DÄ Àr det dags att avlÀgga rapport kring Clifford Michael Bleszinskis plattformslir Jazz jackrabbit 1 och 2 till PC. Vi skjuter sköldpaddor och springer för fort. Kan nutidens shooterhus mÀta sig med dÄtidens Nintendo, Sega och capcom?
LĂ€nkar
Musik
Grumble, grumble…
Stabilt att man sĂ„ hĂ€r halvvĂ€gs in i Alice (konsollversionen) lade mĂ€rke till att det visst var möjligt att spara var man Ă€n finner lĂ€mpligt och inte enbart förlita sig till checkpoints. SĂ„ det gick frĂ„n en trial&error-mardröm till en nĂ€tt dans pĂ„ rosor. đ Kan vara vĂ€rt att veta, utifall att nĂ„gon dĂ€r ute mĂ„hĂ€nda Ă€r en lika stor kĂ„lsupare som jag.
Nu blir det till att hoppa vidare. Tjipp!
Hej pÄ er!
Har allt om oftast svĂ„rt att hĂ€nga med, dĂ„ jag backtrackar era podcasts bĂ„de bak och fram, fram och bak. SĂ„ samtidigt som jag plöjer igenom gamla podcasts, sĂ„ försöker jag hĂ€nga med de nya. Hoppas att det inte gör allt för mycket att jag postar min kommentar, för jag vill vĂ€ldigt gĂ€rna att ni Ă„tminstone funderar hĂ„rt pĂ„ mina spelförslag. För övrigt, jĂ€vligt kul, att ni körde Jazz. DĂ„ jag spelade ettan hos en kompis i mina unga dar, ett spel, som var vĂ€ldigt hĂ€ftigt. Men av nĂ„gon anledning, föll i total glömska….tills ni som vanligt öppnar upp för magiska podcastavsnitt ur eran trollkarlshatt stĂ„ende mitt emellan BorĂ„s och Malmö.
Av en slump, blev jag intresserad av att lyssna pÄ radio under mina joggingturer istÀllet för att lyssna pÄ musik. P1 hade en del intressanta radioprogram som var vÀl vÀrda att lyssna pÄ, men via SR:s sida upptÀckte jag att det fanns sÄ mycket mer i deras bibliotek som jag gick miste om nÀr jag inte lyssnade pÄ radio. DÀr och dÄ, började tanka ner en massa podcasts frÄn SR.
Mitt stora intresse i livet Àr TV-spel, nya som gamla. DÀrför halkade jag till slut in via Itunes in pÄ först Loadings podcast, men lyckligtvis in hos er pÄ Retroresan. NÄgot som jag Àr vÀldigt tacksam över, lÀttsmÀlt att lyssna pÄ vÀgen till och frÄn jobbet samt under joggingturen. Trots att jag inte alltid stÀmmer med er i era Äsikter sÄ finner jag det avkopplande att slölyssna pÄ er.
Ni sparade mig mycket tid nĂ€r försenar störde mig i till, i och frĂ„n DĂŒsseldorf. DĂ„ var jag oerhört glad att ha tankat ipoden full med retroresor.
TÀnkte slÀnga med er tre retrospel, som skulle vara oerhört intressant att fÄ höra era Äsikter krig.
– Gods, grymt plattformsspel, skapat av Bitmap Brothers (Speedball, Xenon och Chaos Engine bl a). Finns till flertalet format, jag har dock spelat det till Mega Drive.
– Wizkid. Kanske ett av de bĂ€sta spelen jag har spelat. Tycker det Ă€r helsnurrigt, men samtidigt genialiskt. Finns till Amiga och Ă€r en uppföljare till Wizball.
– Syphon Filter (första) till Playstation. En i mina ögon, underskattad spelserie. Spelat sönder och samman demot, som man fick med en PS-tidning. Kom i samma veva som MGS, Ă€r precis snĂ€ppet under MGS.
Vi hörs!
/Sparkster
…ger Alex ett köttben.
Nu Àr det ju synd att klaga, men det hÀr var nog i Àrlighetens namn sÀsongens sÀmsta avsnitt. Har nog att göra med att spelen inte var sÀrskilt intressanta. Jazz spelen kÀndes lite för lagom bra för att kunna bygga ett bra avsnitt av dem. KÀnslan förstÀrks nog av att det kom direkt efter Quackshot Vs Mickey Mania som var ett utomordentligt bra avsnitt. Har högre förhoppningar pÄ Alice-avsnittet.
AngĂ„ende snacket om bra spelĂ„r… Super Mario 64 var ju ett release-spel sĂ„ det lĂ€r ju vara frĂ„n 96. 99 kom Dreamcast och det rĂ€cker för att göra det till ett av tidernas bĂ€sta spelĂ„r. Sonic Adventure, Power Stone och Soul Calibur gör det till ett förbannat bra slut pĂ„ millenniet.
Förresten, OM man nu skulle lyckas ta sig till Gamex, hur gör man för att hitta er? Gissar att det kommer vara en skaplig mĂ€ngd folk överallt, och det skulle suga rejĂ€lt om man skulle missa er. Ni kanske kunde bĂ€ra runt pĂ„ ett stort plakat som det stod ”Svampriket” pĂ„, eller nĂ„got dylikt. Ăr inte jĂ€ttepepp pĂ„ att gĂ„ runt och skrika ”Kramkalas” allt vad jag orkar en hel dag i hopp om att höras.
Alex och Tobias: Jag har fortfarande ingen aning om vad ni menar.. :S
Fint avsnitt!
Kommer nog kunna vara med och spela Alice. Men vet inte om jag kommer hinna klara det. Har sÄ lite tid att spela just nu.
En frÄga kan jag trycka in om jag inte lyckas hinna med att spela och göra pizza.
– Finns det nĂ„got ni saknar i dagens spel? Jag saknar Big Head-Mode som fanns i mĂ€ngder spel under N64-PSOnespelen.
Lyssnade pÄ detta avsnittet i mobilen sÄg dÄ att det var en facebooktumme dÀr det stod gilla denna lÄten pÄ facebook, men det det lÀnkades till var detta http://www.trackid.info/track/Rnk1ZzNnSkx1UnFVS3dSWEVNRGtsUWpXRmk0.html .
Kör ni med nĂ„n sorts undermedvetet meddelande eller vad Ă€r pĂ„ gĂ„ng?? đ
Backtracka kommentarer mina herrar, jag har kommenterat bĂ„de friskt och positivt bara att ni har valt att inte ta med dessa kommentarer i avsnitten. Sedan tĂ€nkte jag bara flika in med att sĂ€ga att varje gĂ„ng jag inte kommenterar, sĂ„ Ă€r det perfekt eller sĂ„ har jag inte hunnit lyssna, oftast det förstnĂ€mnda. đ
AngÄende min röst sÄ Àr den nog relativt ljus, dock inte riktigt lika gnÀllig som ni fÄr den att framstÄ.
UtsĂ©ende: Visst spelar jag hockey, men jag skulle inte pĂ„stĂ„ att jag ser ut som en hockeyspelare, det första jag tĂ€nker pĂ„ nĂ€r jag hör ”ser ut som en hockeykille”, Ă€r SNUS och SKĂGG, och jag har ingetdera. TyvĂ€rr.
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=w2awgmxbc622r7q&thumb=5
Kram pĂ„ er stjĂ€rtgossar och tack för ett UTOMORDENTLIGT arbete. đ
/Er Careface. <3
Hej, idag Ät jag ketchup och lyssnade pÄ retroresan! Mycket bra avsnitt, om Àn det minst bra avsnittet pÄ sÀsongen hittills. Riktigt hög lÀgstanivÄ Àr bra! :3
Och julmust dĂ€r i slutet! Vilken julmust gillar ni bĂ€st? SjĂ€lv gillar jag Zeunerts! đ
Hej grabbar. Efter ett Ärs uppehÄll frÄn aktivitet i communitydelen tÀnkte jag hÀlsa pÄ ett slag (jag lyssnar fortfarande pÄ er).
NÀr ni först avslöjade att Retroresan skulle upphöra efter nÀstkommande sÀsong sÄ var det till en början ett sorgesamt meddelande.
Efter nÄgon tid sÄ kom jag till freds med tanken.
PoĂ€ngen Ă€r att det Ă€r just konstellationen ”Anders och Samson” som har fĂ„tt mig att stanna kvar som lyssnare.
Som spelpodcast blir retroresan sÀllan bÀttre Àn mina minnen inför spelet.
Om spelet Àr obekant för mig sÄ blir spelsnacket dÀrför irrelevant och dÄ blir istÀllet allt prat vid sidan av spelet höjdpunkten.
NĂ€r sista avsnittet har rullat sĂ„ kommer förlusten inte att vara ”Retroresan” utan ”Anders och Samson”. Men eftersom ni vill fortsĂ€tta att spela in radio tillsammans, i ett annat format, sĂ„ Ă€r allt vĂ€l.
btw:
Suspension of disbelief – Dynamisk trovĂ€rdighet.
btw 2: Jag ogillar verkligen RadioGamer, varför hÄller du pÄ att överge mig Anders?
btw 3: Bullseye att Malin kvasigÀstade X-menavsnittet. Hon Àr weird pÄ det roligaste viset.
Var det förresten en militĂ€rjackebeprydd-Samson som sprang förbi utanför Triangeln under lördagen? Blev sĂ„ förstummad sĂ„ jag knappt hann reagera, Ă€n mindre skrika ut ”kramkalas”.
SĂ„ jag hann visst inte fĂ„ in min review on time…
Aw…
Well, jag kan alltid gotta mej Ă„t hur frustreade ni kommer bli pĂ„ kontrollen i Alice. Hahaha! I guess…
Still, great sound and art directiv.
*sigh*
Och har Àr nÄtt för japanskan, Transformers: Super-God Masterforce!
And yes, det finns en Transformers som heter sÄ och jag har DVD boxen to prove it!
För mer info go to TFwiki.net ,min favo transformers info site och veckan T4 tips, för jag kan inte helpa det…
HAPPY HALLOWEEN! I guess… *sad sigh*
Det var ett fett avsnitt! Men jĂ€vlar i mamma vad jag svor i min kommentar. HĂ€rliga tider. Sonic ĂR faktiskt ett segarsel och det var skönt att ni kunde hĂ„lla med lite om det.
Nu har det alltsĂ„ hĂ€nt. Efter mer Ă€n tvĂ„ sĂ€songer har jag spelat med er, sĂ„ som jag faktiskt har tĂ€nkt mig redan frĂ„n början! Okej, jag har inte hunnit spela klart, men jag gjorde ett tappert försök och hĂ€r kommer mina intryck av det jag spelat av American McGeeâs Alice:
Jag insÄg just att det blev jÀÀÀÀÀkligt lÄngt, orkar ni inte traggla er igenom skiten Àr det helt okej.
Presentation:
Att bedöma grafiken i Alice ur ett rent tekniskt perspektiv kÀnns onödigt, för hÀr handlar ju allt om art direction! Som gammal halv-gotare/emo/mansonit/whatever med Manson, KoRn och Slipknot som största idoler nÀr det hÀr spelet slÀpptes Àlskar skrÀcktemat med alla sneda vinklar, randiga strumpor och allmÀn Tim Burtonism.
Musiken Àr helt lysande, och hjÀlper grafiken att skapa den dÀr hÀrliga skrÀck/tivoli/freakshow-stÀmningen som genomsyrar hela spelet. Jag hade lÀmnat spelet pÄ pÄ datorn nÀr jag stod och lagade mat och kom pÄ mig sjÀlv med att fÄ rysningar av musiken innan jag insÄg vad det var som lÀt.
Ljudeffekterna dĂ€remot Ă€r ingen hit, eller Ă„tminstone inte i samma liga som musiken vilket kĂ€nns vĂ€ldigt synd. Jag saknar det dĂ€r âthump:etâ i ljudeffekterna. Som det Ă€r nu gĂ„r det knappt att höra nĂ€r man trĂ€ffar en fiende eller nĂ„got annat hĂ€nder. Och vad Ă€r grejen med att Alice stönar vĂ€rre Ă€n Serena Williams nĂ€r hon hoppar?
Gameplay och kontroll:
Oh my god, kontrollen! Tajt som fan! Eller vĂ€nta nu… Det kan vara nĂ„got av det sĂ€msta jag nĂ„gonsin varit med om! Att precisionshoppa med mus och tangentbord i Alice kĂ€nns som att spela en railgun-match i Quake 3 sittandes en berg- och dalbana samtidigt som man fĂ„r en avsugning. Och inte pĂ„ ett bra sĂ€tt som i att berg- och dalbanor och avsugningar Ă€r awesome, utan i att det Ă€r helt jĂ€vla omöjligt att trĂ€ffa.
Hopp Àr snudd pÄ omöjliga att utföra, inte okej i ett spel dÀr precisionshopp faktiskt Àr viktiga, och alldeles för mÄnga ytor verkar vara tÀckta med sÄpa och Àr hala som bara den.
AvstÄnd Àr ocksÄ ett problem. Det Àr sjukt svÄrt att bedöma hur lÄngt bort nÄgot ligger eller vilken rÀckvidd man har med vapnen. Vapnen Àr förresten ofta vÀldigt roliga och finurliga, men de kÀnns inkastade i spelet och hade gÀrna fÄtt vara knutna till handligen lite mer.
I övrigt Àr gameplay ganska sÄ rÀtt fram, och Àven om storyn Àr sÄ knÀpp att man inte vet vad man ska göra eller varför Àr det oftast ganska lÀtt att hitta vart man ska.
Utmaning och livslÀngd:
Jag har som sagt inte hunnit spela fÀrdigt hela spelet sÄ vÄgar inte direkt uttala mig om livslÀngden. Jag mÄste medge att jag dött en hel del gÄnger under den tid jag spelat, men jag tror inte att en enda av de gÄngerna var mitt eget fel. VARENDA jÀvla gÄng Àr det pÄ grund av kontrollen. Missbedömning av ett hopp som leder till att man trillar ner i en avgrund eller svÄrigheten att bedöma rÀckvidd med vapen sÀtter kÀppar i hjulen gÄng pÄ gÄng.
Sammanfattningsvis Àr Alice ett vackert spel med en jÀkligt schysst stÀmning som faller pladask pÄ grund av den urusla kontrollen. Punkt.
Pizzadags!
American McGeeâs Alice Ă€r en specialpizza som ditt lokala pizzahak bara har nu i helgen, alltsĂ„ till Halloween. Du kommer in pĂ„ vĂ€g till halloweenfesten och ser att bagaren hĂ€ngt spindelnĂ€t i fönstren och har pumpor pĂ„ trappen utanför. Extra glad blir man nĂ€r man ser att han ocksĂ„ slĂ€ngt ihop en speciell pizza bara för helgen. Du bestĂ€ller specialpizzan och nĂ€r den kommer blir du glatt överraskad. Bagaren har lagt ner mycket energi pĂ„ att fĂ„ den sĂ„ snygg som möjligt. Han har lagt tomatsĂ„sen och osten i ett schackrutigtmönster över hela pizzan och kanterna Ă€r inte riktigt runda, utan lite sneda, fast pĂ„ ett snyggt Burtonesque sĂ€tt som sĂ€tter stĂ€mningen för kvĂ€llen perfekt.
Vad du dock inte tÀnker pÄ innan du börjar Àta Àr att du Àr pÄ vÀg till festen utklÀdd till pirat. Alla vet att en pirat med sjÀlvrespekt alltid har en lapp för ögat, sÄ Àven du, och du har sjÀlvklart glömt bort att ta av dig den. Med avstÄndsbedömningen helt vÀck försöker du varsamt föra in den första Ängande slicen i munnen, men det slutar i stÀllet med att du med ett alldeles för starkt ryck slÄr dig sjÀlv rakt i ansiktet med den skÄllheta pizzan. Detta leder förstÄs till allvarliga brÀnnskador i hela ansiktet eftersom pizzan kom direkt frÄn ugnen och du fÄr spendera halloweenkvÀllen pÄ akuten. UtklÀdd till pirat.
Pizzan fick du aldrig smaka pÄ, tack vare den dÀr jÀvla lappen för ögat. Det Àr sÄ synd med tanke pÄ att stÀmningen var helt perfekt och den var sÄ fin! I stÀllet förstördes vad som kunde varit en perfekt kvÀll av en enda liten ögonlapp.
American McGee Alice
1.Grafiken: Den har inte Äldrats speciellt bra. Texturerna Àr suddiga och kÀnns lite som N64:a kvalité. Ganska brunt och skulle inte förvÄna mig om de har anvÀnt nÄgon Quake 3 textur hÀr eller dÀr. Ljuseffekterna ser mycket bra ut.
2.Ljud: Jag gillar ljudet generellt det fanns kanske lite stÀllen dÀr man hade kÀnt att det behövts lite kraftfullare ljud. Hade behövt lite mera mastring. Mycket av musiken Àr ganska stÀmningsful och passar i vÀrlden.
3.Kontroll: Det Àr en FPS kontroll i ett TPS men jag Àr mycket glad att det inte var tvÀrt om. Hade varit omöjligt att hoppa annars. Sedan har vi det klassiska att nÀr man klÀttrar upp för en plattform som flyttar pÄ sig sÄ klÀttrar man upp i luften och faller ner för att plattformen inte finns kvar.
4.Gameplay: Jag tycker att spawna fiender bakom en eller bara droppa dem framför en Àr ett vÀldigt trÄkigt och dÄligt val. Sedan verkar de ha tagit en del FPS influenser nÀr det har lönndörrar som fiender kan komma ut ifrÄn. Det kÀndes ocksÄ billigt i slutet nÀr man hade en relativt lÄng strÀcka med bara fiender.
5.Utmaning: Dom riktigt ondskefulla banshees/Boojums finns i princip i hela spelet och stör en verkligen speciellt i alla rum man skall hoppa i. Sedan hade vi dom ondskefulla lavafiskarna. Det brukar oftast lösa sig om man tar ut alla fiender i rummet först och sedan löser pussel/hoppar.
6.Slutsats: Jag hade ganska höga förvÀntningar av spelet mycket för att jag gillar nÀr mycket Àr skruvat och man fÄr besöka en vÀrld utan nÄgra begrÀnsningar pÄ fantasi eller logik. TyvÀrr sÄ förstördes spelet med gammal design, dÄlig kontroll och lite trÄkig fÀrgpalett.
7. Pizzan: Ăr pizzan pĂ„ ett pizza stĂ€lle som man alltid har hört skall vara lite udda och fĂ„tt ett rykte om sig att servera hundpizza. SĂ„ nĂ€r du kommer dit sĂ„ möts du av en kypare med vattenkammat hĂ„r, frack, en röd fluga och ”talk” i ansiktet. NĂ€r du vĂ€l sĂ€tter dig ner sĂ„ ser du att dom verkligen har en inbakad hundpizza sĂ„ du bestĂ€ller den. NĂ€r du fĂ„r in den sĂ„ verkar det som att den Ă€r sprĂ€ngfylld nĂ€stan lite som att den pulserar för att den Ă€r sĂ„ varm och sĂ„serna kokar. NĂ€r du vĂ€l hugger in i den sĂ„ sprĂ€ngs den ungefĂ€r som en ”jack-in-a-box”(nĂ€stan som att man hörde ett fult litet skratt i bakgrunden) och du börjar kĂ€nns doften av godisbutik vilket fĂ„r dig att tappa hungern eftersom du var förbered pĂ„ en köttig pizza. Men det visade sig vara en curry sĂ„s i pizzan som var ganska söt och stark i smaken.
Jag gör en anti-Sintorn och skriver ett kort inlĂ€gg đ
Grafiken Àr, i den upphottade PS3-versionen, vÀldigt bra nÀr man tÀnker pÄ att det Àr frÄn 2000.
Musiken Àr helt fantastisk, speciellt skolmusiken.
38 banor Àr mycket lÀngre Àn jag trodde men de Àr helt linjÀra och det blir inte svÄrt fören i slutet. DÀremot Àr kontrollen din största fiende och det Àr frÀmst dÀr man mÀrker att det Àr ett tidigt 3D-spel. Spelar man som Samson och taktiskt plockar ut fienderna funkar det bra men spelar man som kamikaze-Anders Äker man pÄ storpisk. Sen Àr de bara ett par stycken men vattenbanorna Àr fan vÀrre Àn de i Sonic!
Ăverlag blev jag positivt överraskad och det Ă€r framförallt kĂ€nslan i spelet jag kommer ta med mig frĂ„n det.