Krönika

Speltrailers är inte filmtrailers

Vad är en trailer till för egentligen? Hype? Produktbeskrivning? Eller snarare, vad utgör en bra trailer? Så här i E3-veckan kommer vi få se en hel del nyheter framföras i form av trailers och om ni frågar mig är besvikelse den mest genomgående känslan. Dessutom är jag rätt säker på att jag också vet varför. När ett spel försöker göra en filmtrailer är då det rasar ihop totalt. Dessa är två väldigt annorlunda företeelser.

Som att titta på en filmaffisch eller streckgubbemålning.
När det kommer till filmtrailers får jag oftast se själva produkten och får information relevant till huvudprodukten. Jag får se skådespelaren göra sitt jobb, jag får se faktiska scenerier ur filmen och eventuellt höra lite av musiken. I spelvärlden likställer jag detta med att få se gameplay ur spelet. Utan någon större svårighet kan jag med min spelvana gissa mig till hur taktik, problemlösning och strid kommer fungera. Får jag inte se spelet spelas så är det i filmvärlden som att titta på en filmaffisch eller streckgubbemålning.

Stora spelutgivare kommer under E3-mässan ut med många storslagna trailers som består enbart av renderade filmsekvenser. De vill visa tuffa scener och etablera en produkt vilket vi ganska tydligt kunde se i gårdagens presskonferenser. Nya Crackdown, nya Tomb Raider eller klipp från The Sims 4 visades. Kort efter detta går det att se representanter, journalister och andra prata om vad de tycker om de nya spelen. Jag tycker detta är ett obegripligt fenomen, framförallt när det enda vi har att förhålla oss till är filmklipp som inte visar något ur själva spelet.

Representanter för utgivare undrar vad vi tycker om deras nya spel och jag vill svara: “Jag har ingen aning. Ni har ju inte visat nått. Skulle du be mig lukta på en tavla du målat och sen fråga om den är fin?”

Samtidigt ser vi gång på gång hur så kallat “äkta gameplay” är framfuskat via tidiga PC-versioner och verkligheten sen är långt från det vi blev lovade på mässan. Jag tittar på dig Watch Dogs. Det gäller att hålla i hatten där en sitter och försöka värja sig från den tvångsmatade hypen.

Jobbet som representanter har är förstås att skapa hype och marknadsföring via en buzz på sociala medier. Men det görs allt oftare under allt falskare premisser. Om någon ska komma med ett helt nytt IP eller återuppliva något obskyrt gammalt spel så behövs det mycket mer än snyggt renderade klipp som försöker fungera som filmtrailers. Spelvärldens största ok är detta hemlighetsmakeri som gör utvecklare så rädda för att visa tidigt alpha-material. Något jag personligen hellre ser än dessa retfulla filmsnuttar där de vill visa utan att visa ett endaste jävla dugg.

Kommentarer

  1. Kim "Kimus" Söderström skriver:

    En bra speltrailer visar alltid lite gameplay.
    Personligen tycker jag japanerna är mycket bättre på spel-trailers överlag då de oftare har gameplay i sina trailers.
    Västerländska spelstudios försöker gärna kopiera filmtrailers á la Hollywood.
    Därför är det lite tråkigt att även japanska spelstudios börjat ta efter detta – då de förstås måste tro att det är vad som krävs för att nå den västerländska publiken.

  2. Marcus Johansson skriver:

    Min nyfikenhet på kommande spel svalnade efter E3 på grund av det här.

  3. Lasselelle skriver:

    tråkiga är ju att gameplay-visningar får så mycket skit av tittarna. givetvis skräddarsyr man då programmet och ger vad majoriteten av publiken vill ha. coola trailers, kort tid mellan akterna.
    Tex fick LBP#’s gameplaydemo väldigt mycket skit för att den var för lång, alla ville bara se nästa spel. (förutom jag då)

  4. simbo skriver:

    men hittade iaf en jävligt bra låt med nya metal gear trailern, Nuclear med mike oldfield är en fantastiskt bra låt

  5. Lite som nya Zelda. Det är galet vackert, men jag vet inget om det viktiga, styrningen (kära motion controls, ligg snällt i ert ide) och historien.

Skriv en kommentar