Jag har sagt det så många gånger att jag börjar bli trött på mig själv: idag är sportspelens främsta problem är att man som ensam person ska försöka kontrollera ett helt lag. När ett sportspel fortfarande innehöll arkadinslag var inte problematiken lika påträngande, men ju närmare vi går realismen desto svårare blir det att få ihop ekvationen. FIFA-serien har genom åren försökt lösa problemet genom att införa en rad funktioner som ska förenkla spelandet för spelaren. Men att automatiskt skifta spelarkontrollen till den närmast bollen orsakar snarare mer huvudbry än hjälper till, och så snart jag har möjlighet att stänga av funktionen så tar jag den. Andra funktioner, såsom att sätta press från en sekundär back, har jag mer eller mindre nyligen lärt mig behärska och för det mesta så går det rätt bra att styra tio utespelare med en handkontroll. Men det finns ju som bekant en elfte spelare.

Snygg räddning.. Eller?

Målvakten är den siste utposten. Hit, men inte längre. Men till skillnad från hockeyn så finns det bara så mycket en fotbollsmålvakt kan göra. Några imponerande räddningar – absolut, men det är väldigt exotiskt att en fotbollsmålvakt helt stänger en match och “spikar igen”. Fotbollsmålet är för stort, bollen för liten och för rund för att det ska vara möjligt. Utvecklingen har därmed lett till att målvakten snarare har en annan roll. Under fotbolls-VM i somras såg vi allt fler målvakter som under stora delar av matcherna gick in i en s.k. “Libero-roll”. Straffområdet är inte längre inhägnat av ett imaginärt stängsel och många moderna målvakter använder hela sin egna planhalva som sin spelplan.

Därför är det intressant att EA Sports lagt så mycket fokus på målvakterna i årets FIFA. Visst kan också din målvakt springa ut och leka låtsasback några sekunder, men allt som oftast står de fastklistrade vid mållinjen. Där fokus och arbetstimmar istället har lagts är på animationer och en ny “målvaktsintelegens”, som för det mesta tycks försvåra livssituationen som målvakt i ett FIFA-spel. Visst, det finns många nya, snygga räddningsanimationer att glutta på – men målvakterna gör också väldigt många udda, konstiga och pinsamma misstag. Så förutom en rent kosmetisk uppdatering så finns det mesta bara saker att irritera sig på.

Du, med handkontroll i hand, tillför redan den mänskliga faktorn
Jag gillar inte den utvecklingen jag sett EA Sports gå den senaste tiden. Det känns som att man vill lägga in en mänsklig faktor bland alla siffror och statistik. Spelare ska kunna skjuta i stolpen vid öppet mål, kollidera med medspelare i backlinjen och rent allmänt bete sig klumpigare och mindre metodiskt. Jag förstår varför EA Sports vill gå åt det hållet. Sport, och i synnerhet fotboll, är en otroligt levande tävling som när den är som bäst är otroligt vacker. Att se elva olika individer sammarbeta som ett sammansvettsat organ är inget annat än visuell poesi. Men det är ju inte alltid vackert, spelare gör misstag, oavsett hur stort lönekuvert de får i slutet av säsongen. Problemet med att införa den mänskliga faktorn i ett tv-spel är att du med handkontroll i hand redan har tillfört den mänskliga faktorn. Som FIFA-spelare gör jag redan misstag och dummdristiga beslut. Jag behöver verkligen inte mer klumpighet än vad jag redan tillför, så när min back misslyckas med den enklaste av hemmåtpass, som i sin tur resulterar i ett friläge till motståndarlaget, grinar jag till och svär åt EA Sports och deras outtröttliga jakt på realism.

FIFA 15 är fortfarande ett bra spel. Men det finns ofantligt många olika saker att störa sig på – målvakterna är bara en av dem – och serien har förlorat mycket av den glans som den vann i och med FIFA 14. Jag tror killen som vill sälja sin Xbox One på Blocket håller med.