Krönika

Smart drag av Nintendo

Igår avslöjade Nintendo att de har plockat upp Bayonetta 2, och tagit över ansvaret som utgivare från Sega. Det innebär alltså att Bayonetta 2 – som många säkert redan vet – blir exklusivt för WiiU. Ryktena kring Bayonetta har gått upp och ner. I våras sades det att spelet inte hade överlevt Segas drastiska omstrukturering. Men så snart som nästa månad började man hinta om att projektet fortfarande levde, även om det aldrig kom någon bekräftelse på det. Kan det ha varit så att Nintendo kontaktade Platinum Games så fort de hörde att Sega lagt ner Bayonetta 2? Eller var det Platinum Games som kontaktade Nintendo? Det är ju inte första gången Nintendo ger ut Platinum Games spel, så egentligen är det här inte så förvånande som man först tycker.

Jag kan inte ens komma på en titel som skulle skapa mer uppståndelse bland kärnpubliken för lika låga kostnader
Men när överraskningen lagt sig inser jag mer och mer vilket smart drag det här är från Nintendos sida. Vid lanseringen av en ny konsol är det viktigt att fånga den relativt lilla men väsentliga kärnpubliken av early adopters. Något måste få snöbollen att rulla, så att det byggs upp hype och så att fler utvecklare vågar satsa på maskinen. Bayonetta var ingen enorm AAA-titel för mainstreampubliken i stil med Halo eller Uncharted. Däremot var Bayonetta ett spel som älskas av den där lilla men viktiga kärnpubliken av early adopters, och att det inte är en enorm AAA-franchise innebär att Nintendo förmodligen kunde plocka licensen ganska billigt utan större konkurrens. För att inte nämna att vi inte ens vet hur mycket av utvecklingskostnaderna som Sega stod för.

Att knipa Bayonetta 2 som en WiiU-exklusiv titel har alltså massor av potential att fånga en viktig målgrupp för väldigt lite pengar. Jag kan inte ens komma på en titel som skulle skapa mer uppståndelse bland kärnpubliken för lika låga kostnader. Men att Nintendo kniper Bayonetta 2 skickar även signaler som bekräftar det vi redan förstått – att 3DS och WiiU vill förlita sig mer på såna här spel än deras föregångare gjorde. Det blir inte mycket mer inbiten kärnpublik än Bayonetta, ett spel som är relativt okänt för den stora mainstreammassan men hyllades sönder av de innersta spelkretsarna. Lägg sedan till det faktum att Bayonetta 2 kommer vara mycket mer blodigt och våldsamt än vi är vara att se spel utgivna av Nintendo, och signalerna blir desto tydligare.

Att göra Bayonetta 2 till en WiiU-exklusiv titel är helt enkelt ett smart beslut av flera skäl. Nu återstår att se om Nintendo tänker fortsätta på den här vägen, eller om WiiU blir ännu en ”jag äger den för att spela Nintendos egna spel”-konsol.

Kommentarer

  1. älskade Bayonetta så detta känns finfint då jag tänkte skaffa WiiU, tycker lite synd om folk som inte får spela detta men förhoppningsvis säljer WiiU så pass bra att den stackars skaran folk är väldigt liten

  2. Timmy Avgrundsvrål Sjöberg skriver:

    Det är, indeed, ett smart drag av Nintendo att knyta till sig Bayonetta 2, inte minst med all kritik (såväl som från andra utvecklare) om att det inte går att sälja core-spel via Nintendokonsoler. Fast iofs, nu när jag tänker på det kanske det likväl är ett smart drag att inte överglänsa konkurrensen med egenutvecklade spel vid releasen. Förhoppningsvis vet de vad de gör.

  3. Ruben skriver:

    “Jag kan inte ens komma på en titel som skulle skapa mer uppståndelse bland kärnpubliken för lika låga kostnader”
    Låter som en utmaning. Vad sägs om t.ex. A Machine For Pigs? (Indiespel överhuvudtaget skulle väl passa mallen billigt-att-köpa-och-med-en-hängiven-fanpublik?)

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Möjligt att A Machine For Pigs skulle dra samma effekt. Beror på om Amnesia är lika väletablerat i konsolspelarnas kollektiva medvetande som PC-spelarnas. Och hur billigt det hade varit för Nintendo att köpa det efter att Amnesia var en sådan ekonomisk framgång, vilket Bayonetta såvitt jag förstått inte direkt var.

Skriv en kommentar