Gillar du traditionella japanska rollspel men Àr less pÄ tröttsamt likriktad design? Tycker du öppna vÀrldskartor med utströsslade strider Àr kul, men tycker det finns en hel del klassiska fÀllor som aldrig tycks undvikas av spelutvecklare? Har du inget emot grindande sÄ lÀnge det sker i en omvÀrld som engagerar dig? Oavsett vad du svarar pÄ frÄgorna Àr det hÀr spelet för dig. Det finns ett skÄp och Level 5 vet var det passar bÀst, helt enkelt.
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Àr nÀst intill fullÀndat. Det skÀms inte ett dugg för att lÄna det bÀsta och slipa ner alla vanliga hörn till mjuka lena kanter som skulle fÄ varje tröslöjdslÀrare att fÀlla en glÀdjetÄr.
Det kan bli en aning tjatigt för oss med god JRPG-vana nÀr spelet ska förklara vad som tycks vara de mest basala av funktioner, samtidigt vill du inte missa nÄgot sÄ du lÀser pliktskyldigt varenda liten tutorialprompt.
Ni No Kuni vill vara alla till lags med sitt spelsystem, det Ă€r hardcore sĂ„ in i helvete med flĂ€skigt djupa fighter, sidouppdragsmonster och system i sĂ„ mĂ„nga lager att lökar grĂ„ter nĂ€r de försöker skĂ€ra genom dem – samtidigt vill det ocksĂ„ att alla ska kunna följ med pĂ„ resan. Problemet Ă€r att Ni No Kuni vet inte vad jag redan kĂ€nner till och vad det behöver lĂ€ra mig.
(Uppdatering: Vid spelets början tillfrÄgas man om ens nivÄ av erfarenhet. Jag hade glömt bort det nÀr denna text skrevs.)
Spelet Àr traditionsenligt tungt fokuserat pÄ levelgrinding och slumpmÀssig föremÄlsbelöning efter strider. Dock kan de flesta strider undvikas om man sÄ vill. Level 5 har hÀngt pÄ alla rollspelsforum i vÀrlden och gjort sitt yttersta för laga de sedvanliga problem som kan uppstÄ i genren. En löjligt smart funktion Àr att fiender som blivit smÄpotatis för mig nÄgra timmar in flyr nÀr de ser mig (tidigare i spelet attackerade de mig), vilket besparar mig avbrotten av att utföra en meningslös strid som inte ger mig eller min upplevelse nÄgot.
Traditionella japanska rollspel finns det gott om, intelligenta och bra stridsssystem i dessa Àr ocksÄ en hyfsat vanlig företeelse. DÀr Ni No Kuni trampar gammalt vatten i plikttroget gameplay (med en del finslipningar, som nÀmnt) Àr det i omvÀrlden och karaktÀrerna som de riktigt glimmande guldklimparna finns. Det Àr tyvÀrr i det vardagliga och miljöbyggande som den fadda smaken av 50-talets könsroller lyser genom. En petitess kan tyckas men det Àr inom samma omrÄde som spelets absoluta styrka ligger. Du spelar Ni No Kuni för att omslukas och uppleva vardag. Du spelar för att strosa pÄ dess gator och hjÀlpa bybor att hitta kvarglömda dagböcker eller hjÀlpa en antropomorfisk katt dekorera sin entré med blommor. Tack och lov Àr helheten sÄ löjligt charmig och vacker att den fadda smaken inte skadar upplevelsen mer Àn att den kÀnns som en omedveten miss i en annars perfekt förpackning. Jag tror inte Level 5 har ont uppsÄt med sina könsroller, men de skulle hjÀlpas av att ta sig en funderare över varför de alltid rÄkar göra samma roller i varenda hushÄll i sin vÀrld.
Ni No Kuni Ă€r Ă€ndĂ„ spelet du ska spela hĂ€rnĂ€st. Det Ă€r bara sĂ„. Det kommer fullstĂ€ndigt devolvera ner dig till en dregglande klump som utbrister ”Ă h det Ă€r en gris som ocksĂ„ Ă€r en mops, fy tusan vad jĂ€kla gulligt!” var tredje minut, men det bjuder ocksĂ„ upp till vĂ€lgjord spelbarhetsdans med taktiskt utmanande strider som ocksĂ„ krĂ€ver timing, tĂ„lamod och lite chansningar. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Ă€r nĂ€st intill fullĂ€ndat. Med medel som inte kĂ€nns som sjĂ€lvklara vinnare (varför Ă€r grinding kul helt plötsligt?)  blandat med en art direction i legendklass ror Level 5 hem det hĂ€r med bravur.
Har kört demot. Har haft lite problem med realtidselementen i Tales serien förr men detta Àr ju för bedÄrande! Och demot fick mig trots allt att hÀnga med i svÀngarna efter ett tag trots min motvilja. Blir nog ett köp vid slÀpp. Tack för fin recension!
blir ett givet köp, hur mÄnga timmar tar spelet ungefÀr?
Shit vad bra skriven recension Samson! MÄnga balla formuleringar. Du har nu Àven puttat mig över kanten. Blev intresserad mer för spelet efter Svamppod Fyrkant nÀr du snackade lite om det men denna recension som sagt, puttade mig över kanten! Ska bestÀllas!
Man blir ju inte mindre sugen pÄ att spela Ni No Kuni. Fan vad jag lÀngtar! Kryper i hela kroppen pÄ mig!! Bra skrivet Samson!
@simbo: med ”lagom” mĂ€ngd sidospĂ„r höftar jag det till 40 timmar.
Where’s my ps3?! Oh right, don’t have one. đ
Annars, ett vÀldigt bra inlÀgg med lovely art frÄn Anna!
Mycket bra recension! Hade jag haft en ps3:a hade jag inte tvekat en sekund.
Jag fastnade lite pĂ„ det hĂ€r med könsroller. Ăr det inte rĂ€tt konstigt att det i detta spel finns förlegade sĂ„dana, medan det i nĂ€stan samtliga Ghibli-filmer förekommer en stark kvinnlig karaktĂ€r?
Ett underbart spel, sÀrskilt om man ser historien inom ramen för Ghiblis animation, som ju oftast utspelar sig pÄ nÄgot slags vagt 30-50-tal. Synd bara att det, som alla JRPG, handikappas av nÀrmast medeltida spelmekanik.
@Mats: Jag tycker de moderniserar spelmekaniken vÀldigt bra. Finns en del skavanker kvar, men jag skulle för mitt liv inte byta det ut det mot nÄgon Dragon Age, Mass Effect eller Fallout-mekanik (huga).
Ni uttrycker ofta att ingen bryr er om era recensioner. I och med det hÀr inlÀgget sÄ tycks ett gyllene recept ha upptÀckts: det som behövs Àr finurliga/briljanta formuleringar och illustrationer frÄn Anna. Sedan verkar det hjÀlpa om skribenten dessutom Àr upp över öronen förtjust i det som ska recenseras ocksÄ.
Om det hade funnits pengar sÄ hade det blivit ett jÀtteinköp med PS3 + tv + Ni No Kuni, men det fÄr vÀnta nÄgra Är nu. Det gÄr sÀkert att fÄ nÄgot billigt lagom till att Sony slÀpper Playstation 7 eller sÄ.
En frÄga. Du sÀger att striderna Àr som i ett Tales of spel. Men har man dÄ flera karaktÀrer i striderna dÀr alla utom den du sjÀlv kontrollerar anfaller, undviker och anvÀnder magi för att lÀka dig eller anfalla fienderna?
För dÄ jag provade demot sÄ hade jag bara kontroll över 1 familiar. Oliver sjÀlv stod bara och kollade trots att han har egna magier att anvÀnda. Det Àr inte nÄgonting som jag kallar för att det Àr som ett Tales of spel.
Eller förÀndrar det sig senare i spelet? SÄ att du har flera karaktÀrer som antingen slÄss sjÀlva enligt en AI strategi eller skickar ut familiars som slÄss pÄ ett visst sÀtt?
Yes du fick flera lagmedlemmar som agerar som Oliver fast styrs av AIn. SÄg gameplay av det alldeles nyss. My bad for doubting och för att inte fÄ in informationen korrekt i skallen.
Men vill fortfarande inte fÄ det till Tales of strider XD
Henrik: Jag menar inte att DET ĂR EXAKT SOM Tales. ”Stridssystemet Ă€r hĂ€mtat frĂ„n bland annat Tales of⊠-serien.” Ă€r ganska lite för otydligt formulerad.
Det som hÀmtas frÄn tales Àr att timingen Àr viktig och sker i realtid medan mina val görs i textmeny. FF12 har liknande system.
VArje karaktÀr har ett stall av fimiliars.
NĂ€r jag _ĂR_ Oliver styr jag honom _ELLER_ en av hans familiars. Utöver Oliver har jag ocksĂ„ fler karaktĂ€rer (och deras respektive stall av familiars) med mig och kan vĂ€lja att styra dem istĂ€llet för Oliver.
SĂ„… Att du styrde en familiar medan Oliver sprang runt och gjorde ingenting Ă€r helt normalt. Hade du haft en till party member med dig hade du ocksĂ„ sett den personen stĂ„ vid sidan av fighten medan dess familiar gjorde kĂ€mpandet. Du kan dock byta till andra familiars nĂ€r som helst och till Oliver sjĂ€lv om du vill. Du kan ocksĂ„ byta till att styra en annan party member och vĂ€lja om du vill slĂ„ss som hen eller henoms familiars medan Olivers och hans familiars gör sin grej styrt av AI.
Alla karaktÀrer har (kan ha) 3 familiars. Av de fyra (karaktÀren och 3 familiars) Àr det bara en i taget som slÄss.
NÀr jag hoppar in i en strid med tvÄ party members med mig har jag alltsÄ 12 möjliga karaktÀrer att styra (indelade i 3 grupper om 4) och jag kommer alltid ha en ur varje gruppering med mig pÄ slagsfÀltet.
SĂ„:
– 12 möjliga kĂ€mpar.
– tre i taget slĂ„ss
– av dessa tre styr jag en
– jag kan byta hur jag vill.
Ăr det tydligare sĂ„?
Det Àr sÀllan jag köper spel pÄ release. VÀldigt sÀllan. Men den hÀr gröten skall jag Àta samtidigt som alla andra Àter och för en gÄngs skull förstÄ vad folk sÀger nÀr de pratar om hur den smakar.
Bra och peppande recension!
SÄ var jag den Ànda som blev lurad av att anonserna i Level sa den 25 jan och inte 1 feb?
JĂ€vligt frustrerande ska ni veta, sĂ€rkilt nĂ€r det keeps happening to me…
T4 was here: De flyttade Europareleasen med en vecka i sista sekund, dÀrav förvirringen.
@Samson Yup, yup och yup. Kollat pÄ spelande lÀngre in och fÄtt mig en klar uppfattning om vad som vÀntar. SÄ pÄ den biten hÄller jag med till 100%.
Som jag skrev i min föregÄende kommentar sÄ lÀste jag in fel information.
FFXII kĂ€nns pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bĂ€ttre att jĂ€mföra med detta dĂ„ attacker utförs under en viss bestĂ€md tid efter att man fĂ„tt vĂ€nta en stund sĂ„ att man inte bara kan hamra pĂ„ ”attack” valet hela tiden. FörlĂ„t mig min fanboy-ism till Tales of serien dĂ„ jag ju precis nu sjĂ€lv spelar Tales of Graces f och jag ser inte mĂ„nga likheter med Ni no Kunis ditto vad gĂ€ller strider.
Egen erfarenhet av Ni no Kuni Àr ju bara demot dÀr jag snabbt stÀngde av eftersom jag ogillade att man valde attack varefter antingen Oliver eller hans familiar attackerade under en viss bestÀmd tid och om man ville avbryta sÄ visst kunde man göra det men dÄ fick man ju vÀnta en stund innan man kunde göra nÄgonting annat. Vilket jag i Tales of Graces inte behöver göra dÄ jag med ett enkelt knapptryck gÄr frÄn full offensiv till att studsa runt pÄ fÀltet som en hare. Utan vÀntan, utan att behöva avbryta nÄgonting annat XD
SÄ ja, det blev tydligare. Tack för förtydligandet.