Gästrecension

Recension: Spelunky (Vita, PS3)

Det känns som att Sony är på rätt väg. Småspelen haglar över oss till Vita och PS3 med crossbuy-fuktioner som följd, men spelet är ändå ett i mängden som kommer ganska så sent i och med att det kom förra året till Xbox 360. Däremot så är inte mängden spel och att de går i rätt riktning en garanti för kvalitet, utan jag kan säga att jag bara haft hyfsat roligt med Spelunky, även om det känns genomarbetat på flera sätt.

Spelet handlar om hur du ska gräva dig nedåt och utforska underjorden efter gömda skatter. På vägen stöter du på monster och människor som på något vänster hamnat flera hundra till tusen meter under marknivå. Du har bland annat säljare och kvinnor i nöd. Båda två får mig att fundera vad en kvinna med röd klänning med högklackat gör under jord och ifall det verkligen kan vara en lönsam affär att ha en butik under jord. Och varför i all sin dar slår man kvinnan medvetslös för att bära henne ut ur grottan?

varför i all sin dar slår man kvinnan medvetslös för att bära henne ut ur grottan?
Rent tekniskt sätt så bjuder Spelunky på lång hållbarhetstid för de som gillar den här typen av spel. Banorna genereras olika varje gång och det krävs hela tiden att man hushåller med sina bomber och rep utifall att det blir hårda tider senare. Hela tiden ställs spelaren inför frestelser med diamanter och rubiner, men bara om de spränger ett extra hål. Ibland blir frestelsen för stor, vilket gör att det blir oerhört svårt att ta sig vidare i spelet om man gjort av med alla sina material. Speciellt svårt blir det i och med alla faror och fällor som finns överallt, och det är inte alltid så lätt att upptäcka dem i tid. Ibland kan spelet kännas väldigt oförlåtande och till och med orättvist, men i och med de snabba banorna så är man snabbt tillbaka även om man dör. Dock gör de genererade banorna att man hela tiden måste se upp vad som väntar runt varje hörn.

Många gånger kan jag inte låta bli att dra paralleller mellan Terraria och till och med Bomberman med skillnaden i att bomberna är mer begränsade och att du faktiskt knappt kan gräva alls i Spelunky. Du bombar dig fram när det behövs och kan i vissa fall hitta eller köpa verktyg som hjälper dig i din resa mot rikedomar.

Spelunky bjuder även på en del flerspelarglädje. Tillsammans så delar man skärm med ledaren och måste hela tiden se upp med var man slår så att man inte puttar in varandra i faror. Spelet är om något riktigt kaotiskt när man spelar 4 stycken samtidigt och erbjuder en ny variation tillsammans med krav på ett bra samarbete för att nå höga poäng. Dessutom så erbjuds det ett Deathmatch-läge som egentligen inte tillför mer än att man har hysteriskt roligt över all kaos som sker på skärmen. Hållbarheten är här istället låg och det finns egentligen ingenting som kommer få dig att vilja spela Deathmatch flera dagar i rad.

Personligen så hade jag dock det ganska så tråkigt med Spelunky. Det tillförde inget speciellt mer än att bara leta efter rikedomar och jakten på high-score. Spelet är dock inte dåligt gjort, utan det handlar nog snarare om min egen spelsmak i det här fallet. Det blir i vilket fall inga fler jungfrur i nöd som ska räddas. Hon kan dela ut sina kyssar till någon annan.

Kommentarer

  1. Lina skriver:

    Jag tycker att spelunky är ett jättebra spel! Jag spelade det till xbox och det gav mig mycket mer än en jakt på highscore och skatter. Främst älskade jag utmaningen i att det inte var helt lätt att klara, trots att man öppnade genvägar. Sedan ville man ju klara det utan dessa genvägar (allt för att se en extra lampa tändas ovanför den stora ingången i början). Sedan var det ju jätteroligt att leta efter de dolda utgångarna som tog en till de hemliga banorna; black market, worm, haunted castle, mothership och the city of gold (som jag fortfarande inte lyckats ta mig till).
    Jag tycker inte spel som detta behöver vara logiska, tycker du verkligen det? Handlingen är ju helt oväsentlig.
    Hej svejs!!

Skriv en kommentar