En stor grej de senaste 3-4 åren, något som varit ”da shiznit”, har varit indiespel. Medan spelutveckling blivit mer lättillgänglig och digital distribution blivit vanligare har spelklimatet legat som bäddat för indiespel med mer eller mindre originella koncept. Äntligen fick spel som medium en riktig och viktig indiegren som faktiskt syns och konsumeras av en masspublik, precis som film och musik. Det är bra. Det är vi väl alla överens om? Personligen gillar jag allra oftast de små nedladdningsbara spelen framför AAA-äventyren på skiva. Precis som jag ofta föredrar bärbart framför stationärt. Jag gillar mindre produktioner, för det vågas ofta mer med dem.

Samtidigt hånskrattar folk åt Electronic Arts när de släpper en ”indie bundle”
Men på sistone har jag känt mig lite förvirrad över konceptet ”indie”. Jag har alltid utgått från att indie står för independent. Att producenten av en produkt är oberoende av finansiering från korporativa intressen. Det har varit min uppfattning, men jag har börjat tvivla på om den är korrekt. För när spel som Flower och Journey ständigt kallas för indie, trots att utvecklaren stått under kontrakt med Sony och såvitt jag förstår har finansierats av Sony, blir jag förvirrad när jag försöker förstå vilken del av det är ”independent”. Samtidigt hånskrattar folk åt Electronic Arts när de släpper en ”indie bundle”, och menar att det inte är indie eftersom stora stygga pengagiriga EA är utgivare. Jag förstår inte skillnaden.

Jag brukar skriva krönikor och artiklar där jag känner mig ganska säker på att jag vet vad jag snackar om. Men här ställer jag egentligen en ärlig fråga som jag ödmjukt erkänner att jag inte förstår och inte tror jag kan något om. Har det blivit som så att indie blivit ett ord som snarare beskriver en sorts genre, som i musik? Eller beskriver det spelets produktionskostander? Kostade Sonys indiespel mindre än Electronic Arts indiespel? Jag vet inte. Men jag hoppar innerligt att någon av Svamprikets kloka läsare kan visa mig ljuset, och förklara det för mig. Kanske hr jag missuppfattat begreppet totalt, eller så vet jag inte hur spelutveckling funkar. Något är det i alla fall.