Kära Crystal Dynamics och Ron Rosenberg.

Vad är det för jävla fel på er? Här har ni gjort ett spel som jag helt kan ställa mig bakom, med en kvinnlig huvudperson som inte måste vara förkroppsliggandet av hårdkokt badassery för att få räknas och sedan lyckas ni själva snacka ned det så in i helvete att jag blir alldeles matt.

Jag är helt för ett spel med en yngre, lite mjäkligare Lara som ska lägga grunden för den actionhjältinna hon senare kommer att bli. Jag är helt för att hon är rädd och skadad och vilsen. Det ger henne karaktär utöver vad som kan sammanfattas på en slogan till en filmposter. Jag är helt för att ni vågade göra henne till en mänsklig karaktär, istället för att falla in i mallen av stenhård kall actionhjälte som bara är en trist manlig sterotyp med tuttar. För det behövs verkligen mer mänskliga karaktärer, manliga som kvinnliga, inom spel. Jag är för att ni sa att hon skulle få lida sig igenom spelet. En kan inte samtidigt hävda att en vill ha fler mångfacetterade kvinnoroller och sedan bli arg över att de får storylines som inte bara är kaxiga oneliners och avtrubbning för våld*.

Det är en trope att kvinnor alltid måste bli våldtagna för att sedan kunna resa sig som starkare
Det var i alla fall vad jag skulle ha sagt till ert försvar, innan ni själva gick ut och lät käften glappa. Fokus hamnade på att ni planerar att låta spelaren försvara Lara från att bli våldtagen (något som om man hävdar realism kanske skulle vara en plotpoint för nästa Call of Duty eller Medal of Honor), något jag inte heller är helt emot. Det är en trope att kvinnor alltid måste bli våldtagna för att sedan kunna resa sig som starkare, men en trope behöver inte vara lazy writing förutsatt att man faktiskt har motiv, perspektiv och ett narrativ som stödjer situationen.

Men i och med att ni låtit käften gå kan jag inte för mitt liv tänka mig att ni faktiskt har något narrativ att stödja er på, då ni tycks ha utgått från tanken att en inte identifierar sig med en tjej. Ni har uppenbarligen inte ens tänkt på de kvinnliga spelare som kommer att uppleva er historia och fly från dessa våldtäktsmän i Laras kläder, och inte heller på de manliga som har mer empati och inlevelseförmåga än ett paket mjölk.

För enligt spelets utvecklare så ”identifierar man sig inte med Lara på samma sätt som man gör med en manlig karaktär”. Istället vill man ”hjälpa henne på traven. Man ser henne och hejjar på henne på ett sätt som man kanske inte gör med manliga karaktärer och så vill man skydda henne”.

Tanken enligt Crystal Dynamics är  att du som spelar, du man, du vill skydda Lara. Du ska inte spela SOM  Lara, utan är hennes ”hjälpande hand” genom spelet. Ett slags gudom som står bakom och tar alla de svåra besluten, medan hon hänger med via dina tryck på handkontrollen. Att lyckas reducera en aktiv, handlande tv-spelskaraktär till ett passivt bihang är jävligt svårt men Crystal Dynamics, ni har lyckats.

Bravo.

Att lyckas reducera en aktiv, handlande tv-spelskaraktär till ett passivt bihang är jävligt svårt men Crystal Dynamics, ni har lyckats
En sak till. Ron Rosenberg säger också att de vill göra en mörkare story med en mer mänsklig Lara (vilket var vad jag hoppades de försökte med). Men underförstått under den här intervjun är alltså att när en gör mer känslosamma och mänskliga kvinnliga karaktärer så kommer den manliga publiken inte att hänga med. Trots att de är aktiva spelare kommer de betrakta det hela utifrån, utan inlevelse. För, du vet, män är känslokalla spacemarines som enbart kan leva sig in i roller som spottar oneliners och tuggar på en dagsgammal cigarr. Speciellt nu när de gjort Lara ”osexig”.

Bravo till det med. Puckon,

*Obs! Skillnad på att en kvinnlig huvudperson får stryk och att spöa upp kvinnokaraktärer för plotpoints/snyggt/motiv för den manlige huvudpersonen. Mer om det en annan gång.