Det hÀr var ett inlÀgg som jag skrev innan Spelkriget publicerade sin text om samma Àmne, och jag tycker de tvÄ texterna kompletterar varandra bra. SÄ innan eller efter ni lÀser den hÀr texten borde ni Àven ska lÀsa Jockes, om ni inte redan har det. Sen Àr det bara att hoppas pÄ att jag inte Àr sÄ sen in i debatten att alla redan tröttnat och gÄtt vidare.

Det uppstod en liten debatt pÄ Twitter angÄende recensioner som skrivs utan att skribenten spelat ut hela storylÀget. Eftersom jag recenserat spel sedan 2008 kÀnner jag att jag börjar fÄ lite koll pÄ hur det ligger till med utgivare, promotional copies och hela proceduren dÀr omkring. Eftersom jag ocksÄ skriver för Bonniers speltidning Laser kÀnner jag att jag Àven börjar ana skillnaderna mellan att skriva som en hobby för en sajt eller blogg, och skriva professionellt. Men jag ser mig sjÀlv som spelbloggare i första hand. Och för oss som faktiskt skriver gratis med begrÀnsad fritid för en mindre plattform finns det nÄgot som Àr sant för alla som vill fÄ ut en recension kring spelets release, och det Àr att deadline ger dig tvÄ val:

1) Kör en speedrun genom spelet och gör bara det som behövs göras för att sÄ fort som möjligt susa frÄn start till mÄl utan att se dig omkring eller utforska sidospÄr.

2) Ta god tid pÄ dig för att spela grundligt, lugnt, metodiskt, utforska omgivningar, insupa stÀmningen, vandra in pÄ sidospÄr, reflektera och spela spelet som de flesta kommer uppleva det.

Grundlig genomspelning av Skyrim kan ta över en mÄnad för en fritidsrecensent.

FrĂ„ga dig sjĂ€lv om du kĂ€nner mer tillit för Ă„sikten tillhörande den som spelat 75% av spelets story synande och grundligt i sansat tempo, eller om du kĂ€nner mer tillit för Ă„sikten tillhörande den som spelat 100% av spelets story i stressigt tempo och tunnelseende. Det hĂ€r Ă€r sjĂ€lvklart en smaksak som mĂ„nga kommer svara olika pĂ„. Jag tror bĂ„da recensionsteknikerna missar ungefĂ€r lika mycket i lĂ€ngden, beroende pĂ„ om det handlar om Uncharted 3 eller The Elder Scrolls V: Skyrim – ett av dem funkar att stressa sig igenom frĂ„n början till slut, medan det andra spelet tjĂ€nar mer pĂ„ det grundliga spelandet Ă€ven om man inte nĂ„r eftertexterna. Men det Ă€r viktigt att veta nĂ€r man lĂ€ser obetalda spelbloggares recensioner, att det sĂ€llan eller aldrig Ă€r av samma kvalitet som de professionella skribenterna pĂ„ de stora plattformarna. Det beror inte bara pĂ„ kunskap kring mediet samt förmĂ„gan att uttrycka sig i skrift, utan Ă€ven det faktum att profesionella skribenter sĂ„ gott som alltid har mycket mer tid pĂ„ sig att spela, reflektera och skriva.

”Det har hĂ€nt att jag Ă„ngrat en recension en vecka efter jag skrivit den, nĂ€r jag hunnit reflektera och fĂ„tt lite perspektiv pĂ„ spelupplevelsen.”
Tidningar som Gamereactor och sajter som IGN fÄr recensionsexemplaren lÄngt före oss spelbloggar. Det kan handla om veckor före release, och att man dÄ spelar spelen pÄ sina debugkonsoler innan retailkopiorna ens har skickats ut. Eller att man fÄr spela hela spelet pÄ ett besök hos utvecklaren. Vi spelbloggar fÄr vara glada om vi fÄr spelen tvÄ dagar innan release, eller ett par dagar efter. Om vi kÀmpar hÄrt kan vi fÄ ut en text medan titeln fortfarande Àr relevant, men för att Ätstadkomma det mÄste vi alltsÄ vÀlja mellan de tvÄ ovan nÀmnda spelstilarna. Personligen vÀljer jag spelstil beroende pÄ hur pass högprofilerat spelet Àr, samt vilken genre det tillhör. Det innebÀr att jag gjort mig skyldig bÄde till att stressa igenom spel pÄ lÀttaste svÄrighetsgraden, sÄvÀl som inte spelat dem Ànda till slutet. Men Àven om jag skulle ha tid att spela ett spel grundligt, hela vÀgen till slutet, och sedan skriva en recension om det hade det ÀndÄ inte givit mig tid att reflektera. Det har hÀnt att jag Ängrat en recension en vecka efter jag skrivit den, nÀr jag hunnit reflektera och fÄtt lite perspektiv pÄ spelupplevelsen. Men det Àr lika vanligt att Äsikten jag hade 80% in i spelet Àr densamma som Äsikten jag har tvÄ mÄnader senare.

Summer of Arcade-titlar Àr del av undantagen dÄ vi fÄr spelen i god tid.

Det hĂ€r Ă€r problem vi inte kan komma ifrĂ„n sĂ„vida vi inte skriver recensionerna flera veckor efter spelets release, eller utgivarna blir bĂ€ttre pĂ„ att skicka ut spelen i tid. Jag önskar att jag kunde recensera alla spel pĂ„ samma sĂ€tt som jag recenserar för Laser – Ă€ven om den processen som sagt inte heller Ă€r idealisk – men som det Ă€r nu försöker jag göra det bĂ€sta av situationen. Ibland spelar jag ett spel tills jag kĂ€nner att oavsett vad som hĂ€nder de tvĂ„ sista timmarna kommer det inte nĂ€mnvĂ€rt att pĂ„verka mitt helhetsintryck frĂ„n de Ă„tta timmar jag redan spelat. Speciellt inte om det fram tills dess varit ett helt igenom uselt eller fantastiskt spel. Det tror jag alla spelbloggare som fĂ„r en viss mĂ€ngd spel kan skriva under pĂ„, dĂ„ mĂ„nga om inte alla ibland lĂ€mnar ett utlĂ„tande utan att antingen ha spelat hela Ă€ventyret eller ha skyndat igenom det för att klara deadline. Bara en sĂ„dan sak som att tvinga sig sjĂ€lv att spela trots att man egentligen inte Ă€r pĂ„ humör Ă€r sjĂ€lvklart nĂ„got som pĂ„verkar intrycket. Den amatörspelbloggare som pĂ„stĂ„r sig att aldrig nĂ„gonsin recenserat ett spel utan att antingen stressat sig igenom eller inte spelat ut hela Ă€ventyret har förmodligen bara recenserat tvĂ„ eller tre spel. Eller har massvis av fritid.

”Bara en sĂ„dan sak som att tvinga sig sjĂ€lv att spela trots att man egentligen inte Ă€r pĂ„ humör Ă€r sjĂ€lvklart nĂ„got som pĂ„verkar intrycket.”
SĂ„ hur löser vi problemet? Antingen fĂ„r spelbloggar helt enkelt leva med att ligga en, tvĂ„ eller tre veckor efter och aldrig pĂ„ riktigt kunna konkurrera om lĂ€sarna. Eller sĂ„ kan utgivarna prioritera oss högre, och bli bĂ€ttre pĂ„ att skicka ut spelen i god tid. Tills dess kanske det Ă€r en bra idĂ© att informera lĂ€sarna om man spelat, eller bara spelat ungefĂ€r 85-90%. Som nĂ€r jag kĂ€nde mig tvungen att berĂ€tta nĂ€r jag inte kunde komma vidare i Bangai-O HD. Men dĂ„ tycker jag Ă€ven att skribenter som spelade klart spelet pĂ„ tvĂ„ dagar ska berĂ€tta hur pass ingĂ„ende de spelade, och hur lĂ€nge de reflekterade över upplevelsen innan skrivandet började. Det Ă€r som sagt viktigt att du som lĂ€sare vet vilka kompromisser som Ă€r oundvikliga, och komma ihĂ„g att det hĂ€r Ă€r en (vĂ€ldigt stressig) hobby för oss – inget mer, inget mindre.

SĂ„ tro mig nĂ€r jag sĂ€ger att mĂ„nga av spelbloggarnas recensioner tyvĂ€rr inte alltid stĂ„r pĂ„ lika fasta grunder, och ni ska inte ta för givet att vi spelat spelen som de ska spelas. Inte ens om vi spelat till sluttexterna. För det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt som att sĂ€ga att sĂ„ lĂ€nge man spelat till slutet har man upplevt spelet. Att spela ett spel som det ska spelas Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt med resurserna som erbjuds oss smĂ„ttingar, sĂ„vida vi inte vĂ€ljer att ligga flera veckor efter (och dĂ„ kommer vi aldrig konkurrera med storsajterna och aldrig fĂ„ spelen tidigare) eller spenderar all vĂ„r fritid till att spela. Det kanske skaver i öronen pĂ„ nĂ„gra, men faktum Ă€r att vi arbetar med lĂ„ngt sĂ€mre förutsĂ€ttningar Ă€n de stora plattformarnas skribenter. Än sĂ„ lĂ€nge. Och man fĂ„r tills vidare rĂ€kna med att resultatet realistiskt sett pĂ„verkas av det, hur vi Ă€n gör.