Recension

Skylanders Swapforce (360)

För tre år sedan släpptes det första spelet i vad som skulle komma att bli en väldigt framgångsrik spelserie, och dessutom av Svampriket utnämnt till “årets familjespel 2011”; Skylanders. När jag fick reda på att ett recensionsexemplar var på väg åt mitt håll var jag i ärlighetens namn inte det minsta pepp. Jag tänkte mer att det kanske kunde vara något som min son skulle uppskatta de närmaste veckorna.

Oj, så fel jag hade!

Nu, två år senare, är det dags för det tredje äventyret med Skylanders. Om jag ska vara helt ärlig har jag inte haft ett särskilt stort sug efter att få återvända till Skylands, utan mer känt att jag måste göra min plikt som Svamprikets “Skylandersexpert”. Att mitt sug inte har varit så stort beror främst på två saker; dels kände jag att den andra delen, “Skylanders Giants”, var något av en besvikelse. Visst var de nya jättarna helt fantastiska, men själva spelmomentet var inte det roligaste. Det kändes trött och hela upplevelsen stod och föll med jättarna. Dessutom släppte Disney för en tid sedan “Disney Infinity” som jag omedelbart kärade ner mig i.  Med det var jag ganska säker på att Swapforce inte skulle komma upp på samma nivå och erbjuda mig samma spelglädje.

Oj, så fel jag hade!

Det känns nästan som att spela ett hederligt plattformsäventyr
Skylanders Swapforce har nämligen överraskat och överträffat alla mina (förvisso lågt ställda) förväntningar. Borta är det trötta gameplayet från föregångaren. Bara att du nu kan hoppa med dina karaktärer ger otroligt mycket till spelet och det känns nästan som att spela ett hederligt plattformsäventyr. Faktum är att vissa partier är uppbyggda som en sidoscrollande plattformare vilket är väldigt välkommet. Bandesignen och hur världen nu ser ut har också förbättrats avsevärt. Det har alltid funnits en charm över Skylands, men det har aldrig varit så charmigt och vackert som nu. Jag riktigt myser när jag vandrar omkring i denna värld uppe bland molnen.

Viktigt att påpeka innan jag fortsätter ösa beröm över spelet är att jag redan har ett 20-tal Skylanders figurer från de tidigare spelen till mitt förfogande, vilket såklart förstärker min upplevelse – de gamla figurerna fungerar nämligen även i detta äventyr. Jag har redan från att jag startar spelet en sedan tidigare etablerad arme av Skylanders på max-level och jag kan öppna upp i stort sett alla av banornas portar, förutom då de som kräver en viss kombination av Swapforce-figurer. För det är det nya med detta spel. Nu finns det figurer som du kan kombinera med varandra. Bokstavligt talat. Du tar helt enkelt en överdel från en karaktär och sammanfogar den med en underdel från en annan. Om du sitter med “Rattle Shake” och “Stink Bomb” kan du kombinera dessa två och få “Rattle Bomb” och Stink Shake”. Visst låter det häftigt? Tro mig, det är det också.

Har du redan de tidigare spelen i serien och har uppskattat dem bör du inte tveka denna gång heller. Med största sannolikhet har jag redan inhandlat ett par figurer till när du läser detta. Och frågar du mig idag får Activison mer än gärna fortsätta att mjölka denna serie en lång tid framöver. Jag trodde aldrig att jag skulle drabbas av Skylanders-feber igen.

Men oj, så fel jag hade.

Kommentarer

  1. Jag trodde nog som du Ludde, att Skylanders skulle vara urvattnat nu och att Swapforce var ett försök att krama ut det sista ur konceptet. Jag har tidigare inte ens förstått vad själva Swap:en betydde. Nu blev man ju lite pepp. För grabbens skull då alltså…

  2. Ludde Lundblad skriver:

    @Brolin – Självklart är det för grabbens skull 😉

  3. Kreese skriver:

    Vi köpte detta igår! Skönt att läsa att det är så bra. Ungarna blir nöjda, och även jag. 🙂

Skriv en kommentar