortsÀtta. Det sÀger ganska mycket om vad jag tycker om spelet i helhet.
Jag skriver helt pÄ min egen fritid pÄ den snÄla egentid jag har som smÄbarnsförÀlder. Jag ger alla spel jag spelar en chans, men till skillnad frÄn nÀr jag Àr anstÀlld pÄ en spelsajt för att skriva en recension sÄ kÀnner jag inget krav att pÄ samma sÀtt spela igenom hela spelet nÀr jag skriver pÄ min privata blogg.
Jag har aldrig sett min blogg som ett substitut för recenserande pÄ en spelsajt. Jag uttrycker Äsikter om spel vare sig de kommer efter en timme eller efter 40. Allt beror pÄ hur spelet pÄverkat mig. Det Àr dÀrför jag Àlskar bloggformatet. DÀremot Àr jag alltid Àrlig med hur lÀnge jag spelat.
hehe, jag tror inte alls pĂ„ att det hĂ€r skrevs innan Spelkriget publicerade sitt inlĂ€gg. Det Ă€r naturligt att snegla pĂ„ storebror/storasyster och apa efter, inget att skĂ€mmas för eller nĂ„got som behöver bortförklaras đ
à ter till Àmnet! Jag hÄller med Jocke hÀr (igen!) och kÀnner att spelbloggares recensioner lÀser jag för en helt annan sak Àn nÀr jag lÀser tex pÄ IGN. NÀmligen den personliga touchen som man har lÀrt sig att sina favoritspelbloggare har. Inte som i tex Level dÀr texterna hÄller typ samma profil. Utan pÄ bloggar kan det svÀnga bÄde hit och dit i texterna. Lite ovÀntade saker. I PC Gamer vet jag tex exakt vad jag kommer att fÄ, vilket jag iofs gillar. Men spelbloggares texter blir sÄ mycket mer. Och dÄ tycker jag faktiskt att spelbloggare som recenserar spel ligger mil före stora sajter och inte tvÀrtom. Det viktigaste Àr inte att fÄ ut recensionen samtidigt som spelet slÀpps, utan att det Àr en rolig text att lÀsa. Och dÄ gör det inget att den kommer ut 1-2-3-12 mÄnader efter spelet slÀppts.
Aftonsjaerna: Hahahahahaha so true đ
Emmy: Givetvis Àr det helt ok att inte spela klart spel man fÄr av just den anledningen du sÀger och skriva att man tycker sÄ. Vad jag vet Àr du alltid föredömligt noga med att just pÄpeka att du inte orkade spela spelet av nÄgon anledning, det har jag inget som helst problem med.
Det jag tycker du missar i debatten Àr en vÀldigt vÀsentlig faktor och det Àr fördelen spelbloggarna har.
Direktkommunikationen med lÀsarna, samt en nÀmre relation till lÀsarna.
Jag skulle vilja pĂ„stĂ„ att lĂ€sarna av (i detta fall) Svampriket Ă€r mer intresserade av vad du, Tommy och resten av redaktionen tycker om ett spel Ă€n att det presteras en framhastad recension ”dag ett”. BloggosfĂ€ren Ă€r i högre grad en personkult Ă€n average tidning. (Hur mĂ„nga lĂ€ser egentligen byline-raden i en tidning? I genomsnitt?)
LÀsarna har dessutom möjligheten att direkt stÀlla frÄgor och ifrÄgasÀtta och förhoppningsvis framvÀxer en diskussion om spelet, istÀllet för mÄnaden efter i insÀndaravdelningen i tidningen, eller i ett forum dÀr recensenten aldrig tittar, dÄ han fokuserar pÄ nÀsta stora sak och inte ett spel han spelade för ett par veckor sedan.
Rörande deadlines – jag tror inte en framstressad genomspelning pĂ„ lĂ€ttaste svĂ„righetsgraden eller en inkomplett genomspelning gör vare sig lĂ€sarna eller recensionen en tjĂ€nst.
Men om sÄ har skett tror jag det Àr ganska viktigt att vara helt transparent med det. Annars missleder man lÀsarna ganska sÄ grovt.
I min enkla mening dÄ.
Fredrik (Och mĂ„nga andra): Jag tror mĂ„nga vill vara först bara för att man slipper ”lĂ„na” sina ord. Ăr ett spel som du spelar först 2-3 mĂ„nader efter release jĂ€ttebra, sĂ„ har sĂ€kerligen nĂ„gon redan skrivit jĂ€ttemycket bra om det spelet. Jag försöker alltid hitta mina infallsvinklar, men det Ă€r inte alltid möjligt.
Jag vill inte göra som i nÄgot av alternativen som Tommy och Malmer nÀmner. Jag vill heller inte skriva regelrÀtta recensioner. Jag skriver hellre vad jag tycker medan jag spelar, nÀr jag hittar nÄgot som jag tycker Àr vÀrt att skriva om. Jag bedömer inte spelet i frÄga, jag berÀttar endast vad jag tyckte var intressant/trÄkigt/bra/anus. Sen kan jag bedöma i lugn och ro, nÀr jag har spelat klart. Vill jag skriva en ren recension dÄ sÄ kan jag göra det (inte troligt). Men för att sedan ge ett betyg, sÄ har vi vÄra mÄnadssummeringar.
Som jag kommenterat i Jockes inlÀgg sÄ ogillar jag idén om att forma en manual för hur en text om ett spel ska skrivas. MÄste Àr ett rÀtt fult ord.
..Jag behöver nÀmligen inget helhetsintryck. SÄdana skaffar jag mig sjÀlv.
@Anders: Och att vara ”först” drar naturligtvis en del trafik, vilket Ă€r ett Ă€ndamĂ„l i sig sjĂ€lvt. Precis som det Ă€r att vara kontroversiell och gĂ„ emot strömmen.
Jag hÄller med om att den typen av texter du Àr en stark föresprÄkare för defintivt Àr viktiga, kanske till och med viktigare om man vet vem författaren Àr (vilket blogglÀsare ofta gör).
Och nej, det Àr vÀl inte recensioner per se, mer ett kÀrleksbrev till spelet (om jag ska utgÄ frÄn din inFamous 2-text) eller en personlig reflektion över ens upplevelse med spelet.
Kan det klassas som recension? Ja, kanske. TolkningsfrĂ„ga. Viktiga? Ja, absolut. Kan det locka lĂ€sare att Ă„terkomma och kanske fĂ„ lĂ€sare att hoppa pĂ„ ett spel man missat, varit tveksam till – definitivt.
KÀnns lite som att det hÀr inlÀgget missar en viktig aspekt som jag tror skiljer iaf de flesta bloggare frÄn professionella spelrecenscenter.
Skillnaden jag tÀnker pÄ Àr motivering eller prioritering om man vill sÀga sÄ. En recensent spelar ett spel för recensionens skull. De flesta bloggare tror jag spelar spel för eget nöjes skull och skriver sedan om det.
Det finns sÄklart bloggar som strÀvar efter mer.. som den hÀr tex, men de flesta bloggare kÀnner sig nog ganska oberörda av den sjÀlvapplicerade stressen du nÀmner.
Med det i Ätanke har jag iaf sjÀlv svÄrt att se bloggar och riktiga spelsiter som konkurrenter. Jag konsumerar sjÀlv bÄde och i friska doser. Dock med vÀldigt olika förvÀntningar och skÀl till lÀsningen.
Familjenspel:
Tack detsamma!
Jag missar inte den punkten. Jag tar upp det alternativet i första stycket, fjĂ€rde stycket och femte stycket. De tvĂ„ punkterna gĂ€ller som sagt om vi spelbloggar vill ha en chans, och att vĂ„ra texter drar lĂ€sare samt Ă€r nĂ„gorlunda aktuella — vilket Ă€r en förutsĂ€ttning för att vi ens ska fortsĂ€tta fĂ„ spel öht. Utvecklare kommer prioritera en blogg Ă€nnu lĂ€gre om man vet att det tar tre veckor innan recensionen kommer upp.
Vi försöker lite samma strategi som ni, för det Ă€r sjĂ€lvmord att försöka tĂ€vla med storsajterna (med vissa undan tag — Halo Reach/Black Ops). Vi kör pĂ„ lustiga videobloggar eller ett grepp likt det vi tog pĂ„ L.A. Noire som blev vĂ€ldigt populĂ€rt. Ăven om det funkar bra för oss vore det ju trevligt om utgivarna prioriterade bloggarna lite högre sĂ„ att det var mer ett val Ă€n tvĂ„ng.
EmmyZ:
SĂ„ kĂ€nner jag ocksĂ„, Ă€ven om jag tyvĂ€rr inte kan göra sĂ„ nĂ€r jag möter ett otroligt pissigt pisspel som jag ska recensera för nĂ„got annat Ă€n Svampriket. đ Problemet pĂ„minner mig lite om sĂ„na dĂ€r spel som Ă€r bra eller helt OK tills 5-6 timmar in, dĂ„ brist pĂ„ variation fĂ„r mig att börja hata det. Vad gör man dĂ„, liksom? Alice: Madness Returns Ă€r ett sĂ„nt exempel, dĂ€r gameplay trĂ„kade ut mig enormt och miljöerna var det enda som fick mig att fortsĂ€tta.
AftonstjÀaerna:
Hehe. Ingen skam i att skriva ett direkt svar. Jag har gjort det mĂ„nga gĂ„nger. đ Men jag har bevis i min Twitter-feed, dĂ€r jag direkt efter sagda diskussion berĂ€ttar att jag redan skrivit inlĂ€gget.
Fredrik:
Jag tycker inte jag missar den punkten dĂ„ jag inte försökt trĂ€ffa den. Mitt mĂ„l Ă€r inte att trycka ner spelbloggar pĂ„ det sĂ€ttet. Jag besöker sjĂ€lv inga spelsajter, utan bara spelbloggar, av det skĂ€let du nĂ€mner. Jag kommer heller aldrig kĂ€nna mig lika passionerad över min delaktighet i sajter och Laser som jag kĂ€nner mig för Svampriket. đ
Och om du tittar pĂ„ nĂ€r vi publicerat vĂ„ra recensioner ser du klart och tydligt att vi aldrig skriver framhastade recensioner för dag 1. De publiceras oftast minst en vecka efter releasen. Förhoppningsvis kĂ€nns texterna vi skriver heller inte som nĂ„got framhastat. đ
Och jag hĂ„ller helt med att ideal Ă€r att berĂ€tta om man tagit sig frĂ„n start till mĂ„l sĂ„ fort som möjligt, eller om man utforskat varje vrĂ„ fram till 75% av spelet. Ăven om jag inte tycker nĂ„got av dem gör Ă„sikterna man uttrycker irrelevanta.
Holmberg:
Jag kan inte tala för andra spelbloggar, men av spelen som Svampriket tar pÄ sig Àr det bara hÀlften av dem som jag verkligen vill spela. VÀldigt fÄ titlar Àr spel jag skulle köpa sjÀlv. Kanske Àr Svampriket relativt ensamt om det, men jag vÄgar sÀga att varje blogg som fÄr spel dÄ och dÄ spelar nÄgot man tycker Àr piss och egentligen inte vill spela. Och dÀr kommer vi vidare till Emmys kommentar.
Och din syn pĂ„ bloggar och spelsajter lĂ„ter vĂ€ldigt hĂ€lsosam. đ
Samtidigt tycker jag det skulle vara trevligt om utgivarna Ätminstone gav bloggarna valet/chansen att konkurrera med spelsajterna inom vissa aspekter, om vi sÄ vill.
Personligen kÀnner jag ingen stress alls och kÀnner mig helt utanför hela den diskussionen, men sen bryr jag mig inte sÀrskilt om sidtrÀffar och sÄnt heller dÄ jag inte sÀljer nÄgra annonser eller liknande.
Jag gör en bedömning frÄn spel till spel hur mycket jag behöver spela för att kÀnna att jag kan ge min Äsikt och göra spelet rÀttvisa.
Det finns inte ett spel jag testat Àn sÄ lÀnge som lyfts av den sista timmen sÄ pass att min generella Äsikt om spelet Àndras. Tycker jag mig behöva ha en slags helhet som inte kan uppnÄs pÄ annat sÀtt Àn att 100%:a spelet sÄ gör jag det, men det Àr Àrligt talat lÀttrÀknat hur mÄnga gÄnger jag gjort sÄ (minus retroresan, men det Àr en annan typ av diskussion som förs kring spelen dÀr).
I mina bedömningar av spel ingĂ„r massvis med faktorer. En av dem Ă€r givetvis berĂ€tteri och tempo och annat likn. En klart större del, för mitt sĂ€tt att bedömma, Ă€r ”spelbarheten” det vill sĂ€ga hur det Ă€r att spela. Hur kĂ€nns det att ta sig fram i spelet? Om jag redan halvvĂ€gs tycker det Ă€r en trist resa spelar det ingen vidare roll om berĂ€ttelsen knyts ihop pĂ„ ett magnifikt sĂ€tt i spelets sluttimmar (Grand Theft Auto, jag tittar pĂ„ dig).
”MĂ„let Ă€r ingenting – resan Ă€r allt”, sĂ€ger vi i en bekant podcast och det Ă€r inte bara en kul ordleksslogan, det Ă€r sĂ„ jag lever och lĂ€r.
Alla bedömmer givetvis inte spel efter samma mÄtt. Men sÄ gör jag och dÄ Àr sluttexterna inte alltid relevanta för min bedömning.
—
Med det sagt vill jag ocksĂ„ pĂ„peka att jag nĂ€stan alltid spelar ”klart” spelen jag skriver om, dvs ser sluttexerna, provar alla mp-lĂ€gen ett par timmar och utforskar eventuella extraspellĂ€gen. Detta för att jag har ”TV-spels-OCD” – men jag tycker inte att alla MĂ STE göra likadant. Var person gör sĂ„ som passar den bĂ€st, sen fĂ„r lĂ€sarna avgöra vilken skribent som passar deras sĂ€tt att se pĂ„ spel.
âMĂ„let Ă€r ingenting â resan Ă€r alltâ. TĂ€nk sĂ„ det passar pĂ„ mycket. :p Jag brukar ocksĂ„ spela klart om det inte Ă€r ett pisspel. Som Magic The Gathering, till exempel. Jag hade spelat klart huvudkampanjen, men inte allt vid sidan om. Men eftersom det Ă€r samma upplĂ€gg tycker jag inte det behövs, och min Ă„sikt Ă€r just nu fortfarande av den natur som recensionen uttryckte. Och eftersom jag aldrig skriver ingĂ„ende om spelets story (eftersom jag sĂ„ gott som aldrig bryr mig om dem) kan jag hĂ„lla med om att det inte spelar nĂ„gon roll för mig hur slutet knyts ihop om största delen av resan dit inte var skoj att spela.
Om man Ă€r en blogg med en redaktion pĂ„ fem pers som ocksĂ„ publicerar recensioner, Ă€r man inte en spelsajt dĂ„? Ăr inte skillnaden rent semantisk?
Bra frÄga. En spelblogg Àr ju en sajt. Om spel. Jag vet inte vad skillnaden Àr, om det Àr antalet personer. Jag kÀnner lite att en spelsajt har mer fokus pÄ nyheter, har forum och mindre fokus pÄ personliga texter. Men det finns nog ingen precis definition som skiljer dem Ät.
Jag tror faktiskt att utgivare mycket vÀl Àr medvetna om att vi spelbloggare kommer senare med vÄra texter och faktiskt vÀlkomnar det. Ger spelen lite lÀngre svans. Spelmarknadsföring som skjuter av allt pÄ en lansering kommer misslyckas. Man mÄste ha lite lÀngre tÀnk, och dÄ Àr en text frÄn en spelbloggare perfekt för att hÄlla ett spel aktuellt.
Sen sĂ„ Ă€r det ju kul nĂ€r man fĂ„r spel skickat till sig, men det Ă€r knappast sĂ„ att mitt bloggande stĂ„r och faller med det (som jag skriver i min text i frĂ„gan). Inte heller Ă€r uppmĂ€rksamheten och ”dag ett” trafiken det absolut viktigaste heller. Kommentarer som kommer av att folk kanske testat ett demo eller lĂ€st om spelet pĂ„ andra stĂ€llen eller rentav redan Ă€ger det sjĂ€lv Ă€r mycket intressantare. Kommentarer Ă€r alltid intressantare Ă€n pageviews liksom.
Jag förstĂ„r inte den hĂ€r hetsen med att fĂ„ spel frĂ„n utgivare och dra en massa trafik. Jag har inte kontaktat en enda utgivare för New Game+’s rĂ€kning och jag fĂ„r inga spel alls (okej dĂ„, jag fick en Sims 3-expansion men det Ă€r ocksĂ„ allt). Min blogg Ă€r viserligen inte speciellt poppis om man kollar pĂ„ besöksstatistiken, men de som lĂ€ser kommenterar gĂ€rna och sĂ€ger tydligt att de vill lĂ€sa vad just jag tycker Ă€ven om jag spelar spel som Ă€r flera Ă„r gamla.
Jag kommer aldrig förstĂ„ hetsen att stressa för att vara först för att fĂ„ fler spel som man stressar sig igenom nĂ€r det bara Ă€r en fritidshobby och inte ett jobb. Jag kommer aldrig förstĂ„ att man vĂ€ljer ett sĂ„dant sĂ€tt framför att spela spelen man vill spela och skriva lĂ„nga texter om spelen man bryr sig om…
Jag kommer aldrig förstĂ„ Svampriket? đ
Spel-Malmer:
Ina:
Hehe, ja. Alla har olika ambitioner. đ
Jag tycker man ska ha en chans, oavsett vad man har för ambitioner. Sen vet jag att recensioner drar ganska fÄ lÀsare, sÄ Àr man ute efter trafik och kommentarer Àr recensioner helt fel vÀg att gÄ. Kollar man pÄ Svamprikets förstasida finns inte en enda recension. Svamprikets kÀrna Àr krönikor, retroresan, videobloggar och lÀsarnas kommentarer. SÄ jag har bestÀmt mig för att aldrig mer recensera spel som Sports Island 3D, sÄvida det inte Àr för Laser sÄ att jag Ätminstone fÄr nÄgot för mödan.
@Tommy: Nej, jag menade mest att det lĂ€t som du beklagade dig över hur synd det var om spelbloggarna som fick spel sĂ„ sent, och ”tvingades” recensera dessa i ett hetsigt tempo för att ”hĂ€nga med”.
Missförstod jag din poĂ€ng sĂ„ Ă€r det mitt fel. Det kĂ€ndes bara lite enkelt att klagogöra sig över att spel kom sent, att sajter och tidningar hade bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att spela igenom spelen ordentligt, och sĂ„ vidare, utan att belysa de faktiska fördelarna en spelblogg har gentemot den mer etablerade pressen. đ
Jag gillar ju vad ni skriver och sÀger inte att det Àr framhastat. MÄnadssummeringarna Àr ypperliga, och för min del (som lÀsare) kvittar det stenhÄrt nÀr en text om ett spel publiceras.
Men, vad gĂ€ller ”Utvecklare kommer prioritera en blogg Ă€nnu lĂ€gre om man vet att det tar tre veckor innan recensionen kommer upp” kan ju inte vara helt sant om man ser till den svenska bloggosfĂ€ren, och hur oproportionerligt mĂ„nga bloggar/twittrare som verkar fĂ„ promoexemplar utan att leverera recensioner? đ
En sak som fascinerar mig Ă€r uttrycket ”MĂ„let Ă€r ingenting â resan Ă€r allt”. Ni sĂ€ger det i ena andetaget men i andra spelar det ingen roll om resan nĂ„r sitt slut? Det blir för mig som att flyga till London men hoppa av nĂ„gonstans vid kusten.
JÀmför med andra medier, ser ni inte klart en film utan just nÀr kÀnslan Àr sÄdÀr som bÀst stÀnger ni av? LÀser ni inte de sista kapitlen pÄ en bok för ni har en bra kÀnsla?
SÀger man att resan Àr allt, res dÄ för guds skull klart..
Fredrik:
Jag skriver jĂ€ttegĂ€rna ett inlĂ€gg som heter ”Spelbloggarnas övertag” i framtiden. Men det hĂ€r inlĂ€gget heter ”Spelbloggarnas underlĂ€ge”. Det finns sĂ„klart bĂ„de för- och nackdelar.
Att ignorera promospel och Ă€ndĂ„ fortsĂ€tta fĂ„ dem Ă€r nog endast de stora förunnat. Jag tror inte Svampriket skulle komma undan med det. đ Ludde fĂ„r kĂ€mpa hĂ„rt ibland. Ocarina of Time fick vi till exempel inte alls. Det kĂ€nns ofta som att vi fĂ„r bottenskapet om nĂ„got blir över.
Familjenspel:
Ăr resan dĂ„lig kan ett bra slut inte rĂ€dda upplevelsen.
Som den som Àr ansvarig för att Svampriket fÄr spelutskick och har direktkontakt med distrubitörerna kan jag sÀga följande:
Visst Àr det som sÄ att en del distrubitörer inte förvÀntar sig eller ens krÀver att det skrivs om deras spel, de ser det som reklam vilket som, plus att de har budget att dela ut spel till höger och vÀnster. Men utan att lÄta allt för dryg Àr jag av den uppfattningen att Svampriket har fler distrubitörer knutna till sig Àn vad de flesta privata spelbloggar har. Flera av dem förvÀntar sig en text relativt snabbt, de frÄgar efter datum nÀr texten/recensionen ska publiceras och mÄnga efterfrÄgar Àven betyg.
@Familjenspel: Liknelsen haltar. Om du flyger till destinationen Àr det en pina tills du Àr framme.
Om du dÀremot fÀrdas pÄ ett metr trivsamt sÀtt, exempelvis cyklar, sÄ gör det ingenting om du bara kommer till Dover för cykeln har punka.
Jag bedömmer ju inte sluttexterna. Jag bedömmer resan dit.
@Sebastian Magnusson: Jag har inte den blekaste hur man definerar spelsite kontra spelblogg. Jag tror man ska vÀlja andra ord för diskussionens skull: Hobbyprojekt kontra proffs kanske?
Inför 2.0:s lansering diskuterades faktiskt att sluta kalla Svampriket för blogg. En del termer kastades runt. Spelzine bland annat. I slutĂ€ndan valde vi att behĂ„lla ”spelblogg” för att inte kladda runt för mkt med begreppen.
@Samson: Att fÄ punka och inte komma fram skulle vÀl troligtvis förstöra den fantastiska cykelresan? Minnet av din cykelsemester skulle dÄ inte bli allt det trevliga som skedde fram tills dess utan punkteringen och att du inte nÄdde fram.
Nu Àr det att hÄrddra det lite men för mig personligen Àr den fullstÀndiga resan och upplevelsen av den viktig. Hur ni andra sen gör Àr upp till er, men bör presenteras för lÀsaren. Alla kanske inte Àr som dig utan mer som mig? För att ÄtervÀnda till cykeln. Varför inte pÄvisa hur lÄngt du faktiskt cyklat.
Ludde: Det Àr helt ok att fÄ mycket spel, men dÄ bör man hinna med dem och kunna ge dem en rÀttvis bedömning. Att fÄ spel och kÀnna att man mÄste prestera betyg ger, tror jag, ger en sÀmre upplevelse och i förlÀngningen en sÀmre text.
Vi fÄr relativt mycket spel och jag har aldrig fÄtt en frÄga om nÀr en text eller betyg kommer ut. Det för mig Àr vÀldigt skönt och uppskattat.
Kanske Àr det sÄ att Svampriket har gÄtt frÄn att vara en personlig blogg till en spelsite?
Det finns spelbloggar som inte fĂ„r ett enda recensionsex sĂ„ att svampriket skulle vara i underlĂ€ge vet jag inte…
man bloggar ju för att man vill skriva av sig om saker och inte för att hela tiden komma med det senaste – isf fĂ„r man ju söka sig till att skriva för nĂ„gon spelnyhetssajt istĂ€llet
@Familjenspel: Javisst ska man redovisa hur mycket man har spelat. Det ska naturligt framgÄ i texten. Jag tycker inte man behöver en faktaruta som sÀger exakt hur mkt tid man spenderat och vilken bana man slutat pÄ, men om ett spel Àr sÄ skituselt att man inte vill spela mer pÄ 10:e banan sÄ kommer det framkomma i texten. iaf om jag stÄr som Skribent.
Ang. cykelsemsterliknelsen: ”Att fĂ„ punka och inte komma fram skulle vĂ€l troligtvis förstöra den fantastiska cykelresan? Minnet av din cykelsemester skulle dĂ„ inte bli allt det trevliga som skedde fram tills dess utan punkteringen och att du inte nĂ„dde fram.”
Du missförtÄr mig. Du Fà R inte punkan i Dover. Du har haft punka hela vÀgen och ger upp i Dover.
Radikal tanke: Om det nu Àr sÄ smÀrtsamt att spela igenom dÄliga spel man inte vill spela, och det Àr för hetsigt att spela igenom spel inför en deadline och Svamprikets kÀrna Àr krönikor, retroresan, videobloggar och lÀsarnas kommentarer.
Skippa recensionerna? SÀg nej tack till promo-ex. Slipp hela den stressen och spela igenom de spel ni VILL spela i den takt ni kÀnner för och skriv lÀngre, passionerade inlÀgg om dessa.
Bara en tanke. Nu förstĂ„r jag förvisso att gratis recensions-ex Ă€r gott, men om det Ă€r en sĂ„dan huvudvĂ€rk sĂ„ finns det ju enkla sĂ€tt att slippa huvudvĂ€rken och stressen. đ
Fredrik: VĂ€nta nu ge dem inga idĂ©er att bli mer som Spelkriget đ
@Familjenspel – Ingen risk!
@Fredrik – I framtiden kommer det inte alls bli lika pĂ„frestande för oss hĂ€r pĂ„ Svampriket att skriva om alla de spel vi fĂ„r. Ha i Ă„tanke att jag har Tommy har varit ensamma om att skriva, och en mĂ„nad dĂ„ vi fĂ„r uppĂ„t en 12 spel kan det bli lite kĂ€mpigt, Men nu Ă€r vi fler och i början av varje mĂ„nad fĂ„r alla reda pĂ„ vilka spel de ska spela, sĂ„ att vi kan förbereda oss och stĂ€lla in oss pĂ„ vad som komma skall đ
Familjenspel:
Beror vÀl pÄ hur mycket man tycker Svamprikets texter har förÀndrats sedan starten. Om man tycker de var mer personliga förr.
Normalniklas:
UnderlÀget jag talar om Àr gentemot plattformarna jag nÀmner i texten. Jag lade förresten upp nyheter för Pulse och Retry under ett par Är, och det Àr det trÄkigaste jag vet. :p
Fredrik:
Det var precis det jag nyss sa ju! đ
Tommy, Ludde: Nu förstÄr jag ingenting. Skulle ni, eller skulle ni inte sluta med recensioner? Eller bara sluta med recensioner av sÀmre/ointressanta spel (Och hur vet man det innan man spelat dom?)?
Tommy: Ja, jag citerade dig. Du uttryckte dig sÄ vÀl om Svampriket sÄ jag var tvungen att lÄna dina ord.
Fredrik:
Jag syftade sjÀlvklart inte pÄ citatet. Jag syftade pÄ det jag skrev alldeles efter delen du citerade:
”SĂ„ jag har bestĂ€mt mig för att aldrig mer recensera spel som Sports Island 3D.”
VarpÄ du skrev:
”SĂ€g nej tack till promo-ex. Slipp hela den stressen och spela igenom de spel ni VILL spela i den takt ni kĂ€nner för och skriv lĂ€ngre, passionerade inlĂ€gg om dessa.”
You see? Ingen vill lÀsa recensioner om Sports Island 3D, och jag vill inte spela. SÄ jag tÀnker göra precis det du sÀger.
Tommy: Sorry, jag mĂ„ste ha missat precis den kommentaren. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga nu. DĂ„ förstĂ„r jag bĂ€ttre vad du syftade pĂ„. Nu syftade jag iofs pĂ„ recensioner överlag. đ
Recensioner Ă€r ju Ă„siktsjournalistik eller Ă„siktsskriveri eller vad man nu kan tĂ€nkas kalla det och inte en objektiv text. En recension bör inte sĂ€ga ”Det hĂ€r Ă€r ” utan ”Det hĂ€r Ă€r MIN upplevelse av ”. Bör det dĂ„ inte i teorin vara upp till recensenten i frĂ„ga att sjĂ€lv vĂ€lja hur hon eller han spelar spelet?
Jag Ă€r medveten om att det inte Ă€r sĂ„ ”det funkar”, men vore det inte nĂ„got att ha i Ă„tanke nĂ€r man lĂ€ser en recension?
Sedan kan jag absolut hÄlla med dem som vill att recensenten Àr Àrlig med hur mycket hon eller han spelat, men jag tycker inte att det ska vara ett krav att skriva det.
P.S. Det hĂ€r Ă€r MIN upplevelse av vad en recension Ă€r, inte ”Det hĂ€r Ă€r en recension” đ D.S.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/extra-credits/3587-Game-Reviews
Extra Fucking Credits. <3
Niklas: Tack! Det Àr det jag har försökt fÄtt fram i mina kommentarer i denna debatt. Det behövs ingen handbok!
Hahaha, ja Black Ops recensionen var tamejfan guld. Tror det Ă€r detta som gör bloggformatet för mig. Nu har jag inte sett sĂ„ mycket mer av dessa utsvĂ€vningar pĂ„ ett tag, och helt Ă€rligt har den hĂ€r sidan tappat lite i kvalitet gĂ€llande recensioner (Duke Nukem… Shadows of the Damned… ni hajjar) men jag Ă€r helt med pĂ„ noterna att det ligger en skillnad mellan professionella recensioner och sĂ„dana i bloggformat. VĂ€ntar med spĂ€nning tills LEVEL lĂ„ter unga fröken Ekberg sĂ€tta sin sĂ€regna prĂ€gel pĂ„ Ă€ven recensionerna. Senaste kĂ€ndes allt för mycket som att hon försökte anpassa sig efter en mall.
@Nicke: Vad vare för fel pÄ Dukereccen nudÄ! det Àr definitionen av kvalité XD
Tommy: Jag kan hĂ„lla med om att det kĂ€nns lite omotiverat varför utgivarna hĂ„ller pĂ„ recensions-ex nĂ€r det gĂ€ller iaf mer etablerade bloggar…Kanske beror det pĂ„ nĂ„t juridiskt meck.. en spelsite i form av företag gĂ„r att hĂ€nga i stora stĂ€mnings-galgen om den bryter mot ett NDA?
SÄ ja.. jag hÄller vÀl med om att om ambitionen finns sÄ borde det inte finnas nÄgra större hinder för att ge bloggare samma chans som en proffs-site.
Med det sagt sĂ„ tycker jag du ska lĂ€gga mer tid pĂ„ att spela spel du sjĂ€lv gillar och vill lira đ
Det hĂ€r var ju en bra text (Ă€ven om jag saknar ett s i ”profesionella skribenter” lite högre upp), men jag sitter mest och funderar vad det Ă€r för resurser och förutsĂ€ttningar du pratar om.
Jag recenserade hos dÄvarande GRRLGAMER mellan 2005-2009. Mitt i detta frilansade jag för SuperPLAY. Sedan 2009 driver jag min spelblogg RPGaiden och sedan tidigare i Är skriver jag hos Level 7.
Under min tid hos GG sĂ„ fick jag kanske 5 recensions-ex av över 30 recensioner som jag gjorde. För mig var det den största betalningen, och aldrig nĂ„got jag förvĂ€ntade mig att fĂ„. NĂ€r det flöt pĂ„ som bĂ€st skrev jag tvĂ„ recensioner per mĂ„nad (ungefĂ€rligt). Till 90% av fallen spelade jag klart spelen, om det inte var ett mycket trĂ„kigt spel som jag inte lĂ€ngre stod ut med. Eftersom pengar inte var en faktor sĂ„ kunde man böja pĂ„ en deadline nĂ„n gĂ„ng, men det hĂ€nde mycket sĂ€llan. PĂ„ SP var det förstĂ„s annorlunda, pĂ„ en tidning kan man inte skrika ”stoppa pressarna!” och det var trĂ„kigt att ibland inte hinna spela klart innan recensionen skulle ivĂ€g. För min del hörde recensions-ex till ovanligheterna. Minns nĂ€r jag skulle spela Tales of the World och det stod mellan att de köpte spelet för att lĂ„na ut det till mig, eller att jag köpte spelet sjĂ€lv. Jag valde dĂ„ det sistnĂ€mnda. Med tanke pĂ„ att jag i stort sett ocksĂ„ bara spelar JRPG:n sĂ„ var det ganska sjĂ€lvklart att jag importerade mĂ„nga spel. Inte heller Level 7 har behövt skicka ut nĂ„got spel till mig Ă€nnu, bara för att jag ser till att köpa allt sjĂ€lv.
NÄvÀl.
NÀr det kommer till min blogg, sÄ ser jag dÀr den största möjligheten att skriva pÄ mitt sÀtt, att skriva om det jag vill. Eftersom en deadline inte Àr en faktor sÄ anser jag att jag kan ta till mig ett spel bÀttre Àn vad jag skulle göra under press. Vad jag menar Àr alltsÄ att jag vill tro att mÄnga bloggar (kanske inte de flesta) lÀgger manken till och ser till att skriva vettiga texter. För mig ligger motivationen i mitt nÀstan outsinliga intresse och i den tacksamhet man kÀnner nÀr man blir lÀst och kanske fÄr en kommentar.
Jag vet inte hur recensions-exfrekvensen Ă€r ute pĂ„ bloggar, eller vem man ska flirta med pĂ„ Twitter för att fĂ„ spel hemskickade – men vet ni vad, det har aldrig varit chansen att fĂ„ gratis spel som har legat till grund för mitt skrivande. Visst har bloggare makt idag, vissa mer Ă€n andra, men jag stĂ€ller mig frĂ„gande till attityden att man ”ska fĂ„ spel”. Jag recenserar det jag vill, och jag kan ge bĂ„de ris och ros dĂ€r det krĂ€vs. Om jag skulle fĂ„ ett spel skickat till mig, som jag inte alls Ă€r sĂ€rskilt intresserad av, sĂ„ har vĂ€l speltillverkaren rĂ€tt att krĂ€va en motprestation av mig. Detta kan i sin tur leda till problem, i mina ögon. Helt plötsligt Ă€r man ”köpt” och gratisspelet blir till lite av en muta som sĂ€ger ”skriv positivt”.
Om jag nÄnsin skulle fÄ ett hett efterlÀngtat spel hem i brevlÄdan sÄ skulle jag bli överlycklig, ja, jag skulle nog se det som ett privilegium. Men jag kan inte tÀnka mig att ha som krav pÄ distributörer, att bara för att jag har valt att lÀgga min fritid pÄ ett brinnande intresse, sÄ ska jag per automatik fÄ saker.
Var denna hets om att ha en recension ute till release kommer ifrĂ„n Ă€r nĂ„got jag verkligen undrar. Vad Ă€r det som tvingar er till detta? Ăr det ert eget brinnande intresse? Ăr det ett försök till att efterlikna ”riktiga” spelsidor/tidningar? Ăr det för att vinna lĂ€sare? Att prestera under sĂ„dan press mĂ„ste vĂ€l onekligen ta ifrĂ„n spelupplevelsen och möjligen göra sĂ„ att recensionen inte fĂ„r vĂ€xa till den text den kunde vara, om den dĂ€r stressen inte fanns.
För att sjÀlv svara pÄ min frÄga i början sÄ anser jag att förutsÀttningarna för att man ska kunna driva en blogg Àr att dels ha nÄgot man vill skriva om, att kunna avsÀtta tid för projektet och att man ska kunna skriva mer Àn hjÀlpligt. Resurserna som krÀvs för den typ av blogg som sÄ mÄnga av oss driver idag Àr en tv+konsol/dator, och spel att sÀtta i vÄr hÄrdvara.
I ett försök att knyta ihop den hÀr sÀcken, som spretar Ät alla hÄll (jag menar, kolla pÄ klockan), sÄ Àr jag av Äsikten att man gÀrna spelar klart spel innan recension pÄbörjas. DÀremot kan man ju sluta spela ett spel mitt i för att det Àr vÀrdelöst och dÄ skriva det i sin recension. Det Àr ocksÄ tillÄtet.
(UrsÀkta om denna kommentar blev knasig eller dÄligt formulerad, Àr trött, men kunde inte lÀgga mig innan jag sagt mitt. ^^)
Lania:
Oups, jag fick 3/4 professionella rÀtt i alla fall, eller nÄgot sÄnt. :p
LĂ„ter konstigt att du inte fick promotional copies av SP. Ă andra sidan fick jag inte promotional copy av Kirby’s Epic Yarn nĂ€r jag recenserade det för Laser. Vanligtvis Ă€r det inga problem med att hinna spela fĂ€rdigt spelen nĂ€r man skriver för en plattform som fĂ„r spelen vĂ€ldigt tidigt, men i det hĂ€r fallet hade jag lĂ„nat bĂ„de konsol och spel frĂ„n Ludde och hann bara nĂ€stan klart innan jag skulle ut pĂ„ resa och var tvungen att lĂ€mna tillbaka.
Jag tror inte alls pÄ nÄgot vis att bloggskribenter Àr köpta nÀr de fÄr spel av utgivare. Jag kÀnner inte alls att jag inte kan lita pÄ spelbloggar, stora som smÄ, nÀr jag lÀser deras recensioner av spel de fÄtt. Jag kÀnner heller inte en rÀdsla för att sÄga sönder spel vi fÄtt totalt, vilket jag hoppas mina nollor och ettor i betygshistoriken förtÀljer. Jag tror alla har sÄgat sönder ett spel de fÄtt. Jag tror ocksÄ, som du sÀger, att de allra flesta lÀgger manken till för att skriva bra texter om spelen.
Recensioner Àr en fÀrskvara. VÄr motivation Àr densamma som din; vi tycker om att bli lÀsta. Jag tror vÀldigt fÄ bloggare Àr likgiltiga inför om de har 1 eller 100 lÀsare. NÀr jag lagt ner massor av research, tid och arbete pÄ en text vill jag att sÄ mÄnga som möjligt lÀser den. Nu lÀgger vi alla recensioner i slutet av mÄnaden, sÄ vi har nÀstan alltid gott om tid. Jag skulle dÀrför inte sÀga att vi stressar ut recensioner. Men vi försöker fÄ ut ett spelintryck sÄ fort som möjligt, efter att vi gÀrna spelat Ätminstone hÀlften.
Och jag tror vi Àr ganska överens i din slutsats. Slutar man mitt i borde man nog nÀmna det. Slutar man innan den sista timmen av totalt tio timmar gameplay Àr jag inte lika petig, speciellt om man som jag aldrig bryr sig om storyn. Och speciellt om spelet varit helt fantastiskt eler fullkomligt uselt under dessa 9 timmar.
Tommy:
Olika spelbloggar har olika fokus. Jag t ex, Àr inte alls ute efter att vara först med nÄnting, och jag Àr inte sÀker pÄ att jag hÄller med dig om att en recension Àr en fÀrskvara. Jag antar att den Àr det om personen som lÀser avvaktar med att köpa ett spel tills han/hon/hen har fÄtt tillrÀckligt med kött pÄ benen.
I de flesta fall fungerar inte jag sÄ. (Det har hÀnt en gÄng att recensioner hos RPGamer och RPGFan fick mig att avstÄ frÄn köp, och det gÀllde Dawn of Mana till PS2. Fast Ä andra sidan, Mana-spelen har ju inte varit sÄ poppis över huvud taget de senaste Ären, sÄ det kan lika gÀrna ha varit det som var orsaken.)
Recensioner Àr en sorts en samhÀllstjÀnst (jag lÀste nÄt liknande hÀr ovan nÄnstans), men Ä andra sidan Àr det ocksÄ en ytterst personlig Äsikt som yttras. DÀrför kan jag i alla fall tycka det Àr kul att lÀsa recensioner av spel lÄngt efter att de har slÀppts, mest för att se om personen i frÄga tyckte som jag.
NĂ€r jag lĂ€ser recensioner pĂ„ RPGamer och RPGFan sĂ„ Ă€r jag oftast mycket försiktig. Jag Ă€r dels rĂ€dd att texten ska förtĂ€lja för mycket om spelet, saker jag inte vill veta (och det Ă€r nödvĂ€ndigtvis inte ”spoilervarningar” jag pratar om hĂ€r) och dessutom kan det finnas risk för att hypen man redan kĂ€nner blir övervĂ€ldigande, men sen blir man besviken pĂ„ spelet.
Vad jag rantar om hÀr Àr vÀl egentligen det faktum att ni och mÄnga andra bloggar har en viss inriktning (vill vara först och pÄ det sÀttet ocksÄ kanske vill betona er som mer proffsiga). Med den framtoningen sÄ kanske ni anser er ha rÀtt att fÄ spel lika snabbt som de skribenter som fÄr betalt, Àven fast ingen egentligen bett er att göra det ni gör. (Hoppas du fattar vad jag menar.) Det Àr ju bra att ni har gott om tid att recensera som det ser ut nu och all heder till er för det jobb ni lÀgger ner pÄ sidan, men tror ni inte att ni skulle ha minst lika mÄnga lÀsare Àven om fokus inte lÄg pÄ att vara snabba med recensioner? Bara en tanke.
Vad gÀller recensions-ex sÄ menade jag inte att sÀga att man per automatik blir köpt för att man fÄr ett spel, men kanske det finns risk att man skriver mer positivt för att i fortsÀttningen fÄ spel? Det hÀr Àr alltsÄ bara vilda teorier, jag köper ju mina spel, baske mig! ;P Och jag vill nog fortsÀtta att ha det sÄ, för om det droppade ner en massa spel hela tiden, och kanske titlar jag absolut inte Àr intresserad av, sÄ skulle jag bara kÀnna mig stressad och pressad och den kÀnslan vill jag absolut inte ha nÀr jag jobbar pÄ min blogg.
Ni har ju dock en liten annan situation i o m att ni Ă€r flera och kan dela upp arbeten, ni Ă€r ju som en mini-redaktion. Jag Ă€r ju trots allt bara en one-woman-show, men jag kĂ€nner stolthet i det lilla jag gör och skiter fan i om jag Ă€r först, störst, bĂ€st eller vackrast. Jag har roligt och gillar nĂ„n det de lĂ€ser hos mig, all the better. đ
Lania:
Vi försöker inte vara först med recensioner. För det första Àr det i stort sett omöjligt eftersom de stora sajterna har sina recensioner redo innan vi ens fÄtt spelet. För det andra publicerar vi som sagt de flesta recensionerna i slutet av mÄnaden. Det vore en konstig strategi om vi var ute efter att bara först.
Texten handlar inte om hur Svampriket skulle stressa ut recensioner, utan om hur bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Om att det inte Ă€r sĂ„ enkelt som ”bara man spelat klart”, utan Ă€ven om hur man spelat. En blogg som publicerar de flesta av sina recensioner i slutet av mĂ„naden Ă€r nog inte sĂ„ pigg pĂ„ att hĂ€nga med, sĂ„ texten gĂ€ller inte sĂ„ mycket Svampriket.
Och som jag sagt hÀr i kommentarerna sÄ drar recensioner inte alls lika mÄnga lÀsare som krönikor, sÄ jo vi skulle nog ha ungefÀr lika mÄnga lÀsare utan dem. VÀldigt fÄ kommer till Svampriket för att lÀsa recensioner.
Det finns risk att nÄgon bloggare skriver positivt för att fÄ fler spel. Precis som att det finns en risk för att sajter frÀmjar utgivare som köper reklamplats. SvÄrt att komma ifrÄn, men inget som jag tror Àr vanligt.
Men det Àr som du sÀger, viktigt att komma ihÄg att det hÀr ska vara skoj, och inget annat. Speciellt nÀr man inte tjÀnar mer Àn lÀsare pÄ det.
MÄste bara kommentera lite mer, sÄhÀr i vaket tillstÄnd.
FrÄn din text:
”SĂ„ tro mig nĂ€r jag sĂ€ger att mĂ„nga av spelbloggarnas recensioner tyvĂ€rr inte alltid stĂ„r pĂ„ lika fasta grunder, och ni ska inte ta för givet att vi spelat spelen som de ska spelas.”
Jag undrar lite vem/vilka du talar för Tommy. Kan du verkligen tala för alla spelbloggar dÀr ute, eller pratar du bara för Svamprikets del? Det lÄter lite som bÄde och i den hÀr meningen. Jag mÄste sÀga att jag tycker det Àr lite konstigt argument, och ljuder illa att döma ut bloggares recensioner eller texter, vem vet vilket arbete som ligger bakom. à terigen, det hÀr problemet om att inte hinna spela, eller stressa, eller vad det nu Àr skulle ju inte existera om man tog bort kravet pÄ att vara snabb som attan, och som en spelblogg kan man ju göra just det! Ser man till mÄnga kommentarer hÀr ovan sÄ kÀnns det ju inte som att folk lÀser bloggar för att de Àr först med det senaste liksom.
FrÄn ditt svar till mig:
”Nu lĂ€gger vi alla recensioner i slutet av mĂ„naden, sĂ„ vi har nĂ€stan alltid gott om tid. Jag skulle dĂ€rför inte sĂ€ga att vi stressar ut recensioner.”
SĂ„ med andra ord, det du tar upp i den text Ă€r inte ens en realitet för er pĂ„ Svampriket? Ni har lĂ€get under kontroll? Jag undrar lite varför du negerar en av dina största stĂ„ndpunkter i texten. Hur ska du ha det? đ
Vidare i din text:
”Att spela ett spel som det ska spelas Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt med resurserna som erbjuds oss smĂ„ttingar, sĂ„vida vi inte vĂ€ljer att ligga flera veckor efter (och dĂ„ kommer vi aldrig konkurrera med storsajterna och aldrig fĂ„ spelen tidigare) eller spenderar all vĂ„r fritid till att spela.”
Det kanske redan har diskuterats tillrÀckligt om hur man ska spela spel, men om vi tar rollspel som exempel sÄ kan man ju antingen spela from start to finish (eller avbryta mitt i för att det Àr horribelt och dÄ framföra det i sin text), eller sÄ spenderar man 100+ timmar genom att hitta alla de bÀsta vapnen eller hemliga grottor, med mera. Vilket sÀtt Àr mer rÀtt? Det som passar den som spelar förstÄs. En Äsikt Àr en Äsikt Àr en Äsikt och inte lag eller absolut sanning. Moving on.
Svampriket Ă€r ett fritidsprojekt, no? Eller jobbar ni alla heltid med Svampriket? Jag tycker det Ă€r sjukt bra att man tar sin hobby seriöst, och verkligen brinner för det, men jag förstĂ„r inte varför det ska jĂ€mföras med de stora etablerade sajterna och buhu vi fĂ„r ingen chans. FĂ„r man inte spel man vill ha kan man vĂ€l köpa dem, eller? đ
Det diskuterades i kommentarerna ovan vad som skiljer en spelsite och en spelblogg. Min personliga Ă„sikt Ă€r att det i mĂ„ngt och mycket handlar om pengar. Annonsering (pĂ„ sidan alltsĂ„). Etablering (hur mĂ„nga Ă„r man funnits i etern). Typ. Det Ă€r kanske Ă„t det hĂ„llet ni vill ta Svampriket? Jag tror att det Ă€r möjligt, om det Ă€r det ni vill, men dĂ„ fĂ„r ni nog stĂ„ ut med att ”hanka er fram” ett tag, innan ni blivit sĂ„ stora att annonsörer vill vara med och lattja.
Aaaanyways, det hĂ€r kanske blev en massa ordbajseri. Jag Ă€r visserligen vaken men har inte Ă€tit nĂ„nting idag sĂ„ ja, osammanhĂ€ngande eller upprepande förklaras av detta. đ
Nu blir jag lite nyfiken pÄ vilka de hÀr bloggskribenterna Àr.
De som tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Av de som har kommenterat hÀr verkar ju inte sÀrskilt mÄnga kÀnna att de tvingas kompromissa, eller att de har ett underlÀge i jÀmförelse med spelsajter. SÄ jag förstÄr inte riktigt vilka det Àr du syftar pÄ, nu nÀr jag Àntligen fattat att det inte var Svampriket du syftade pÄ.
Tommy:
Nu Ă€r det lite osynk med svar och kommentarer hĂ€r men ja, min förra kommentar var ju Ă€ndĂ„ inte direkt svar till dig, mest en massa undringar. Du svarar nĂ€stan pĂ„ en av dem dock och det Ă€r nĂ€r du sĂ€ger ”Texten handlar inte om hur Svampriket skulle stressa ut recensioner, utan om hur bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella.”
Oki. DĂ„ mĂ„ste jag vara tappad bakom en vagn eller nĂ„t, för jag tycker att du tar upp just dig sjĂ€lv och Svampriket ganska mycket. đ
”Men jag ser mig sjĂ€lv som spelbloggare i första hand.” – med andra ord sĂ„ handlar texten om dig som bloggare pĂ„ Svampriket, för du spelbloggar vĂ€l inte nĂ„n annanstans?
”Tidningar som Gamereactor och sajter som IGN fĂ„r recensionsexemplaren lĂ„ngt före oss spelbloggar. /—/ Vi spelbloggar fĂ„r vara glada om vi fĂ„r spelen tvĂ„ dagar innan release, eller ett par dagar efter. /—/ Personligen vĂ€ljer jag spelstil beroende pĂ„ hur pass högprofilerat spelet Ă€r, samt vilken
genre det tillhör. Det innebĂ€r att jag gjort mig skyldig bĂ„de till att stressa igenom spel pĂ„ lĂ€ttaste svĂ„righetsgraden, sĂ„vĂ€l som inte spelat dem Ă€nda till slutet. Men Ă€ven om jag skulle ha tid att spela ett spel grundligt, hela vĂ€gen till slutet, och sedan skriva en recension om det hade det Ă€ndĂ„ inte givit mig tid att reflektera.”
HÀr tar du upp dig sjÀlv som exempel igen, och du undrar jag hur du vill att jag ska tolka dig i texten. Talar du om dig sjÀlv som skribent för Svampriket, eller pratar du om dig sjÀlv som recensent för Laser? För om det Àr Laser du pratar om sÄ sÀger du ju emot dig sjÀlv, dÄ du anser att etablerade skribenter pÄ nÄt sÀtt skulle ha mer tid nÀr det kommer till det Àr med spela, reflektera, skriva. Och om det Àr om dig pÄ Svampriket sÄ talar du ocksÄ emot dig sjÀlv nÀr du till mig skriver att din text inte alls handlar om hur saker och ting Àr för dig hÀr.
”Men det Ă€r viktigt att veta nĂ€r man lĂ€ser obetalda spelbloggares recensioner, att det sĂ€llan eller aldrig Ă€r av samma kvalitet som de professionella skribenterna pĂ„ de stora plattformarna. Det beror
inte bara pÄ kunskap kring mediet samt förmÄgan att uttrycka sig i skrift, utan Àven det faktum att profesionella skribenter sÄ gott som alltid har mycket mer tid pÄ sig att spela, reflektera och
skriva.”
Ganska starka ord att sÀga, och vilka bloggar Àr det som Àr utpekade? Vilka anser du har sÀmre skriftsprÄk, vilka Àr det som har lagt ner yttepyttelite tid pÄ ett spel men ÀndÄ vÄgar vÀltra sig i Äsikter och vilka Àr dessa betalda skribenter som har enormt med tid att ta sig igenom ett spel, reflektera och skriva?
Om nu detta inlÀgg inte alls handlade om Svampriket, utan bloggskribenter överlag sÄ undrar jag om du faktiskt har pratat med bloggare, gjort nÄn större research kring detta heta Àmne, som understryker det du skriver hÀr? Eller Àr det bara Äsikter tagna ur luften eller sÄ som du ser pÄ saken?
Jag behöver Ă€ta… -_-
@Fredrik: Som bloggare har jag, som sagt, aldrig kÀnnt den pressen, men nÀr jag skrivit för en mindre spelsajt som t ex Gameplayer har det ofta hÀnt att jag kÀnnt mig stressad för att hÄlla en deadline som satts för att konna konkurera med storlirarna pÄ GR, loading, FZ och de andra större siterna.
Nu Àr inte gameplayer en blogg per definiteion, men den Àr storleksmÀssigt inte sÄ lÄngt frÄn de större bloggarna (tror jag i alla fall).
Bloggar som siktar pÄ att försöka konkurrera med de regelrÀtta spelsiterna Àr vÀl de som kan tÀnkas sitta i denna situation. jmf hur det ser ut pÄ andra sidan atlanten mellan sÀg IGN och Destructoid.
Jaja, jag kÀnner mest att jag svamlar runt sÄ jag ska nog vara tyst nu.
Lania:
Jag tycker inte man ska behöva tolka det som att jag talar om alla bloggar nÀr jag faktiskt specificerar vilka sorters texter jag talar om redan i inlÀggets första stycke.
Ja, stressen försvinner om man ger upp ambitionen att vara aktuell. Men vill en blogg vara aktuell har jag inga problem med att lÄta den vara det, sÄ lÀnge som lÀsarna Àr medvetna om förhÄllandena.
Ja, vi har lÀget under kontroll pÄ Svampriket. Speciellt nu nÀr vi Àr fem. Betyder det att vi aldrig nÄgonsin fÄr det minsta lilla stressigt? Nej. Men inte mer Àn vi stressar med krönikor. Betyder det att min poÀng negeras om den inte kan tillÀmpas pÄ just precis Svampriket? Nej.
Varför jÀmföra med de stora sajterna? För att alla har olika ambitioner. Vissa siktar högt, stÀller höga krav och Àr OK med att spela 5 timmar om dagen för att uppnÄ mÄlet. Jag Àr dock inte en av dem, men tycker de Àr vÀrda chansen att konkurrera. Ja, de kan köpa spel. Men det hjÀlper dem knappast att fÄ ut recensioner i god tid utan att stressa.
SVAR PĂ DIN KOMMENTAR #2:
InlÀgget Àr inte menat att handla sÄ mycket om specifikt Svamprikets stress. DÀremot inkluderar jag Svampriket nÀr jag sÀger att bloggrecensioner inte ska hÄllas till samma standard som betalda recensioner. Det har inte bara med stress att göra.
Vilka bloggar Àr utpekade? Speciellt den typen jag som sagt beskriver i första stycket. Generellt Àven bloggar som Svampriket. Det gÀller inte bara recensioner, utan Àven krönikor och artiklar. Visst finns det nÄgra fÄ undantag, Blog Em Up Àr ett av dem.
NĂ€r du ber mig peka ut och namnge specifika bloggar som har dĂ„ligt skriftsprĂ„k tycker jag vi nĂ€rmar oss en sorts diskussion som jag inte Ă€r intresserad av att föra — speciellt dĂ„ skriftsprĂ„k inte var inlĂ€ggets fokus. Vill du prata om just det fĂ„r du kontakta Mats Nylund, som skrev ett inlĂ€gg om det pĂ„ FZ. Men inte ens han namngav dem, för det Ă€r lite onödigt.
Om jag gjort nÄgot research? Jag vet hur de stora plattformarnas resurser och arbetsförhÄllanden ser ut, och jag vet hur bloggarnas resurser och arbetsförhÄllanden ser ut. Jag förklar det i inlÀgget.
Fredrik:
Alla. Alla bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Jag förklarar varför i inlÀgget. Det Àr inte sÄ svÄrt att rÀkna ut sjÀlv eftersom bloggarna inte ens fÄr spelet förrÀn de första recensionerna redan varit ute nÄgra dagar, och spelet ofta till och med redan Àr slÀppt.
@Tommy: Nu förutsÀtter du att Alla bloggskribenter vill vara aktuella. Okej, det Àr den premissen blogginlÀgget har.
Argumentationen gör gÀllande att om man vill vara aktuell sÄ mÄste man kompromissa. Fine. Det kan jag köpa. Men mÄnga (hÀr) hÀvdar att sÄ inte Àr fallet.
Min förvirring Ă€r att texten verkar pĂ„visa att det handlar om Svampriket, ”jag ser mig sjĂ€lv som spelbloggare”, ”för oss som faktiskt skriver gratis”, ”lĂ„ngt före oss spelbloggar”, ”om vi kĂ€mpar hĂ„rt”. SĂ„ min förvirring var inte helt ogrundad.
SĂ„, om det inte Ă€r Svampriket du snackar om, vilka Ă€r de dĂ„ ökĂ€nda spelbloggarna som kompromissar med sina dagsfĂ€rska recensioner? đ
Det faktum att du definerar det sĂ„hĂ€r: … som faktiskt skriver gratis med begrĂ€nsad fritid för en mindre plattform – jag ifrĂ„gasĂ€tter fortfarande hur mĂ„nga av dessa ( som per din definition borde innefatta alla svenska spelbloggare, typ ) som ens försöker fĂ„ ut dagsfĂ€rska recensioner. Jag kan inte komma pĂ„ sĂ€rskilt mĂ„nga.
Eller Àr det ett rent hypotetiskt underlÀgesförhÄllande du beskriver?
@Fredrik: 1) Nej, det gör jag inte. 2) Jag har inte sett nĂ„gon hĂ€vda att denne kan uppfylla mitt exempel. 3) LĂ€s vad jag skrev till Lania angĂ„ende det. 4) ĂkĂ€nda? 5) Och varför tror du det Ă€r sĂ„? Precis.
Vad Àr det som Àr sÄ otroligt svÄrt att förstÄ med att man inte ska förvÀnta sig samma produkt frÄn bloggar som frÄn Edge och IGN? Eller Àr det bara som jag skrev i texten, att det skaver i öronen pÄ vissa?
Samson @- nej mannen det var den inte men ni Ă€r ett hĂ€rligt gĂ€ng. MediekĂ„ta som fan (er senaste smutskastningskampanj mot er forne kollega var ju galant) men sköna. Kan dock förstĂ„r att utgivare inte satsar pĂ„ bloggformatet nĂ€r recensionerna inte hĂ„ller mĂ„ttet đ Fan Lundblad, jĂ€vligt synd. Din Ă„sikt hade jag velat ha om Shadows of the damned.
Nicke: Det var en mediakÄt smutskastningskampanj mot LEVEL. L_L
@Tommy: Nu ska jag försöka gissa vad 1,2,3, 4 och 5 syftar pÄ.
1) Okej, du skriver att spelbloggare som vill vara aktuella mÄste kompromissa. Sorry, jag drog en elak slutsats dÀr. Granted.
2) MÄnga spelbloggare har svarat ovan. De kompromissar inte, men levererar ej heller dagsfÀrska recensioner. Right. Okej, dessa faller inte in under din definition av 1. Gotcha.
3) Vetefasen vad du svarar pÄ.
4) Okej, mytologiska dÄ?
5) ”Precis” syftar pĂ„ att jag inte kunde dra mig till minnes nĂ„gra spelbloggare som publicerade dagsfĂ€rska recensioner.
AlltsÄ Àr ditt argument null and void. Det Àr ett hypotetiskt scenario du mÄlar upp. Spelbloggare (som vill vara aktuella) med dagsfÀrska recensioner (och dÀrför kompromissar) finns inte. SÄ vad handlar krönikan om?
@Fredrik:
1) Nemas problemas.
2) Precis.
3) AjdÄ.
4) Nej, försök igen.
5) Du sa ”sĂ€rskilt mĂ„nga”. Hur du fĂ„r det till ”inga alls” Ă€r bortom mig. Men okej, om du sĂ€ger sĂ„.
Tommy @- det svaret hade jag kunnat gĂ„ med pĂ„ om det inte varit Ekberg som stĂ„tt dĂ€r och fĂ„tt ta smĂ€llen đ Men sĂ„dant Ă€r vĂ€l roande pĂ„ sitt eget lilla vis. Stor dos humor! Beundrar att du ger dig ut pĂ„ banan igen.
4 + 5: Jag slĂ„r ihop saker hĂ€r. Jag kan nog faktiskt inte komma pĂ„ nĂ„gon spelblogg som försöker recensera spel sĂ„ kvickt som du gör gĂ€llande. ”SĂ€rskilt mĂ„nga” borde ersatts med ”nĂ„gra alls”. Jag kan dĂ€remot komma pĂ„ ett par spelsajter som verkar stressa fram recensioner för att nĂ„ en deadline, trafik och annonsvisningar. Men nu pratade vi om bloggare. Inte spelsajter. Det klargjordes om inte annat i kommentarer till posten. Jag kan ha blandat ihop dessa nĂ€r jag skrev ”sĂ€rskilt mĂ„nga”.
Möjligtvis att jag inte följer samma rss-flöden som du, dÀrav mina frÄgor om dessa mytiska spelbloggar som kompromissar och postar recensioner framstressat och förhastat. Nu kanske du förstÄr var orden mytiska eller ökÀnda passar in.
Du hÀvdar ju implicit att dom finns, annars hade problemstÀllningen inte funnits. Dessutom, om recensioner inte drar nÄgon mÀrkvÀrd trafik (kontra krönikor och annat), vad Àr dÄ incitamentet till att ens _försöka_ vara aktuell, och dÀrmed kompromissa.
Det Ă€r nog kĂ€rnan i min frĂ„gestĂ€llning. đ
(Inte-En-A4-kommentar)
Tommy:
DĂ„ ska vi se. Du skrev:
”Jag tycker inte man ska behöva tolka det som att jag talar om alla bloggar nĂ€r jag faktiskt specificerar vilka sorters texter jag talar om redan i inlĂ€ggets första stycke.”
Och i det första stycket finns denna mening, jag antar att det var den du syftade pÄ:
”Och för oss som faktiskt skriver gratis med begrĂ€nsad fritid för en mindre plattform finns det nĂ„got som Ă€r sant för alla som vill fĂ„ ut en recension kring spelets release”.
SĂ„, folk som skriver gratis, med begrĂ€nsad speltid pĂ„ en mindre plattform – det för mig Ă€r lika med alla spelbloggar there is. Jo men faktiskt. Sen att du skriver ”alla som vill fĂ„ ut en recension” ja, det ligger nog inte i alla spelbloggares intresse att skriva en tvĂ€ttĂ€kta recension, men Ă„sikter finns det ju gott om och sĂ„nt stoff Ă€r ju recensioner byggda pĂ„.
”/—/ du ber mig peka ut och namnge specifika bloggar som har dĂ„ligt skriftsprĂ„k…”
Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag tycker det var du som inbjöd till en sĂ„n diskussion till att börja med. đ Det Ă€r ganska magstarkt, kan i alla fall jag tycka, att dra alla bloggar över en kam nĂ€r du sĂ€ger:
”Men det Ă€r viktigt att veta nĂ€r man lĂ€ser obetalda spelbloggares recensioner, att det sĂ€llan eller aldrig Ă€r av samma kvalitet som de professionella skribenterna pĂ„ de stora plattformarna. Det beror inte bara pĂ„ kunskap kring mediet samt förmĂ„gan att uttrycka sig i skrift, utan Ă€ven det faktum att profesionella skribenter sĂ„ gott som alltid har mycket mer tid pĂ„ sig att spela, reflektera och skriva.”
LĂ„t mig poĂ€ngtera hĂ€r, att om du bara hade velat antyda att VISSA bloggare Ă€r lite tafatta pĂ„ det de gör, sĂ„ borde det ha skrivits ut. SĂ„ Ă€r inte fallet. DĂ€rav sitter nu alla spelbloggare i en och samma bĂ„t enligt dig. Vad gĂ€ller kunskap kring mediet, sĂ„ undrar jag vad du menar exakt. Ăr man bloggare sĂ„ Ă€r man vĂ€l bra pĂ„ just det – att blogga. Att vara sin egen chef Ă€r ju en helt annan femma Ă€n att sitta under en chefredaktör + redaktör pĂ„ en tidning, t ex.
Jag Ă€r ledsen att detta blev lite lĂ„ngt igen, men större delen Ă€r citat frĂ„n dig och du borde vĂ€l inte fĂ„ ont i huvudet av det du sjĂ€lv skrivit, hoppas jag. đ
Vill ocksĂ„ passa pĂ„ att sĂ€ga att jag verkligen vill se dig skriva ”Spelbloggarnas övertag”, som du nĂ€mnde i en kommentar ovan! đ Jag vill se andra sidan av myntet ocksĂ„. đ
@Fredrik: Jag kan gÄ ut pÄ jakt efter spelbloggar som Ätminstone en gÄng publicerat en recension 1-2 dagar efter spelets release, och dÄ har jag en lista över vilka jag syftar pÄ. Eller sÄ kan du utan större problem sjÀlv bege dig ut.
@Lania: Sorry, jag tĂ€nker inte peka ut dessa bloggar öppet sĂ„hĂ€r. Jag har inget emot att skriva saker som jag vet kommer uppröra mĂ€nniskor, men jag har nĂ„got emot att gĂ„ till offentligt personangrepp mot specifika personer. Om du Ă€r vĂ€ldigt intresserad och inte redan hittat nĂ„gra exempel pĂ„ egen hand kan du skicka ett DM pĂ„ Twitter. Om du dock bara Ă€r nyfiken pĂ„ vilka som inte hĂ„ller lika hög standard som stora sajter och tidningar kan jag peka pĂ„ alla utom Blog Em Up — inklusive Svampriket.
Om jag aldrig skriver ”Spelbloggarnas övertag” sĂ„ Ă€r det förmodligen bara för att det Ă€r en text som alla spelbloggare skulle hĂ„lla med om, eftersom det talar gott om dem. SĂ„na inlĂ€gg Ă€r trĂ„kiga. Roligare att uppröra folk, plus att det drar mycket mer uppmĂ€rksamhet. đ
Tommy:
Du behöver inte peka ut nĂ„gra bloggar heller! đ Det var inte min poĂ€ng med det jag skrev, jag ville bara att du skulle reflektera över hur du hade skrivit vissa saker och vilket pekfinger det blev.
Nu blir jag lite besviken pĂ„ dig, jag som tog din kommentar om Spelbloggarnas övertag pĂ„ allvar. đ Det Ă€r vĂ€l oki att vilja sensationsblogga, och bara för att man Ă€r snĂ€ll mot bloggar i en post betyder ju inte att man kan ge en kĂ€nga till nĂ„t annat, typ tidningar. ;P Men men, en lĂ€sares önskan Ă€r vĂ€l inget att lĂ€gga under granen. đ
@Lania: Om jag kommer pĂ„ en intressant vinkel lovar jag att skriva inlĂ€gget! đ Kanske nĂ„got i stil med att vi bloggare inte behöver stĂ„ ut med att vĂ„ra texter redigeras för att passa en gemensam mall. *host*
@Tommy: Men har du bevis för att de har kompromissat enligt de kriterier du sjĂ€lv satte upp som grundkrav? Det mĂ„ste du ju sĂ„klart ha. đ
Jag lÀser sjÀlv vÀldigt fÄ spelbloggar. Det Àr ett fÄtal, och inga av dessa Àr sÀrskilt snabba med att posta recensioner, om alls.
Men nu börjar du Àven halka in pÄ en kvalitativ diskussion. Sure, det kan man ocksÄ göra. Men dÄ ska man beakta att vissa skribenter inte kan prestera en kvalitativ text oavsett om dom har haft spelet i tvÄ dagar eller 7 mÄnader.
DĂ€rför fallerar kompromiss-vinkeln helt och hĂ„llet Ă€ven dĂ€r. Hade du haft som mĂ„l att sĂ„ga den svenska bloggosfĂ€ren Ă€r det vĂ€l en sak i sig, men att göra det under premissen ”alla kompromissar” kĂ€nns isĂ„fall lite falskt.
Ă terigen verkar det som du velat skriva tvĂ„ olika bloggposter med olika agendor, men att de sammavĂ€vs till nĂ„gonting ganska oklart. đ
Tommy:
”Om du dock bara Ă€r nyfiken pĂ„ vilka som inte hĂ„ller lika hög standard som stora sajter och tidningar kan jag peka pĂ„ alla utom Blog Em Up â inklusive Svampriket.”
Du kanske ska poÀngtera att det Àr DU som tycker sÄhÀr. Inte gÄ ut med saker som
”Men det Ă€r viktigt att veta nĂ€r man lĂ€ser obetalda spelbloggares recensioner, att det sĂ€llan eller aldrig Ă€r av samma kvalitet som de professionella skribenterna pĂ„ de stora plattformarna”
som verkligen ser ut att mena ”Det hĂ€r Ă€r fakta”.
För mig hÄller exempelvis Spelkriget en betydligt högre standard Àn supertrista LEVEL eller för den delen Laser som jag inte alls gillade pÄ nÄt sÀtt. Om du nu menade att det Àr sÄ enligt dig kanske du ska vara nÄgot tydligare med det, om du menade att det Àn nÄn slags fakta sÄ har du fel.
@Fredrik: Bevis för att en en recension som publiceras tvÄ dagar efter att utgivaren delat ut spelet inte lider av nÄgra som helst kompromisser? Nu trollar du bara. :p Eller sÄ vet du inte hur bra de stora plattformarna har det i jÀmförelse.
@Tommy: Lite trollar jag, men du skrev faktiskt ”1-2 dagar efter spelets release”. För spel kortare Ă€n 10talet timmar Ă€r det ju faktiskt rejĂ€lt med tid att spela igenom det. đ
… ”utan att kompromissa pĂ„ svĂ„righetsgrad, ej spela fĂ€rdigt det, och sĂ„ vidare” skulle varit en del av sista meningen.
Huruvida det Àr tid nog att faktiskt formulera en vettig och sammanhÀngande recension Àr en helt annan femma.
Ina:
<3<3<3<3 Helt korrekt! Viktigt att poĂ€ngtera att det Ă€r personliga Ă„sikter och inte bara "sĂ„hĂ€r ser vĂ€rlden ut, punkt slut". Ă SM kommentar, I must say. đ
Tommy:
Haha, den vinkeln kan du ju absolut vĂ€lja, om du nu vill det. đ
Absolut finns en subjektiv faktor. En stor. Samtidigt finns det ju konkreta regler, som grammatik och fakta. DÀr kan varken Spelkriget eller Svampriket mÀta sig med LEVEL och Blog Em Up. Det finns skÀl till varför LEVEL alltid vinner omröstningar, och Blog Em Up Àr lika överlÀgsna.
@Fredrik – ApropĂ„ att det finns gott om tid att spela igenom ett spel som Ă€r 10 timmar pĂ„ 1-2 dagar. Testa att göra det samtidigt som att jobba heltid och vara trebarnsfar đ
@Tommy – Om du upptĂ€cker grammatiska fel pĂ„ Spelkriget fĂ„r du gĂ€rna hojta till pĂ„ twitter sĂ„ fixar vi det. Uppskattas. Oftast Ă€r det bara ett misstag som slank igenom. Bloggformatet Ă€r ju Ă€ndĂ„ – och skall vara – ett förhĂ„llandevis snabbt forum och dĂ„ hĂ€nder det att misstag sker. Och LEVEL Ă€r inte immuna mot sĂ„nt heller. Eller GR för den delen.
Hello! I could have sworn I’ve been to this site before but after browsing through some of the post I realized it’s
new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking
back frequently!