Krönika

Sony, era sabla härmapor!

Ibland glömmer jag att alla inte har växt upp med en NES-kontroll i handen och med Nintendo som husgudar. Att det finns de som började sin spelbana när Playstation 1 eller kanske tom när Xbox 360 släpptes. De här personerna har inte samma referensramar som jag och nyupptäcker ständigt saker som jag ser som gamla. Det här är helt och hållet mitt fel, jag börjar bli gammal. Under åren jag lagt på nacken har jag sett, hört och spelat det mesta, inget överaskar direkt längre. När Sony släpper två uppenbara Nintendo-kopior inom loppet av någon vecka blir det här väldigt tydligt – och det stör mig.

Vem bryr sig om Fat Princess när en kan spela som Thin Princess Peach?
Jag skulle kunna säga “För helvete Sony, kom med nåt eget!”. Den åsikten är helt grundad och legitim. Little Big Planet var trevligt och unikt i sin kreativitet men Karting känns bara som en cash-in. Ännu värre är det med Playstation All-Star Fighting Rumble Smash Nånting, där har Sony inte ens ansträngt sig för att dölja inspirationskällan. De försökte förnya genom att införa super-attacker istället för utspark men det är inte i närheten av lika bra. Och vem bryr sig om Fat Princess när en kan spela som Thin Princess Peach?

Ge mig en grotta i en skog och jag ger dig God of Platform: Ratchet's Fortune

Men jag har tänkt om lite; det finns ju som sagt de som inte upplevde hårda strider i mode 7 på 90-talet eller som bryr sig speciellt mycket om Link eller Zelda, de som istället spelat Ratchet and Clank, God of War, Uncharted eller designat banor i Little Big Planet tillsammans med sina kompisar. De som har en helt annan syn på spelbranschen än jag, en mer modern kanske. Sony vet mycket väl att dessa personer finns och skäms inte alls för de uppenbara kopiorna. Nintendo släpper ju som bekant bara sina spel på sina egna konsoller, alltså finns det en marknad för Mario Kart och Smash Bros på Playstation. Sony har ingen Miyamoto i sitt lag, inget EAD. Jag tror de i princip har gett upp försöken att bräcka Nintendo, så de kopierar dem istället till sin egen publik. Grattis till er Playstationkramare, ni har fått två skitbra spel (så länge ni inte spelat originalen)!

Det går som bekant knappt att komma med nya idéer idag, allt är varianter av andra idéer. Bäst blir helt enkelt den som kopierar bäst. Sony lär inte sikta på toppen med de här spelen utan nöjer sig med att ge två bra spel till sin publik och tjäna lite pengar på det. De stora summorna finns såklart i att vara först med något innan en blir kopierad men där är också mycket risk inblandat. Det är ingen skam i att kopiera så länge en inte gör det och påstår att en var först. Jag måste jobba lite med mig själv, släppa mina normer som arbetats in alldeles för länge. Klättra lite längre ut i kaninpälsen som en skulle sagt i Sofies värld. Det finns mycket glädje i spelen som kopierar hitsen, glöm inte det.

Avslutningsvis tar vi en tweet från Kaz Hirai (ja jag vet att det är ett parodikonto men det är roligare om en inte låtsas om det).

 

Kommentarer

  1. Ruben skriver:

    För att se det positivt så är et väl bra att flera parter tolkar ett tidigare koncept på ett annat vis. Ibland så är det inte alltid bäst att vara först. Nu verkar det dock som om Sony inte har gjort det i det här fallet. Nintendo borde göra ett Gears of Little Big Planet bara för att kontra. Undrar förresten när Microsoft bestämmer sig för att härma Sony som härmar Nintendo…

    Ett extraliv till dig för referensen till Sofies Värld och för att Mario är riktigt fin med ett surande säckhuvud.

  2. Alex skriver:

    “och skäms inte alls för de uppenbara kopiorna”

    Visst är dessa nya titlar från Sony inte speciellt kreativa, men hade Nintendo skämts för att kopiera saker hade vi nog inte haft varken Mario Kart eller Smash Bros. De är/var fantastiska spelmakare, men långt ifrån gudar som skapade magiskt stoff där det tidigare bara fanns mörker, som de ju ibland målas upp som.

    Mario Kart var inte först med kart racing eller vapen. Buggy Boy, Pitstop 2 och R.C. Pro-Am lär ha inspirerat mycket där. Smash Bros har en slags föregångare i Outfoxies på arkad, och Power Stone som är snarlikt släpptes ju nästan samtidigt.

    Kan förstå attityden till viss del. “Jag inspirerades av grottutflykterna från min barndom” låter mycket bättre än “jag tog från det och det spelet, la till det och det, och tog sen inramningen från europeisk mytologi och disney”.

    Slutsatsen låter ju sund ändå.

  3. Tobias Andersson skriver:

    Tack för extraliven, de värmer 🙂

    Jag skulle också vilja förtydliga att det är skillnad mellan att inspireras av andra spel och att göra rena kopior. Det finns som sagt inga helt nya idéer.

Skriv en kommentar