Krönika

Skilda betygsperspektiv

Jag vet, jag har redan skrivit om det här jävla ämnet förut. Men än en gång greppar jag min favoritpinne för att återigen börja slå den stackars döda hästen som ligger där i Svamprikets bloggarkiv. För det här med spelbetyg är något som fortfarande fascinerar mig. Hur de delas ut, hur spelen bedöms, hur både konsumenter och utgivare reagerar. Vi här på Svampriket känner inte så stort behov av att sätta sifferbetyg. Vi känner heller inte att våra läsare är så värst intresserade av att vi ska sätta sifferbetyg (jag kan ha fel där). Så varför sätter vi då sifferbetyg i varje månadsresumé, kanske ni frågar? Om jag ska vara helt ärlig så har det mycket att göra med att de svenska distributörerna väldigt, väldigt gärna vill ha ett sifferbetyg att rapportera tillbaka till utgivaren. Sen finns det ju läsare som gillar det där korta, konkreta omdömet också.

En spelkritiker som faktiskt spelat en hel den skittitlar som faktiskt förtjänar 1/10 i betyg, kommer värdera 7/10 mycket högre
Jag har redan skrivit om varför jag tror den generella uppfattningen lyder som så att spelskribenter är alldeles för generösa med betygen, och varför 7/10 ses som dåligt. Varför vi ser så få 5/10, när det borde vara medelbetyget som vi därför ska se allra oftast. Men en sak som jag inte tänkte på när jag tog upp det senast, är att spelskribenter spelar så mycket mer skit än de flesta konsumenter. En gamer som betalar 500kr för sitt spel kommer förmodligen vara väldigt noga med att välja något som tilltalar, och vars kvalitet är någorlunda försäkrad i förhand. Det resulterar i att en betalande konsument sällan spelar spel som är lägre än 6/10. Det innebär att 6/10 i dennes ögon blir “så dåligt det blir”, det vill säga 6/10 blir representativt för 1/10. Och 7/10 är det näst lägsta de varit med om. Men en spelkritiker som spelat en hel den skittitlar som faktiskt förtjänar 1/10 i betyg, kommer värdera 7/10 mycket högre.  Och kommer kräva mindre för att dela ut 9/10 än någon som är van vid den höga standarden.

Skribenter och konsumenter har två olika perspektiv, helt enkelt. Den som spelat mycket skit kommer med andra ord värdera helt OK spel högre än den som nästan bara spelat riktigt bra titlar. Lägg till den teorin till mina tidigare om hur de dåliga spelen inte har råd att synas, och det börjar förklaras. Inte helt såklart, och jag har kanske helt och hållet fel, men det är i alla fall en del av tankegångarna jag har kring det här.

 

Kommentarer

  1. Benny Holmström skriver:

    Så sant som det var sagt.

    När det talas om betyg – och då främst det märkliga förhållandet mellan spel- och filmbetyg på sajter som Metacritic – brukar jag alltid påpeka att ett dåligt spel är så fruktansvärt jävla mycket sämre än en dålig film. Filmer, även de sämsta av de sämsta, går att titta på. Om man inte orkar med dem är det bara att blunda och låta dem ta slut. Dåliga spel å andra sidan bjuder på buggar, ologiska spelmoment, krascher, fruktansvärd bildhastighet m.m. Att bara se se sluttexterna är en dränerande utmaning i sig. UTÖVER ett allmänt tråkigt och dåligt spel kan det hända att vi också får handskas med ett undermåligt hantverk, ur ett rent tekniskt perspektiv.

    Därför blir det väldigt lätt, för min del, att betyget 5/10 symboliserar ett spel som fungerar bra, rent tekniskt, fastän det inte är särskilt underhållande. En film med samma underhållningsvärde skulle nog få mellan 2-3/10.

  2. Markus Persson skriver:

    Det här är precis vad jag försöker gå bort ifrån med mitt hobbyprojekt! Glad att se att ni tar upp det här.

    Mitt sätt att tänka “out of the box” är att inte betygsätta spel, utan rangordna dem istället.

    Testa gärna det hela på: http://rankthegame.net
    Kritik mottages varmt!

  3. Alex skriver:

    Tror att det för alla utom recensenter och de mest passionerade spelarna räcker med en fyragradig skala.
    1 (1-5) – Inte värt.
    2 (6-7) – Godkänt/Begagnathyllan.
    3 (8-9) – Bra krejer. Stannar i samlingen.
    4 (10) – OMFG. (Här börjar folk använda små hjärtan varje gång de skriver om spelet i olika forum).

    Skulle ni använda 1-10 här kommer det väl ta ett tag att komma underfund med vad varje siffra betyder för varje skribent, skulle kanske vara bra med en liten disclaimer ni enats om, men det kvittar för mig om ni gört eller inte.

  4. Christoffer skriver:

    Jag är på detta med att skita i siffror helt och hållet.

    Ska inte säga jag är felfri nog har jag läst betygen först och tänkt detta spel borde vara ok för att sen köpa det och nästan må fysiskt dåligt över hur värdelöst spelet är. Detta är 8/10 9/10 spel.

    Å dom ska ju vara nått extra lite mer att hänga i julgranen inte just klara godkäntgränsen.

    Så månadsresumen är väl det bästa som fungerar idag, men ändra då inte på det om det blir ändring och ni får det tycker jag ni ska gå helt betygslösa.

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Benny:
    Har du nog helt rätt i. Hade dåliga filmer varit mer som dåliga spel hade vi sett mikrofoner i bild och skådisar som måste be om sina repliker. Och även då hade det varit lättare att ta sig igenom eftersom det ändå bara är 90 minuter av passiv underhållning. Herregud, man läser ju statistik som säger att inte ens hälften av alla spelare ser eftertexterna i det bästa spelen som släpps!

    Markus Persson:
    Intressant koncept. Och att ranka saker är ju alltid skitkul. Men frågan är om man kan jämföra alla spel i samma kategori så där. Kan man verkligen jämföra Tetris med Bioshock? Jag tänker förresten låtsas att du är Notch. ;p

    Alex:
    Tyvärr skulle nog de flesta se 2 som “inte godkänt” på en fyrgradig skala. Tror jag. Men 10 steg håller jag med om att det nog vilket fall som helst aldrig kommer behövas egentligen.

    Christoffer:
    Precis som man ibland älskar ett spel som många sågat som mediokert och lamt (Excite Truck!). Vi fååår ju skippa siffror helt och hållet. Tror inte utgivarna skulle strypa tillförseln av spel för det. Vi känner bara för att vara snälla och tillmötesgående ibland. 🙂

  6. Daniel Jonsson skriver:

    Jag gillar när en recensent kan sammanfatta ett spel i en siffra. 😛 Speciellt 1-5-skalan föredrar jag med FZ:as förklaring till siffrorna: http://www.fz.se/betyg.

Skriv en kommentar